|
Скачати 149.17 Kb.
|
Проект з профорієнтації учнів"Світ професій – мій вибір, мій успіх" Дітей, їх особисту гідність та їх потреби треба так само планувати, як і старших, і, тільки поводячись з ними лагідно, щиро, розумно, як з рівними, входячи в їх спосіб думання, можна виховувати чесних, щирих, правдолюбивих і справді вільних людей. Іван Франко Керівник проекту: Яценко Анна Анатоліївна, класний керівник 11 – А класу Учасники проекту: педагоги, учні, батьки ДОШ І-ІІІ ступенів №106 Соціальні партнери: представники центру зайнятості, вищих навчальних закладів міста. Тип проекту: практико-орієнтований За характером контактів: зовнішній За кількістю учасників: груповий Тривалість: 2012-2013 навчальний рік І. АКТУАЛЬНІСТЬПроблема вибору професії завжди була актуальною і тим більше, залишається такою в сучасних умовах. Яку професію обрати – одне з головних завдань у житті кожної людини. З причини незнання правил вибору професії, ситуації на ринку праці, відсутності практичного досвіду професійної діяльності близько 40% молодих людей обирають професію, яка не відповідає їх інтересам, нахилам та вподобанням. Особливо значущою є проблема набуття учнями адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею. На ринку праці склалася парадоксальна ситуація – безробіття і дефіцит кадрів. Значна частина молоді після закінчення навчального закладу змушена працевлаштовуватися не за фахом, одержувати статус безробітного або взагалі виїжджати в пошуках роботи за межі області або держави. Як показує аналіз ринку праці нашого регіону, фахівці, що мають кваліфікацію за масовими робочими професіями, в останні роки стабільно затребувані на підприємствах. За даними Державної служби зайнятості Донецької області на 1 липня 2012 року, кількість вакансій складала 4,3 тис., у тому числі для робітників – 2, 3 тис. Найпопулярнішими професіями, які сьогодні мають попит, є професії висококваліфікованих робітників-слюсарів, токарів, шахтарів, електрогазозварювальників, водіїв, кухарів, продавців та інших представників робочих професій. На ринку праці регіону, як і раніше, у надлишку економісти, юристи, бухгалтери, товарознавці, технологи, секретарі та інші. Проблема підготовки учнів до свідомого вибору професії стає особливо актуальною тому, що орієнтація на певну професійну діяльність, свідомий вибір свого життєвого шляху є невід’ємною складовою всього навчально-виховному процесу в школі. ІІ. МЕТА ПРОЕКТУ
ІІІ. ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУІ. Надання допомоги учням у виборі професії:
ІІ. Створення моделі профорієнтаційної роботи в школі:
ІV. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
Виховання в сучасній школі здійснюється в контексті національної і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства, держави і нації. Згідно з Програмою національного виховання учнів одним із напрямків роботи є ціннісне ставлення до праці. У формуванні особистості учня трудове виховання посідає важливе місце. Воно забезпечує підготовку молодого покоління до активної участі у сфері виробництва матеріальних і духовних благ суспільства; формує свідомість, спрямовану на визнання високої соціальної значущості плідної праці людини, потреби в усвідомленому виборі професії, повагу до людей праці, які створюють духовні та матеріальні блага та цінності, навички ведення домашнього господарства, знання про групи професій, вміння професійного самовизначення, розуміння економічних законів і проблем суспільства і засобів їх розв'язання. Перед кожним випускником школи постає проблема: "Ким бути?". І важливо вирішити її правильно, із урахуванням і своїх інтересів і схильностей, і інтересів держави, тобто потреб ринку праці у тих або інших фахівцях, оскільки якщо не зважати на цей критерій, то дуже легко можна виявитися "дипломованим" безробітним. Як свідчить статистика, сьогодні серед безробітних - кожна друга молода людина у віці до 30 років, кожний п'ятий - випускник школи. Допомогти вирішити ці питання беруться консультанти, освітні програми, електронні ресурси, які пропонують послуги по профорієнтації. Вони пропонують школярам ряд тестових питань, на основі яких можна сформувати рекомендації з вибору професійного майбутнього. Але це не завжди дієво. Карти профорієнтації основані на припущені, що у людини повинна бути професія, проте одна. Але в умовах відсутності державної системи працевлаштування за спеціальністю, слід враховувати можливість зміни професії протягом життя. Треба пропонувати професійні карти, в яких вказані можливі переходи від професії до професії з вимогами до необхідних досягнень на попередньому етапі і затрат на перехід. Тобто, треба виокремити групи професій з певними наборами компетенцій і необхідними компетентностями. Необхідно пропонувати пробу перед вибором, щоби відчути специфіку різних видів діяльності. Для цього включити блок практичної профорієнтації в освітні програми або сформувати пробні майданчики. Зараз вибір робиться із списку професій за принципом «що я вмію робити, що мені подобається», а треба, щоб діти обирали зі списку образів життя, яки приваблюють, а потім обирали вид діяльності, який забезпечить бажаний спосіб життя наряду із соціально-економічною значущістю. Конкретно, оформити образи життя, пов’язані з різними професіями. На цьому шляху виникає поняття драбини життєвих пріоритетів, привабливі образи майбутнього та власний кодекс життєвих принципів. Коли ми кажемо про вибір професії, то це вважається головним етапом для власного майбутнього, а потім проблем не буде. Тому, будемо обговорювати поточні життєві пріоритети, будувати різноманітні образи майбутнього, та приводити їх у відповідність із життєвими пріоритетами, а потім оформлювати життєві принципи, які забезпечать досягнення потрібних образів. Тому необхідно починати цю роботу не в 9-10 класах, а значно раніше. Тут потрібна цілеспрямована системна робота ще на етапі допрофільної підготовки, тобто у базовій школі, яка і повинна допомогти учневі розібратися в собі, виявити свої професійні вподобання, сформувати інтерес до потрібної суспільству професії, допомогти визначитися зі шляхами отримання професійної освіти. Провідна роль у цій роботі належить класному керівникові. Він упродовж тривалого часу спостерігає за учнями свого класу, вивчає їх індивідуальні особливості, інтереси, здібності й нахили, контактує з батьками, знає виховний потенціал кожної сім'ї. Це дає йому змогу організувати профорієнтаційну роботу на належному рівні. Отже, профорієнтаційна робота, профорієнтаційні заходи спрямовані на розвиток здібностей і талантів учнів, дають змогу спостерігати за розвитком у школярів професійних інтересів. Профорієнтаційну роботу в школі повинні проводити учителі всіх навчальних предметів, фахівці різних галузей виробництва, батьки. Основне завдання профорієнтаційної роботи є професійна просвіта та визначення здібностей і професійних намірів учнів. Профорієнтаційна робота в школі дає можливість учням:
У процесі підготовки учнів до вибору професії можна умовно виділити три етапи. Перший етап роботи — з молодшими школярами — пропедевтичний. Основне завдання його полягає у вихованні в дітей загальної трудової спрямованості, любові і сумлінного відношення до праці, готовності виконувати будь-яку роботу, необхідну суспільству, уміння підкоряти свої особисті інтереси інтересам колективу. На цьому етапі в плануванні профорієнтаційної роботи повинні бути передбачені такі заходи, що розкривали б перед школярами значення праці в житті людини і для суспільства, важливість праці представників різних професій для господарства. На другому етапі підготовки учнів до вибору професії (у середніх класах) продовжується робота з формування в школярів позитивного відношення до усіх видів трудової діяльності. Основним змістом профінформаційної роботи на цьому етапі є ознайомлення учнів з можливо більш широким колом ведучих професій з різних галузей господарства. При цьому до 7 класу школярі повинні одержати уявлення про систему господарства країни в цілому. Увага вчителя спрямована на вивчення динаміки інтересів у підлітків, на їхню зміну і розвиток. Планування профорієнтаційної роботи на цьому етапі шкільного утворення повинне служити розширенню і поглибленню пізнавальних інтересів учнів. Заплановані заходи (екскурсії, зустрічі з фахівцями, батьками й ін.) уже більш глибоко, чим на першому пропедевтичному етапі, знайомлять учнів зі світом професій. При ознайомленні з якою-небудь галуззю господарства перед учнями розкриваються характерні риси основних масових професій цієї галузі. У плануванні профорієнтаційних заходів у середніх класах особливе місце варто відвести вивченню школярами структури найближчих до школи підприємств і ведучих професій цих підприємств, у кадрах для яких є постійна потреба (підприємства міського району, села, найближчих до села районів області і т.д.). Тут можуть бути заплановані (особливо в 6-7 класах) бесіди й екскурсії на теми: «Спеціальності, яких найбільше потребує наше місто (район, область)», «Найважливіші галузі промисловості нашого міста (області) і працюючі в них фахівці» (екскурсія на підприємства, у майстерні ПТУ району, міста). Крім бесід, екскурсій, зустрічей з фахівцями для розширення кола інтересів учнів цього віку можуть плануватися: демонстрація фільмів про професії, обговорення шкільних радіопередач про професії, обговорення телепередач із профорієнтаційної тематикою, організації вікторини «Хто знає найбільшу кількість професій (визначеної галузі промисловості)». На третьому, останньому етапі підготовки учнів до вибору професії (у старших класах) планування профорієнтаційної роботи має специфіку, зумовлену завданнями, що стоять перед нею. На цьому етапі також плануються заходи, спрямовані на формування в учнів психологічної готовності до праці, розширення їхніх знань про світ праці. Одержавши визначений багаж знань на попередніх етапах, старшокласники психологічно готові до сприйняття більш складного інформаційного матеріалу про вибір професії. У цей період їм може бути запропонований для вивчення короткий курс про основи вибору професії. Заплановані профінформаційні заходи будуються таким чином, щоб у їхньому процесі здійснювався глибокий соціально-економічний і психологічний аналіз професій. Якісно більш високий рівень професійної інформації на цьому етапі сприяє тому, що старшокласники, засвоюючи її, у той же час опановують спосіб самостійного аналізу професій і застосовують його при ознайомленні з новими професіями. Планування профорієнтаційної роботи зі старшокласниками передбачає вже не тільки проведення заходів щодо розширення їхніх знань про світ праці і розвитку пізнавальних інтересів, але і таких форм роботи, що спрямовані на формування, поглиблення, закріплення існуючих інтересів до окремих сфер праці, професій. У плануванні профконсультаційної роботи на цьому етапі роботи провідне місце повинне бути відведене вивченню і фіксації вчителем індивідуальних особливостей учнів, з огляду на які, учитель зможе дати пораду школяреві про вибір напрямку його майбутньої діяльності. Велика увага в плануванні на цьому етапі повинна бути відведена роботі з батьками учнів, шкільним лікарем, бібліотекарем і іншими учасниками цього великого комплексу, включеного в підготовку школярів до професійного самовизначення. Сплановані профорієнтаційні заходи здійснюються як у системі загальношкільних заходів (вечора, диспути, збори, зустрічі з фахівцями), так і в роботі класних керівників у спеціально відведені години для виховної роботи з учнями класу. За формою роботи заняття поділяються на лекції, бесіди,екскурсії, тренінги, семінари. Такі заняття носять міжпредметний характер, тому їх можна проводити як інтегровані уроки. Під час зустрічей старшокласникам необхідно допомогти «знайти своє місце у житті». Насамперед, разом з ними визначити які умови оптимального вибору професії, які права мають учні щодо їх вибору. Скласти план-модель професійного самовизначення. Ознайомити з таблицею класифікацій професій та визначити до якого типу відноситься та професія, яку вибрав учень. І що важливо, скласти «Схему карти життя», де визначити «хто вони такі», який шлях встигли пройти, куди вони йдуть, що потрібно зробити, щоб дійти до мети, якої допомоги вони потребують. Учні вчаться організовувати власну працю, складати графік робочого часу. Крім того, визначити, які в них особливості мислення, пам’яті, уваги. Наскільки розвинута воля, який властивий їм тип темпераменту, які риси характеру потрібно розвивати в собі для кращого володіння професією. Розіграти конфліктні ситуації, шукати правильний вихід з них, вчитися уникати помилок при виборі професії та навчатися основним правилам спілкування. Отже, визначити професійну спрямованість кожного учня. Крім того зустрічі закінчувати висловом «Все в наших руках!» і нехай це дійсно буде так. РЕЗУЛЬТАТИ І, ІІ, ІІІ ЕТАПІВ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
|
067-9603101 (Галина Гузьо). К витки на концерти Павла Табакова «Мій... Перед стартом туру «Мій світ» Павло Табаков представив ексклюзивне відео з репетиції (+ ВІДЕО) |
Павла Табакова «Мій світ» Весна. Кохання. Париж… На концерті Павла Табакова у підтримку щойно виданого альбому «Мій світ» пануватиме вишуканий настрій. Це... |
«НАРОД МІЙ Є! НАРОД МІЙ ЗАВЖДИ БУДЕ! НІХТО НЕ ПЕРЕСИЛИТЬ МІЙ НАРОД!» Методичні рекомендації ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Хрестовий похід Молитви (1) "Мій подарунок до Ісуса, щоб рятувати душі" Мій дорогий Ісусе Ти, хто любить нас так сильно, дозволь мені у мій скромний спосіб допомогти врятувати Твої дорогоцінні душі. Помилуй... |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку у старшій школі... ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Свято «Мій перший найкращий зошит» Мета Обладнання: оформлення виставки «Мій перший найкращий зошит», малюнки, телеграма, костюми «Король Зошит», «Фея», «Листоноша», «Міс... |
Проект «Мій клас – моя родина» Саме від цього залежить наше ставлення до дитини, наше бачення виховання та навчання маленької Людини з її чеснотами та недоліками,... |
Цікавий світ професій Мета: надати учням уявлення про різноманітність існуючих професій формувати повагу до праці людини; розвивати увагу, пам'ять, світогляд... |
Боже мій, і мій батько. Я молюся і молюся за всіх людей на землі,... Хіба не всі ми працюємо разом, щоб очистити те, що ваші найсвятіші руки створені з любов'ю. S, любов цвісти батька в справжнє братерство.... |
Сценарій радіоперадачі по сімейному вихованню Мій улюблений світ без насильства Його слова тонули в риданнях людей. Деякі з них тільки на похороні дізналися про причину смерті дитини. Для тихого села Скородинці... |