Миколаївська гімназія №3
Мультимедійні технології
як засіб формування навчальної мотивації на уроках
української мови та літератури
Вчитель Карпенко А.Я.
В Україні реформування освіти в найближчі роки передбачає її перебудову з метою впровадження в освітню практику таких технологій, які б створили максимально сприятливі умови для розвитку й саморозвитку особистості учня, виявлення та активного використання його індивідуальних особливостей у навчальній діяльності. Реформування шкільної освіти має на меті зробити її більш якісною шляхом забезпечення широких можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості, у результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в суспільстві. Таке складне завдання можна вирішити шляхом використання інноваційних технологій навчання, серед яких чільне місце посідають мультимедійні технології. Вони відкривають нові, ще недостатньо досліджені можливості вдосконалення навчальної діяльності.
Активне навчання потребує залучення учнів до навчального процесу. Широке використання мультимедійних технологій здатне різко підвищити ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу.
Експериментально установлено, що під час усного викладу матеріалу за хвилину слухач сприймає і здатний обробити близько тисячі умовних одиниць інформації, а під час «підключення» органів зору – близько 100 тисяч одиниць. Очевидна висока ефективність використання в навчанні мультимедійних засобів, основа яких – зорове та слухове сприйняття матеріалу.
Формування навчальної мотивації на уроках української мови та літератури полягає в необхідності заповнення мотиваційного вакууму, поновленні дефіциту постійної мотивації.
Мотивація – це всі мотиви, потреби, стимули, ситуативні чинники, які спонукають поведінку людини, формують вміння самостійно вчитися.
Важко заперечити, що майбутнє за системою навчання, яке вкладається в схему «учень – технологія - вчитель», за якою вчитель перетворюється педагога – методолога, технолога, а учень стає активним учасником процесу навчання.
Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
Науково – педагогічна література подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів:
блок – тема;
медіаурок;
самодиктант;
тестові завдання;
медіапроект;
медіатвори;
творчі презентації;
віртуальні екскурсії;
літературний портрет;
динамічні таблиці;
статичні таблиці.
Динамічні таблиці
Комп`ютерні технології дозволили учителю модернізувати наочний матеріал.
Уже звичними на уроці стали мультимедійні презентації, проекти, віртуальні екскурсії. Із значного масиву наочного матеріалу для вчителя – словесника, на нашу думку, особливий інтерес представляють мультимедійні динамічні таблиці, завдяки яким учні сприймають не готовий матеріал , а активізують свою пізнавальну діяльність, залучаються до спостережень над мовними явищами з їх подальшим аналізом, класифікацією, встановленням певних закономірностей.
Наприклад, під час вивчення теми «Спрощення в групах приголосних» учитель пояснює процес формування орфоепічної та орфографічної норми : спочатку учні спостерігають процес збігу приголосних при словотворі та словозміні, відчувають утруднення вимови новоутворень і вже після цього роблять спроби обґрунтувати мовне явище – спрощення в групах приголосних і пояснити винятки з правил.
Педагогічні програмні засоби
Педагогічні програмні засоби містять завдання з певної теми, допоможуть забезпечити творчий розвиток особистості, здатної ефективно розв`язувати життєві проблеми.
Наприклад, вивчаючи тему «Дієслово» у 7 кл., я пропоную учням виконати такі завдання:колективну роботу над текстом, творче конструювання, роботу з деформованим текстом, кодові диктанти.
У цьому освітньому просторі немає нудьги, лінощів, пасивності, страху очікування поганої оцінки.
Тут учень відчуває радість від подолання труднощів у навчанні, відкриває світ для себе і себе у цьому світі. Учитель таким чином веде учня шляхом суб`єктивного відкриття, складовими елементами якого є і проблемно – дослідницька, і діяльна, і рефлективна, і комунікативна, і само визначальна технології.
Наприклад, вивчаючи у 8кл., тему «Складений іменний присудок», «Безособові речення» учні працюють за опорними таблицями, моделюють синтаксичні конструкції, відтворюють деформоване висловлювання, виконують тестові завдання, проводять лінгвістичні експерименти.
Віртуальні екскурсії
Використання матеріалів медіапосібника «Культурна спадщина України» на уроці розвитку зв`язного мовлення «Твір – опис пам`ятки історії та культури за картиною у публіцистичному стилі» (8клас) дало змогу учням здійснити віртуальну екскурсію пам`ятками архітектури Києва, зануритися у культурний простір столиці, поглибити відомості з історії (міжпредметні зв`язки), і як наслідок вдало написати творчу роботу.
Літературний портрет
На уроці вивчення біографії поета «Життєвий і творчий шлях В. Стуса» (11клас) використовую літературний портрет, свою лекцію доповнюю спектром наочності у вигляді слайдів, організовую дослідно – пошукову роботу з вивчення життєпису поета, використовуючи Інтернет – ресурси.
Таким чиномзростає інтерес учнів до широкого вибору джерел інформації та форми її представлення. А мультимедійний жанр – літературний портрет, що містить документи, фотографії, ілюстративний матеріал, скомпонований у послідовному порядку, дають змогу більш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.
Медіапроект
Одним із мультимедійних технології є навчальний проект. Так, у процесі вивчення творчої спадщини Лесі Українки десятикласники створили навчальний проект «Леся Українка – дочка Прометея», це дало можливість не лише глибоко вивчити й узагальнити відомості про життєвий і творчий шлях поетеси, а й дослідити, як вшановано пам`ять Лесі Українки у нашій державі, розкрити роль поетеси в житті країни і своє бачення взаємозв`язку «Леся Українка, Україна і я».
Презентації
Навчаю гімназистів правильно використовувати наявне інформативне середовище, критично оцінювати Інтернет – джерела. Для цього використовую такі завдання: розкрити зміст висловлювання критиків про життєвий і творчий шлях письменника, основні ознаки історико – культурної доби на основі двох – трьох паперових та електронних джерел.
Наприклад, пропоную вашій увазі фрагменти з презентації на тему: «Репресії проти діячів культури України в 60 -80роках ХХст».
Звісно, учням дуже цікаво побачити власний продукт і вислухати оцінку своїх досягнень від однолітків. Часто навіть виникає змагання : хто створить кращу презентацію.
Як бачимо, віртуальний навчальний простір широкий і багатогранний. У своїй роботі я, звичайно, використовую ще не всі можливі мультимедійні жанри.
У цілому, мультимедіа є виключно корисною і плідною навчальною технологією, завдяки її інтерактивності, гнучкості й інтеграції різноманітних типів мультимедійної навчальної інформації, а також завдяки можливості враховувати індивідуальні особливості учнів та сприяти підвищенню їхньої мотивації.
Отже, мультимедійні засоби навчання є перспективним і високоефективним інструментом, що дозволяє надати інформацію в більшому об`ємі, ніж традиційні джерела інформації і в тій послідовності, яка відповідає логіці пізнання й рівню сприйняття конкретного контингенту учнів. Вирішивши проблемі питання, можна підняти процес навчання на якісно новий рівень.
|