Тема уроку: Географічне положення Північної Америки. Історія дослідження.
Мета уроку:
-навчальна: дати характеристику географічного положення материка, розповісти про історію відкриття і дослідження.
-розвиваюча: розвивати вміння працювати з тематичними та контурними картами.
-виховна: виховувати інтерес до географічних знань.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Методи і прийоми роботи: бесіда, практичний.
Обладнання: Фізична карта світу, фізична карта Північної Америки, портрети дослідників материка, атласи, зошити – практикуми з фізичної географії материків і океанів, плани характеристик географічного положення материка, плани характеристик природи материка.
Хід уроку
Організаційний момент.
Девіз нашого уроку
Слухати – уважно;
Думати – швидко;
Відповідати – чітко.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Пригадайте, які материки ми вже вивчили і до якої півкулі вони належали?
2. Хто і коли відкрив Америку?
ІІІ. Мотивація діяльності.
Північна Америка — разом із Південною Америкою утворює єдину частину світу Америку. Є тут і великі рівнини, і укриті вічними снігами і льодами величні гори, бідні на органіку арктичні пустелі та вічнозелені вологі ліси, високотравні степи — прерії і жаркі, майже безжиттєві пустелі.
У географічних назвах Північної Америки нерідко можна зустріти слово «великий»: Великі озера, Великі рівнини, Великий каньйон, Велике солоне озеро тощо. І дійсно, назви ці не випадкові — на просторах цього третього за розмірами материка розташовано безліч унікальних природних об'єктів, що не мають собі подібних у світі. Тут розташований знаменитий Ніаґарський водоспад, найбільша у світі карстова печера — Мамонтова, найбільша акваторія прісної води на Землі — система Великих озер, а у відкритому першим у світі Єллоустонському національному парку — найбільша на Землі кількість діючих гейзерів.
На території північноамериканського континенту розташовані найбільші країни світу — Сполучені Штати Америки і Канада, що вирізняються високим рівнем економічного розвитку і життя людей. Господарська діяльність населення значно змінила природу материка. Як завжди, за планом вивчення материка, наша робота починається з визначення його географічного положення.
Питання до учнів: а які рослини, батьківщиною яких є Північна Америка ми використовуємо: (учні називають картоплю, кукурудзу, тютюн)
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Отже тема сьогоднішнього уроку: Географічне положення Північної Америки. Історія дослідження.
План уроку (записано на дошці, учні записують в зошити):
1. Загальні відомості.
2. Географічне положення.
3. Історія дослідження.
4. Практична робота: “Позначення на контурній карті елементів берегової лінії материка”.
V. Пояснення нового матеріалу.
1 Загальні відомості.
Розповідь вчителя: Північна Америка займає третє місце за площею серед усіх материків. Вона становить 24,2 млн. км². Північна Америка розташована в Західній півкулі й витягнута від полярних широт майже до екватора. Як і Південна Америка, Північна Америка за формою нагадує трикутник, розгорнутий своєю основою на північ. Більш широка його частина лежить у північному помірному і холодному поясах, а південна звужена — у жаркому тепловому поясі. Крайні точки: північна — мис Мерчісон, південна — мис Мар'ято, західна — мис принда Уельського, східна — мис Сент- Чарльз.
Завдання для учнів:
Визначте географічні координати крайніх точок Північної Америки?
Північна – мис Мерчісон (72° пн. ш., 95° зх. д.)
Південна – мис Марꞌято (7° пн, ш., 81° зх. д.)
Західна – мис Принца Уельського (66° пн. ш., 168° зх. д.)
Східна – мис Сент- Чарльз (52° пн. ш, 56° зх. д.)
Питання до учнів: Пригадайте, чому материк має таку назву?
Материк освоювався і заселявся представниками різних націй: іспанців, англійців і французів, тому крім корінного населення – індіанців (Питання до учнів: Чому так називаються корінні жителі материка?) тут проживають вихідці з цих країн.
Географічне положення.
За планами характеристики географічного положення материка, які роздані на кожну парту, учні самостійно роблять висновки
План характеристики географічного положення материка
Розташування материка щодо екватора, найбільша його видовженість із півночі на південь.
Півкулі й географічні пояси, в яких лежить материк.
Видовженість материка із заходу на схід.
Океани та моря, морські течії, що омивають материк
Інші найближчі материки і шляхи сполучення з ними;
Завдання . Порівняйте географічне положення Америки – Північної та Півленної. Результати занесіть до таблиці.
Ознаки схожості
|
Ознаки відмінності
|
|
|
3. Історія дослідження.
Учні класу за тиждень перед уроком отримують завдання підготувати доповіді про видатних дослідників материка: Христофора Колумба, Ернандо Кортеса, Джона Кабота, Вітуса Берінга та Олексія Чирикова, Генрі Гудзона і Джона Девіса.
4. Практична робота.
Учучні працюють з контурними картами і позначають на них такі об’єкти:
- крайні точки: миси Мар’ято, Мерчісон, Принца Уельського, Сент - Чарльз;
- моря: Карибське, Берингове, Баффіна, Бофорта;
- затоки: Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска, Гудзонова;
- протоки: Берингова, Гудзонова, Флоридська;
- острови: Великі Антильські, Ньюфаундленд, Канадський Арктичний архіпелаг, Алеутські;
- півострови: Юкатан, Флорида, Лабрадор, Аляска, Каліфорнійський.
VI. Закріплення вивченого.
Робота з настінною картою (учні показують на карті елементи берегової лінії материка).
VII. Домашнє завдання.
§ ________________________________________________________________________________________________________________________________________
VIII. Підсумок уроку.
|
|