|
Скачати 110.18 Kb.
|
Методичні рекомендації з питань організації педагогічної підтримки самовизначення учнів «Під педагогічною підтримкою ми розуміємо процес спільного з дитиною визначення її власних інтересів, цілей, можливостей, шляхів подолання перешкод і проблем, що заважають їй зберегти свою людську гідність і самостійно досягнути бажаних результатів у навчанні, самовихованні, спілкуванні, способі життя», – таке визначення дав автор концепції «Педагогічна підтримка дитини в навчанні» О. С. Газман. Головна мета педагогічної підтримки – розвиток самостійності школяра, поступове і цілеспрямоване просування до здатності управляти власним життям. Відмінність педагогічної підтримки як особливої професійної діяльності від звичайної людської підтримки полягає в тому, що педагог при виникненні проблеми може її перетворити на освітню ситуацію, створюючи умови для розвитку здібностей учня. Займаючи особливу педагогічну позицію, доросла людина може стати «умовою» для освіти школяра, допомагаючи переконструювати проблему в низку завдань, зрозумілих й прийнятних для дитини. Педагогічна підтримка самовизначення школярів – це сукупність науково-методичної і організаційно-педагогічної діяльності педагогічного колективу у взаємодії з соціальними партнерами школи з питань формування освітнього середовища, що сприятиме самовизначенню учнів. В даному випадку учень є не об'єктом педагогічної дії, а суб'єктом самопізнання, самовизначення, саморозвитку, що здійснюється в процесі навчання, при якому учень і вчитель є партнерами. Педагогічна підтримка профільного і професійного самовизначення школярів включає цілий комплекс заходів, що здійснює педагогічний колектив, направлених на:
Готовність школярів до профільного і професійного самовизначення формується поступово, тому педагогічна підтримка є безперервним процесом, основа якого закладається ще в початковій школі, але найбільш важливий етап припадає на 8-11 класи. У 9 класі учні повинні адекватно визначити необхідність і можливість здобуття ними повної (середньої) загальної, початкової або середньої професійної освіти. Учень повинен зуміти правильно оцінити свої особисті характеристики (схильності, здатності, наявність професійно важливих якостей, рівень самооцінки тощо), економічну доцільність вибору (популярні професії на ринку праці, рівень зарплати, можливість працевлаштування тощо), сформулювати професійно обумовлені цілі здобуття освіти, а потім, з врахуванням можливостей професійного навчання, розробити індивідуальну освітню траєкторію, що сприятиме досягненню поставлених цілей і завдань. На вибір профілю навчання в 9 класі і шляху професійного становлення випускника загальноосвітнього навчального закладу мають вплив багато чинників. Профільне і професійне самовизначення здійснюється школярами: самостійно, виходячи з особистих схильностей, здібностей:
Метою педагогічної підтримки самовизначення школярів є створення освітнього середовища, що сприяє пізнанню себе, навколишнього світу і знаходженню свого місця в ньому. Професійне визначення особистості – процес формування ставлення особистості до себе як суб’єкта майбутньої професійної діяльності та самореалізації у ній, успішної адаптації до вимог ринку праці та за необхідності зміни професії. Професійне самовизначення є важливим і обов’язковим етапом цілісного розвитку особистості. Професійне самовизначення – довготривалий, безперервний процес. Допомогти учневі в грамотному виборі майбутньої професії – основне завдання педагога. Особливість профільного самовизначення учнів на етапі допрофільного навчання полягає в тому, що більшість учнів не можуть зробити обґрунтоване профільне самовизначення,
Тому перед педагогами стоять наступні завдання: У основній школі: • розвиток в учнів уміння життєвого цілеспрямування, спрямованості на профільне і професійне самовизначення як значиму частину життєвого самовизначення; • розвиток вміння самопізнання і самооцінки; • підтримка профільно виражених інтересів школярів; • розширення знань про світ професій, про специфіку регіонального ринку праці, навчальні заклади регіону, створення в учня позитивних установок на види діяльності, що цікавлять їх. У старшій школі: • розвиток умінь діяльності рефлексії, самопізнання і самооцінки, допомога у формуванні позитивної адекватної самооцінки; • підтримка активності учнів, направленої на розвиток своїх пізнавальних і професійних інтересів, визначення близьких і дальших тимчасових життєвих перспектив, створення індивідуальної освітньої траєкторії, що сприяє професійному самовизначенню, продовження роботи з розширення знань про світ праці і професій, шляхи і форми професійної підготовки у вибраній сфері діяльності, формуванню професійно значимих якостей. Для погодженої роботи всіх суб'єктів даного процесу в освітній установі і поза нею можна створити спеціальну структуру (раду, центр) педагогічної підтримки самовизначення школярів. Координацію його діяльності здійснює заступник директора з навчально-виховної роботи. В його функції входять:
Класні керівники, опираючись на концепцію, освітню програму і план виховної роботи школи:
Вчителі-предметники:
Шкільний психолог:
Соціальний педагог:
Медичний працівник:
Процес психолого-педагогічної підтримки старшокласників зі сторони школи і сім'ї повинен будуватися на основі єдиних цільових установок. Тому завдання вчителів у роботі з батьками направлені на вироблення єдиної позиції з проблеми самовизначення школярів. Форми взаємодії можуть бути наступними:
Повноцінна педагогічна підтримка самовизначення учнів неможлива без зусиль освітньої установи з різними соціальними інститутами, що сприяють формуванню готовності школярів до самовизначення. Управління, відділи освіти:
Установи позашкільної освіти:
Навчальні заклади професійної освіти:
Управління і установи культури і спорту, громадські об'єднання:
Територіальні відділи і служби зайнятості:
ЗМІ:
Міжшкільні навчально-виробничі комбінати (МНВК), міжшкільні навчально-виробничі майстерні (МНВМ):
|
Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи |
Методичні рекомендації з питань організації та проведення «Тижня безпеки дитини» ... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах... |
Організація педагогічної підтримки самовизначення учнів Головна мета педагогічної підтримки – розвиток самостійності школяра, поступове і цілеспрямоване просування до здатності управляти... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ : «МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ГУРТОЖИТКУ» Методичні рекомендації з досвіду роботи вихователя гуртожитку Державного навчального закладу «Запорізьке машинобудівне вище професійне... |
Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних... Київ, проспект Перемоги, 10, тел. (044) 486-24-42, факс (044) 236-10-49 |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання Економічний аналіз. Методичні рекомендації до організації самостійної роботи студентів денної форми навчання, освітньо-кваліфікаційний... |
Методичні рекомендації щодо організації с истем и діловодства в загальноосвітньому... Методичні рекомендації щодо організації системи діловодства в загальноосвітньому навчальному закладі |
Методичні рекомендації / Укл. В. Уруський Педагогічна діагностика ЗМІСТ Проблема діагностики педагогічної діяльності вчителя надзвичайно актуальна і важлива для вирішення питань вдосконалення викладання... |
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах... |