Тема: Світове господарство. Міжнародний географічний поділ праці.
Етапи формування світового господарства
Мета: сформувати систему знань про світове господарство, міжнародний географічний поділ та інтеграцію праці, закономірності розвитку світового господарства і його структуру; з'ясувати місце України у світовому господарстві; розвивати уміння аналізувати динаміку розвитку світового господарства, глобальне світосприйняття учнів; виховувати любов до Батьківщини, повагу до думки однокласників.
Обладнання: політична карта світу, підручник, довідники, атласи, таблиці, діаграми.
Основні поняття: світове господарство, міжнародний географічний поділ праці, спеціалізація господарства, глобалізація, інтеграція, інтернаціоналізація, ТНК.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Прийом «Загадка»
Вчитель: Перш ніж перейдемо до вивчення нової теми, відгадайте загадку: Вона триває мить, а згадка про неї може залишитися в серці надовго. Вона безцінна. Але кожен не настільки багатий, щоб не потребувати її, і не настільки бідний, щоб не потребувати її. Що це?
Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Що вивчає соціально-економічна географія світу? Які основні історико-географічні регіони виділяють у світі?
Пригадайте з курсу IX класу: що таке господарство країни; які структури господарства ви знаєте; основні форми організації виробництва (спеціалізація, кооперування, комбінування, концентрація).
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
З давніх часів навіть величезні імперії не могли повністю забезпечити себе всіма необхідними товарами та послугами, внаслідок чого виникала потреба завозити з інших країн товари, яких не вистачало, та можливість продавати в інші країни надлишок своїх товарів. Торгівля між країнами обумовила встановлення стійких різнобічних взаємозв'язків між ними та утворення світового господарства.
Світове господарство стосується кожного з нас безпосередньо. Скажіть, яким чином?
Так, дійсно, ми користуємося речами, виготовленими в Туреччині, Польщі, Китаї, країнах Європи, п'ємо каву з Бразилії, чай з Індії. В Україні чимало вітчизняних товарів містять складові, вироблені за її межами. Світове господарство пройшло тривалий шлях свого розвитку, продовжує змінюватися й у наші часи. Які особливості має сучасне світове господарство та які чинники на нього впливають, ви дізнаєтеся сьогодні на уроці.
IV. Оголошення теми і мети уроку.
Тема: Світове господарство. Міжнародний географічний поділ праці.
Етапи формування світового господарства
V. Вивчення нового матеріалу
Світове господарство
Прийом «Проблемне питання»
Що, на вашу думку, означає поняття «світове господарство»?
Пояснення вчителя: Світове господарство — історично складена сукупність національних господарств усіх країн світу, пов'язаних між собою всесвітніми економічними зв'язками, в основі яких лежить міжнародний поділ праці.
Запишіть у зошити визначення цього поняття.
Прийом «Пригадай»
А що означає поняття «національне господарство»? «економічні зв’язки»?
(Національне господарство - це поєднанням підприємств і установ у межах території країни, що задовольняють матеріальні й духовні потреби населення; економічні зв’язки – здійснюють у формі міжнародної торгівлі, міжнародної спеціалізації та кооперування, вкладення капіталів, обміну робочою силою, науково-технічною інформацією, послугами.)
Розповідь вчителя: На формування господарства країни можуть впливати певні чинники. Які? Назвіть, будь ласка (учні висувають припущення). Прийом «Аналіз схеми»
Чинники формування господарства:
природно-ресурсний потенціал;
трудові ресурси;
економіко-географічне положення;
історія формування господарства.
Господарство держави
Галузі спеціалізації
Міжнародний поділ праці
Міжнародні економічні відносини
Світове господарство
Розповідь вчителя: Вважають, що світове господарство остаточно склалося в кінці XIX — на початку XX ст. і пройшло у своєму розвитку три етапи:
п.н.
|
Етап
|
Період
|
Стадія (переважна сфера розвитку)
|
1
|
Зародження
|
до середини. ХХст.
|
Аграрна (сільське господарство)
|
2
|
Становлення
|
II половина ХIXст. - середина XX ст.
|
Індустріальна (обробна промисловість)
|
3
|
Розквіт
|
з кінця XX ст.
|
Постіндустріальна (сфера послуг)
|
Учні замальовують таблицю «Основні етапи розвитку світового господарства».
Прийом «Опорний конспект»
Світове господарство — складна система, в якій розрізняють такі структури:
Структура господарства
Галузева Територіальна
Прийом «Пригадай»
Що означає поняття «галузева структура господарства»?
Що означає поняття «територіальна структура господарства»?
Розповідь вчителя: У сучасному світовому господарстві виділяють три головних економічних ядра. Які?
Робота з підручником: Знайдіть у тексті підручника головні економічні ядра світового господарства.
(Європейське (на чолі з Німеччиною), Американське (з провідною роллю США), Азіатсько-Тихоокеанське (з керівною роллю Японії)).
Прийом «Роблю висновки» (учні роблять висновки про: що таке світове господарство; які чинники впливають на розвиток господарства країни; етапи становлення світового господарства).
Міжнародний географічний поділ праці
Прийом «Проблемне питання»
На вашу думку, господарство різних країн світу має однакову спеціалізацію? Обґрунтуйте.
Розповідь вчителя: Так, дійсно, господарство в різних країнах різне. Одна країна спеціалізується на випуску однієї продукції, інша – на іншій. Тому існує міжнародний поділ праці.
Міжнародний географічний поділ праці (МГПП) — вища форма суспільного поділу праці, що виражається в спеціалізації окремих країн у виробництві певних видів продукції, послуг і подальшому обміні ними.
Спеціалізація окремих країн у виробництві певних видів продукції і послуг передбачає їх виробництво у розмірах, які набагато перевищують власні потреби країни-виробника. Так формуються галузі міжнародної спеціалізації, які орієнтовані на експорт продукції і в першу чергу визначають «обличчя» країни у міжнародному розподілі праці.
Які ви знаєте країни, які поставляють на світовий ринок свою продукцію, сировину? (Саудівська Аравія є постачальником на світовий ринок нафти, Канада — зернових, Замбія — міді, Японія — робототехніки, радіоелектроніки, автомобілів, капіталу).
Прийом «Проблемне питання»
Які країни менше залежать від коливань цін на світовому ринку: ті, які постачають 1—2 види продукції, або ті, які постачають більше видів продукції? Відповідь обґрунтуйте. Наведіть приклади.
Розповідь вчителя: Головною рушійною силою розвитку світового господарства на рубежі ХХ-ХХІ ст. є глобалізація.
Робота з підручником: Знайдіть у тексті параграфа визначення поняття «глобалізація».
Розповідь вчителя: Глобалізація - об'єктивний процес формування єдиних принципів світового устрою. Глобалізація охоплює всі сфери життя сучасного суспільства — економічну, політичну, соціальну. В економічній сфері глобалізація посилила взаємозалежність країн і призвела до формування єдиного економічного простору. Важливими ознаками глобалізації є транснаціоналізація й інтеграція.
Транснаціоналізація — це перенос господарської діяльності поза межі країни. Прикладом транснаціоналізації є утворення транснаціональних корпорацій (ТНК).
Робота з картами атласу: Ознайомтеся з матеріалами атласу про найбільші ТНК світу. Поясніть, чому країнами базування ТНК є економічно розвинені держави.
Пояснення вчителя: Міжнародна економічна інтеграція — процес встановлення глибоких та стійких взаємозв'язків між групами країн та проведення ними злагодженої міждержавної економічної політики.
Основні форми міжнародної економічної інтеграції:
зона преференційної торгівлі
зона вільної торгівлі
митний союз
спільний ринок
економічний союз.
Результатом міжнародної економічної інтеграції є формування міжнародних економічних угруповань (Європейський Союз, Північноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА), Ліга арабських держав (ЛАГ), Африканський Союз, Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) та ін.).
Прийом «Проблемне питання»:
На виробництві якої продукції спеціалізується Україна в МГПП?
Прийом»Роблю висновки».
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
Соціогеографічний практикум (робота в парах).
Незважаючи на об'єктивність глобалізації, у світі існує багато противників цього процесу. Спробуйте подивитися на глобалізацію сучасного світу очима прихильників та противників. Визначте позитивні та негативні наслідки глобалізації для країн світу.
Підсумок уроку
Домашнє завдання
На контурній карті світу позначте найбільші країни-експортери природної сировини на світовий ринок (кам’яне вугілля, природний газ, нафта, залізна руда, урану).
Підготувати повідомлення на основі даних преси, телебачення та Інтернету за темами: «Інтеграція України в світову економіку»; «ТНК і Україна»; «Найбільш потужні інтеграційні об'єднання у світі».
|