|
Скачати 85.49 Kb.
|
Завдання для самоконтролю з теми «Вуглеводи» 1. Які речовини відносять до вуглеводів і звідки ця назва походить? 2. Як класифікують вуглеводи? 3. Завдяки якій реакції у природних умовах відбувається синтез вуглеводів: а) фотосинтезу; б) крекінг насичених вуглеводів; в) тримеризація ацетиленових вуглеводнів? 4. Як побудована молекула глюкози? Які функціональні групи містяться в ній? 5. Як можна довести наявність у молекулі глюкози альдегідної групи? 6. Як дослідним шляхом довести, що в молекулі глюкози є п'ять гідроксильних груп? 7. Наведіть рівняння реакцій, у яких глюкоза виявляє: а) відновні властивості; б) окисні властивості. 8. Яке значення глюкози в життєвих процесах тварин і людини? 9. Які види бродіння глюкози вам відомі? Назвіть їх практичне значення. 10. Які групи речовин дають реакцію "срібного дзеркала": а) глюкоза, гліцерин, етиленгліколь; б) гліцерин, глюкоза, сахароза; в) глюкоза, формальдегід, метанова кислота? 11.Які групи речовин виявляють змішані функції? а) глюкоза і гліцерин; б) глюкоза і олеїнова кислота; в) глюкоза і оцтова кислота; г) глюкоза і метанова кислота? 12. Як розпізнати лише за допомогою одного реактиву: а) гліцерин; б) глюкозу; в) етанол? }. 13. Є розчини глюкози і фруктози. За допомогою яких хімічних реакцій можна розпізнати ці речовини? 14. Наведіть схему реакцій добування глюкози: а) з крохмалю; б) з целюлози. 15. Доведіть наявність речовини:
16. Складіть план розпізнавання речовин:
Вправа У п'яти пробірках без написів містяться розчини таких речовин: гліцерину, оцтового альдегіду, мурашиної кислоти, пропіонової кислоти, глюкози. Запропонуйте план визначення кожної з цих речовин, використовуючи розчини карбонату натрію, гідроксиду натрію, купруму (II) сульфату. Масова частка кожної з зазначених речовин у цих розчинах становить 10 %. Р о з в' я з а н н я. За допомогою розчину натрію карбонату можна визначити мурашину і пропіонову кислоти за виділенням вуглекислого газу. Після цього в пробірки із кислотами додаємо свіжоосаджений купрум (II) гідроксид і суміш нагріваємо. За утворенням червоного осаду купрум (І) оксиду і виділенням СО2 і виявляємо мурашину кислоту. У три пробірки, що залишились, додаємо свіжоосаджениий купрум(II)гідроксид і за появою інтенсивно синього забарвлення визначаємо гліцерин і глюкозу. При подальшому нагріванні вмісту цих трьох пробірок виявимо оцтовий альдегід і глюкозу за утворенням червоного осаду. Розрахунки за формулами 1. Розрахуйте масову частку карбону в наступних речовинах: а) глюкоза; б) сахароза; в) рибоза; г) крохмаль д) фруктоза 2. Розрахуйте масову частку оксигену в наступних речовинах: а) глюкоза; б) сахароза; в) рибоза; г) крохмаль д) фруктоза 3 Розрахуйте масову частку вуглецю, водню і кисню в наступних речовинах: а) глюкоза; б) сахароза; в) рибоза; г) крохмаль д) фруктоза 4.Чому дорівнює кількість речовини наважка якої дорівнює 20 г, а зваженою речовиною є:) глюкоза; б) сахароза; в) рибоза; г) крохмаль; д) фруктоза? 5. Яке значення масової частки речовини в розчині, якщо в 250г дистильованої води розчинили: а) 25г глюкози; б) 150 г сахарози; в) 5г рибози; г) 15 г фруктози; д) 35 г мальтози? 6. Деяка речовина має такий елементний склад: масова частка карбону -0,3997, гідрогену -0,06207, оксигену-0,5330. Встановіть його молекулярну формулу, якщо молярна маса речовини дорівнює а) 180 г / моль; б) 30г/моль в) 150 г / моль. Запропонуйте можливу структурну формулу і назву речовини згідно з поданою вами структурі. До якого класу органічних речовин можна її віднести? 7. Відносна молекулярна маса целюлози, що становить основу льняного волокна, приблизно дорівнює 6 * 106. Визначте ступінь полімеризації в молекулі даного зразка целюлози. 8. В молекулі целюлози число залишків глюкози 12000. Розрахуйте її відносну молекулярну масу. (Врахуйте кінцеві функціональні групи). 9.Розрахуйте відносну молекулярну масу полісахариду (врахуйте кінцеві функціональні групи), якщо число залишків глюкози в ньому дорівнює: а) 2000; б) 1500 в) 3000 г) 1200 10. До 200г розчину сахарози з масовою часткою речовини рівною 8% додали ще 4г сахарози. Яка масова частка сахарози в новому розчині? 11. Є 300г розчину глюкози з масовою часткою речовини 12%. Якою буде величина масової частки речовини в новому розчині, якщо до розчину додати: а) 14г глюкози; б) 50 г води; в) 0,1 моль глюкози г) 200г розчину з масовою часткою глюкози20% Розрахунки за рівнянням хімічної реакції 12. Розрахуйте об’єм вуглекислого газу, приведений до нормальних умов, який: а) виділиться при спиртовому бродінні глюкози масою 450г; б) утворюється при повному окисненні сахарози масою 171г; в) необхідний для утворення 100г глюкози в процесі фотосинтезу; г) утворюється при спиртовому бродінні 540г глюкози 13. Чому дорівнює об'єм вуглекислого газу (н.у), який: а) виділиться при спиртовому бродінні глюкози масою 3,6 кг; б) утворюється при повному окисненні фруктози масою 100г; в) необхідний для утворення 1 кг глюкози в процесі фотосинтезу; г) утворюється при спиртовому бродінні 18г глюкози. 14. За рівняння реакції (С6Н10О5) n + nН2О → nС6Н12О6 визначте масу глюкози, що утворюється при повному гідролізі крохмалю масою: а) 1кг; б) 324г; в) 100г г) 810г. Розрахунок вести на одну структурну ланку. 15.Протягом світлового дня кожен квадратний метр поверхні зеленого листя поглинає в процесі фотосинтезу близько 5 дм3 вуглекислого газу (н.у.). Визначте масу глюкози, що утворюється при цьому. 16. Глюкоза масою 1,8 г була окислена за допомогою оксиду срібла (I). Чому дорівнює маса утвореного при цьому срібла? 17. Яка маса молочної кислоти може бути отримана при молочнокислому бродінні а) 72 г глюкози; б) 0,72 кг глюкози? в) 0,25 моль глюкози; г) 18.Яку масу сахарози потрібно витрачати, щоб відшкодувати витрати енергії, рівні 300 кДж? Розрахунок виконайте за термохімічним рівнянням реакції: С12Н22О11 (тв.) +12 О2 (м.) = 12СО2 (м.) +11 Н2О (ж); ∆Н=- 5639,7 кДж 19. При окисненні деякої кількості глюкози виділилося 2242 кДж теплоти. Чому дорівнює об'єм виділеного вуглекислого газу? Термохімічне рівняння має вигляд: С6Н12О6 (тв.) +6 О2 (м.) = 6СО2 (м.) +6 Н2О (ж) ∆Н=- 2802,5 кДж 20. Визначте кількість теплоти, що виділилася при повному окисленні 200г сахарози. Відповідь подайте в кДж та ккал. С12Н22О11 (тв.) +12 О2 (м.) = 12СО2 (м.) +11 Н2О (ж) ∆Н=- + 5639,7 кДж 21. За термохімічних рівняннях реакції С6Н12О6 (тв.) +6 О2 (м.) = 6СО2 (м.) +6 Н2О (ж) ∆Н=- +2802,5 кДж розрахуйте кількість енергії, що виділилася при повному засвоєнні організмом 200г глюкози Завдання з ускладнюючими елементами 22. Розрахуйте об'єм повітря, який необхідний для повного окиснення глюкози масою 9г. При розрахунках об'ємну частку кисню в повітрі прийміть рівною 21% (φ (О2) = 21%). 23. Скільки гідролізного спирту утворюється з 1т деревних відходів, якщо втрати у виробництві становлять 25% відсотків? 24. Скільки етанолу утворюється при бродінні 1 кг глюкози, яка містить 15% несахаристих домішок? 25. Інвертний цукор - це основа для виробництва багатьох кондитерських виробів, суміш рівних кількостей глюкози і фруктози. Отримують його гідролізом сахарози. Скільки сахарози слід піддати гідролізу, щоб отримати 10 кг інвертного цукру? 26.Із крохмалю масою 40,5 г отримана глюкоза, вихід якої склав 75%. Розрахуйте масу отриманої глюкози. 27.При бродінні глюкози отриманий етанол масою 110,4 г, вихід якого склав 80%. Визначте масу глюкози, яка піддалася бродінню. 28.Розрахуйте, скільки етанолу (за масою) може теоретично утворитися з 10 т ялинової тирси, масова частка целюлози в якій рівна55%. 29.Фільтрувальнуий папір, що представляє собою практично чисту целюлозу, піддали кислотному гідролізу. При цьому з целюлози масою 40г отримали 23г глюкози. Обчисліть вихід глюкози у відсотках від теоретично можливого. 30. У цукрових буряках міститься близько 18% цукру. З 1т добули цукор на 85%, при цьому було отримано 355 кг розчину сахарози. Яка масова частка сахарози в даному розчині? ТЕМА “ВУГЛЕВОДИ” Варіант № 1 1. Вкажіть дисахарид: а) С6Н12О6 б) С12Н22О11 в) (С6Н10О5)п г) С5Н10О5 д) С11Н20О10 2. Як для альдегіда для глюкози характерні реакції: а) утворення глюконату міді з Си(ОН)2 в) окиснення Аg2О б)естеріфікація з кислотами г) відновлення Си(ОН)2 до Си2О д) відновлення Н2 до багатоатомного спирту е) взаємодія з лужними металами 3. Ізомером сахарози є: а) фруктоза б) глюкоза в) мальтоза г) крохмаль д) клітковина 4. Вибрати формулу крохмалю: а) С6Н12О6 б) С12Н22О11 в) (С6Н10О5)п г) С5Н10О5 д) С11Н20О10 5. Вказати рівняння реакції фотосинтезу: а) С6Н12О6 + 6О2 --- 6СО2 + 6Н2О б) 6СО2 +6Н2О ---- С6Н12О6 + 6О2 в) 6СО2 + 6Н2О -----(С6Н10О5-)п +6пО2 г)(С6Н10О5)п+пН2О ---пС6Н12О6 д) С12Н22О11+ Н2О ----2С6Н12О6 6. Вказати схему спиртового бродіння глюкози: а) С6Н12О6 + 6О2 --- 6СО2 + 6Н2О б) 6СО2 +6Н2О ---- С6Н12О6 + 6О2 в) С6Н12О6 ----- 2 С2Н5ОН + 2СО2 г)(С6Н10О5)п+пН2О ---пС6Н12О6 д) С12Н22О11+ Н2О ----2С6Н12О6 7. Вибрати формулу фруктози: а)СН2(СНОН)4СОН б)СН2(СНОН)3СОСН2ОН в) СН2(СНОН)4СООН 8. Вибрати альдегідоспирт: а) крохмаль б) глюкоза в) сахароза г) фруктоза 9. 9.Яка маса срібла одержана при окисненні 90 грам глюкози? а) 21,6г б) 10,8г в) 216г в) 108г ТЕМА “ВУГЛЕВОДИ” Варіант№ 2 1.Вкажіть полісахариди: а)глікоген б) сахароза в) глюкоза г) фруктоза д) крохмаль е) клітковина 2.Вкажіть формулу пентози: а) С6Н12О6 б) ) С12Н22О11 в) (С6Н10О5)п г) С5Н10О5 д) С11Н20О10 3.Який з вуглеводів дає реакцію “срібного дзеркала”? а) (С6Н10О5)п б)СН2ОН-(СНОН)4СОН в)СН2ОН-(СНОН)4СООН г)СН2ОН-(СНОН)3-СО-СН2ОН д) С12Н22О11 е) С6Н12О6 4.Вкажіть рівняння реакції відновлення глюкози: а )С6Н12О6 + Н2 -- СН2ОН-(СНОН)4СН 2ОН б) 6СО2 +6Н2О ---- С6Н12О6 + 6О2 в) 6СО2 + 6Н2О -----(С6Н10О5-)п +6пО2 г)(С6Н10О5)п+пН2О ---пС6Н12О6 д) С12Н22О11+ Н2О ----2С6Н12О6 5.Вказати рівняння молочнокислого бродіння глюкози: а )С6Н12О6 + Н2 -- СН2ОН-(СНОН)4СН 2ОН б) 6СО2 +6Н2О ---- С6Н12О6 + 6О2 в) С6Н12О6---- 2СН3-СНОН-СОН г)(С6Н10О5)п+пН2О ---пС6Н12О6 д) С12Н22О11+ Н2О ----2С6Н12О6 6.Зріз картоплі набуває синє забарвлення при взаємодії з: а) NaOH б) лакмусом в) концентрованої Н2SО4 г) І2 д) Вr2 7.Клітковина – це природний полімер, мономером якого є: а) сахароза б) декстрини в) α -глюкоза г) β- глюкоза д) мальтоза 8. Вибрати кетоноспирт: а) крохмаль б) глюкоза в) сахароза г) фруктоза 9.Яка маса етанолу одержана при бродінні 90 грам фруктози? а) 46г б) 23г в) 92г г) 230 г Теми рефератів, повідомлень: 1. Класифікація вуглеводів. 2. Генетичний зв'язок між вуглеводами. 3. Глюкоза. 4. Крохмаль. 5. Целюлоза. 6. Поняття солодкого в хімії. 7. Біологічні функції вуглеводів. 8. Цукор, який ми їмо. 9. Вуглеводи в природі. 10. Перетворення вуглеводів в живому організмі. |
Закономірності спадковості при моногібридному схрещуванні. Органічні речовини клітини. Значення ліпідів та вуглеводів у життєдіяльності організмів |
Windows XP Windows XP Вона була випущена 25 жовтня 2001 року і є розвитком Windows 2000 Professional. Назва XP походить від англ experience (досвід, враження,... |
Міністерство освіти і науки, молоді і спорту України Тема : М. Хоросницька «Звідки в міста назва Львів», узагальнюючий урок з теми «Прикметник» |
Це речовини, які викликають отруєння усього організму людини або... Токсичні речовини (отрути) це такі речовини, що проникають в організм, вступають у з’єднання з його тканинами і вже в невеликих кількостях... |
Умкового заняття з модуля Тема: Загальні закономірності метаболізму.... Актуальність теми: Знання основних закономірностей обміну вуглеводів, ліпідів, білків і амінокислот необхідні для розуміння регуляції... |
Вивчаємо творчість українських письменників Важливе місце в навчально-виховній роботі належить літературним вікторинам. Назва «вікторина» походить від латинського «вікторія»... |
Звідки взятий епіграф до роману і як ви його розумієте? Які двоє дивних появляються на Патріарших прудах? Що дивного в їх поведінці, зовнішності? |
Все про св. Антонія Падевського Чудотворця Улюбленою набожністю є "дев'ятниця" багатьох почитателів на честь імені св. Антонія Падевського, яку відмовляють всі вірні. Назва... |
План теми Будова й джерела пектину. Властивості, фізіологічні функції... Пересічна людина споживає 4-5 г пектину на день. Вперше пектин виділив і описав французький дослідник Анрі Браконо у 1825 році. Назва... |
2. Речовини, що входять до складу соків Речовини містяться в виноматеріалах хімічних сполук майже всім тим чи іншим чином беруть участь в процесах утворення, стабілізації... |