|
Скачати 2.12 Mb.
|
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ і НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ТА ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЗБІРНИК Програмдля КОМП’ЮТЕРНИХ ГУРТКІВ ПОЗАШКІЛЬНИХ закладів ІНФОРМАТИКАм. Дніпропетровськ 2009 рік Відповідальний за випуск: Волкова Л. В., директор Дніпропетровського обласного центру науково – технічної творчості та інформаційних технологій учнівської молоді Автори: Віслободський Ю. В., Лагер Т. Л., Лагутіна О. Д., Мороз О. В., Янченко В. М. Проблема розвитку прийомів розумової діяльності ставить перед керівником гуртка та вчителем інформатики завдання пошуку нових методів та підходів для подальшого вдосконалення змісту, форм і засобів навчання на заняттях гуртків та уроках інформатики. Навчальний процес доцільно організовувати так, щоб створити цілісну картину наукових знань, яка є підґрунтям практичних умінь і навичок та забезпечує можливість розумового розвитку школярів. У збірнику вміщено програми з інформатики для комп’ютерних гуртків позашкільних та загальноосвітніх навчальних закладів різного профілю. Кожна програма складається з пояснювальної записки, тематичного планування, змісту навчального матеріалу та результатів навчальної діяльності учнів. До окремих програм додається список навчальної, науково-популярної та методичної літератури. Збірник програм складений за підсумками конкурсу авторських програм для гуртків інформаційних технологій позашкільних навчальних закладів. Програми прийняті педагогічною радою Дніпропетровського обласного центру науково – технічної творчості та узгоджені в Дніпропетровському інституті післядипломної педагогічної освіти. Кількість годин та тематика занять умовні, їх можна змінювати залежно від вікових особливостей дитини, технічних можливостей, рівня підготовки керівника гуртка та навчальних планів, затверджених позашкільним закладом. КПНЗ «ДОЦНТТ та ІТУМ» відділ інформаційних технологій, 2009 рік Гурток — найбільш гнучка, глибоко індивідуальна форма роботи з різним змістом. У гуртку беруть участь учні різних вікових категорій, займаються тільки ті, хто проявив явний і підвищений інтерес до предмета. Гуртки успішно організовуються і працюють там, де є кабінети комп'ютерної техніки, однак для початку роботи гуртка достатньо навіть одного комп'ютера. Робота гуртка проходить ефективніше, якщо він об'єднує відносно стабільний склад учнів і працює за заздалегідь розробленим планом. План має передбачати не тільки доповіді вчителя, а й повідомлення самих гуртківців, створення веб-сайту, випуск стінної газети і проведення вечорів, участь в організації і проведенні тижнів або місячників інформатики, олімпіад, телекомунікаційних проектів тощо. Розробка узгоджених із загальною системою навчання інформатики в середній школі програм гурткових занять з учнями, відповідно рівню підготовки школярів, сукупності навчальних задач, а також ефективного програмного забезпечення для цих занять — актуальні методичні задачі. Зазначимо основні напрями проведення гурткових занять з інформатики: • основи роботи на комп'ютері для запуску прикладних програм навчального призначення та подальшою їх використання для розв'язування різних завдань; • правила роботи з електронною поштою та браузерами для перегляду гіпертекстових сторінок, форумами для подальшої роботи в телекомунікаційних проектах; • пошук інформації в глобальній мережі за допомогою використання пошукових систем; • мова розмітки гіпертексту та створення веб-сторінок; • принципи створення графічних зображень; • основи алгоритмізації та програмування тощо. Для учнів старшого віку можна ставити задачі-проекти великого обсягу: створення баз даних для школи, розробка сервісних засобів — програм для вчителя інформатики. Гурткова робота дає можливість враховувати і розвивати здібності і нахили учнів. У цьому одна із її переваг перед звичайними заняттями. Різноманітність пристроїв, які вивчаються та використовуються в гуртках, різний рівень складності і трудомісткості питань і завдань, необхідність широких теоретичних і практичних знань дають змогу шляхом продуманого добору тем задовольнити інтереси всіх членів гуртка незалежно від їхніх знань, досвіду і здібностей. На основі гуртків можуть створюватись наукові спільноти (шкільні академії і ін.), які об'єднують і координують роботу гуртків, проводять масові заходи, організовують конкурси, олімпіади, телекомунікаційні проекти. МОРОЗ ОЛЕНА ВАЛЕРІЇВНА ІНФОРМАТИКА ТА ПРОГРАМУВАННЯ Програма і методичні вказівки до роботи Зміст.
3. Третій клас.
4. Четверній клас.
5. П'ятий і шостий клас. 5.1 Пояснювальна записка стор. 18
6. Сьомий клас.
7. Восьмий і дев'ятий клас. 7.1 Пояснювальна записка стор. 27
8. Список рекомендованої літератури стор. 32 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Сучасне суспільство пред'являє нові вимоги до покоління яке вступає в життя. Треба уміти планувати свою діяльність, знаходити інформацію, необхідну для рішення поставленої задачі, будувати інформаційну модель досліджуваного об'єкту або пронесу, ефективно використати нові технології. Такі уміння необхідні сьогодні кожній молодій людині. Тому першою і найважливішою задачею шкільного курсу інформатики є формування у учнів відповідного стилю мислення, і починати це формування слідує у молодших класах. У зв'язку із зміною статусу школи змінилася і структура освіти. У зв'язку з цим актуальними стають питання створення учбових програм безперервного навчання інформантці з 2 по 9 клас. Задача навчання інформатиці загалом - впровадження і використання нових передових інформаційних технологій, пробудження у дітях бажання експериментувати, формулювати і перевіряти гіпотези і вчитися на своїх помилках. Програма курсу розрахована на наступну кількість годин і містить наступні розділи: 2 клас - 80 годин (2 години у тиждень) - Перше знайомство з комп'ютером. Робота з повчальними програмами. 3 клас 80 годин (2 години у тиждень) - Основи алгоритмізації. Робота в алгоритмічних середовищах Кенгуреня і Пилосос. 4 клас - 80 годин (2 години у тиждень) - Вивчення мови програмування Бейсик. 5,6 класи - 160 годин (2 години у тиждень). Робота в комп'ютерних середовищах WINDOWS, DOS. Вивчення і робота в пакеті Мicrosoft Оffiсе (WORD, Ехсеl. Роwеr Роіnt, базах даних Access), знайомство з комп'ютерною графікою. 7 клас 80 годин (2 години у тиждень) - Вивчення мови програмування Раsсаl. 8, 9 класи - 160 годин (2 години у тиждень) - Робота в середовищі програмування Delphi. У курсі вивчення інформатики можна виділити три етапи:
На кожному етапі знаходять своє відображення елементи загальної структури програми, які ускладнюються і систематизуються при переході на більш високий рівень навчання. Перший етап - підготовчий, метою якого є формування основ алгоритмічного мислення, розширення кругозору учнів в сфері використання комп'ютера і психологічна підготовка дітей до сприйняття основ інформаційної культури. Учні молодших класів випробовують до комп'ютера велику довіру і володіють психологічною готовністю до активної зустрічі з ним. Спілкування з комп'ютером збільшує потребу в придбанні знань, продовженні освіти. До підготовчих елементів комп'ютерної письменності відноситься уміння працювати з прикладним програмним забезпеченням. На цьому шагі і відбувається первинне знайомство школярів з комп'ютером, формуються елементи інформаційної культури. Він направлений на розвиток логічного мислення і алгоритмічного підходу до рішення задач. На уроках інформатики учні вивчають основні прийоми роботи на комп'ютері, вирішують логічні задачі і головоломки, що сприяє розвитку інтелекту у хлоп'ят. Починаючи з простих тренажерів, діти до кінця навчання можуть досить вільно працювати на комп'ютері: малювати, створювати і обробляти текст, робити мультфільми, управляти моделями. У третьому класі учні знайомляться з основами алгоритмічної письменності. Цей курс націлений на розвиток інтелекту у учнів, їх умінню думати, планувати свою діяльність при роботі за комп'ютером. Враховуючи психологію дітей даного віку і те, що саме в цей період відбувається адаптація дитини до нових умов навчання, для навчання вибираються такі середовища, які дозволять, тратячи мінімум часу і сил на технічні деталі продуктивно розвивати алгоритмічний стиль мислення. Тому як програмну підтримку курсу використовуються програмні виконавці Робі ("Пилосос") і Ру ("Кенгуреня"). Відповідно до логічної структури курсу закладається база для подальшого, більш усвідомленого та осмисленого сприйняття основних положень інформатики. Концепція навчання орієнтована на розвиток мислення і творчих здібностей молодших школярів. Складність поставленої задачі визначається тим, що, з одного боку необхідно прагнути до розвитку мислення і творчих здібностей дітей, а з іншої сторони - давати їм базові знання про мир сучасних комп'ютерів в захоплюючій, цікавій формі. На цьому курсі діти вивчають інформатику по учбових матеріалах, які побудовані у вигляді ігрових завдань. Вони вирішують логічні задачі, знайомляться з алгоритмами, типами алгоритмів, схемами, операторами логіки. Все це сприяє розвитку інтелекту, творчих здібностей, логічного мислення. Другий етап - базовий, метою якого є оволодіння учнями навичками застосування інформаційних технологій, формування у них алгоритмічного мислення і інформаційної культури. У четвертому класі хлоп'ята починають вивчати мову програмування Бейсик. Використовуючи отримані у третьому класі навички складання алгоритмів при складанні комп'ютерних програм. У п'ятому і шостому класах учні знайомляться з різновидами операційних систем, вчаться працювати в системах DOS і WINDOWS. Знайомляться з програмним продуктом фірми Microsoft. Повністю опановують навичками роботи з різними текстовими редакторами, вивчають особливості роботи в базах даних і електронних таблицях, вчаться створювати слайд - фільми в редакторі слайдів Power Point, знайомляться з комп'ютерною графікою. Знайомство і робота з графічними і текстовими редакторами дозволить розвинути уяву, підвищити творчий потенціал учнів. Третій етап - допрофесійний, мстою якого є оволодіння навичками програмування на мові Pascal, робота в середовищі Delphi і розробка закінчених програмних продуктів з використанням сучасних методів програмування. Відбувається знайомство учнів з професіями оператора комп'ютерного набору, оператора ПК, програміста. Програма курсу орієнтована на великий об'єм практичних, творчих робіт з використанням комп'ютера. Роботи з комп'ютером можуть провестися в наступних формах. Це: 1. ДЕМОНСТРАЦІЙНА – роботу на комп'ютері викопує вчитель, а учні спостерігають. 2. ФРОНТАЛЬНА – нетривала, але синхронна робота учнів по освоєнню або закріпленню матеріалу під керівництвом вчителя. 3. САМОСТІЙНА – виконання самостійної роботи з комп'ютером в межах одного, двох або частини уроку. Вчитель забезпечує індивідуальний контроль за роботою учнів. Цілі, досягнення яких передбачається програмою курсу, полягають в наступному:
Для рішення поставлених задач застосовуються також і бесіди, що вводять дітей в мир основних понять інформатики, практичні роботи з використанням готових програмних продуктів. уроки-ігри, творчі уроки з елементами логіки і дидактичної гри, яка розглядається як один з ведучих методичних прийомів в організації творчої роботи. Дана програма протягом десяти років успішно була випробувана на заняттях в обласному центрі науково - технічної творчості і інформаційних технологій учнівської молоді м. Дніпропетровська. Школярі, ті, що займалися по ній, досягли хороших результатів в освоєнні комп'ютера і вивченні мов програмування. 2 клас Перше знайомство з комп'ютером. Робота з повчальними програмами ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Для того щоб стати комп'ютерно-грамотними, діти повинні працювати з комп'ютерними програмами. При цьому важливо, щоб вони мали справу з різними типами машинних програм, оскільки комп'ютер є машиною універсального призначення, і ця його властивість легше засвоюється в процесі накопичення досвіду його різностороннього використання. Програми, з якими працюють учні, повинні, крім ознайомлення дітей з різноманітний областями застосування ЕОМ, сприяти досягненню наступних основних цілей:
Тематичний план
|
Інформаційні технології в професійній підготовці студентів Постановка проблеми Т навчання визначив Ю. Машбіц; використання ІТ в навчальному процесі запропонували і обґрунтували М. Жалдак та О. Пєхота [2; 6];... |
УКРАЇНА ЖИТОМИРСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ Управління освіти і науки Житомирщини, створення умов для реалізації її здібностей, підведення підсумків роботи гуртків науково-технічної творчості загальноосвітніх... |
Тема: Антивірусні програми Мета: визначити поняття "комп'ютерний вірус", класифікацію комп'ютерних вірусів за ступенем впливу; основні типи антивірусних програм... |
Для підключення до мережі комп’ютери повинні мати Локальні комп’ютерні мережі Комп’ютерні мережі. Однорангові мережі та мережі з виділеним сервером. Принципи роботи в локальних комп’ютерних... |
УКРАЇНА ШИШАЦЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ НАКАЗ ЗНЗ та ДНЗ Шишацького району, з них: 1 майстер виробничого навчання, 1 шкільний бібліотекар, 1 керівник гуртків позашкільних закладів,... |
СТРУКТУРА УРОКУ Тема: Огляд і архітектура комп'ютерних телекомунікаційних та комп’ютерних мереж |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... «Збірник програм з профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія» (видавнича група «Основа»,... |
Перелік навчальних програм для факультативних занять і спецкурсів з біології Збірник навчальних програм для допрофільної підготовки та профільного навчання. Курси за вибором |
План лекції: Основні вимоги до безпеки комп’ютерних систем. Класифікація... Для розуміння того, якого роду загрозам можуть підлягати комп’ютерні системи, визначимо вимоги до безпеки. Зазвичай висувають такі... |
ОБЛАСНИЙ КОНКУРС НА КРАЩУ МЕТОДИЧНУ РОЗРОБКУ З НАУКОВО- ТЕХНІЧНОГО... НОМІНАЦІЯ : Опис перспективного досвіду керівників гуртків із різних напрямків науково- технічної творчості учнівської молоді |