Підготувала вчитель географії
Новоукраїнської ЗШ №3
Малишко Світлана Василівна
Дата проведення уроку:
Урок
Тема: Світове господарство. Міжнародний географічний поділ праці.
Етапи формування світового господарства
Мета: сформувати систему знань про світове господарство, міжнародний географічний поділ та інтеграцію праці, закономірності розвитку світового господарства і його структуру; з'ясувати місце України у світовому господарстві; розвивати уміння аналізувати динаміку розвитку світового господарства, глобальне світосприйняття учнів; виховувати любов до Батьківщини, повагу до думки однокласників.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: політична карта світу, підручник, атласи, таблиця «Етапи розвитку світового господарства», цукерки з Росії, телефон Samsung, чай з Щрі – Ланки, схема «Чинники формування господарства».
Основні поняття: світове господарство, міжнародний географічний поділ праці, спеціалізація господарства, глобалізація, інтеграція, інтернаціоналізація, ТНК.
Методи і прийоми: словесні (розповідь і пояснення вчителя), наочні (робота зі схемою «Чинники формування господарства»), практичні (робота з підручником, робота з картами атласу, «Опорний конспект», «Соціогеографічний практикум»), прийом «Загадка», «Проблемне питання», «Пригадай», «Аналіз схеми», «Роблю висновки».
Література для вчителя:
Довгань Г.Д. Соціально-економічна географія світу. 10 клас. Стандарт і академічний рівень. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 106.
Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред.. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.
Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.
Географія. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи. / Г.О. Ковальчук, Л.Б. Паламарчук. – Х.: Гімназія, 2008. – 296.
Література для учнів
Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред.. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.
ХРОНОМЕТРАЖ УРОКУ
I Організаційний момент (2 хв)
II Актуалізація опорних знань і умінь учнів (3 хв)
III Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (2 хв)
IV Оголошення теми і мети уроку (1 хв)
V Вивчення нового матеріалу (29 хв)
Світове господарство (11 хв)
Міжнародний географічний поділ праці (18 хв)
V I. Закріплення нових знань і умінь учнів (5 хв)
VI I Підсумок уроку (1 хв)
VI I I Домашнє завдання (2 хв)
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Прийом «Загадка»
Вчитель: Перш ніж перейдемо до вивчення нової теми, відгадайте загадку: Вона триває мить, а згадка про неї може залишитися в серці надовго. Вона безцінна. Але кожен не настільки багатий, щоб не потребувати її, і не настільки бідний, щоб не потребувати її. Що це?
Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Що вивчає соціально-економічна географія світу? Які основні історико-географічні регіони виділяють у світі?
Пригадайте з курсу IX класу: що таке господарство країни; які структури господарства ви знаєте; основні форми організації виробництва (спеціалізація, кооперування, комбінування, концентрація).
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
З давніх часів навіть величезні імперії не могли повністю забезпечити себе всіма необхідними товарами та послугами, внаслідок чого виникала потреба завозити з інших країн товари, яких не вистачало, та можливість продавати в інші країни надлишок своїх товарів. Торгівля між країнами обумовила встановлення стійких різнобічних взаємозв'язків між ними та утворення світового господарства.
Світове господарство стосується кожного з нас безпосередньо. Скажіть, яким чином? Наприклад, ми ж вживаємо цукерки, але хто їх виробляє. Ось, подивіться, хто виробник цих цукерок? А телефону? Яким чином перелічені товари потрапили в Україну, коли виробництво зосереджено на досить значній відстані від нас?
Так, дійсно, ми користуємося речами, виготовленими (вчитель показує країни на політичній карті світу) в Туреччині, Польщі, Китаї, країнах Європи, п'ємо каву з Бразилії, чай з Індії. В Україні чимало вітчизняних товарів містять складові, вироблені за її межами. Світове господарство пройшло тривалий шлях свого розвитку, продовжує змінюватися й у наші часи. Які особливості має сучасне світове господарство та які чинники на нього впливають, ви дізнаєтеся сьогодні на уроці.
IV. Оголошення теми і мети уроку.
Тема: Світове господарство. Міжнародний географічний поділ праці.
Етапи формування світового господарства.
V. Вивчення нового матеріалу
Світове господарство
Прийом «Проблемне питання»
Що, на вашу думку, означає поняття «світове господарство»?
Пояснення вчителя: Світове господарство — історично складена сукупність національних господарств усіх країн світу, пов'язаних між собою всесвітніми економічними зв'язками, в основі яких лежить міжнародний поділ праці.
Запишіть у зошити визначення цього поняття.
Прийом «Пригадай»
А що означає поняття «національне господарство»? «економічні зв’язки»?
(Національне господарство - це поєднанням підприємств і установ у межах території країни, що задовольняють матеріальні й духовні потреби населення; економічні зв’язки – здійснюють у формі міжнародної торгівлі, міжнародної спеціалізації та кооперування, вкладення капіталів, обміну робочою силою, науково-технічною інформацією, послугами.)
Розповідь вчителя: На формування господарства країни можуть впливати певні чинники. Які? Назвіть, будь ласка (учні висувають припущення). Прийом «Аналіз схеми»
Схема «Чинники формування господарства»:
природно-ресурсний потенціал;
трудові ресурси;
економіко-географічне положення;
історія формування господарства.
Господарство держави
Галузі спеціалізації
Міжнародний поділ праці
Міжнародні економічні відносини
Світове господарство
Розповідь вчителя: Вважають, що світове господарство остаточно склалося в кінці XIX — на початку XX ст. і пройшло у своєму розвитку три етапи: аналіз таблиці «Основні етапи становлення світового господарства».
п.н.
|
Етап
|
Період
|
Стадія (переважна сфера розвитку)
|
1
|
Зародження
|
до середини. ХХст.
|
Аграрна (сільське господарство)
|
2
|
Становлення
|
II половина ХIXст. - середина XX ст.
|
Індустріальна (обробна промисловість)
|
3
|
Розквіт
|
з кінця XX ст.
|
Постіндустріальна (сфера послуг)
|
Учні замальовують таблицю «Основні етапи розвитку світового господарства».
Прийом «Опорний конспект»
Світове господарство — складна система, в якій розрізняють такі структури: Які? Запишіть самостійно у вигляді схеми. Назвіть, що ви записали7
Структура господарства
Галузева Територіальна
Прийом «Пригадай»
Що означає поняття «галузева структура господарства»?
Що означає поняття «територіальна структура господарства»?
Розповідь вчителя: У сучасному світовому господарстві виділяють три головних економічних ядра. Які?
Робота з підручником: Знайдіть у тексті підручника головні економічні ядра світового господарства.
(Європейське (на чолі з Німеччиною), Американське (з провідною роллю США), Азіатсько-Тихоокеанське (з керівною роллю Японії)).
Прийом «Роблю висновки» (учні роблять висновки про: що таке світове господарство; які чинники впливають на розвиток господарства країни; етапи становлення світового господарства).
Міжнародний географічний поділ праці
Прийом «Проблемне питання»
На вашу думку, господарство різних країн світу має однакову спеціалізацію? Обґрунтуйте.
Розповідь вчителя: Так, дійсно, господарство в різних країнах різне. Одна країна спеціалізується на випуску однієї продукції, інша – на іншій. Тому існує міжнародний поділ праці.
Міжнародний географічний поділ праці (МГПП) — вища форма суспільного поділу праці, що виражається в спеціалізації окремих країн у виробництві певних видів продукції, послуг і подальшому обміні ними.
Спеціалізація окремих країн у виробництві певних видів продукції і послуг передбачає їх виробництво у розмірах, які набагато перевищують власні потреби країни-виробника. Так формуються галузі міжнародної спеціалізації, які орієнтовані на експорт продукції і в першу чергу визначають «обличчя» країни у міжнародному розподілі праці.
Які ви знаєте країни, які поставляють на світовий ринок свою продукцію, сировину? (Саудівська Аравія є постачальником на світовий ринок нафти, Канада — зернових, Замбія — міді, Японія — робототехніки, радіоелектроніки, автомобілів, капіталу).
Прийом «Проблемне питання»
Які країни менше залежать від коливань цін на світовому ринку: ті, які постачають 1—2 види продукції, або ті, які постачають більше видів продукції? Відповідь обґрунтуйте. Наведіть приклади.
Розповідь вчителя: Головною рушійною силою розвитку світового господарства на рубежі ХХ-ХХІ ст. є глобалізація.
Робота з підручником: Знайдіть у тексті параграфа визначення поняття «глобалізація».
Розповідь вчителя: Глобалізація - об'єктивний процес формування єдиних принципів світового устрою. Глобалізація охоплює всі сфери життя сучасного суспільства — економічну, політичну, соціальну. В економічній сфері глобалізація посилила взаємозалежність країн і призвела до формування єдиного економічного простору. Важливими ознаками глобалізації є транснаціоналізація й інтеграція.
Транснаціоналізація — це перенос господарської діяльності поза межі країни. Прикладом транснаціоналізації є утворення транснаціональних корпорацій (ТНК).
Робота з картами атласу: Ознайомтеся з матеріалами атласу про найбільші ТНК світу. Поясніть, чому країнами базування ТНК є економічно розвинені держави.
Пояснення вчителя: Міжнародна економічна інтеграція — процес встановлення глибоких та стійких взаємозв'язків між групами країн та проведення ними злагодженої міждержавної економічної політики.
Основні форми міжнародної економічної інтеграції:
зона преференційної торгівлі
зона вільної торгівлі
митний союз
спільний ринок
економічний союз.
Результатом міжнародної економічної інтеграції є формування міжнародних економічних угруповань (Європейський Союз, Північноамериканська зона вільної торгівлі (НАФТА), Ліга арабських держав (ЛАГ), Африканський Союз, Асоціація держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) та ін.).
Прийом «Проблемне питання»:
На виробництві якої продукції спеціалізується Україна в МГПП?
Прийом»Роблю висновки».
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
Соціогеографічний практикум (робота в парах).
Незважаючи на об'єктивність глобалізації, у світі існує багато противників цього процесу. Спробуйте подивитися на глобалізацію сучасного світу очима прихильників та противників. Визначте позитивні та негативні наслідки глобалізації для країн світу.
Підсумок уроку
(Учні разом з вчителем виставляють оцінки за роботу на уроці).
Домашнє завдання
На контурній карті світу позначте найбільші країни-експортери природної сировини на світовий ринок (кам’яне вугілля (Росія), природний газ(Росія, Іран, Ірак), нафта (Саудівська Аравія, Кувейт, Росія, Великобританія), залізна руда (Бразилія, Росія, Канада, Україна), боксити (Австралія), сірка (Великобританія).
Підготувати повідомлення на основі даних преси, телебачення та Інтернету за темами: «Інтеграція України в світову економіку»; «ТНК і Україна»; «Найбільш потужні інтеграційні об'єднання у світі».
|