Олексишин А.М.
Тема уроку: "Умовна функція в Excel"
Мета уроку: ознайомитися з умовною функцією і навчитися її використовувати на репродуктивному рівні.
Завдання уроку:
-
Навчальні:
познайомити учнів з умовною функцією;
показати зразок міркувань при рішенні задачі з використанням умовної функції;
показати спосіб роботи Майстер функції при використанні умовної функції.
-
Виховні:
продовжити роботу над вихованням терплячого і уважного відношення до виконуваної роботи.
-
Розвиваючі:
продовжити роботу по розвитку допитливості, інтересу до предмету “інформатика” і навчання в цілому;
продовжити роботу над формуванням загальноучбових умінь: слухати пояснення вчителя, робити необхідні записи в зошиті по ходу уроку, відповідати на поставлені питання, самостійно виконувати завдання вчителя;
розвивати логічне мислення, здібність до аналізу.
База знань і місце уроку
До цього уроку учні знають:
Що таке “електронні таблиці”, їх види, функції; призначення. Інтерфейс табличного процесора Microsoft Excel.
Як використовувати Майстер функцій, змінювати формат вічка, вирішувати завдання.
Арифметичні дії в ЕТ, автосумовування числових даних, можливості використання вбудованих функцій.
Відносна і абсолютна адресація.
Правила копіювання формул.
Основні уміння:
Уміють складати і заповнювати таблиці.
Уміють використовувати Майстер функцій для введення даних.
Уміють змінювати формат вічка, розмір, заливку, об'єднувати вічка.
Уміють копіювати формули.
Уміють використовувати відносні і абсолютні адресації.
Методи навчання, використані на уроці:
-
По джерелу знань:
словесні (вербальні);
доказові: пояснення;
наочні: використання дидактичного матеріалу (картки ілюструють кожне завдання);
практичні: тренувальні вправи;
-
По характеру пізнавальній діяльності учнів:
пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивний);
репродуктивні (відтворення дій з вживання знань з практики на репродуктивному рівні; діяльність по відомому алгоритму).
Устаткування:
картка “Умовна функція” (Додаток 2);
картка “Продукти” (Додаток 1);
табличний процесор Excel;
дошка;
маркер.
Етап уроку
|
Діяльність і мова вчителя
|
Діяльність і відповіді учнів
|
Організаційний етап
|
Вітає учнів, пропонує приготуватися до уроку.
|
Вітають вчителя, готуються до уроку.
|
Актуалізація знань
|
Давайте поглянемо завдання, яке ви вже вирішували.
Пропонує картку “Продукти” (Додаток 1)
Уявіть собі, що ви товарознавець і ведете облік продажу продуктів в магазині. Ви знаєте, які товари є, скільки продали, скільки залишилося.
Яку ще інформацію ви можете взнати?
Ви бачите, що останній стовпець підвезення не заповнений. Перед вами стоїть завдання: в тому випадку, якщо той або інший продукт проданий повністю, необхідно організувати його підвезення в магазин.. У клітках цього стовпця висвічуватиметься слово “так”, якщо підвезення відповідного продукту необхідне, і “ні”, якщо продукт підвозити не треба.
як ви заповнюватимете цей стовпець?
А якщо набір товарів не обмежується 5 найменуваннями їх 1000 або більш.
Тоді, зрозуміло, “та чи ні” Excel повинен визначити сам автоматично. Для цього йому потрібна команда, і такою командою є умовна функція
|
Згадують умови завдання і слухають вчителя.
Ціна, виручка, доставлено, довіз
Писати з клавіатури слова так і ні.
|
Пояснення нового матеріалу
|
Для вирішення цього завдання нам не вистачає певних знань.
І так, тема нашого заняття “Умовна функція”. Мета уроку: ми повинні познайомитися з умовною функцією і найголовніше навчитися нею користуватися. Загальний вигляд умовної функції такий:
(Пропонує загальний вигляд умовної функції)
ЕСЛИ (умова; вираз1; вираз2)
Значить, умовна функція – це команда машині виконати певну дію залежно від умови.
Умова – це логічний вираз, який може бути ДОСТЕМЕННИМ або ПОМИЛКОВИМ.
Давайте розглянемо приклад: є 2 числа: у комірках А1 і В1. Їх треба порівняти. Умовна функція виглядатиме так:
Пише Якщо(А1>В1; “1 число більше”; “2 число більше”) Розглянемо умову: якщо умова достеменна тобто А1>В1, то у комірці з'явиться фраза “1 число більше”, якщо умова помилкова, то висвітиться “2 число більше” тобто вираз1 відповідає дійсній умові, вираз2 виконується, якщо умова помилкова. Крім того, якщо вираз складається з тексту, то його записують в лапках.
|
Записують в зошит число і тему уроку.
З’ясовують для себе мету уроку.
Слухають розповідь вчителя; роблять записи в зошиті.
Записывают загальний вигляд умовної функції і визначення умовної функції з картки.
|
Закріплення нового матеріалу
|
Повернемося до нашого завдання. У комірку висвічуватиметься “так”, якщо підвезення потрібне, і “ні” - якщо підвезення не потрібне.
А коли підвезення необхідне?
Який стовпчик відповідає за підвезення?
Як записати умову, що товару не залишилося для 2 рядка?
Тоді умовна функція виглядатиме так:
ЕСЛИ (Е2=0; “так”; “ні”)
Як заповнити останні комірки стовпця G?
Як скопіювати?
Як при цьому зміниться умова?
І так, ви виконали своє завдання, з'ясували як заповнити стовпець підвезення. Для вирішення цього завдання, ви використовували умовну функцію.
Як виконується умовна функція?
Записуємо домашнє завдання: “Скласти таблицю для вирішення квадратного рівняння ”
|
Не залишилося товару.
Стовпчик Е.
Е2=0
Скопіювати
Потянути за кут.
Поміняється номер рядка.
Умовна функція виконується: якщо умова достеменна, то значення даної комірки визначить вираз1, інакше – вираз2.
Записують домашнє завдання.
|
Вирішення самостійної роботи
|
А тепер переходиться до наступного етапу нашого уроку. Вам запропоновано 5 завдань, спробуйте самі їх вирішити, використовуючи ЕТ. (Додаток 2)
Контролюю виконання запропонованого завдання. Відповідаю на питання учнів.
|
Слухають пояснення учителя
Переходять до виконання завдання на комп'ютері.
|
Підсумки
|
З'ясовую міру засвоєння нового матеріалу ( з кожним індивідуально).
|
|
|