|
Скачати 131.12 Kb.
|
Методичні рекомендації «Про організацію роботи в дошкільних навчальних закладах у 2013/2014 навчальному році» Протягом 2012-2013 навчального року працівники дошкільної освіти приділяли особливу увагу проблемі науково-методичного забезпечення освітнього відповідно сучасних вимог Базового компоненту дошкільної освіти (редакції 2012 року) та процесу удосконалення професійної компетентності педагогічних працівників дошкільної та початкової ланок освіти, впровадження сучасних моделей навчання на засадах особистісно-орієнтованих технологій, поширення інноваційного педагогічного досвіду. Навчально-виховний процес у дошкільних навчальних закладах, протягом навчального року, здійснювався за програмами розвитку «Впевнений старт» та «Я у Світі». З огляду на зміни у Законі про дошкільну освіту, педагоги вивчали та опрацьовували нові програми затверджені МОН України «Дитина», «Дитина в дошкільні роки» та «Українське дошкілля». Методистами обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників у навчальному році забезпечувалося систематичне підвищення професійної компетентності педагогів, їх курсова перепідготовка та атестація. Навчальними планами підвищення кваліфікації всіх категорій працівників дошкільних навчальних закладів та навчально-виховних комплексів передбачено модулі щодо впровадження особистісно-орієнтованої моделі навчання, сучасних тенденцій родинного виховання, забезпечення наступності дошкільної ланки освіти. Вирішення актуальних проблем сучасної освіти здійснювалося під час роботи обласних науково-практичних семінарів, Інтернет семінарів та творчих груп. Для підвищення рейтингу професії вихователь, вперше в області було проведено конкурс професійної майстерності «Вихователь року», переможцем обласного етапу конкурсу стала П’ясецька К. О. вихователь дошкільного навчального закладу №12 Уманської міської ради. Пропагуючи здоровий спосіб життя педагогічними працівниками дошкільної освіти, проведено Обласний конкурс «Гармонія руху» і конкурс огляд «Здоров’язберігаючі технології у ДНЗ» переможці обласного етапу взяли участь у Всеукраїнському конкурсі та дістали перемогу за наслідками голосування на освітянському Інтернет-порталі www.pedpresa.com.ua, що свідчить про якість надання таких послуг, які оцінила вся Україна. У грудні 2012 року було здійснено моніторингове дослідження виконання програми «Впевнений старт», яке показало, що існують певні проблеми у наданні якісних освітніх послуг щодо підготовки дитини дошкільного віку до навчання у школі. Функціонування сучасної системи дошкільної освіти ґрунтується на основних положеннях Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу», «Про охорону дитинства» та інших чинних актів вищих органів державної влади. Проблеми дошкільної освіти ще не мали такого визнання як сьогодні, до неї прикута увага вищого керівництва держави, науковців, практиків – усіх освітян і громадян України. Свідченням цього є оновлення Державного стандарту дошкільної освіти Базового компоненту (2012) проведення Всеукраїнського конкурсу педагогічної майстерності «Вихователь року». На сьогодні одним із основних напрямів державної освітянської політики в Україні визнано модернізацію системи дошкільної освіти з урахуванням принципів демократизації, гуманізації, індивідуалізації педагогічного процесу. В її основу покладено пріоритетність дошкільної ланки в єдиній національній системі неперервної освіти, а основним завданням визначено своєчасне становлення і повноцінний розвиток життєвокомпетентної творчої особистості з раннього дитинства. Пріоритетні напрями діяльності дошкільних навчальних закладів у 2013/2014 навчальному році – переосмислення розвивальних, виховних і навчальних завдань, використання особистісно-орієнтованого підходу до розвитку кожної дитини, впровадження в освітній процес найкращого педагогічного досвіду роботи, новітніх технологій виховання та навчання тощо. Зміст освітньої роботи з дітьми дошкільного віку має відповідати основним вимогам та концептуальним засадам Базового компонента дошкільної освіти (редакція 2012) яким передбачено створення належних умов для функціонування дошкільної освіти, а саме:
З огляду на це, зміст дошкільної освіти в межах Базового компонента реалізується через:
З метою поліпшення якості педагогічного процесу та реалізації варіативного змісту дошкільної освіти у роботі з дітьми дошкільного віку можна використовувати парціальні програми, що схвалені комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах. Зокрема це такі парціальні програми: - «Англійська мова для дітей дошкільного віку», автор Шкваріна Т.М.; - «Дитяча хореографія», автор Шевчук А.С.; - «Кольорові долоньки», автор Ликова І.О.; - «Українотворець», керівник авторського колективу Кононенко П.П.; - «Лего-конструювання», автор Пеккер Т.В. Вищезазначені нововведення не скасовують звичні для практиків підходи до організації життєдіяльності дітей та планування освітньої роботи. Педагоги можуть використовувати посібники та інші види навчальної літератури, які укладено у відповідності із вимогами чинних програм. Як і раніше, вони мають право обирати зручні для себе форми графічного або текстового планування за режимними процесами, тематичними блоками, лініями розвитку, видами діяльності, формами дитячої активності з урахуванням освітніх ліній нової редакції Базового компонента. В усіх навчальних закладах, що забезпечують здобуття дошкільної освіти, при організації освітньої роботи можна керуватися концептуальними засадами вищезазначених програм, їхніми пріоритетними завданнями та обсягами програмового матеріалу у відповідності із віковими особливостями вихованців, забезпечуючи таким чином безперервність та наступність у здобутті дошкільної освіти на різних етапах розвитку дитини, починаючи із раннього і закінчуючи старшим дошкільним віком. Такий підхід сприятиме оптимальному використанню можливостей кожного вікового періоду для повноцінного розвитку дитини, створенню сприятливого розвивального середовища, передбачатиме застосування доцільних форм, методів і прийомів педагогічної діяльності, спрямованих на задоволення потреб та інтересів самої дитини. У 2013/2014 навчальному році педагогічним колективам дошкільних навчальних закладів особливу увагу необхідно акцентувати на вирішення таких питань: формування безпечної поведінки дітей у різних життєвих ситуаціях; формування свідомого ставлення у дітей дошкільного віку до власного здоров’я; розвиток духовних цінностей у дошкільника через організацію предметно-практичної діяльності. Проблема формування безпечної поведінки дітей у різних життєвих ситуаціях має розглядатися в контексті дотримання таких принципів організації освітньо-виховної роботи:
Освітню роботу з безпеки життєдіяльності не слід обмежувати лише засвоєнням дошкільниками норм та правил. Варто викликати у дітей бажання дотримуватися правил безпеки не через заборони, а завдяки пізнанню, значущій мотивації. Необхідно забезпечувати активне засвоєння кожною дитиною необхідних знань та вмінь безпечної поведінки; формувати навички орієнтування та швидкої реакції в різних життєвих ситуаціях. Навчаючи дітей основ безпечної поведінки, не слід залякувати їх можливою небезпекою, важливіше виховувати розумну обережність. В освітній роботі з безпеки життєдіяльності перевагу доцільно надавати спостереженням, довірчим бесідам, моделюванню та налізу проблемних ситуацій, дидактичним, сюжетно-рольовим, конструкторсько-будівельним, рухливим іграм, різним видам трудової діяльності, інтегрованим заняттям, розробленню спільних проектів з даної проблеми. З метою формування свідомого ставлення у дітей дошкільного віку до власного здоров’я необхідно скоординувати зусилля всіх інституцій, причетних до справи охорони життя і зміцнення здоров’я (медичні, управлінські, методичні служби різних рівнів, педагогічні колективи дошкільних навчальних закладів, родини вихованців) у таких напрямках:
Задля підвищення якості рівня сформованості свідомого ставлення до власного здоров’я у дітей дошкільного віку, варто при організації освітнього процесу в дошкільних навчальних закладах урізноманітнювати форми цілеспрямованого навчально-виховного впливу, зокрема, шляхом організації індивідуальних занять, проведення гурткової (секційної, студійної) роботи; застосовувати в освітній роботі педагогічні інновації, сучасні психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні технології; вивчати, узагальнювати та поширювати передовий педагогічний досвід місцевого, обласного, всеукраїнського рівнів; активізувати взаємодію з батьками; удосконалювати механізми моніторингу освітнього процесу та ін. При вирішенні завдання формування духовних цінностей у дітей дошкільного віку рекомендуємо звернутися до принципів, що відображені в етнопедагогіці, а саме: в мові, народних звичаях, традиціях, святах, обрядах, ритуалах, символах, образотворчому, музичному, хореографічному мистецтвах, досвіді родинного виховання, сімейно-побутовій культурі, народних дитячих іграх, іграшках тощо. А головними засобами формування у підростаючого покоління духовних цінностей є рідна мова, історія, фольклор, мистецтво і свята народного календарного циклу, народні символи та прикмети, родинно-побутова культура, звичаї, традиції, обряди. Отже, духовні цінності краще всього формуються на засадах гуманізму, природо-відповідності, зв'язку виховання з життям народу, єдності вимог і поваги до особистості дитини, віри в її сили і можливості. Складовими етнопедагогіки є:
Однією із ефективних додаткових форм організації освітнього процесу в умовах дошкільного навчального закладу є гурткова робота, яка спрямована на задоволення потреб та інтересів дітей до певного виду діяльності, виявлення та розвиток у них загальних та спеціальних здібностей. З огляду на це, у дошкільних навчальних закладах можуть функціонувати такі гуртки: художньо-естетичні (образотворчі, хореографічні, музичні, театральні), фізкультурно-спортивні, логіко-математичні, пізнавальні, мовленнєві та ін. Діяльність гуртка потребує наявності відповідної матеріальної бази (спеціальних приміщень, матеріалів, обладнання, інвентарю, технічних засобів) та кадрового забезпечення (фахівці із педагогічною освітою певної спеціалізації – керівники студії образотворчої діяльності, хореографи, хормейстери, вчителя іноземної мови, тренера з різних видів спорту тощо). Робота гуртків має будуватися на основі чинних парціальних авторських програм або варіативної частини чинних комплексних програм, які конкретизують, розширюють, а в окремих випадках перевищують вимоги до рівня обізнаності, життєвої компетентності дітей, окресленого інваріантною складовою цих програм. З метою впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у практику роботи дошкільних навчальних закладів управлінським та методичним службам різних рівнів необхідно створювати умови для комп’ютеризації освітнього процесу та підвищення рівня інформаційної компетентності, комп’ютерної грамотності педагогічних працівників дошкільної освіти; сприяти розробленню власних сайтів дошкільних закладів для обміну досвідом, участі у різних проектах, контактів з батьківською громадськістю тощо. При організації спільної роботи з батьками вихованців необхідно передбачати різні форми взаємодії з ними: як традиційні (батьківські збори, консультації, бесіди, семінари, семінари-практикуми, майстер-класи, дні «відкритих дверей», показові заняття, спільні свята, розваги, інформаційні стенди, тематичні папки-пересувки, родинні газети, «скриньки» запитань і пропозицій, звукові листи, бібліотеки відеоматеріалів із різних проблемних питань, школи взаємодопомоги), так і нові (електронні міні-бібліотеки, Інтернет-сайти для батьків тощо). Ефективність такої взаємодії досягається через реалізацію важливих завдань: - забезпечення максимального використання виховного потенціалу педагогів і родини у формуванні особистості дитини; - підвищення рівня психолого-педагогічної культури батьків, формування у них свідомого розуміння власної активної позиції у вихованні своїх дітей; - заохочення батьків до участі в освітньому процесі на засадах рівності, партнерства і взаємоповаги; - залучення батьків до створення належних умов для успішної життєдіяльності та розвитку дітей у сім’ї та дошкільному навчальному закладі. Тісна співпраця всіх служб дошкільного навчального закладу, батьківської громадськості, керівних інстанцій, їх націленість на досягнення спільної мети стане запорукою успішної організації освітньої роботи з дітьми дошкільного віку. |
Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних... Київ, проспект Перемоги, 10, тел. (044) 486-24-42, факс (044) 236-10-49 |
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В 2014/2015 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ У ... |
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової... Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової навчальних планів для історичної та суспільствознавчої освіти... |
Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи в загальноосвітніх... У кабінетах заступників директорів з виховної роботи мають бути створені паперові, електронні картотеки передового педагогічного... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010–2011 навчальному році |
Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році |
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013 Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних... |