ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 2
Тема роботи: "Основні і змістові питання проекту".
Мета роботи: обговорити відмінності між навчальним і науковим дослідженням та шляхи ефективного використання комп'ютерних технологій під час навчального проектування; визначити та обговорити Ключове і Тематичні питання власного проекту.
Обладнання та методичне забезпечення: комп'ютери ІВМ РС-сумісні, програмне забезпечення, роздатковий дидактичний матеріал, програмний компакт-диск "Іпїеі® Навчання для майбутнього".
Теоретичні відомості
Для вірного формулювання теми навчального проекту та ефективної роботи над ним необхідно усвідомлювати різницю між навчальним і науковим дослідженням:
у науці головною метою дослідження є отримання нових знань;
в освіті метою дослідницької діяльності є одержання учнями навичок дослідження як універсального способу освоєння дійсності, розвиток здатності до дослідницького мислення, активізація особистісної позиції учня на основі придбання суб'єктивно нових знань (тобто самостійно одержаних знань, які є новими і особистісно значущими для конкретного учня).
Етапи навчального дослідження:
Визначення проблеми.
Формулювання дослідницьких завдань.
Висунення гіпотез.
Визначення методів дослідження.
Проведення дослідження.
Аналіз одержаних даних.
Оформлення висновків та кінцевих результатів.
Основні питанні навчального проекту - Ключове і Тематичні - це питання, які:
відображають основну концепцію навчальної теми;
ведуть до суті (сутності) навчального предмету;
неодноразово постають упродовж вивчення теми;
піднімають нові важливі питання, пов'язані зі змістом вивченого;
не мають очевидної, «вірної» відповіді;
сформульовані так, що провокують зацікавленість учнів.
Ключове питання - це філософське питання, найбільш широкоосяжне з питань. Воно охоплює кілька різних наукових напрямів, розділів, навчальних предметів, на нього немає точної відповіді.
Тематичні питання - це широкі питання, на які теж немає конкретної відповіді, вони можуть охоплювати конкретну тему або розділ програми. Це більш конкретні питання, вони уточнюють, конкретизують, поглиблюють та продовжують Ключові. Вони стосуються реального життя учнів, міста, країни.
\
Змістові питання - це базові, репродуктивні питання, відповіді на які є конкретними і їх достатньо легко знайти в підручниках. Відповіді на ці питання демонструють знання учнів з конкретної теми.
Ознаки Ключових, Тематичних і Змістових питань
Основні питання
|
■8]Я|ШІІМ»ІИ«ИВС.' ■;,.
Основні ознаки
|
Ключові питання = Глобальні питання = Великі ідеї
|
Широкоосяжні. найбільш абстрактні, які не мають остаточної конкретної відповіді
Слугують для охоплення концептуальної структури групи навчальних тем. навчального предмета, кількох предметів
Забезпечують основну мету навчання; вони до зволяють сконцентрувати роботу з учнями на значному, глобальному контексті при навчанні
Спонукають учнів до реальної роботи, до роздумів, пошуку відповідей на них
|
Тематичні питання = Великі питання
|
Не мають конкретної відповіді, ате пов'язані з конкретною навчальною темою
Підтримують та продовжують вивчення Ключового питання, але більш конкретно
|
Змістові питання = Базові питання
|
Напрями пов'язані їі змістом теми, шо вивчається, з освітніми державними стандартами та навчальними програмами
Мають спеиіатьні правильні, конкретні відповіді, які можна знайти у шкільному підручник}7
|
Змістові питання - це базові, репродуктивні питання, відповіді на які є конкретними і їх достатньо легко знайти в підручниках. Відповіді на ці питання демонструють знання учнів з конкретної теми
Хід роботи
1) Відкрийте програмний компакт-диск "Іпїеі® Навчання для майбутнього", обравши ярлик файлу ІпіеІТТР на Робочому столі комп'ютера.
Ознайомтеся з додатковою інформацією щодо Ключового і Тематичних питань.
Визначтесь остаточно з темою вашого навчального Проекту.
Перегляньте Ключове і Тематичні питання вашого проекту, які були сформульовані раніше. За потреби внесіть зміни, записавши їх у таблицю варіантів Ключового і Тематичних питань.
Під час наступної лабораторної роботи ви будете обмінюватися думками щодо вашого навчального Проекту з іншими студентами. Для цього продумайте відповіді на такі питання:
Яку назву має ваш навчальний Проект?
Як формулюється і чому присвячена тема вашого навчального
Проекту?
Якими є Ключове, Тематичні і Змістовні питання вашого проекту?
Визначте, які джерела ресурсів - Інтернет, електронні енциклопедії, друковані ресурси тощо - будуть потрібні вам для виконання Проекту. Який
саме вміст матиме робота кожного типу (презентація, публікація, веб-сайт) вашого Портфоліо проекту?
Збережіть шаблон таблиці "Типи ресурсів, необхідних для проекту" (програмний компакт-диск, розділ Модуль2 / Робочі бланки і шаблони) у папці сіорот 'щпі гпаіегїаіу вашого Портфоліо й заповніть його відповідно п.5.
Підберіть матеріали (підручники, методичну літературу, стандарти, розробки конспектів уроків й позакласних заходів), які допоможуть вам розробити навчальний Проект. Принесіть їх на наступне заняття.
Контрольні питання
Чи можна дати єдину, безперечно правильну відповідь на Ключове і Тематичні питання?
Для кого призначені Тематичні питання: для учнів чи вчителів?
Як правильно сформулювати Ключове і Тематичні питання?
Ключове питання має стосуватися однієї чи декількох тем?
Які розділи повинні входити до Плану навчального проекту?
Як пов'язані між собою План навчального проекту та Портфоліо проекту?
Чи можна скопіювати вимоги до знань та вмінь учнів, зазначені в державному освітньому стандарті, до свого Плану навчального проекту?
Які основні вимоги до Портфоліо висуваються під час вирішення завдань, пов'язаних з навчанням та розвитком учнів?
Чи поширюється закон про авторське право на Інтернет?
З якими правилами щодо авторських прав під час використання електронних публікацій з Інтернету слід ознайомити учнів?
Як можна захистити авторське право на свою публікацію?
Ключові, Тематичні, Змістові питання проекту
Завдання: заповніть пусті клітинки таблиці.
Таблиця 2
№ п/п
|
Назва проекту
|
Ключове питання
|
Тематичні питання
|
Змістові питання
|
1.
|
^ /Шіл
|
Як можна змінити хід історії?
|
Чи впливає Полтавщина на хід світової історії?
Які події, що мали місце на Полтавщині, змінюють світ? Твоє особисте життя?
Що ми вже сьогодні можемо зробити для рідних місць?
|
Які основні події Великої вітчизняної війни на Полтавщині?
Скільки часу Полтавщина була в окупації?
Які ти знаєш визначні місця на Полтавщині, пов'язані з війною?
|
2.
|
Мистецтво виживання
|
Чи може
вичерпатися
невичерпне?
|
Кому належать природні ресурси на Землі?
Яку ціну платить людство природі за повітря, воду, землю, їжу?
Яка насправді ціна нашого комфорту?
|
|
3.
|
Слово - не пташка...
|
|
Чи зміниться наше життя, коли ми відмовимося від жаргону?
Чи згодні ви , що завжди «якщо людину називати постійно свинею, то вона і захрюкає»?
Чи завжди ввічливість на користь?
|
Що таке «Мовленнєвий етикет»?
Які є формули етикету?
Як мовознавці досліджують проблеми спілкування?
|
1
4.
|
Бережіть ліси!
|
Що є
найбільшим
багатством
людства?
|
|
Які породи дерев ростуть в Україні?
Що виробляють з дерева?
Як виробляють папір?
Де в Україні виробляють папір?
|
5
|
|
|
|
Яку роль відіграють собаки в житті людини?
Які умови для утримання собаки потрібно створити вдома?
|
Тема проекту
|
Аналіз
|
Синтез
|
Оцінювання
|
Відлуння минулого
(.Ключове питання'. «Чи можна змінити хід історії?»)
|
|
|
|
Мистецтво виживання
(Ключове питання: «Чи
може вичерпатися невичерпне?»)
|
|
|
|
|
|
|
•
|
|