|
Скачати 145.4 Kb.
|
Дзержинський відділ народної освіти м. Кривого Рогу Криворізька Загальноосвітня Школа № 63 МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЦИКЛУ УРОКІВ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ЗА ТЕМОЮ : «ТЕХНОЛОГІЯ В’ЯЗАННЯ ГАЧКОМ» (ВАРІАТИВНИЙ МОДУЛЬ - 7 КЛАС) Розробила вчитель трудового навчання КЗШ № 56 Комірна Інесса Григорівна К Р И В И Й Р І Г 2012 Урок № 1 ТЕМА : В’язання гачком – як вид декоративно- прикладного мистецтва. Основні елементи в’язання гачком. МЕТА :- Познайомити учнів з новим видом декоративно- прикладного мистецтва-в’язанням гачком, з історією виникнення в’язання. Навчити виконувати основні елементи в’язання гачком; - виховувати звичку до пошуку нового та цікавого матеріалу, самостійному оволодінню трудовими навичками; - розвивати у учнів інтерес до декоративно-ужиткового мистецтва ,естетичний смак. МАТЕРІАЛИ, Ілюстрації виробів в’язаних виробів, картки з ОБЛАДНАННЯ : зображенням основних елементів в’язання; нитки, гачки, ножиці; плакат «Правила без- пеки на уроках праці». ТИП УРОКУ : урок засвоєння нових знань, умінь, навичок. ПЛАН УРОКУ
ХІД УРОКУ : 1. Організаційна частина уроку. 2. Мотивація. Мета: Звернути увагу учнів на тему, викликати інтерес до вивчення, обговорювання теми , заохотити до самостійного виготовлення виробів, в’язаних гачком. Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему – в’язання гачком. В’язання – один із стародавніх видів декоративно-прикладного мистецтва. Споконвічне прагнення людини до краси зробило в’язання справжнім мистецтвом. Воно постійно розвивається, збагачується новими ідеями, формами, узорами, композиційними прийомами, сучасними матеріалами. Гачком можна вив’язати різноманітні види одягу для повсякденного життя та для святкових подій. За допомогою ручного в’язання можна створювати багато стильних виробів для інтер’єру. Серед виробів, в’язаних гачком, найбільшою популярністю користуються предмети оздоблення житла - Серветки, диванні подушки, занавіски, килими, скатертини, абажури. Особливо в’язання гачком дає можливість вив’язувати корисні дрібнички , Сувеніри, іграшки, які можуть стати приємними подарунками для друзів та близьких людей. Модельєри створюють вишукані речі, в яких ажурна в’язка поєднується зі вставками з різних матеріалів , з вишивкою на трикотажному полотні шерстяними нитками, шовком, стрічками та стразами, бусинками тощо. Поєднуючи різні матеріали й способи їх обробки, можна зробити оригінальні аксесуари, доповнення до одягу. Як і будь – яке мистецтво, в’язання розвивається, триває постійний пошук нових технологічних прийомів. Уміння майстерно в’язати приносить справжню насолоду. (Розповідь вчитиля супроводжується демонстрацією ілюстрацій з альбома «В’язання гачком» та готовими в’язаними речами.)
Сьогодні , на нашому не зовсім звичайному уроці , я представляю вам моїх помічників. Перша група моїх помічників – «Історики». Це учні, які заздалегідь получили Завдання : підготувати для нас історичну довідку виникнення та розвитку Такого цікавого та надзвичайного виду мистецтва, як в’язання . Вони дослі- Дували багато літератури та інших джерел, щоб підготувати для нас цікавий матеріал. Друга група –«Експерти». Учні цієї групи допоможуть нам розібратися в яскравому світі сучасного в’язання. Вони підготували для нас цікавий матеріал щодо розвитку та втілення нових технологій в цей вид старовинного декоративного мистецтва. Третя група – «Технологи». Це учні, які вже де який час відвідували гурток в’язання «Чарівний клубочок» в нашій школі .Вони вже засвоїли основні елементи в’язання гачком і допоможуть вам навчися виконувати їх, коли ми будемо виконувати практичні вправи. 4. Нова інформація. Підійшов час і до роботи приступають наші «історики». Вони перенесуть нас в далеке минуле. Коли тільки зароджувалися деякі види декоративного мистецтва. Історія виникнення в'язання гачком Здавна, намагаючись прикрасити свій побут, люди прагнули використовувати самі прості матеріали для сполучення нескладних форм і засобів з невибагливими візерунками, досягши при цьому високої майстерності. Ручне в'язання спочатку з'явилося як проста утилітарна необхідність, надалі перетворилося в дійсне мистецтво. В'язані вироби завжди цінувалися дуже високо. Наприклад, у Європі їх могли спочатку носити тільки дуже заможні люди. В'язані шовкові панчохи були подарунком навіть для королів! Так, шведський король Ерік ІV виписав собі пари шовкових панчіх. А коштували вони - річне жалування королівського шевця... Дуже складно точно установити історію в'язання, тому що нитки і трикотаж зберегти важко. Але все-таки деякі свідчення цього мистецтва дійшли до нас у вигляді зображень. В одній з єгипетських гробниць (1900 рік до н.е.) збереглося зображення жінки, що надягає шкарпетки. Відбиток панчохи виявлений у застиглій лаві Помпеї в 79 році н.е. Дитячі панчохи ІII-IV ст. н.е. знайдені в Єгипті . Ці панчохи уже враховували форму взуття, сандалій з ремінцем після великого пальця. У древніх єгиптян при виготовленні носка великий палець в'язався окремо, як на рукавицях. Пізніше десь в ІX-XІ століттях деякі митецькі в'язальниці стали наносити навіть тексти на носки . У музеях Детройта і Баделя зберігаються такі зразки давньоєгипетського в'язання з бавовняних ниток із давньоарабським текстом. У XV-XVІ століттях в'язання досить активно поширюється по Європі і перетворюється в домашню роботу й у прибуткову галузь: в'яжуть панчохи, шкарпетки, рукавички, каптури, кофти, капелюшки. Тоді ж з'явився і став традиційним для шотландців головний убір - в'язаний берет. З'явилися цілі в'язальні цехи. У 1589 році помічник парафіяльного священика з Вулбриджа Вільям Лі винайшов в'язальний верстат. Але чим більше випускалося виробів масового машинного виробництва , тим більше коштовними ставали вироби , виготовлені вручну, а особливо, вироби, зв'язані гачком, адже такі вироби неможливо було повторити на машині. І дотепер немає в'язальних машин, які б могли в'язати полотно, схоже на зв'язане гачком. Згодом роботи майстрів стають мистецтвом, в'язані вироби попадають у музеї. Наприклад, дві кофти XVІІ століття зберігаються у Швеції - у Північному музеї в Стокгольмі й в Історичному музеї в Ґетеборзі . Звичайно в Європі кофти в'язали з однотонної пряжі, прикрашаючи виворітними петлями лицьове полотно, але ж араби ще пару тисяч років тому могли виконувати багатобарвні складні візерунки. Повідомлення учнів групи «історики» супроводжується яскравими ілюстраціями костюмів 17 -19 віків. А зараз надається слово іншій групі моїх помічників –«експертам». Ці учні вам повідомлять де в сучасному житті використовуються в’язані вироби. Нині інтерес до в'язання постійно зростає. Цей вид рукоділля цінується за швидкість виконання, зручність, практичність ( пряжа використовується економно, речі добре зберігають форму, годяться для будь-якого сезону), до то ж це приємний відпочинок, гарні ліки від перевтоми та роздратованості. Ручне в’язання особливо цінне тим, що допомагає виразити свою індивідуальність, втілити в реальність будь-який задум щодо в’язання виробу за допомогою фактури й кольору пряжі, орнаментальних рішень, оригінальних моделей, невичерпних способів в’язання. У наші дні це мистецтво продовжує розвиватися, збагачуючи новими мотивами, композиційними прийомами , сучасними матеріалами. Для цього заняття потрібні знання крою і шиття по трикотажу, а в роботі з гачком багато загального з вишивкою і ткацтвом. І все рівно , ручне в'язання вигідно різниться з інших видів рукоділля. Особливо воно привабливо, що вихідний матеріал - пряжу - можна використовувати кілька разів і без особливих втрат. Ручне в'язання дозволяє виготовляти неповторні, унікальні моделі. Можливості гачка дозволяють зробити різні декоративні речі, наприклад, мережива, покривала, одяг, іграшки, прикраси. Дійсно, у даний час дуже важко представити наш гардероб без трикотажу. В'язані вироби зручні і міцні, практичні й елегантні, в них тепло і затишно. Розповідь учнів супроводжується кольоровими ілюстраціями використовування в’язан- них речей у побуті та у сучасному одязі.
Для того, щоб приступили до роботи наші «технологи» ми об’єднаємося в три групи. Чому це нам потрібно для роботи? Для цього етапу уроку вчитель використовує інтерактивну технологію «Ажурна пилка». Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом, щоб вивчати значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитися, навчаючи (Метод «Рівний – Рівному». Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» Учні повинні бути готовими працювати в різних групах. За допомогою «технологів» всі групи за досить короткий час навчаться виконувати основні елементи в’язання гачком -повітряна петля, напівстовбчик, стовпчик без накиду, стовпчик з накидом. Кожен з «технологів» навчає кожну групу учнів тільки своїм елементам, а далі «технологи» міняється групами. І так по колу всі учні навчаться всім основним елементам в’язання гачком. Перший «технолог» навчає групи такому основному елементу : - повітряна петля Спочатку він показує, як правильно потрібно тримати крючок у руці: Потім навчає учнів груп прв’язуванню повітряної петлі При виконуванні ціх елементів вінобов’язково слідкує за дотримуванням правил безпечної роботи з гачками і звертає увагу на їх виконування. Питання дотримування правил техніки безпеки учитель тримає під своїм контролем на протязі всієї практичної роботи. Другий «технолог» навчає групи таким основним елементам : -напівстовбчик та стовбчик без накиду. Третій «технолог» навчає групи такому основному елементу: - стовпчик з накидом. Перед початком практичної роботи вчитель проводить інструктаж з правил техніки безпеки при роботі з колючими та ріжучими предметами з обов’язковим фронтальним опитуванням учнів для освоєння ціх правил. 6. Підведення підсумків та оцінювання очікуваних результатів роботи. -Що нового та цікавого ви дізналися на нашому уроці? - Чим зацікавив вас такий вид декоративно-прикладного мистецтва? - Чи сподобалося вам навчання в групах? - Кожен з «технологів» виставляє оцінку учням в групі та аргументує своє рішення . Вчитель дає згоду, або розповідає, чому він не згоден. Урок № 2 ТЕМА : Технологія в’язання гачком. Комбінування основних елементів. МЕТА : - Навчити прийомам комбінування основних елементів в’язання гачком та створення ескізу вибраного виробу; - виховувати повагу до колективної праці, відповідальність до дорученої справи, бажання і вміння спілкуватися; - розвивати трудові навички та вміння, здібність виділяти головне, естетичний смак МАТЕРІАЛИ Для малювання ескізу: олівці, папір фор- ПРИСТОСУВАННЯ мату А4. Для в’язання: гачки, нитки, схеми ОБЛАДНАННЯ в’зання. Кольорові малюнки- аналоги заданих виробів, плакат «Правила техніки безпеки при роботі гачком». ТИП УРОКУ: урок формування вмінь і навичок з застосуванням проектного навчання. ПЛАН УРОКУ
результатів. ( 15 хвилин )
а) Створення ескізу . ( 20 хвилин ) б) Виготовлення елементів майбутнього виробу.( 40 хвилин) 5. Підведення підсумків уроку. ( 5 хвилин ) ХІД УРОКУ:
Перевірку наявності у учнів інструментів, матеріалів та зразків Виконаних на попередньому уроці основних елементів в’язання.
На попередньому уроці ви навчилися виконувати основні елементи в’язання гачком : повітряну петлю, напівстовбчики, стовпчики без накиду, стовпчики з накидом. Але для того щоб за допомогою ціх елементів створювати дійсно прекрасні речі, важливо навчитися їх комбінувати. Саме таку мету ми ставимо перед собою.
Для того, щоб виконати всі завдання, досягти мети, навчитися пров’язувати основні елементи , сьогодні ми проведемо не звичайний урок, а будемо мандрувати. Нам випала щаслива нагода здійснити подорож до космічного простору, в глибини морського світу та рідною нашою країною -Україною. Для цього всі учні об’єднуються в три групи, виділяють по одному представнику для отримання квитків. Коли представники груп одержують квитки, вони не знають , який квіток вони одержать і тому цей ігровий момент ще більш зацікавлює дітей. Завдання перше для всіх груп: Намалювати ескіз свого кінцевого місця подорожі, продумавши до дрібничок. Групи виконують завдання ,працюючи колективно, а по закінчені роботи представники груп презентують свої ескізи Завдання друге для мандрівників : З’язувати, з яких деталей буде створений проект той чи іншої групи та, користуючись вміннями, добутими на попередньому уроці ,почати виготовляти деталі. Наприклад : Для групи мандрівників до космічного простору необхідні деталі проекту – планети (до 9 штук ), орбіти, ракети, метеорити, супутники, сонце та ін. Для групи мандрівників у глибини підводного світу – рибки, підводні рослини, медузи, морські зірочки, морські коники та ін. Для групи мандрівників рідною країною – сонце, сонячники, калини, верба та ін. Перед роботою вчитель з учнями повторює вже вивчені на попередньому уроці правила безпечної роботи з колючими та ріжучими речами та правила організації робочого місця.
- Чи сподобався вам сьогодні наш урок ? - Що більш за все сподобалося вам на уроці? - Що нового дізналися ви сьогодні ? - Які подорожі ви хотіли б ще здійснити на уроці ? - Як ви гадаєте, чи досягли ми мети та очікуваних Результатів? Урок № 3 ТЕМА: Технологія в’язання гачком. Створення виробів декоративно-прикладного мистецтва. МЕТА : -Узагальнити одержані на попередніх уроках знання, навчити застосовувати їх при створенні проектних ; виробів. - виховувати вміння долати труднощі , доводити розпочату справу до кінця, вміння працювати в колективі , прислуховуватись до думки товаришів; - розвивати уміння аналізувати, порівнювати, вста- новлювати причинно-наслідкові зв’язки , робити висновки, оцінювати та робити самооцінку. МАТЕРІАЛИ Гачки, нитки, планшети для створювання ОБЛАДНАННЯ проектних робіт, ескізи пропонованих виробів, булавки для приколювання дета- лей до планшету. ТИП УРОКУ : Урок узагальнення і систематизації полученних знань, умінь та навичок. ПЛАН УРОКУ
а ) доопрацьовування елементів проектного завдання. ( 25 хвилин ) б ) Збирання декоративного панно. ( 20 хвилин ) в ) Презентація проектного завдання. ( 7 хв х 3 = 20 хв ) 5. Підведення підсумків уроку та теми. ( 5 хвилин ) ХІД УРОКУ 1. Організаційна частина уроку. Перевірка наявності у учнів приготовлених на попередньому уроці лементів декоративного панно.
На попередньому уроці ми з вами почали подорожувати. Перша група подорожувала просторами космічного всесвіту, Друга група – глибинами підводного царства, Третя група – нашою рідною країною. Сьогодні ми продовжену свою цікаву подорож. 3. Представлення теми та очікуваних результатів. Тема урока сьогодні звучить нібито просто і так само, як попереднього. Але на цьому уроці ви побачите, які саме витвори мистецтва можливо виконати самими найпростішими елементами в’язання гачком. Сьогодні ми дістанемося кінцевого пункту подорожі. Я думаю, що одержимо задоволення не тільки від результатів роботи , а також від самого процесу нашої діяльності.
а) доопрацьовування елементів проектного завдання. Перед початком практичної роботи вчителю необхідно нагадати учням про необхідність виконування правил техніки безпеки, організації робочого місця, та санітарно-гігієнічним вимогам при роботі гачком та іншими колючими і ріжучими предметами. Продовжується робота в малих групах по виготовленню деталей Декоративного панно. б) Збирання декоративного панно. Групи отримують планшети, на які за допомогою булавок кріпляться всі виготовленні деталі панно. Цей вид роботи вимагає від вчителя особливої уваги та допомоги при комплектуванні деталей учнями та кріплення їх до панно. По закінченню роботи вчитель нагадує, що від кожної групи учнів потрібно виділити по два ( або одному) представнику , який буде презентувати витвір групи. в) Презентація проектних робіт. Під час презентації учням пропонується активно приймати участь в обговорюванні проекту : задавати питання, пропонувати нові ідеї, допомагати в представленні проектів. 5. Підведення підсумків уроку та теми. -Що нового, цікавого ви дізналися на уроках теми? - Чим вам сподобалося виконання проектних робіт? - Як ви оцінюєте творчі роботи своїх друзів? На цьому ми не закінчуємо вивчати тему «В’язання гачком», але я вважаю, що ви зрозуміли: навіть з самих простих ти елементарних в’язаних деталей можливо створити витвори мистецтва. Тому , я гадаю, що подальше вивчення цієї теми доставить вам ще більше задоволення як від результатів , так і від самого процесу роботи. |
Методичні рекомендації до структур окремих типів уроків трудового... Виникає питання: як за 45 хвилин встигнути виконати весь обсяг відповідного навчального матеріалу. Перш за все, необхідно відійти... |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА С. О. Каганець МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА. для проведення практичних занять по фізичній підготовці |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Навчально-методична розробка для студентів спеціальності “Переклад” (укладачі: Лазаренко Л. М., Богатирьова О.Є. Маріуполь: ПДТУ,... |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА Навчально-методична розробка для студентів спеціальності “Переклад” (укладач: Богатирьова О.Є. Маріуполь: ПДТУ,2004- с. ) |
У Розробка уроку учителя трудового навчання Черкаської спеціалізованої... Назва ресурсу: «Презентація та розробка уроку «Плетіння гачком як вид декоративно-ужиткового мистецтва» 7 клас |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА В методичній розробці розглядається технологія підвищення ефективності майстерності з виробничого навчання на тему: «Кейтерінг. Приготування... |
5. Методична система навчання інформатики в середній загальноосвітній школі Методична система навчання будь-якого предмета являє собою сукупність п'яти компонентів: цілі, зміст, методи, засоби й організаційні... |
План проведення тижня трудового навчання Виставка найкращих робіт, виготовлених на уроках трудового навчання й у позакласний час учнями 5-11 кл |
Класифікація проектів з трудового навчання Навчальні проекти, що виконуються школярами на уроках трудового навчання, можна класифікувати за такими ознаками |
Методичні рекомендації до вивчення трудового навчання у загальноосвітніх... Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах здійснюється відповідно до таких нормативних документів |