|
Скачати 74.47 Kb.
|
Тема: Використання логічних функцій для опрацювання табличної інформації. Мета: навчальна: ознайомити учнів з логічними функціями; закріпити навички використання функцій ЕСЛИ, И та ИЛИ; навчити використовувати Майстер функцій для створення робочої формули; формувати навички критичного мислення; розвиваюча: розвивати логічне мислення учнів, увагу, естетичний смак; розвивати усне мовлення та комунікативні здібності учнів; виховна: виховувати вміння співпрацювати, інтерес до предмету. Обладнання та дидактичні матеріали: персональний комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, файли з заготовками таблиць для розрахунку стипендії (задача 1), преміальних доплат (задача 2), файл LogFunction_Excel презентації з умовами задач 1-6, тестові завдання (файл Dodatok-1_Test). Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Структура уроку І. Організаційний етап. – 2 хв. ІІ. Актуалізація опорних знань. – 8 хв.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. – 1 хв. ІV. Вивчення нового матеріалу. – 20 хв. V. Закріплення вивченого. –10 хв. VІ. Підведення підсумків уроку. – 3 хв. VІІ. Домашнє завдання. – 1 хв. Хід уроку І. Організаційний етап Привітання та перевірка наявності учнів. ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
Виконання тестових завдань (файл Dodatok-1_Test) ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу Умова – це логічний вираз, що містить логічні знаки відношень типу =, <>, >, >=, <, <=. Умова може бути: а) істинною чи хибною; б) простою чи складеною. Проста умова має лише один логічний знак. Наприклад: 2*J5>=4, С2=В7-А2 тощо. Для виконання дій в залежності від виконання поставленої умови використовують функцію ЕСЛИ. Форма запису функції: если(умова;дія_1;дія_2) Якщо умова істинна (справедлива), то комп’ютер повинен виконати лише дію_1. Якщо ж умова хибна – лише дію_2. Для повного розуміння того, як працює функція, давайте спробуємо розв’язати наступну задачу.Задача 1Нехай, для прикладу, стипендія студентів нараховується по такому принципу:
Нехай вхідні дані представлені у таблиці (демонструється слайд 2): Розв’язання: – Перевіряємо довільну з умов (наприклад, першу). Якщо І умова хибна – (якщо не вірно, що D3<4, тобто якщо D3>=4), то тоді обов’язково буде істинна ІІ умова, а отже перевіряти ІІ умову не потрібно. Для введення робочої формули скористаємося Майстром функцій. Для цього виконаємо такі дії:
Не важко переконатися, що робоча формула в клітині E3 матиме вигляд: =если(D3<4;0;620). Це означає, що формулу можна було ввести вручну, беручи до уваги синтаксис команди ЕСЛИ. Залишається скопіювати утворену формулу з клітини Е3 до клітин Е4:Е12. А тепер давайте розглянемо ще один вид умов – складену умову. Складена умова складається з кількох простих умов та містить кілька логічних знаків. Для зв’язування простих умов використовують функції И та ИЛИ. Функція И має таку форму запису: и(умова_1;умова_2;...;умова_N) Результат функції істинний тоді, коли всі умови, що входять до її складу, істинні. Якщо хоча б одна з функцій хибна, то й результат всієї функції буде хибним. Функцію часто використовують для запису числових проміжків. Наприклад, и(J5>60;J5<=150) – перевірка умови, що значення клітини J5 лежить в інтервалі (60;150]. Функція ИЛИ має таку форму запису: или(умова_1;умова_2;...;умова_N) Результат функції істинний тоді, коли хоча б одна з умов, що входять до її складу, істинна. Якщо всі умови функцій хибні, то й результат всієї функції буде хибним. Приклад запису функції ЕСЛИ з використанням складеної умови:=если(и(f5>7;f5<=10);2*h5-f5;3/f5+h5)
Задача 2Дирекція фірми «Порометей» вирішила нарахувати своїм працівникам передноворічні преміальні доплати за таким принципом: якщо стаж роботи понад 20 років – нарахувати 100% преміальних; від 15 до 20 років – 75% преміальних; від 10 до 15 років – 50% преміальних; менше 10 років – 25% преміальних. Створити таблицю нарахування преміальних доплат (демонструється слайд 3). Розв’язання: Нехай вхідні дані про працівників введено до таблиці згідно взірця: В клітину F3 необхідно ввести формулу, яка враховує вищезгадані умови. Варто мати на увазі, що використання Майстра функцій для введення функції ЕСЛИ доцільне лише тоді, коли задача передбачає перевірку лише 2 умов. Якщо ж умов більше ніж 2 (як в даному випадку), тоді доцільніше вводити функцію вручну в рядок формул, заздалегідь розписавши її на аркуші паперу. Так ми зможемо уникнути помилок із записом умов та відповідних дій. Я пропоную вам написати формули для кожної із оголошених задачею умов.
(Демонструється слайд 4) Запис І умови буде виглядіти так: =если(E3>20;D3*100%; ?) перевірка умови про те, що стаж роботи понад 20 років запис ІІ умови: если(и(E3>15;E3<=20);D3*75%; ?) перевірка умови про те, що стаж роботи від 15 до 20 років включно запис ІІІ умови (IV умова не перевіряється): если(и(Е3>10;Е3<=15);D3*50%;D3*25%) перевірка умови про те, що стаж роботи від 10 до 15 років включно А тепер слід останній вираз вставити в передостанній (на місце знака запитання), те що отримаємо – в перший (демонструю, зображуючи фігурними дужками та стрілками). Якщо вставити створені вирази один в один так, як показано стрілками, то утвориться така робоча формула: =если(Е3<=220;D3*100%;если(и(Е3>220;Е3<=400);D3*75%;если(и(Е3>400;Е3<=700); D3*50%;D3*25%))) Введемо отриману формулу в клітину F3 та скопіюємо її в діапазон клітин F4:F9.
Відформатуємо створену таблицю. Тоді вона набуде вигляду (демонструється слайд 5): V. Закріплення вивченого Задача 3В клітину С2 вводиться формула (на екран демонструється слайд 6): Яке числове значення отримаємо після натиснення клавіші Enter? Прокоментувати Задача 4До клітини С1 записано формулу (на екран демонструється слайд 7): Яке числове значення повинне відобразитися в клітині С1? Чому? Задача 5До клітини С1 записано формулу (на екран демонструється слайд 8) і скопійовано її в клітину С2: Яке числове значення отримаємо в клітині С2? Прокоментувати хід думок. Задача 6Нехай маємо таку таблицю з числовими даними (на екран демонструється слайд 9): Змінна y обчислюється за такою формулою: Яку формулу слід ввести до клітини Е3? VІ. Підведення підсумків заняття
VІІ. Домашнє завдання.
Дякую за урок! (демонструється слайд 10) Інформаційні джерела
1 Рекомендую під час запису на дошці умов також зміщувати їх праворуч, як в конспекті. Під час запису умов стрілки не ставити! |
Урок №7 Тема: Використання формул і вбудованих функцій у середовищі... Розвивати практичні вміння та навички щодо опрацювання табличної інформації за допомогою формул та вбудованих функцій ЕТ |
УРОКУ ТЕМА: Використання логічних функцій для опрацювання табличної інформації Що таке формула? (сукупність операндів з’єднаних знаками операцій та круглих дужок) |
Тема: Використання логічних функцій для обробки табличної інформації Мета: Навчитись використовувати логічні функції для обробки табличної інформації |
Тема: Електронні таблиці. Програма ”Microsoft EXCEL” Мета: навчити учнів розуміти призначення програм для опрацювання табличної інформації; запускати програму EXCEL; вводити інформацію... |
Тема. Опрацювання табличних даних за допомогою логічних функцій Мета. Навчитись застосовувати логічні функції до аналізу даних в системі електронних таблиць Excel |
ТЕМА: Табличний процесор МЕТА: засвоїти технологію адресації в Excel, проведення розрахунків, використання логічних функцій для реалізації обчислювальних... |
Тема. Функції і формули в середовищі Мета: ознайомлення та робота з функціями і формулами Excel, використання логічних функцій та їх застосування |
35. Вступ. Інформація та інформаційні процеси (2 год.) Носії інформації, форми і способи подання інформації. Види інформації. Інформація і шум та їх взаємоперетворення. Властивості інформації.... |
Календарно-тематичні плани календарно-тематичні плани Носії інформації, форми і способи подання інформації. Види інформації. Інформація і шум та їх взаємоперетворення. Властивості інформації.... |
ЗАТВЕРДЖУЮ Розвиваюча: придбання навичок формування інформації, що передує аналізу; опрацювання первинної, синтетичної інформації, використання... |