Формування позитивної «Я-концепції» в учнів перехідного віку
В умовах соціальної стратифікації суспільства, коли руйнується багато колишніх соціальних ідеалів і цінностей, дуже складно виявити фундаментальні, базові основи, на яких можна будувати соціально-психологічну конструкцію позитивної «Я-концепції» в учнів перехідного віку. При цьому мова йде про створення такого “фундаменту”, який “природним” чином вписується в існуюче соціальне середовище і не є чимось штучно нав'язаним, відірваним від реалій життя.
Самостійно розібратися в ціннісних пріоритетах сучасному школяреві дуже складно. В сучасному світі різноманіття соціальних ролей, у яких бере участь дитина, за умови відсутності первинної системи базових уявлень суб'єкта про норми поведінки, приводить до неусвідомленого «зсуву» конкретної соціальної ролі і відповідної моделі поведінки у дитини.
Звідси виникає необхідність закласти в підсвідомість учня ті ідеали та принципи поведінки, які формують позитивну «Я-концепцію» в учня. І цей процес повинен носити не примусовий характер, а природний.
Одним з концептуальних напрямків у цій сфері може служити комплексна робота в системі виховного процесу в школі і створення моделей системи «інструментів» і технологій, доведення особистісних цінностей до свідомості учнів перехідного віку.
На первинному етапі роботи класного керівника, особливо, працюючого в інтерактивному класі, необхідна реалізація наступних умов:
активізація позакласної роботи, як обов'язкового напрямку роботи школи;
розробка сценаріїв класних, виховних годин, позакласних заходів із залученням до цього процесу учнів;
популяризація народних традицій, правил етикету, правових, естетичних і моральних норм.
Реалізація даних напрямків повинна здійснюватися на основі активних методів виховання, покликаних «змусити» учнів брати участь у процесі формування комплексу знань і навичок в області мотивації власної поведінки.
Формування позитивної «Я-концепції» в учнів перехідного віку я представила у вигляді схеми з основних видів виховної роботи в 10-І класі. (Таблиця)
Реалізація даної комплексної системи відбувається шляхом проведення відповідних заходів, що організуються мною та учнями з метою виховного впливу на учнів.
Шкільні свята, тематичні вечори, творчі й пізнавальні ігри та інші позакласні заходи не лише стали традиційними – без них не можна уявити шкільне життя, вони створюють особливе виховне середовище, це і відпочинок, і спілкування, і розвиток здбностей та інтересів учнів.
Використання того чи іншого матеріалу має бути творчим. Доцільним є не сліпе копіювання, а лише опора на цікаву ідею або фрагмент сценарію, який максимально враховує здібності учнів і неповтроність педагогічної ситуації в класі. Так, у 10-І класі особливо обдарованих учнів немає, але в той час вони всі залюбки виконують доручену їм справу у підготовці виховного заходу (кожен отримує справу не лише до душі, а й ту, яку він може виконати найкраще).
Протягом 2012-2013 н.р. згідно комплексної системи багаторівневого формування позитивної «Я-концепції» були проведені такі заходи:
Етичне виховання:
Виховна година «Веселий ярмарок українських страв».
Класна година «Кодекс етики».
Бесіда «Навчаємося ввічливості».
Екологічне виховання:
Виховна година «Будь природі добрим сином».
Інформаційна година «Здоровим будь».
Моральне виховання:
Виховна година «Доброта починається з дитинства».
Диспут «Кого ми поважаємо».
Правове виховання:
Класна година «Наші права – щасливе дитинство».
Інформаційна година «Закон і право».
Виховання не терпить примусу і тиску, тому основна мета будь-якого виховного заходу полягає в залученні учнів до організації та проведення заходу. Лише можливість вільного вибору, радісна атмосфера забезпечують становлення учня як особистості та з усвідомленням його власних пріоритетів. Треба дати зрозуміти кожному учневі, що він може самостійно приймати рішення, усвідомлювати свою неповторність та індивідуальність, передбачати наслідки своїх вчинків, нести за них відповідальність. Адже учні перехідного віку не завжди можуть дати об`єктивну оцінку тому, що відбувається. Ті способи поведінки, які апробуються в перехідному віці, ляжуть в основу поведінки дорослої людини, її стосунків з близькими людьми, товаришами. Способи поведінки, які обирає учень, залежать від двох факторів – його життєвого досвіду та його ставлення до себе, тому важливим є формування позитивної і лише позитивної «Я-концепції».
Закінчити свій виступ хочеться народною мудрістю:
Народ, який думає вперед на один рік, – вирощує хліб.
Народ, який думає вперед на десять років, – вирощує сад.
Народ, який думає вперед на сто років, – виховує молоде покоління.
|