|
Скачати 92.26 Kb.
|
Тема 8 ПОПИТ І ПРОПОЗИЦІЯ. ТЕОРІЯ РИНКОВОЇ РІВНОВАГИ Основні поняття та категорії Дефіцит — ситуація, що виникає на ринку, коли за певної ціни обсяг попиту на товар перевищує обсяг його пропозиції. Еластичність — здатність однієї змінної величини реагувати на зміни іншої. Еластичність попиту за доходом — чутливість зміни попиту на товар до зміни доходу споживача. Коефіцієнт еластичності попиту за доходом ( ![]() ![]() де ![]() ![]() ![]() ![]() Еластичність попиту за ціною — чутливість обсягу попиту на товар до зміни його ціни. Коефіцієнт еластичності попиту за ціною ( ![]() ![]() де ![]() ![]() ![]() Р— початкова ціна товару; ![]() Чинники цінової еластичності попиту: значимість товару для споживача; наявність і доступність товарів-субститутів; значимість товарів-комплементів у загальній структурі споживання, фактор часу. Еластичність попиту перехресна — чутливість обсягу попиту на певний товар до зміни ціни спорідненого товару. Коефіцієнт перехресної еластичності попиту ( ![]() ![]() де ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Коефіцієнт перехресної еластичності попиту за ціною для неспоріднених товарів дорівнює нулю, для товарів-комплементів — менше нуля, для товарів-субститутів — більше нуля. Еластичність пропозиції за ціною — чутливість обсягу пропозиції до змін, що відбуваються в ціні товару, який підприємець готовий постачати на ринок. Коефіцієнт еластичності пропозиції за ціною ( ![]() ![]() де ![]() ![]() Р — початкова ціна товару; ![]() Ефект доходу — ефект, пов'язаний зі зміною обсягу попиту внаслідок зміни величини реального доходу споживачів після зміни ціни товару. Ефект заміщення — ефект, пов'язаний зі зміною обсягу попиту внаслідок заміщення споживачами дорожчих товарів дешевшими. Закон попиту — стійкий зворотний причинно-наслідковий зв'язок між ціною і величиною попиту на товар. Закон пропозиції — стійкий прямий причинно-наслідковий зв'язок між ціною товару і величиною його пропозиції. Зміни обсягу попиту — зміни обсягу попиту на товар залежно від зміни ціни цього товару за інших незмінних обставин; графічно зображуються рухом по кривій попиту. Зміни обсягу пропозиції — зміни обсягу пропозиції товару залежно від змін ціни цього товару за інших незмінних обставин; графічно зображуються рухом по кривій пропозиції. Зміни попиту — зміни, зумовлені неціновими чинниками попиту (зміни кількості, сподівань та смаків покупців, величини їхніх доходів, цін споріднених товарів тощо); графічно зображуються зміщенням кривої попиту. Зміни пропозиції — зміни, зумовлені неціновими чинниками пропозиції (зміни технології, цін на ресурси, кількості та очікувань продавців тощо); графічно зображуються зміщенням кривої пропозиції. Крива попиту (D, від англ. demand) — графік, що показує, яку кількість товару покупець готовий придбати за різними цінами в певний проміжок часу. Крива пропозиції (S, від англ. supply) — графік, що показує, яку кількість товару продавець готовий продати за різними цінами в певний проміжок часу. Надлишкова пропозиція — ситуація, що виникає на ринку, коли за певної ціни обсяг пропозиції товару перевищує обсяг попиту на нього. Нецінові чинники попиту — всі чинники попиту на товар, окрім його ціни (чисельність, смаки та уподобання, доходи, очікування споживачів, зміни в цінах інших товарів; місткість ринку; кліматичні умови тощо). Нецінові чинники пропозиції — всі чинники пропозиції товару, окрім його ціни (технологічний прогрес, зміна цін на ресурси, зміна цін на споріднені товари, очікувань товаровиробників тощо). Попит абсолютно еластичний — попит, за якого нескінченно мала зміна ціни призводить до нескінченного зростання обсягу попиту ( ![]() Попит абсолютно нееластичний — попит, за якого ціна не впливає на зміну обсягу попиту ( ![]() Попит еластичний — попит, за якого зменшення ціни на 1 % спричиняє приріст попиту більше 1 % . Попит індивідуальний — платоспроможна потреба окремого суб'єкта, задоволення якої він готовий оплатити. Попит нееластичний — попит, за якого зменшення ціни на 1% спричиняє приріст попиту менше, ніж на 1 % . Попит одиничної еластичності — попит, за якого зміна ціни на 1 % змінює обсяг попиту на 1 % . Попит ринковий — сума індивідуальних попитів на окремий товар при різних цінах за певний проміжок часу. Пропозиція ринкова — сума індивідуальних пропозицій окремого товару при різних цінах за певний проміжок часу. Пропозиція індивідуальна — обсяг товарів і послуг, який виробник хоче і може постачати на ринок за різною ціною в певний проміжок часу. Пропозиція одиничної еластичності — пропозиція, за якої зміна ціни на 1 % змінює обсяг пропозиції на 1 %. Товари взаємодоповнюючі (комплементи) — товари, споживання одного з яких обов'язково потребує споживання інших. Товари взаємозамінні (субститути) — товари, здатні задовольняти одну й ту саму потребу незалежно один від одного. Товари нейтральні — товари, попит на які не залежить від зміни доходу. Товари нижчі — товари, попит на які зменшується зі зростанням доходів споживачів. Товари нормальні — товари, попит на які зростає зі збільшенням доходів споживачів, і, навпаки, скорочується зі зменшенням їхніх доходів. Товари споріднені — товари, зміна в попиті на один із яких спричиняє зміни в попиті на інші; поділяються на товари-субститути (взаємозамінні) та товари-комплементи (взаємодоповнюючі). Ціна ринкової рівноваги (рівноважна ціна) — ринкова ціна, за якої обсяг попиту дорівнює обсягу пропозиції ( ![]() Часткова ринкова рівновага — рівновага на окремому ринку. НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ Тестові завдання 1. Закон попиту відображає: 2. Закон пропозиції відображає: 3. Ефект заміщення має місце, коли відбувається зміна обсягу попиту внаслідок: 4. Ефект доходу має місце, коли відбувається зміна обсягу попиту внаслідок: 5. Зміни попиту, спричинені неціновими чинниками: 6. Неціновим чинником попиту на товар А не є: 7. Зміна обсягу попиту на товар внаслідок зміни ціни цього товару графічно ілюструється: 8. Крива пропозиції зміщується праворуч за умов: 9. Якщо товари А та В є комплементами, то підвищення ціни товару В, за інших незмінних обставин, зумовить зміни, які графічно ілюструються: 10. Якщо зміна ціни товару на 1 % спричиняє меншу зміну обігу попиту на нього, тобто ![]() 11. Абсолютно нееластичний попит на товар має місце коли: ![]() 12. Загальний дохід від реалізації певного товару буде збільшуватися зі зростанням його ціни, якщо за інших незмінних обставин попит на цей товар буде: 13. Крива попиту для товарів Гіффена має: 14. Взаємозамінні товари (субститути) — це товари: а) споживання одного з яких обов'язково потребує споживання іншого; 15. Взаємодоповнюючі товари (комплементи) — це товари: 16. Зростання ціни одного товару зумовлює зростання обсягу попиту на інший, коли йдеться про: 17. Зростання ціни одного товару супроводжується падіннямпопиту на інший, коли йдеться про: 18. Перехресна еластичність попиту — це чутливість попиту на товар А до зміни: 19. Товари, попит на які зростає зі зростанням доходів споживачів, є: 20. Чутливість попиту на товар до зміни величини доходу споживача відображає: 21. Еластичність пропозиції за ціною обчислюється за формулою: 22. Лауреатом Нобелівської премії з економіки, науковою заслугою якого став розвиток теорії попиту й "очищення" її від залишків психологізму, пов'язаних із поняттям граничної корисності, є: |
План Попит. Закон попиту. Еластичність попиту. Пропозиція. Закон... Одним з економічних законів товарного виробництва є закон попиту і пропозиції, який полягає в єдності попиту і пропозиції і їх об'єктивному... |
Ринковий попит. Ринкова пропозиція. Нецінові чинники попиту і пропозиції Ефект заміщення, ефект доходу, ефект перерозподілу ресурсів, «товари Гіффена», «ефект Веблена», ажіотажний попит |
Ринковий попит. Ринкова пропозиція. Нецінові чинники попиту і пропозиції Ефект заміщення, ефект доходу, ефект перерозподілу ресурсів, «товари Гіффена», «ефект Веблена», ажіотажний попит |
Рівноважна ціна та її роль у ринковому саморегулюванні Мета: Сформувати вміння виявляти, яким чином попит і пропозиція впливають на формування ціни в межах ринкової економічної системи;... |
1. Закон попиту передбачає, що Припустимо, що пропозиція товару X є абсолютно нееластичною. Якщо попит на цей товар зросте, то рівноважна ціна |
Адреса Телефон Факс E-mail Web-сторінка Контактна особа Попит/пропозиція Український інститут розвитку Instituto Hispano – ucraniano de desarrollo Glorieta Embajadores, 7, 3o A; 28012 |
Тема: Практична робота №2 «Визначення ціни ринкової рівноваги з урахуванням... Навчитися знаходити рівноважну ринкову ціну та обсяг продаж алгебраїчним і табличним методом |
Готельне господарство як об’єкт дослідження в умовах ринкової економіки При цьому, на відміну від інших послуг, готельні послуги вимагають значних капіталовкладень, визначення яких залежить від факторів,... |
1. Предмет і метод мікроекономіки Мікроекономіка в системі економічних... У центрі уваги мікроекономіки перебуває поведінка споживача і виробника та її оптимізація, ринковий попит і пропозиція, відносні... |
План заняття Економічна теорія добробуту. Модель економічної рівноваги Для цього він виводить власний оптимум, який можна охарактеризувати як певний рівноважний стан, за якого ніякий перерозподіл ресурсів... |