Урок № 15
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2. Порівняльна оцінка ресурсо-забезпеченості двох окремих країн чи регіонів світу
МЕТА: закріпити та систематизувати знання про природні ресурси світу; вдосконалити уміння та навички застосовувати набуті знання під час виконання практичних завдань; розвивати вміння розраховувати ресурсозабезпеченість та порівнювати співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих регіонах чи країнах світу, уміння будувати та аналізувати діаграми; виховувати аналітичне мислення, заощадливе ставлення до природних ресурсів.
ТИП УРОКУ: практичного застосування знань, умінь, навичок учнів.
ВИД УРОКУ: практичне заняття
КМЗ УРОКУ: політична карта світу, підручник Кобернік С.Г. «Географія» (10 клас) , атласи, таблиці, діаграми.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Привітання учнів
Перевірка готовності до уроку
Перевірка відсутності учнів на уроці
II. Перевірка домашнього завдання
Бесіда за запитаннями
• Що таке ресурсозабезпеченість?
• Якими способами розраховують ресурсозабезпеченість країн або територій?
III. Повідомлення теми, мети
ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
У ХХІ ст. між суспільством і природою сформувалися якісно нові відносини, що зумовлені швидким зростанням населення та розширенням його виробничої діяльності. Виникла загроза поступового виснаження й вичерпання природних ресурсів. Розрахунок ресурсозабезпеченості країни певним природним ресурсом дозволяє передбачити його виснаження, сприяти збереженню або відновленню, тобто передбачає впровадження заходів раціонального природокористування.
V. Виконання практичних завдань і вправ за допомогою педагога
За оцінками вчених, забезпеченість всього світу окремими видами ресурсів складає від декількох десятків до декількох сотень років.
Ресурсозабезпеченість окремої території може бути недостатньою, достатньою або високою.
Оцінка ресурсозабезпеченості дається шляхом порівняння із середньосвітовими показниками.
Наприклад, запаси нафти в Саудівській Аравії оцінюються в 35,5 млрд. т. Таким чином, при щорічній здобичі у 402 млн. т. ресурсозабезпеченість країни нафтою становить приблизно 90 років, що у два рази вище за середньосвітовий показник:
(136 млрд. т. : 3,1 млрд. т.) = 44 роки.
Отже, рівень забезпеченості Саудівської Аравії нафтою високий.
Оскільки, з одного боку, можуть зрости об’єми щорічного видобутку корисних копалин або використання природних ресурсів, а з іншого – можуть бути відкриті нові родовища копалин або відновлені запаси природних ресурсів, показник ресурсозабезпеченості – величина приблизна.
Розрахувати ресурсозабезпеченість можна двома способами:
1. Ресурсозабезпеченість = Запаси : Щорічна здобич
2. Ресурсозабезпеченість = Запаси : Населення
VІ. Застосування знань, умінь, навичок самостійно
Завдання 1. (3 бали)
За даними таблиці обчисліть об’єм мінеральної сировини на одного жителя Землі. Побудуйте стовпчикові діаграми:
а) динаміки загального видобутку мінеральної сировини;
б) динаміки видобутку мінеральної сировини на одну особу.
Проаналізуйте отримані результати та зробіть висновки.
Роки
|
Чисельність населення, млрд. осіб
|
Видобуток мінеральної сировини, млрд. т
|
Видобуток мінеральної сировини на одну особу, кг
|
1930
|
2
|
13
|
|
1960
|
3
|
63
|
|
1987
|
5
|
130
|
|
2012 (прогноз)
|
7
|
420
|
|
Завдання 2. (3 бали)
За даними таблиці обчисліть ресурсозабезпеченість нафтою окремих країн світу. Визначте рівень ресурсозабезпеченості наведених країн, якщо середньосвітовий показник ресурсозабезпеченості нафтою складає 44 роки. Порівняйте показники ресурсозабезпеченості та визначте країни з найбільшою та найменшою ресурсозабезпеченістю серед наведених країн.
Країна
|
Запаси нафти,
млрд. т
|
Видобуток нафти,
млн. т/рік
|
Ресурсозабезпече-ність нафтою,
років
|
Рівень ресурсо-забезпеченості
|
США
|
4,6
|
368
|
12,5
|
недостатній
|
ФРН
|
0,07
|
7
|
|
|
Росія
|
7,2
|
320
|
|
|
Китай
|
3,2
|
147
|
|
|
Індія
|
0,36
|
37
|
|
|
Ніґерія
|
2,4
|
95
|
|
|
Завдання 3. (3 бали)
За даними таблиці обчисліть забезпеченість країн земельними ресурсами. Порівняйте отримані показники та визначте країни з найбільшою та найменшою забезпеченістю земельними ресурсами на одного мешканця.
Країна
|
Кількість населення,млн. осіб
|
Земельні ресурси країни, млн. га
|
Забезпеченість земельними ресурсами,
га/особу
|
США
|
308
|
937,3
|
3,05
|
Японія
|
127
|
37,7
|
|
ФРН
|
83,8
|
35,7
|
|
Росія
|
140
|
1 707,5
|
|
Польща
|
38,5
|
31,3
|
|
Китай
|
1339
|
958,5
|
|
Індія
|
1166
|
306,5
|
|
Ніґерія
|
149,2
|
92,4
|
|
Завдання 4. (3 бали)
Зробіть висновки. Поясніть, чому про ресурсозабезпеченість країн та регіонів не можна судити лише за розмірами запасів. Висловіть власне бачення розв’язання проблем ресурсозабезпеченості.
VIІ. Підсумки уроку.
Викладач проводить мотивацію оцінювання (або методом самоперевірки, або взаємоперевірки).
VIІІ. Домашнє завдання
1. Підручник, повторити § 10.
2. Підготувати повідомлення (за бажанням) на тему «Роль географічної науки в розв’язанні проблем природокористування»
Додаток 1
|