Створення структурно-логічних схем з поєднанням


Скачати 39.74 Kb.
Назва Створення структурно-логічних схем з поєднанням
Дата 05.05.2013
Розмір 39.74 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи



Створення

структурно-логічних схем

з поєднанням

«карт розума» (Mind Map)

на уроках історії
Шулак Вадим Леонідович

Державний навчальний заклад

«Донецький ліцей

професійно-технічної освіти»

На порозі ХХІ століття очевидно, що тільки інтелектуально й творчо обдаровані молоді люди здатні вирішувати нові складні завдання життя, тому і необхідні нові освітні технології виховання творчої обдарованої особистості. Девізом роботи вчителі й учнів може стати вираження відомого англійського філософа ХVІІ ст.. Джона Локка – «Логіка є анатомія мислення».

Для формування й розвитку наукового стилю мислення учнів, таких як системність, детермінізм, аналітичність, евристичність, пропонується використати завдання для подання навчального матеріалу у вигляді поєднання структурно-логічних схем та «карт розуму». При цьому потрібно пам'ятати, що системність, детермінізм, аналітичність, евристичність - цими й іншими рисами наукового стилю мислення повинен володіти насамперед сам учитель. Крім того, найважливішою складовою вмінь і навичок учителя є комп'ютерна грамотність, причому на високому рівні створення комп'ютерних презентацій з теми й т.п.

Карта розуму (або «Mind Map») - це графічне вираження процесів багатовимірного мислення і тому є найбільш природним способом мислення людського мозку. Це потужний візуальний метод, який надає універсальний ключ до розкриття потенціалу, наявного в мозку кожного. Метод карт розуму можно застосувати в навчальній діяльності.

Карта розуму має чотири базові відмінні риси:

  • об'єкт уваги / вивчення сфокусований в центральному образі,

  • основні теми та ідеї, пов'язані з об'єктом уваги, розходяться від центрального образу у вигляді ідей,

  • гілки, що приймають форму плавних ліній, пояснюються і позначаються ключовими образами і словами. Ідеї ​​наступного порядку (рівня) також зображаються у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок і так далі,

  • гілки формують пов'язану вузлову структуру (систему).

Відповідно до розробленої методики учні вивчають прийоми структурування та засвоєння навчального матеріалу.

На основі викладеного підходу розроблена методика, що має наступні кроки.

1. Створення блоків. Кожному учневі пропонується проробити конкретну тему раніше вивченного матеріалу.

2. Моделювання структурно-логічної схеми. Далі необхідно встановити логічні зв'язки між всіма блоками й розробити структурно-логічні схеми. Подібна робота дозволяє розвивати системність і детермінізм мислення.

3. Кінцевий результат роботи учня. На наступному етапі пропонується підготувати пророблений матеріал для пояснення.

Новизна запропонованої методики:

1.Учень самостійно працює над «блоками» структурно-логічних схем або над «картами розуму».

2. На подальшому етапі учні моделюють загальну «картину» структурно-логічної схеми, поєднуючи із «картами розуму».

При цьому потрібно дотримуватися наступних принципів:

1. Принцип системності.

2. Принцип оптимальності. досягається шляхом вибору головного в досліджуваному матеріалі, а також ефективних прийомів, методів і форм навчальної діяльності.

3. Варіативність опису та використання схем.

Необхідно виділити наступні етапи формування вміння складання структурно-логічних схем у поєднанні із «картами розуму»:

1. демонстрація вчителем у процесі вивчення нової теми елементів схеми;

2. навчання учнів основним умінням і навичкам створення структурно-логічних схем та «карт розуму»;

3. самостійне створення учнями структурно-логічних схем та «карт розуму».

Кожний з етапів припускає застосування різних методів і прийомів, де чільне місце можуть займати інтерактивні технології. Вибір методичних засобів та прийомів залежить від різних факторів, приміром, загального рівня класу, наявності навчальних програм (аудіо - , відео -) і т.п.

Робота вчителя повинна бути індивідуалізована стосовно кожного учня й повинна виходити з існування умовних груп рівня підготовки: сильної, середньої й слабкої. Індивідуалізація дозволяє оптимізувати навчально-виховний процес і приводить до поступового вирівнювання груп при наступному обміні підсумкових результатів роботи між учнями.

Використання інформаційних технологій бажано в силу високого рівня наочності. Крім того, самостійна робота учнів по створенню подібних медіа-проектів викликає інтерес самих учнів, оскільки, проходячи кілька стадій пізнавального інтересу, в остаточному підсумку закріплюється як навичка та вміння.

У ході використання даної методики застосовуються наочність, технічні засоби навчання, різні форми організації навчального процесу, у тому числі з інтерактивними технологіями, що також є одним із способів з перевірки та оцінювання результатів навчання історії.

У процесі виконання завдань учнів вивчають прийоми структурування навчального матеріалу, наприклад, окремої теми шкільного курсу. Одночасно відбувається структурування наявних у них знань по даній темі. У них виробляються вміння підготовки навчального матеріалу для пояснення. Надалі під час самостійного вивчення навчальних тим отримані навички застосовуються для структурування вже нового матеріалу. Така робота дозволяє поліпшувати самостійну діяльність учнів, формувати в них уміння самостійної роботи з навчальною й науковою літературою.


Схожі:

Тема: Застосування ризик орієнтованого підходу для побудови імовірнісних...

Лекція Застосування ризик-орієнтовного підходу для побудови ймовірнісних...

Проекту
Розробити та реалізувати в інтерактивному комп'ютерному середовищі для моделювання електронних пристроїв Electronics Workbench способи...
СИНТЕЗ БЛОКІВ ПРОСТОРОВОЇ КОМУТАЦІЇ НА ЛОГІЧНИХ ЕЛЕМЕНТАХ, МУЛЬТИПЛЕКСОРАХ, ДЕМУЛЬТИПЛЕКСОРАХ
Побудувати БПК на логічних елементах (принцип управління по входу и по виходу), якщо
МОДЕЛЮВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО...
Алізовано проблеми та перспективи створення освітніх округів в Україні. Подано структурно-функціональну модель освітнього округу,...
Використання опорних схем на уроках біології
В наш час є багато форм і методів викладання курсу біологія в школі. Одним з ефективних методів є використання методики опорних схем...
ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДIВ СТРУКТУРНО-НОМIНАТИВНОЇ РЕКОНСТРУКЦIЇ СИСТЕМИ...
Резюме. Запропоновано підхід до оцінювання змістовного наповнення підручників з точки зору структурно-номінативної реконструкції...
Використання логічних функцій для опрацювання табличної інформації
ЕСЛИ, И та ИЛИ; навчити використовувати Майстер функцій для створення робочої формули; формувати навички критичного мислення
Психологічна характеристика типів темпераменту
Кожен тип темпераменту характеризується різним рівнем вираження окремих властивостей і їх своєрідним поєднанням
Урок №60 Тема. Розв'язування прямокутних трикутників
Мета: працювати над засвоєнням учнями змісту поняття «розв'язати трикутник» та схем розв'язання чотирьох основних задач на знаход­ження...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка