Регіональних мов або мов меншин


Скачати 316.25 Kb.
Назва Регіональних мов або мов меншин
Сторінка 1/3
Дата 10.04.2013
Розмір 316.25 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Географія > Документи
  1   2   3
Європейська хартія

регіональних мов або мов меншин
Страсбург, 5 листопада 1992 року
( Хартію ратифіковано із зобов'язаннями Законом

N 1350-XIV від 24.12.99 ) - Закон

втратив чинність як такий, що є неконституційним,

на підставі Рішення Конституційного суду

N 9-рп/2000 від 12.07.2000 )
( Хартію ратифіковано Законом

N 802-IV від 15.05.2003 )

Дата підписання: 2 травня 1996 р.
Офіційний переклад
Преамбула
Держави - члени Ради Європи, які підписали цю Хартію,

враховуючи, що метою Ради Європи є досягнення більшого

єднання між її членами, зокрема для збереження та втілення в життя

ідеалів і принципів, які є їхнім спільним надбанням,

вважаючи, що охорона історичних регіональних мов або мов

меншин Європи, деякі з яких знаходяться під загрозою відмирання,

сприяє збереженню та розвитку культурного багатства і традицій

Європи,

враховуючи, що право на використання регіональної мови або

мови меншини у приватному та суспільному житті є невід'ємним

правом відповідно до принципів, проголошених у Міжнародному пакті

Організації Об'єднаних Націй про громадянські і політичні права,

та відповідно до духу Конвенції Ради Європи про захист прав і

основних свобод людини,

враховуючи роботу, проведену в рамках НБСЄ, і зокрема

хельсінкський Заключний акт 1975 року та документ Копенгагенської

зустрічі 1990 року,

підкреслюючи важливість міжкультурного діалогу і

багатомовності, а також вважаючи, що охорона і розвиток

регіональних мов або мов меншин не повинні зашкоджувати офіційним

мовам і необхідності вивчати їх,

усвідомлюючи, що охорона і розвиток регіональних мов або мов

меншин у різних країнах та регіонах Європи є важливим внеском у

розбудову Європи, що ґрунтується на принципах демократії та

культурного розмаїття в рамках національного суверенітету і

територіальної цілісності,

враховуючи специфічні умови та історичні традиції різних

регіонів європейських держав,

погодились про таке:
Частина I
Загальні положення
Стаття 1
Визначення
Для цілей цієї Хартії:

a) термін "регіональні мови або мови меншин" означає мови,

які:

i) традиційно використовуються в межах певної території

держави громадянами цієї держави, які складають групу, що за своєю

чисельністю менша, ніж решта населення цієї держави; та

ii) відрізняються від офіційної мови (мов) цієї держави; він

не включає діалекти офіційної мови (мов) держави або мови

мігрантів;

b) термін "територія, на якій використовується регіональна

мова або мова меншини" означає географічну місцевість, де така

мова є засобом спілкування певної кількості осіб, яка виправдовує

здійснення різних охоронних і заохочувальних заходів, передбачених

у цій Хартії;

c) термін "нетериторіальні мови" означає мови, якими

користуються громадяни держави і які відрізняються від мови (мов),

що використовується рештою населення держави, але які, незважаючи

на їхнє традиційне використання в межах території держави, не

можуть вважатися найбільш поширеними в межах конкретної місцевості

цієї держави.
Стаття 2
Зобов'язання
1. Кожна Сторона зобов'язується застосовувати положення

частини II до всіх регіональних мов або мов меншин, які вживаються

в межах її території і які відповідають визначенням, наведеним у

статті 1.

2. Стосовно кожної мови, визначеної під час ратифікації,

прийняття або затвердження відповідно до статті 3, кожна Сторона

зобов'язується застосовувати якнайменш тридцять п'ять пунктів або

підпунктів з тих положень, що наведені у частині III Хартії,

включаючи якнайменш три з кожної зі статей 8 і 12 та один з кожної

зі статей 9, 10, 11 і 13.
Стаття 3
Процедура виконання
1. Кожна Договірна Держава визначає у своїй ратифікаційній

грамоті або своєму документі про прийняття чи затвердження кожну

регіональну мову або мову меншини чи офіційну мову, яка менш

широко використовується на всій її території або частині території

і до якої застосовуються пункти, визначені відповідно до пункту 2

статті 2.

2. Будь-яка Сторона може, в подальшому в будь-який час,

повідомити Генерального секретаря про те, що вона приймає

зобов'язання, які випливають з положень будь-якого іншого пункту

Хартії, який вона ще не визначила у своїй ратифікаційній грамоті

або своєму документі про прийняття чи затвердження, або про те, що

вона застосовуватиме пункт 1 цієї статті до інших регіональних мов

або мов меншин чи до інших офіційних мов, які менш широко

використовуються на всій її території або частині території.

3. Зобов'язання, зазначені у попередньому пункті, вважаються

складовою частиною ратифікації, прийняття або затвердження і мають

таку ж силу від дати їхнього повідомлення.
Стаття 4
Існуючі режими охорони
1. Ніщо у цій Хартії не може тлумачитися як таке, що обмежує

або порушує будь-які права, гарантовані Європейською конвенцією

з прав людини.

2. Положення цієї Хартії не зашкоджують жодним більш

сприятливим положенням, що стосуються статусу регіональних мов або

мов меншин чи правового статусу осіб, які належать до меншин, і що

можуть бути чинними на території Сторони або передбачаються

відповідними двосторонніми чи багатосторонніми міжнародними

угодами.
Стаття 5
Існуючі зобов'язання
Ніщо у цій Хартії не може тлумачитися як таке, що передбачає

будь-яке право займатися будь-якою діяльністю або здійснювати

будь-які дії, що суперечать цілям Статуту Організації Об'єднаних

Націй ( 995_010 ) або іншим зобов'язанням за міжнародним правом,

включаючи принцип суверенітету і територіальної цілісності держав.
Стаття 6
Інформація
Сторони зобов'язуються дбати про те, щоб відповідні органи,

організації та особи були поінформовані про права і обов'язки,

визначені цією Хартією.
Частина II
Цілі та принципи, яких необхідно дотримуватися

відповідно до пункту 1 статті 2
Стаття 7
Цілі та принципи
1. Стосовно регіональних мов або мов меншин, в межах

територій, на яких такі мови використовуються, та відповідно до

стану розвитку кожної мови, Сторони будують свої політику,

законодавство та практику на таких цілях та принципах:

a) визнання регіональних мов або мов меншин як засобу

відображення культурного багатства;

b) поважання кордонів кожної географічної місцевості, в якій

використовується регіональна мова або мова меншини, з метою

забезпечення, щоб існуючий або новий адміністративний розподіл не

створював перешкод розвиткові відповідної регіональної мови або

мови меншини;

c) необхідність здійснення рішучих дій, спрямованих на

розвиток регіональних мов або мов меншин з метою їх збереження;

d) сприяння використанню регіональних мов або мов меншин, в

усній і письмовій формі, у суспільному та приватному житті і/або

заохочення такого використання;

e) підтримання і розвиток стосунків з питань, що охоплюються

цією Хартією, між групами, які використовують регіональну мову або

мову меншини, та іншими групами населення держави, які вживають

мову в такій самій або схожій формі, а також започаткування

культурних стосунків з іншими групами населення держави, що

користуються різними мовами;

f) забезпечення належних форм і засобів викладання і вивчення

регіональних мов або мов меншин на всіх відповідних рівнях;

g) забезпечення особам, які не володіють регіональною мовою

або мовою меншини і які проживають у місцевості, де вона

використовується, можливостей вивчати її за своїм бажанням;

h) сприяння здійсненню наукових досліджень в галузі

регіональних мов або мов меншин в університетах чи аналогічних

установах;

i) розвиток відповідних форм транснаціональних обмінів з

питань, що охоплюються цією Хартією та що стосуються регіональних

мов або мов меншин, які використовуються в такій самій або схожій

формі у двох або більше державах.

2. Сторони зобов'язуються усунути, якщо вони цього ще не

зробили, будь-які необгрунтовані розрізнення, виключення,

обмеження або переваги, які стосуються використання регіональної

мови або мови меншини та які мають на меті перешкодити чи створити

загрозу її збереженню або розвиткові. Вжиття спеціальних заходів у

галузі регіональних мов або мов меншин, які спрямовані на

досягнення рівності між особами, що вживають ці мови, і рештою

населення або які належним чином враховують їхній конкретний стан,

не розглядаються як акт дискримінації проти тих осіб, що вживають

більш поширені мови.

3. Сторони зобов'язуються відповідними засобами поглиблювати

взаєморозуміння між всіма мовними групами населення країни, і

зокрема сприяти вихованню поваги, розуміння і терпимості щодо

регіональних мов або мов меншин як одній з цілей освіти і

професійної підготовки, яка надається в їхніх країнах, а також

заохочувати засоби масової інформації до досягнення такої цілі.

4. Визнаючи свою політику щодо регіональних мов або мов

меншин, Сторони враховують потреби та побажання тих груп

населення, які користуються цими мовами. Сторони заохочуються до

створення у разі необхідності органів, які консультували б власті

з усіх питань, що стосуються регіональних мов або мов меншин.

5. Сторони зобов'язуються застосовувати, mutatis mutandis,

принципи, наведені у пунктах 1 - 4 вище, до нетериторіальних мов.

Однак, що стосується цих мов, то характер і масштаби заходів, яких

необхідно вживати на виконання цієї Хартії, визначаються гнучко, з

урахуванням потреб і побажань та з поважанням традицій та

характерних рис тих груп, які користуються відповідними мовами.
Частина III
Заходи, спрямовані на заохочення використання регіональних

мов або мов меншин у суспільному житті відповідно до

зобов'язань, взятих за пунктом 2 статті 2
Стаття 8
Освіта
1. Стосовно освіти Сторони зобов'язуються, в межах території,

на якій такі мови використовуються, відповідно до стану розвитку

кожної з таких мов і без шкоди для викладання офіційної мови (мов)

держави:

a) i) передбачити надання дошкільної освіти відповідними

регіональними мовами або мовами меншин; або

ii) передбачити надання суттєвої частини дошкільної освіти

відповідними регіональними мовами або мовами меншин; або

iii) застосовувати один із заходів, передбачених у підпунктах

i та ii вище, принаймні до дітей з тих сімей, які цього бажають і

кількість яких вважається для цього достатньою; або

iv) якщо органи державної влади не мають безпосередньої

компетенції у галузі дошкільної освіти, сприяти застосуванню

заходів, згаданих у підпунктах i - iii вище, і/або заохочувати

таке застосування;

b) i) передбачити надання початкової освіти відповідними

регіональними мовами або мовами меншин; або

ii) передбачити надання суттєвої частини початкової освіти

відповідними регіональними мовами або мовами меншин; або

iii) передбачити в рамках системи початкової освіти

викладання відповідних регіональних мов або мов меншин як складову

частину учбової програми; або

iv) застосовувати один із заходів, передбачених у підпунктах

i - iii вище, принаймні до учнів з тих сімей, які цього бажають і

кількість яких вважається для цього достатньою;

c) i) передбачити надання середньої освіти відповідними

регіональними мовами або мовами меншин; або

ii) передбачити надання суттєвої частини середньої освіти

відповідними регіональними мовами або мовами меншин; або

iii) передбачити в рамках системи середньої освіти викладання

відповідних регіональних мов або мов меншин як складову частину

учбової програми; або

iv) застосовувати один із заходів, передбачених у підпунктах

i - iii вище, принаймні до тих учнів, які самі, або у відповідних

випадках сім'ї яких, цього бажають і кількість яких вважається для

цього достатньою;

d) i) передбачити надання професійно-технічної освіти

відповідними регіональними мовами або мовами меншин; або

ii) передбачити надання суттєвої частини професійно-технічної

освіти відповідними регіональними мовами або мовами меншин; або

iii) передбачити в рамках системи професійно-технічної освіти

викладання відповідних регіональних мов або мов меншин як складову

частину учбової програми; або

iv) застосовувати один із заходів, передбачених у підпунктах

i - iii вище, принаймні до тих учнів, які самі, або у відповідних

випадках сім'ї яких, цього бажають і кількість яких вважається для

цього достатньою;

e) i) передбачити надання університетської та іншої вищої

освіти регіональними мовами або мовами меншин; або

ii) забезпечити можливості вивчення цих мов як окремих

дисциплін університетської або іншої вищої освіти; або

iii) якщо у зв'язку із роллю держави стосовно вищих учбових

закладів, підпункти i і ii застосовуватися не можуть, заохочувати

і/або дозволяти надання університетської або інших форм вищої

освіти регіональними мовами або мовами меншин чи створення

можливостей для вивчення цих мов як окремих дисциплін

університетської або іншої вищої освіти;

f) i) вжити заходів для створення курсів навчання дорослих і

безперервного навчання, на яких викладання здійснюється, головним

чином або повністю, регіональними мовами або мовами меншин; або

ii) пропонувати такі мови як окремі дисципліни в рамках

навчання дорослих і безперервного навчання; або

iii) якщо державні органи не мають безпосередньої компетенції

у галузі навчання дорослих, сприяти викладанню таких мов як

окремих дисциплін у рамках навчання дорослих і безперервного

навчання та/або заохочувати таке викладання;

g) вжити заходів для забезпечення викладання історії та

культури, засобом відображення яких є відповідна регіональна мова

або мова меншини;

h) забезпечити базову професійну підготовку та удосконалення

вчителів з метою виконання тих з пунктів a - g, які прийняті

відповідною Стороною;

i) створити наглядовий орган (органи), який контролюватиме

заходи і прогрес, здійснені в галузі започаткування або розвитку

викладання регіональних мов або мов меншин, та складатиме

періодичні доповіді про свої висновки, які будуть оприлюднюватися.

2. Стосовно освіти і щодо тих територій, на яких регіональні

мови або мови меншин традиційно не використовуються, Сторони

зобов'язуються, якщо чисельність осіб, що вживають регіональну

мову або мову меншин, це виправдовує, дозволяти, заохочувати або

забезпечувати викладання регіональною мовою або мовою меншини чи

вивчення такої мови на всіх відповідних рівнях освіти.
  1   2   3

Схожі:

ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО засади державної мовної політики»
Відповідно до положень Конституції України, Декларації прав національностей, Закону України «Про ратифікацію Європейської хартії...
СИНЕЛЬНИКІВСЬКА МІСЬКА РАДА
Закону України «Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або інших меншин», статтею 3 Закону УРСР «Про мови у Українській...
1. Українська мова належить до: а східнослов’янської підгрупи мов;...
Яке з поданих слів має значення „спрямований вперед; який рухається у висхідному напрямі”
Або дещо із досвіду роботи вчителя української мови та літератури,...
П. Г. Тичини з поглибленим вивченням іноземних мов Дніпровського району м. Києва
Уроку: “Подорож до англомовних країн” Підтема: “Велика Британія острівна держава”
Після короткого опитування учитель поділяє учнів на 2 групи: перша отримує картки з назвами країн світу, друга – з назвами мов, на...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо підготовки до І-ІІ етапів Всеукраїнських...
України до активної допомоги навчальним закладам у справі поліпшення стану викладання іноземних мов і підвищення рівня знань, умінь...
21100 м. Вінниця, вул. Грушевського,13, тел. 67-08-85, E-mail
Вінницької облдержадміністрації, плану роботи ВОІПОПП та кабінету методики викладання світової літератури і мов національних меншин,...
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ Підручник...
Значення письма у навчанні іноземних мов. Цілі навчання письма в середній школі 186
Особливості конструювання змісту рівневого навчання іноземних мов...
В. Г. Редько, завідувач лабораторії навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук
Всеукраїнський науково-практичний семінар методистів іноземних мов
Учасниками семінару були методисти іноземних мов інститутів післядипломної освіти з усіх областей України, а також методисти міських...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка