Забезпечення засвоєння змісту галузі на рівні, визначеному Державним стандартом основної і повної загальної середньої освіти


Скачати 85.32 Kb.
Назва Забезпечення засвоєння змісту галузі на рівні, визначеному Державним стандартом основної і повної загальної середньої освіти
Дата 15.06.2013
Розмір 85.32 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Узагальнені результати моніторингу якості підручників для 10-го класу з предмету «Геометрія»

Моніторинг якості підручників «Геометрія» для 10-го класу є складовою систематичних моніторингових досліджень новоствореної навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів, яке проведено Відділенням моніторингових досліджень освітньої галузі Інституту інноваційних технологій і змісту освіти у березні - червні 2012 року відповідно до п.2.2. наказу МОНмолодьспорту України від 15.09.2011р. № 1068 «Про проведення апробації та моніторингових досліджень якості навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів у 2011/2012 – 2012/2013 навчальних роках» та листа ІІТЗО від 06.03.12 № 14.1/10-760. Кількісний склад учасників цього дослідження відображено у таблиці 1.

Таблиця 1. Кількісний склад учасників дослідження.

Автор(и), підручник

Вчителі

Учні

Батьки

Бурда М.І., Тарасенкова Н.А., Геометрія (академічний рівень). 10 клас.

150

750

750

Біляніна О.Я., Білянін Г.Ш., Швець В.О. Геометрія (академічний рівень). 10 клас.

150

750

750

Бевз В.Г. та інші. Геометрія (профільний рівень). 10 клас.

74

370

370


Основною метою моніторингового дослідження було вивчення суспільної та педагогічної думки щодо функцій, структури, змістового забезпечення підручників, а також рівня їх поліграфічного виконання (добір ілюстративних засобів, повнота реалізації їх функцій як джерела позатекстової інформації тощо).
Матриця оцінювання навчальних книг формувалася з 51 показника, які включені до восьми основних рубрик, а саме:

1. Забезпечення засвоєння змісту галузі на рівні, визначеному Державним стандартом основної і повної загальної середньої освіти (відповідність навчального матеріалу підручника навчальній програмі, формування, на рівні визначеним державним стандартом загально навчальних, загальномовленнєвих, загальнопізновальних, спеціальних предметних умінь та навичок, а також забезпечення формування загальних умінь і навичок з самоконтролю і самооцінювання).

2. Дотримання основних дидактичних принципів (науковості, фундаментальності, сучасності теоретичних навчальних матеріалів, оптимальності співвідношення та доступність об’єму теоретично - наукового матеріалу з основ науки з індивідуальними, психологічними й віковими можливостями та особливостями учнів, інтеграції та синтезу міжпредметних та спеціальних знань, умінь, навиків тощо).

3. Методичне забезпечення. Наявність у підручнику методологічно обґрунтованої та методично виваженої системи вправ (завдань). (різнорівневих та диферінціованих , для індивідуальної та групової роботи, творчого характеру, для формування різних видів життєвих компетентностей, для усіх видів контролю та самоконтролю тощо).

4. Доступність підручника (забезпечення зрозумілого й чіткого визначення головних програмових понять, доступність теоретичного навчального матеріалу для самостійного сприйняття учнем, відповідність системи вправ (завдань) віковому рівню розвитку учнів, їх попередній загальноосвітній підготовці та життєвому досвіду, відповідність словникового наповнення підручника віковому рівню учнів і тощо).

5. Розвиваючий ефект навчального матеріалу (наявність навчального матеріалу, що може впливати на мотивацію навчальної діяльності учнів, спрямованість матеріалу підручника на підготовку учнів до самонавчання, вплив навчального матеріалу на розвиток інтересу учнів до навчального предмета. на реалізацію творчого потенціалу тощо).

6. Виховний потенціал підручника (вплив навчального матеріалу на виховання в дитини стійких морально-етичних норм та загальнолюдських гуманістичних цінностей, громадянської позиції, естетичної культури і тощо).

7. Ілюстративне оформлення підручника (загальна естетика оформлення навчальної книги, добір ілюстративних засобів, повнота реалізації їх функцій, поліграфічне виконання тощо).

8. Системність та доцільність додаткового матеріалу.

(продуманість рубрикації, заголовків, сигналів – символів, доцільність об’єму та змісту матеріалів довідникового характеру).

Для групи респондентів, що формувалася з учнів, анкети містили 9 запитань, які дали змогу виявити думку дев’ятикласників про зміст і доступність навчального матеріалу підручників, рівень ілюстративного наповнення.

Анкета для батьків також складалася з 9 запитань. За їх допомогою було отримано додаткову інформацію про якість підручників з точки зору опосередкованих користувачів. Респонденти оцінювали оформлення навчальної книги, можливість дорослим орієнтуватися у її навчальному матеріалі й надавати допомогу дитині, а також, рівень доступності змісту підручника для дитини під час самостійного вивчення теми й підготовки домашнього завдання. Батьки висловлювали свою точку зору на те, чи відповідають навчальні книги їхньому уявленню про сучасний якісний шкільний підручник.

Міркування педагогів, учнів та їх батьків щодо якості підручників і шляхів їх удосконалення розкрили відповіді на відкриті запитання анкет (див. таб.2 та таб. 4).
Результати оцінювання вчителями кожної з восьми рубрик показників якості навчальних книг з предмета «Геометрія» представлено на діаграмі 1.


Діаграма 1. Узагальнені результати анкетування



Вчителям пропонувалося відповісти на запитання «Чи відповідає дана навчальна книга Вашим уявленням про сучасний шкільний підручник?». Результати опитування представлено на діаграмі 2.
Діаграма 2. Узагальнені відповіді вчителів на запитання «Чи відповідає дана навчальна книга Вашим уявленням про сучасний шкільний підручник?»



Вчителі, які взяли участь в дослідженні, висловили пропозиції й побажання, реалізація яких, на думку респондентів, сприятиме подальшому підвищенню якості навчальних книг.
Узагальнені пропозиції вчителів представлено в таблиці 2.

Таблиця 2. Пропозиції вчителів щодо поліпшення якості підручників для 10 ласу з предмету „Геометрія”

Підручник, автор(и)

Пропозиції вчителів

Бурда М.І., Тарасенкова Н.А., Геометрія (академічний рівень). 10 клас.


  1. Збільшити кількість задач практичного змісту та . кількість зразків розв’язування типових задач до змісту параграфів.

  2. Додати типові завдання для підготовки до контрольних робіт.

  3. Забезпечити відповідність матеріалів підручника навчальній програмі.

  4. Зменшити кількість задач на доведення, а включити більше задач обчислювального характеру.

  5. Доповнити матеріал задачами початкового та середнього рівня.

Біляніна О.Я., Білянін Г.Ш., Швець В.О. Геометрія (академічний рівень). 10 клас.


  1. Збільшити кількість зразків розв’язання задач, різнорівневих завдань, урізноманітнити задачі та завдання. Збільшити кількість теоретичного матеріалу.

  2. Розміщувати умову, розв’язок та малюнок до задачі на одній сторінці.

  3. Відредагувати систему вправ для закріплення теоретичного матеріалу, забезпечити прикладну спрямованість навчання (математичне моделювання, фотографії для забезпечення наочності).

  4. Доповнити систему вправ завданнями для групової роботи. Після кожного параграфа додати вправи для повторення. Збільшити кількість вправ для роботи з обдарованими учнями. Додати вправи на моделювання стереометричних ситуацій.

  5. Покращити якість поліграфії.

Бевз В.Г. та інші. Геометрія (профільний рівень). 10 клас.


  1. Збільшити кількість вправ різнотипових за формою та змістом, завдань за готовими малюнками.

  2. Додати тестові завдання, довідковий матеріал на повторення.

  3. Покращити якість паперу.


У ході проведення моніторингового дослідження якості підручників з предмета «Геометрія» до опитування були залучені десятикласники та їх батьки. Деякі результати оцінювання навчальних книг цими групами респондентів представлено нижче.
Діаграма 3. Позитивні відповіді учнів 10-х класів на запитання «Чи подобається тобі підручник?»

Діаграма 4. Позитивні відповіді батьків учнів 10-х класів на запитання «Чи впливають уміщені в підручнику матеріали на формування в дитини стійкого інтересу до навчального предмета?»


Загалом позитивно відгукнувшись про підручники, частина учнів зазначила, що ряд викладених в них тем є надто складним для самостійного опрацювання й засвоєння.

Таблиця 3. Теми у підручниках, які викликали труднощі при самостійному опрацюванні й засвоєнні

Підручник, автор(и)

Складні для засвоєння теми та навчальні матеріали.

Бурда М.І., Тарасенкова Н.А., Геометрія (академічний рівень). 10 клас.


«Ортогональне проектування», «Паралельне проектування», «Теорема про три перпендикуляри», «Кути між прямими і площинами», «Вступ до стереометрії», «Перпендикулярність у просторі», «Залежність між паралельністю і перпендикулярністю», «Перпендикулярність площин», «Побудова перерізів» тощо.

Біляніна О.Я., Білянін Г.Ш., Швець В.О. Геометрія (академічний рівень). 10 клас.

«Перпендикулярність прямих і площин у просторі», «Паралельне перенесення», «Кути і відстані у просторі. Взаємне розміщення прямих у просторі», «Перерізи», «Ортогональне проекціювання», «Паралельне проектування», «Зображення плоских і просторових фігур на площині» тощо.

Бевз В.Г. та інші. Геометрія (профільний рівень). 10 клас.


«Многогранники та їх перерізи», «Кути в стереометрії», «Ортогональне проектування», «Перпендикулярність прямих і площин у просторі», «Відстані між мимобіжними прямими», «Теорема про три перпендикуляри», «Відстань між фігурами» тощо.


Учні і батьки висловили своє бачення шляхів покращення якості підручників.

Таблиця 4. Пропозиції десятикласників та їх батьків щодо поліпшення якості підручників для 10-го класу з предмету „Геометрія”

Підручник, автор(и)

Пропозиції

Бурда М.І., Тарасенкова Н.А., Геометрія (академічний рівень). 10 клас.


  1. Збільшити кількість прикладних задач та завдань для самоперевірки.

  2. Збільшити кількість завдань для самостійної та дослідницької робіт.

  3. Збільшити кількість зразків розв’язування задач.

  4. Доступніше викладати теоретичний матеріал.

  5. Вкінці кожного розділу помістити завдання для самостійних домашніх і контрольних робіт.

  6. Збільшити кількість схем, таблиць, ілюстрацій.

  7. Зробити загальну нумерацію завдань.

  8. Покращити поліграфічну якість підручника.

Біляніна О.Я., Білянін Г.Ш., Швець В.О. Геометрія (академічний рівень). 10 клас.


  1. Збільшити кількість фактів з історії математики.

  2. Збільшити кількість завдань для самоконтролю, зразків розв’язання задач, практичних завдань.

  3. Послідовно розташувати матеріал.

  4. Ввести словник геометричних термінів.

  5. Додати в кінці підручника таблиці з формулами.

  6. Поліпшити якість поліграфії, збільшити кількість ілюстрацій та розмір шрифту.

Бевз В.Г. та інші. Геометрія (профільний рівень). 10 клас.


  1. Більш детально, доступно та спрощено давати пояснення доведень та матеріалів для самостійного вивчення.

  2. Збільшити кількість практичних завдань, прикладних та творчих вправ.

  3. Покращити підручник за вищезазначеними пунктами.

  4. Покращити добірку завдань (доповнити вправами на узагальнення, повторення).

  5. Збільшити кількість матеріалів дослідницького характеру.

  6. Покращити якість поліграфії підручника. Збільшити кількість ілюстрацій.

Схожі:

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти затверджено...
Викладання хімії в умовах переходу до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти
Про Заходи на виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про...
України від 14 січня 2004 р. №24 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» та з метою організаційного,...
Про Заходи на виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про...
України від 14 січня 2004 р. №24 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» та з метою організаційного,...
Закон України «Про освіту»
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої...
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням української літератури
Пропонована навчальна програма укладена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти з урахуванням...
Закону України "Про освіту" ( 1060-12 )
Закону України "Про дошкільну освіту"( 2628-14 ) та з метою вдосконалення науково-методичного забезпечення системи загальної середньої...
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
Вступ. Програма з музичного мистецтва для 5-8 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
Вступ. Програма з музичного мистецтва для 5-8 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту...
Термін навчання 4 роки, на основі повної загальної середньої освіти
К-П курсу з підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня “Бакалавр” з галузі знань 0301 “Соціально-політичні науки”
На уроках зарубіжної літератури
Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка