|
Скачати 97.25 Kb.
|
На допомогу учню 7 класу
Замітка – інформаційний жанр, у якому в лаконічній формі повідомляється про важливі, суспільно вагомі події, цікаві факти. Замітка характеризується високою оперативністю, злободенністю, правдивістю. Залежно від характеру фактичного матеріалу, способу викладу позиції автора замітки бувають такі: замітка-інформація, замітка-пропозиція, замітка-подяка, замітка дискусійного характеру тощо. Словник. Інформація – повідомлення. Жанр – різновид. Оперативність – вчасність.
Описати зовнішність людини – це означає відтворити її індивідуальний вигляд, передати одночасні або постійні ознаки її образу. Опис зовнішності людини складають як опис предмета. “Відомим” є сам предмет або його “частини” (назви частин тіла, риси обличчя, елементи одягу тощо). “Новим” є ознаки. Наприклад: Н В Н В Чорнії брови, карії очі, Н Н Н Н Темні, як нічка, ясні, як день… У словесному зображенні людини важливими є вказівки на вік, зріст, поставу, риси обличчя та їх особливості, погляд, ходу, жести, одяг тощо. Опис зовнішності людини може бути складений як у художньому, так і в науковому або діловому стилях. Мета наукового та ділового описів людської зовнішності – об’єктивно й точно передати особливості вигляду людини: охарактеризувати її зріст, поставу, зачіску, риси обличчя, манеру триматися, жести, ходу, одяг тощо. Такі описи є конкретними, небагатослівними, усі слова в них вживаються у прямому значенні. Наукові описи можуть бути узагальненими, тобто відтворювати зовнішність певної групи людей, виділяючи в ній найістотніше. Мета художнього опису зовнішності людини – створити її образ, емоційно вплинути на читача чи слухача, викликати певне ставлення до портретованого. У художньому описі людської зовнішності використовують художні засоби (епітети, порівняння, метафори). Через художній опис зовнішності людини (портрет) можна передати риси її вдачі, настрій, а також ставлення до портретованого. Цього можна досягти добором відповідних художніх засобів та оцінних слів. Твір-опис зовнішності людини Відтворюючи вигляд конкретної людини, найбільшу увагу слід звернути на ті ознаки, які є для неї найхарактернішими – риси зовнішності або деталі одягу, що найбільше впадають у вічі, відбивають певні особливості її характеру, передають душевний стан, настрій. Виразним та емоційно наснаженим словесний портрет роблять художні засоби. Ставлення до портретованої особи можна передати і за допомогою оцінних слів.
Роздум-доведення – це висловлювання, мета якого – довести істинність або хибність якоїсь думки (тези). Роздум-доведення буває розгорнутим і стягненим. Схема побудови розгорнутого роздуму-доведення ТЕЗА ДОКАЗИ ВИСНОВОК Схема побудови стягненого роздуму-доведення ТЕЗА ДОКАЗИ У роздумі-поясненні заздалегідь зрозуміло, що висловлена думка є правильна. Тому в доведенні її істинності чи хибності немає потреби. Тема роздуму-пояснення – витлумачити зміст тези. Роздум-доведення відповідає на запитання ЧОМУ? Роздум-пояснення відповідає на запитання ЩО ЦЕ ТАКЕ? У тексті-роздумі є причинно-наслідкові зв’язки між предметами та явищами, застосовано зіставлення чи протиставлення (тверджень, аргументів, прикладів), зроблено узагальнення.
Розповідь про процес праці включає в себе перелік певних операцій у тій послідовності, в якій їх слід виконати, щоб одержати результат, тобто продукт праці. Назва особи, яка виконує трудові операції, у реченнях такої розповіді є “відомим”. Назва трудової дії є “новим”. Наприклад: В Н Гончар виклад купку глини на верхню частину круга. В Н Нижню частину круга він штовхав ногою. Час від часу майстер В Н зволожував руки і надавав виробу потрібної форми. Розповідь про трудовий процес може бути складена в науковому, діловому або художньому стилях. Особливістю розповіді в науковому та діловому стилі є те, що трудові операції, про які йдеться, стосуються не конкретної, а узагальненої, будь-якої особи взагалі. Трудові операції не стосуються й певного часу. Мається на увазі, що так треба робити всім і завжди. Через це назву виконавця тут можна опускати, для назви дій найчастіше використовуються дієслова третьої особи множини: так роблять. Часто у наукових і ділових розповідях про трудові процеси використовують поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з неозначеною формою дієслова: треба з’єднати, слід пофарбувати. Така розповідь має характер інструкції, її мета – передати точні узагальнені відомості про процес праці. Вона позбавлена емоційності. Усі слова вживаються тільки в прямому значенні. Мета художньої розповіді про процес праці – викликати певне ставлення до самої праці, до її виконання, до результату трудових дій. Така розповідь емоційна, образна. У ній вживаються художні засоби: епітети, порівняння тощо. Розповідь про трудовий процес часто поєднується з описом виготовлених предметів. У розповіді про процес праці можуть бути елементи опису виконуваних операцій: розфарбували (як?) яскраво; прикріпили (як?) міцно. Можуть бути й елементи роздуму: глиняний посуд потрібно обпалити в печі (чому?), щоб він був міцним і служив довго.
Будь-який документ складають лише в офіційно-діловому стилі, якому притаманні свої особливості. Тон викладу має бути нейтральним. Не вживають емоційно забарвлені слова розмовні звороти, слова із зменшувально-пестливими суфіксами. Епітети, порівняння та інші художні засоби в мові документів неприпустимі. Точності досягають вживанням тільки однозначних слів, використанням термінів, цифрових даних, зазначенням дат, прізвищ. Викладену в документі інформацію формулюють за допомогою суджень, у яких щось стверджується або заперечується. Документи одного виду мають однакову форму, виклад ведеться за допомогою речень однакової будови. Нерідко використовуються одні й ті самі слова. Традиційні мовні звороти полегшують визначення виду документа. Для ділового паперу обов’язково є назва: довідка, розписка, заява тощо. Документи мають різний ступінь стандартизації. Одні (розписка, заява, протокол)більш регламентовані, інші (лист, оголошення) менш, а деякі (автобіографія, характеристика) мають незначний рівень стандартизації. З підручника Словник. Стандартизація – встановлення єдиних обов’язкових норм і вимог. Регламентація – встановлення певних правил.
У публіцистичному стилі широко вживається суспільно-політична лексика, що охоплює явища дійсності, пов’язані з політичним, громадським життям людей. Це назви урядових установ, організацій, політичних партій, суспільних організацій, посад тощо (Верховна Рада, Президент, спікер, Кабінет Міністрів, християнсько-демократична партія, ООН, демократія, незалежність, етнічний). Публіцистичному стилю властиве використання спонукальних речень. За інтонацією вони здебільшого є окличними (Замислимось над цим явищем! Будьмо уважні до того, хто поруч з нами! Шануймося!) Часто вживають неповні речення. Досить поширеними є риторичні звертання, тобто звертання до відсутніх осіб, до предметів та явищ, до абстрактних понять і з метою привернути до них увагу. Використовують й риторичні запитання. Вони не розраховані на одержання відповіді, їх мета – надати текстові емоційності. У публіцистичному стилі вживають емоційно забарвлені слова (вітчизна, патріот, дерзновенний, надихати, діяння) та слова, що містять відверту оцінку (благородний, злочинний, обманний, облудний, доброчинний). У публіцистичному стилі використовують повтори, зворотний порядок слів (інверсія), антитези. З підручника Словник. Риторичний – такий, що стосується риторики – науки красномовства. Антитеза – протиставлення.
Перед тим, як вступити в спілкування, слід ВЗЯТИ ДО УВАГИ: В офіційній ДЕ спілкуємося? обстановці Уневимушеній обстановці Ситуація спілкування ХТО адресат? повідомлення Яка МЕТА спілкування? з’ясування спонукання Залежно від цього треба ВИЗНАЧИТИ: ТЕМУ ОСНОВНУ ДУМКУ висловлювання ФОРМУ (діалог чи монолог)
Оповідання – невеликий розповідний художній твір про одну чи кілька подій у житті персонажа, що відіграють важливу роль в його долі. Для творів цього жанру характерні проста композиція, однолінійний сюжет, невелика кількістю персонажів. Описані в оповіданні події, як правило, відбуваються протягом невеликого відрізку часу. У ланцюгу зображених в оповіданні подій умовно виділяють такі частини: зав’язка, кульмінація та розв’язка. Ці частини визначають для того, щоб краще зрозуміти розвиток характерів персонажів і зміст твору. Приклад: ЗАВ’ЯЗКА До в’язниці приїхав пан, щоб забрати своїх заарештованих за непокору кріпаків на роботу в жнива, аби, мовляв, не їли дарма хліба. Дав начальнику тюрми хабаря. Розписався за десятьох кріпаків у книзі. Начальник провів пана аж на вулицю. КУЛЬМІНАЦІЯ Біжить переляканий тюремний писар з книгою, у ній підпис – “Кармалюк”. Начальник зомлів з переляку. За Кармалюком спорядили погоню. РОЗВ’ЯЗКА Кармалюка із звільненими арештантами тільки й бачили…
Текст – це група речень, об’єднаних темою та головною думкою. Речення в тексті розташовані в послідовності, потрібній для розкриття теми. У реченні тільки висловлено якусь думку. Висловлена є у тексті думка розвивається завдяки тому, що кожне подальше речення до вже відомого додає щось нове. Ознаки тексту такі:
Дискусію може викликати розбіжність поглядів на якесь питання. Як засіб підготовки до участі в дискусіях можна розглядати твір-роздум дискусійного характеру. В основу роздумів автора такого твору має бути покладено питання, яке між різними людьми викликає незгоду. У творі-роздумі дискусійного характеру бажано навести дві-три протилежні точки зору на обговорюване питання. Власну позицію автор твору повинен якнайчіткіше обґрунтувати, тобто вдатися до аргументів, проілюструвати їх прикладами. Твір-роздум дискусійного характеру компонують за такою схемою: І. ЗАЧИН (підведення до обговорення: що спонукало взяти участь у дискусії, був свідком якоїсь події, з кимось познайомився, щось прочитав…) ІІ. ГОЛОВНА ЧАСТИНА. ТЕЗА, яку обстоюватиме або спростовуватиме автор твору. 1. ; 2. ;
ІІ. ВИСНОВКИ. Переказуючи чужі погляди на питання, висловлюючи власну точку зору, автор твору повинен обов’язково вдаватися до аргументації. 1 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 49. 2 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 28, 30, 34 3 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 42, 43. 4 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 56 с. – С. 18, 19, 21. 5 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 52-53. 6 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 56 с. – С. 50. 7 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 39. 8 Глазова О., Косян Т. Рідне слово. Посібник з розвитку зв’язного мовлення. 7 клас. К.: Магістр-S, ** с. – С. *. 9 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 51. 10 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 5. 11 Глазова О. Рідне слово: Посібник з розвитку зв’язного мовлення: 7 клас. К.: Магістр-S, 1999, 56 с. – С. 46. |
Замітка "Андрій Голіней виборов дві нагороди на зимовому чемпіонаті... ... |
ТАРИФИ Волинської області додаткових послуг правового характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також послуг технічного... |
Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають... Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають на формування характеру |
Тема: Характер Мета: Розкрити поняття «характер». Аналізувати риси характеру. Виховувати в собі позитивні риси характеру |
План заходів Головного управління юстиції у Волинській області щодо... Для забезпечення організації та проведення місячника правових знань розмістити відповідну інформацію у друкованих та електронних... |
„Вивчення вимог основних нормативних документів щодо інформування,... ПОС та Р на НС, ЗП та СТ Центрального, Ленінського, Заводського, Корабельного, Миколаївського, Новоодеського, Березанського, Очаківського... |
Закон України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру»... |
Методичні рекомендації щодо здійснення адміністратором контролю за... України строків видачі документів дозвільного характеру або надання вмотивованих відмов у видачі таких документів, і являє собою... |
Опанування студентами суті історичних процесів, що відбувалися в... Росії, усвідомлення їхнього об'єктивного характеру, взаємозв'язку та взаємозалежності, а також закономірностей суспільного розвитку,... |
Програми запобігання та реагування на надзвичайні ситуації техногенного... Комплексної програми запобігання та реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру у Вільшанському районі... |