Методичні рекомендації з питань організації педагогічної підтримки


Скачати 110.18 Kb.
Назва Методичні рекомендації з питань організації педагогічної підтримки
Дата 19.03.2013
Розмір 110.18 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Інформатика > Методичні рекомендації
Методичні рекомендації

з питань організації педагогічної підтримки

самовизначення учнів
«Під педагогічною підтримкою ми розуміємо процес спільного з дитиною визначення її власних інтересів, цілей, можливостей, шляхів подолання перешкод і проблем, що заважають їй зберегти свою людську гідність і самостійно досягнути бажаних результатів у навчанні, самовихованні, спілкуванні, способі життя», – таке визначення дав автор концепції «Педагогічна підтримка дитини в навчанні» О. С. Газман.

Головна мета педагогічної підтримки – розвиток самостійності школяра, поступове і цілеспрямоване просування до здатності управляти власним життям.

Відмінність педагогічної підтримки як особливої професійної діяльності від звичайної людської підтримки полягає в тому, що педагог при виникненні проблеми може її перетворити на освітню ситуацію, створюючи умови для розвитку здібностей учня.

Займаючи особливу педагогічну позицію, доросла людина може стати «умовою» для освіти школяра, допомагаючи переконструювати проблему в низку завдань, зрозумілих й прийнятних для дитини.

Педагогічна підтримка самовизначення школярів – це сукупність науково-методичної і організаційно-педагогічної діяльності педагогічного колективу у взаємодії з соціальними партнерами школи з питань формування освітнього середовища, що сприятиме самовизначенню учнів. В даному випадку учень є не об'єктом педагогічної дії, а суб'єктом самопізнання, самовизначення, саморозвитку, що здійснюється в процесі навчання, при якому учень і вчитель є партнерами.

Педагогічна підтримка профільного і професійного самовизначення школярів включає цілий комплекс заходів, що здійснює педагогічний колектив, направлених на:

  • закріплення навиків самостійної, творчої діяльності в певній сфері (знаннєво-дієвий блок);

  • формування моральної, психологічної готовності до праці (мотиваційно-ціннісний блок);

  • профільну і професійну орієнтацію (орієнтувальний блок).

Готовність школярів до профільного і професійного самовизначення формується поступово, тому педагогічна підтримка є безперервним процесом, основа якого закладається ще в початковій школі, але найбільш важливий етап припадає на 8-11 класи.

У 9 класі учні повинні адекватно визначити необхідність і можливість здобуття ними повної (середньої) загальної, початкової або середньої професійної освіти. Учень повинен зуміти правильно оцінити свої особисті характеристики (схильності, здатності, наявність професійно важливих якостей, рівень самооцінки тощо), економічну доцільність вибору (популярні професії на ринку праці, рівень зарплати, можливість працевлаштування тощо), сформулювати професійно обумовлені цілі здобуття освіти, а потім, з врахуванням можливостей професійного навчання, розробити індивідуальну освітню траєкторію, що сприятиме досягненню поставлених цілей і завдань.

На вибір профілю навчання в 9 класі і шляху професійного становлення випускника загальноосвітнього навчального закладу мають вплив багато чинників. Профільне і професійне самовизначення здійснюється школярами:

самостійно, виходячи з особистих схильностей, здібностей:

  • самостійно, орієнтуючись на ідеал (кумира);

  • під впливом батьків, родичів (традиції, матеріальні можливості сім'ї);

  • за порадою педагогів;

  • під впливом інших дорослих (сусіди, інші консультанти);

  • за компанію з товаришами;

  • під впливом засобів масової інформації.

Метою педагогічної підтримки самовизначення школярів є створення освітнього середовища, що сприяє пізнанню себе, навколишнього світу і знаходженню свого місця в ньому.

Професійне визначення особистості – процес формування ставлення особистості до себе як суб’єкта майбутньої професійної діяльності та самореалізації у ній, успішної адаптації до вимог ринку праці та за необхідності зміни професії. Професійне самовизначення є важливим і обов’язковим етапом цілісного розвитку особистості.

Професійне самовизначення – довготривалий, безперервний процес. Допомогти учневі в грамотному виборі майбутньої професії – основне завдання педагога.

  Особливість профільного самовизначення учнів на етапі допрофільного навчання полягає в тому, що більшість учнів не можуть зробити обґрунтоване профільне самовизначення,

  • по-перше – внаслідок відсутності знань, необхідних для профільного самовизначення (про світ професій, про самих себе, можливих шляхах продовження своєї освіти та ін.),

  • по-друге – через низьку потребу у виявленні своїх здібностей, схильностей, інтересів і в цілому в профільному самовизначенні,

  • по-третє – через відсутність усвідомлених мотивів вибору і недостатнього розвитку особистісних якостей, актуальних для профільного самовизначення.

Тому перед педагогами стоять наступні завдання:

У основній школі:

розвиток в учнів уміння життєвого цілеспрямування, спрямованості на профільне і професійне самовизначення як значиму частину життєвого самовизначення;

розвиток вміння самопізнання і самооцінки;

підтримка профільно виражених інтересів школярів;

розширення знань про світ професій, про специфіку регіонального ринку праці, навчальні заклади регіону, створення в учня позитивних установок на види діяльності, що цікавлять їх.
У старшій школі:

розвиток умінь діяльності рефлексії, самопізнання і самооцінки, допомога у формуванні позитивної адекватної самооцінки;

підтримка активності учнів, направленої на розвиток своїх пізнавальних і професійних інтересів, визначення близьких і дальших тимчасових життєвих перспектив, створення індивідуальної освітньої траєкторії, що сприяє професійному самовизначенню, продовження роботи з розширення знань про світ праці і професій, шляхи і форми професійної підготовки у вибраній сфері діяльності, формуванню професійно значимих якостей.

Для погодженої роботи всіх суб'єктів даного процесу в освітній установі і поза нею можна створити спеціальну структуру (раду, центр) педагогічної підтримки самовизначення школярів. Координацію його діяльності здійснює заступник директора з навчально-виховної роботи.

В його функції входять:

  • вироблення стратегії взаємодії суб'єктів, відповідальних за педагогічну підтримку самовизначення школярів з метою узгодження і координації їхньої діяльності;

  • підтримка зв'язків загальноосвітньої установи з соціальними партнерами, що впливають на самовизначення учнів основної і старшої школи;

  • планування роботи педагогічного колективу з формування готовності учнів до профільного і професійного самовизначення відповідно до концепції і освітньої програми загальноосвітнього навчального закладу;

  • здійснення аналізу і корекції діяльності педагогічного колективу з даного напрямку (консультації вчителів-предметників, класних керівників з організації системи навчально-виховної роботи, направленої на самовизначення учнів: професійна діагностика, профпросвіта, профконсультування, визначення індивідуальної освітньої траєкторії);

  • проведення педагогічних рад, виробничих нарад з проблеми профільного і професійного самовизначення старшокласників;

  • організація участі обдарованих дітей в очних олімпіадах різного рівня;

  • організація системи підвищення кваліфікації класних керівників, вчителів-предметників, шкільного психолога з проблеми самовизначення школярів;

  • здійснення контролюючих функцій роботи класних керівників з проблеми професійного визначення учнів;

  • організація занять учнів в мережі допрофільної підготовки і профільного навчання;

  • запровадження курсів за вибором з питань профорієнтації в ході допрофільної підготовки («Твоя професійна кар’єра», «Вибір професії») і профільного навчання («Технологія професійного успіху»)


Класні керівники, опираючись на концепцію, освітню програму і план виховної роботи школи:

  • складають для конкретного класу (групи) план педагогічної підтримки самовизначення учнів, що включає різні форми, методи, засоби, активізуючи пізнавальну, творчу активність школярів;

  • організовують індивідуальні і групові профорієнтаційні бесіди, диспути, конференції;

  • ведуть психолого-педагогічні спостереження схильностей учнів (дані спостережень, анкет, тестів фіксуються в індивідуальній карті учня);

  • допомагають учням проектувати індивідуальну освітню траєкторію, моделювати варіанти профільного навчання і професійного становлення, здійснювати аналіз власних досягнень, складати власне портфоліо;

  • організовують відвідини учнями Днів відкритих дверей у вузах, професійно-технічних навчальних закладах;

  • організовують тематичні і комплексні екскурсії школярів на підприємства;

  • надають допомогу шкільному психологу в проведенні анкетування учнів і їх батьків з проблеми самовизначення;

  • проводять батьківські збори з проблеми формування готовності учнів до профільного і професійного самовизначення;

  • організовують зустрічі учнів з випускниками школи – студентами Вузів, професійно-технічних навчальних закладів.

Вчителі-предметники:

  • сприяють розвитку пізнавального інтересу, творчій спрямованості школяра, використовуючи всілякі методи і засоби: проектну діяльність, ділові ігри, семінари, круглі столи, конференції, предметні тижні, олімпіади, факультативи, конкурси газет тощо;

  • сприяють формуванню у школярів адекватної самооцінки;

  • забезпечують спрямованість профорієнтації уроків, формують в учнів загально трудові, професійно-важливі навики;

  • проводять спостереження з виявлення схильностей і здібностей учнів;

  • адаптують навчальні програми залежно від профілю класу, особливостей учнів.

Шкільний психолог:

  • здійснює моніторинг готовності учнів до профільного і професійного самовизначення через анкетування учнів і їх батьків;

  • проводить бесіди з учнями, вчителями, батьками;

  • здійснює психологічні консультації;

  • сприяє формуванню у школярів адекватної самооцінки;

  • запрошує батьків школярів для виступів перед учнями про свою професію, залучає для роботи керівників гуртків;

  • надає допомогу класному керівнику в аналізі і оцінці інтересів і схильностей учнів;

  • створює базу даних з профдіагностики.

Соціальний педагог:

  • сприяє формуванню у школярів групи ризику адекватної самооцінки, оскільки, як правило, у таких дітей вона занижена;

  • надає педагогічну підтримку дітям групи ризику в процесі їх професійного і життєвого самовизначення;

  • здійснює консультації учнів з соціальних питань;

  • надає допомогу класному керівникові в аналізі та оцінці соціальних чинників що затрудняють процес самовизначення школяра.

Медичний працівник:

  • використовуючи всілякі форми, методи, засоби, сприяє формуванню у школярів установки на здоровий спосіб життя;

  • проводить з учнями бесіди про взаємозв'язок успішності професійної кар'єри і здоров'я людини;

  • надає консультації з проблеми впливу здоров'я на професійну кар'єру;

  • надає допомогу класному керівникові, шкільному психологові і соціальному педагогові в аналізі діяльності учнів.

Процес психолого-педагогічної підтримки старшокласників зі сторони школи і сім'ї повинен будуватися на основі єдиних цільових установок. Тому завдання вчителів у роботі з батьками направлені на вироблення єдиної позиції з проблеми самовизначення школярів.

Форми взаємодії можуть бути наступними:

  • проведення батьківських зборів;

  • індивідуальні бесіди педагогів з батьками;

  • анкетування батьків учнів;

  • залучення батьків учнів до бесід про професії;

  • залучення батьків для роботи керівниками гуртків, спортивних секцій, студій, театрів, громадських учнівських організацій;

  • допомога батьків в організації професійних проб старшокласників на підприємствах; допомога батьків в організації тимчасового працевлаштування учнів в канікулярний період.

Повноцінна педагогічна підтримка самовизначення учнів неможлива без зусиль освітньої установи з різними соціальними інститутами, що сприяють формуванню готовності школярів до самовизначення.

Управління, відділи освіти:

  • проводять регіональну експертизу відповідності нормативного і науково-методичного забезпечення діяльності установ освіти з педагогічного супроводу самовизначення школярів, законам і підзаконним актам регіонального і місцевого рівнів;

  • здійснюють зв'язки по горизонталі між загальноосвітніми установами і їх соціальними партнерами і по вертикалі – з управліннями, відомствами;

  • погоджують роботу з допрофільної підготовки і профільного навчання в мережі;

  • організовують участь школярів в міських, регіональних очних олімпіадах;

  • організовують проведення міських, районних семінарів, оглядів, фестивалів, конкурсів тощо;

  • забезпечують ресурсні можливості педагогічного супроводу самовизначення школярів;

  • розробляють програму підвищення кваліфікації кадрів для реалізації цілей і завдань

Установи позашкільної освіти:

  • інформують учнів і їх батьків про можливості розвитку школярами своїх здібностей на заняттях в установах додаткової освіти;

  • надають учням можливість виявлення схильностей і розвитку творчих здібностей на заняттях в секціях, клубах, літніх таборах;

  • надають школярам допомогу в демонстрації їх досягнень на оглядах, виставках, фестивалях, концертах;

  • створюють умови для виконання школярами професійних проб в різних сферах діяльності людей, що є важливим етапом професійного самовизначення;

  • сприяють надбанню школярами професійно важливих якостей, навиків.

Навчальні заклади професійної освіти:

  • встановлюють інформаційні зв’язки із загальноосвітніми навчальними закладами, повідомляючи школи про організацію олімпіад, конкурсів, конференцій, семінарів, літніх очних шкіл і шляхи здобування професійної освіти;

  • організовують вузівські очні та заочні олімпіади для обдарованих дітей;

  • надають додаткові освітні послуги для учнів, що вибрали шлях здобуття професійної освіти в конкретній установі професійної освіти;

  • надають учням можливість розвивати їх творчі здібності в літніх школах, таборах відпочинку для обдарованих дітей;

  • організовують для школярів Дні відкритих дверей.

Управління і установи культури і спорту, громадські об'єднання:

  • організовують міські, регіональні спортивні змагання, огляди, конкурси, фестивалі, концерти, вечори тощо, на яких школярі мають можливість продемонструвати свої таланти, досягнення в різних видах творчості;

Територіальні відділи і служби зайнятості:

  • проводять разом з освітніми навчальними закладами масові заходи професійної орієнтацій для учнів: ярмарки навчальних місць, Дні професій, Дні праці;

  • випускають інформаційні бюлетені, статистичні звіти, довідкові матеріали про професійні інтереси і наміри учнів, регіональний ринок освітніх послуг і праці;

  • організовують семінари, наради, круглі столи тощо з питань організації професійної орієнтації в регіоні;

  • інформують учнів і їх батьків про потреби ринку праці регіону в кваліфікованих кадрах, можливостях і шляхах здобуття професійної освіти;

  • проводять консультування учнів, їх батьків з проблеми професійного самовизначення;

  • організовують відвідування учнями Днів відкритих дверей навчальних закладів професійної освіти;

  • надають учням інформацію про можливості тимчасового працевлаштування в канікулярний період;

  • здійснюють психологічні консультації учнів.

ЗМІ:

  • організовують цикли передач, публікацій з проблеми самовизначення;

  • відповідають на питання слухачів, глядачів, читачів з проблеми самовизначення;

  • сприяють організації і проведенню Інтернет-конференцій з проблеми профільного і професійного самовизначення;

  • здійснюють інформування учнів і їх батьків про ринок освітніх послуг і праці.

Міжшкільні навчально-виробничі комбінати (МНВК), міжшкільні навчально-виробничі майстерні (МНВМ):

  • інформують учнів і їх батьків про можливості розвитку школярами своїх здібностей на заняттях;

  • сприяють виявленню схильностей і розвитку творчих здібностей школярів на заняттях;

  • створюють умови для виконання школярами професійних проб в різних сферах діяльності;

  • сприяють набуттю школярами професійно важливих якостей, навиків;

  • надають школярам допомогу в демонстрації їх досягнень на виставках, оглядах тощо.

Схожі:

Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи

Методичні рекомендації з питань організації та проведення «Тижня безпеки дитини»
...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації
Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах...
Організація педагогічної підтримки самовизначення учнів
Головна мета педагогічної підтримки – розвиток самостійності школяра, поступове і цілеспрямоване просування до здатності управляти...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ : «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТОЖИТКУ»
Методичні рекомендації з досвіду роботи вихователя гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке машинобудівне вище професійне...
Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних...
Київ, проспект Перемоги, 10, тел. (044) 486-24-42, факс (044) 236-10-49
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання
Економічний аналіз. Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання, освітньо-кваліфікаційний...
Методичні рекомендації щодо організації с истем и діловодства в загальноосвітньому...
Методичні рекомендації щодо організації системи діловодства в загальноосвітньому навчальному закладі
Методичні рекомендації / Укл. В. Уруський Педагогічна діагностика ЗМІСТ
Проблема діагностики педагогічної діяльності вчителя надзвичайно актуальна і важлива для вирішення питань вдосконалення викладання...
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році
Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка