ЕКСПЕРТНІ ТА НАВЧАЛЬНІ СИСТЕМИ


Скачати 55.82 Kb.
Назва ЕКСПЕРТНІ ТА НАВЧАЛЬНІ СИСТЕМИ
Дата 19.03.2013
Розмір 55.82 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи

ЕКСПЕРТНІ ТА НАВЧАЛЬНІ СИСТЕМИ

11.1.Основні поняття, компоненти та архітектура


Почали розвиватися спеціалізовані системи, кожна з яких була експертом в певній предметній галузі, які отримали назву експертних систем (EC). По суті експертні системи є комп’ютерними програмами, що моделюють дії людини-експерта в вузькій предметній галузі на ґрунті накопичених знань, що складають базу знань (БЗ). Сформувалася технологія побудови експертних систем, що отримала назву інженерії знань.

Загальна структура такої системи показана на малюнку



З нього видно, що до складу експертних систем входять типові блоки: діалоговий процесор, база знань, планувальник Новим блоком є підсистема пояснення Її поява пов’язана з характером експертних систем. Їх основною задачею є допомога фахівцям за рахунок використовування знань про проблемну галузь, одержаних з найрізноманітніших джерел: книг, статі, науково-технічної документації, експертів-фахівців тощо. Таким чином, в експертних системах зберігається колективний досвід, накопичений в даній проблемній галузі, наприклад, в медицині або геології, археології або історії

На малюнку, окрім кінцевого користувача, показаний ще й експерт (Е). У реальних системах це може бути і цілий колектив експертів або інформаційний вхід для введення текстів з книг.

У галузі роботи зі знаннями існують наступні напрямки

  • здобування знань із різних джерел;

  • здобування знань від фахівців;

  • подання знань;

  • оперування знаннями;

  • підтримка прийняття рішень.

Дослідження в напрямку видобування знань реалізуються двома розділами: формування якісних знань та інтеграція знань.

Формалізація якісних знань полягає у створенні методів, що дозволяють переходити від знань у текстовій формі до їх аналогів, ‘ придатних для введення в пам’ять та використання інтелектуальною системою

Здобування знань від фахівців необхідне тому, що знання, отримані з різних джерел відчужено від фахівця-експерта не дозволяють побудувати ефективну інтелектуальну систему. Знання, отримані від експертів, необхідно оцінити з точки зору відповідності їх до тих знань, що накопичені системою раніше, та формалізувати.

Окрім того знання, що отримані від різних експертів, можуть бути взаємно суперечливими, і тому виникає завдання їх узгодження.

Моделі продукції та логічні системи — ґрунтуються на класичній логічній моделі доведення. Це з одного боку логічні, числення на кшталт числення предикатів та його розширень, або ж системи продукцій, що задають елементарні кроки перетворень або умовиводів.

Для зберігання та використання знань у ЕС створюються спеціальні системи оперування та подання знань. Системи оперування знаннями та подання знань по суті є базами знань — природним розвитком концепції баз даних. Саме в базах знань зосереджені основні процедури оперування (маніпулювання) знаннями.

Процедури оперування знаннями підрозділяються наступні основні класи:

  1. поповнення знань;

  2. класифікація знань;

  3. узагальнення (агрегування) знань;

  4. виведення за допомогою знань.

Процедури класифікації забезпечують системне зберігання знань у ЕС, тобто утворення певних структур, що полегшує пошук потрібних знань та забезпечує підтримання працездатності БЗ. Ці процедури є двох основних типів:

  1. родовидова класифікація (за типом "частина — ціле");

  2. ситуативна класифікація (в одну множину об’єднуються знання, що релевантні до деякої типової ситуації).

У цій галузі штучного інтелекту дослідження тісно пов’язані з кластерним аналізом — теорією класифікації, яка існує в якості самостійної науки.

Основними характеристиками ЕС є:

  1. накопичення й організація знань – одна з найважливіших характеристик ЕС;

  2. знання – основа ЕС, вони є явними і доступними, що відрізняє ці системи від більшості традиційних програм;

  3. ЕС застосовує для вирішення проблем високоякісний досвід кваліфікованих експертів. Саме високоякісний досвід у поєднанні з умінням його застосовувати робить систему рентабельною. Цьому також сприяє гнучкість системи;

  4. Наявність прогностичних здібностей. ЕС може пояснити яким чином нова ситуація привела до змін;

  5. Провідні фахівці йдуть, але їх, досвід залишається й використовується в ЕС;

  6. ЕС можна використовувати для навчання й тренування.

Переваги ЕС.

  1. Хоча ЕС добре справляються зі своєю роботою, але в деяких областях діяльності людська компетентність перевершує будь-яку штучну.

  2. Навчання: людська компетентність поки перевершує штучну. Експерти адаптуються до умов, що змінюються, пристосовують свої стратегії до нових обставин.

  3. Експерти можуть безпосередньо сприймати комплекс вхідної сенсорної інформації (візуальної, звукової, дотикової, нюхової й тактильної). ЕС – тільки символи. Хоча в окремих напрямах розробки інженерних і виробничих інтелектуальних систем одержані реальні результати певної обробки сенсорної інформації.

  4. Експерти – люди можуть охопити картину в цілому, всі аспекти проблеми і зрозуміти, як вони співвідносяться з основною задачею.

Функціональні можливості ЕС визначаються двома її головними системними частинами: середовищем розвитку й середовищем рекомендацій

Хоча взагалі ЕС можуть містити наступні компоненти:

  1. підсистема видобування знань;

  2. БЗ;

  3. механізм висновку;

  4. призначений для користувача інтерфейс;

  5. робоча область

  6. підсистема пояснення;

  7. підсистема верифікації знань.

Видобування знань з експертів є складною задачею, яка часто створює «вузькі місця» при побудові ЕС.


Механізм висновку є мозком ЕС, його також називають «керуюча структура» або «інтерпретатор правил» (в ЕС, заснованих на правилах).

Механізм висновку має два головні елементи:

  1. інтерпретатор, який виконує вибрані позиції оренди, використовуючи відповідні правила БЗ.

  2. Планувальник, який підтримує управління агендою. Він оцінює результати правил висновку, що використовуються, в світлі їх, пріоритетів або інших критеріїв в агенді.

Робоча область – це область, розташована окремо для опису поточної задачі, як визначено вхідними даними.

Підсистема пояснення. Здатність відстежувати відповідність висновків їх джерелам є вирішальною і при проведенні експертизи, і при рішенні задачі.

Схожі:

ІНСТИТУТ ПІДПРИЄМНИЦТВА ТА СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ІНДИВІДУАЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН СТУДЕНТА
В індивідуальному навчальному плані студента зазначаються нормативні навчальні дисципліни, навчальні дисципліни за вибором у межах...
Резолюція круглого столу «Запровадження теорії наукового креаціонізму...
Навчальні програми шкіл України : керівники і представники громадських організацій, науковці, юристи, педагоги, громадські діячі...
ЛЬВІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ Головне управління економіки облдержадміністрації
Пропозиції автора враховують експертні пропозиції та побудовані на власному досвіді
ТЕМА. ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО Маска Мета
Обладнання: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників (У. Корнеліс «Дайстерські карнавальні клоуни» та ін.); фотографії;...
Наказом Міністерства освіти України від 16 червня 1994 p. №184 ПОЛОЖЕННЯ...
В загальноосвітньому навчально-виховному закладі створюються такі навчальні майстерні
УРОК ТЕМА
Обладнання: навчальні плакати («Схема послідовності малювання мешканців моря», «Схема послідовності складання моделей рибок» та ін.);...
Професії : пошуки в Інтернет
Кожен учасник отримує дві картки. Напишіть на одній картці навчальні літери Вашого приз віща, на іншій навчальні літери Вашого імені....
Відповідно до існуючих напрямів освітньої діяльності в Україні діють...
Систему вищої освіти складають: вищі навчальні заклади всіх форм власності; інші юридичні особи, що надають освітні послуги у галузі...
Урок №4. Тема: Структура інформаційної системи. Апаратна та програмна...
Мета: ознайомити учнів із структурою інформаційної системи, основними пристроями апаратної складової інформаційної системи, їх функціями...
1. Опишіть мікропроцесорну систему як частинний випадок електронної системи. 1
В чому переваги та недоліки традиційної цифрової системи (системи на “жорсткій логіці”) порівняно з універсальною (програмованою)...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка