План-конспект уроку з Охорони праці.
Тема: Вогнегасні речовини та матеріали. Ручний пожежний інструмент.
Мета: засвоєння учнями знань про необережне поводження з вогнем у побуті, порушення пожежних норм і правил у технологічних виробництвах,ознайомити учнів з пожежною безпекою, правилами та інструкціями з пожежної безпеки, розвивати навички запобігання виникненню пожеж.
Тип уроку: Комбінований.
Методичне забезпечення: плакати; підручник «Основи охорони праці» Л. Е. Винокурова, М. В. Васильчук, М. В. Гаман; відеоматеріали.
Структура уроку:
І. Організаційна частина. 2хв
ІІ. Повідомлення теми,мети,завдань уроку. 2хв
ІІІ. Актуалізація опорних знань. 6хв
ІV. Пояснення нового матеріалу . 20хв
V. Закріплення нового матеріалу. 8хв
VІ. Підведення підсумків уроку. Повідомлення домашнього завдання. 2хв
І. Організаційна частина.
« - Доброго дня». « - Зараз перевіримо вашу присутність.»
ІІ. Повідомлення теми,мети,завдань уроку.
Темою сьогоднішнього уроку є: Вогнегасні речовини та матеріали. Ручний пожежний інструмент.
Мета: засвоєння учнями знань про необережне поводження з вогнем у побуті, порушення пожежних норм і правил у технологічних виробництвах,ознайомити учнів з пожежною безпекою, правилами та інструкціями з пожежної безпеки, розвивати навички запобігання виникненню пожеж.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Сформулюйте визначення пожежна безпека?
Пожежна безпека — це стан об'єкта, за якого виключається можливість пожежі. Уразі виникнення пожежі вживаються необхідні заходи щодо усунення негативного впливу небезпечних факторів пожежі на людей, споруди і матеріальні цінності.
2. Що таке протипожежний режим?
Протипожежний режим— це комплекс встановлених норм і правил поведінки людей, виконання робіт і експлуатації об'єкта, спрямованих на забезпечення пожежної безпеки.
3.Що належить до організаційних заходів?
- розробка правил, інструкцій, інструктажів з протипожежної безпеки;
- організація інструктування і навчання працівників;
- щоденна перевірка протипожежного стану приміщень після закінчення роботи;
- розробка і затвердження плану евакуації й порядку оповіщення людей на випадок виникнення пожежі;
- дотримання належного протипожежного нагляду за об'єктами;
- організація перевірки належного стану пожежної техніки та інвентарю.
4. Що належить до технічних заходів?
- дотримання пожежних норм, вимог та правил при влаштуванні будівель, споруд, складів:
- підтримання у справному стані систем опалення, вентиляції, електрообладнання;
- улаштування автоматичної пожежної сигналізації, систем автоматичного гасіння пожеж та пожежного водопостачання;
- правильна організація праці на робочих місцях з використанням пожежонебезпечних інструментів, приладів, технологічних установок.
5. Які є протипожежні заходи інструктажів?
Вступний, первинний, повторний, позаплановий.
6. Яка буває пожежна сигналізація?
- променева, за якої кожен повідомлювач приєднується до окремої пари проводів;
- кільцева, де всі повідомлювачі приєднуються до одного загального проводу (кільця).
Пожежні повідомлювачі можуть бути автоматичні та ручні.
7. Що таке горіння і які є види процесу горіння?
Горіння— це швидкодіюча хімічна реакція сполучення речовини з окислювачем, яка супроводжується виділенням тепла і випромінюванням світла.
Розрізняють такі види процесу горіння:
- вибух, спалах, займання, тління, самозаймання, власне горіння.
ІV. Пояснення нового матеріалу .
Вогнегасні речовини при введенні їх до зони горіння знижують швидкість горіння або повністю його припиняють.
Вони можуть бути газоподібними (вуглекислий газ, водяна пара), рідкими (вода), твердими (сухий пісок, земля). До вогнегасних речовин також належать азбестові, повстяні або брезентові простирадла.
Вогнегасні речовини за принципом дії поділяють на охолоджувальні (вода), ті, що ізолюють зону горіння від доступу кисню (порошкоподібні речовини, простирадла, піни), ті, що розбавляють горючі рідини або зменшують вміст кисню в зоні горіння (пара, вуглекислий газ, вода) та уповільнюють процес горіння (галоїдні вуглеводні).
Для гасіння пожежі використовують первинні засоби пожежогасіння: пісок, воду, азбестові простирадла, вогнегасники тощо.
Одним з найпоширеніших засобів гасіння пожежі є вода.
Вода як вогнегасна речовина має такі позитивні якості:
- доступність і низька вартість;
- велика теплоємність;
-висока транспортабельність; - хімічна нейтральність.
Але вода має й негативні властивості. Зокрема, у води невисока змочувальна здатність, для її підвищення застосовують різноманітні домішки — мило, синтетичні розчинники, амінсульфати тощо. Не можна гасити водою лаки, фарби, розчинники, бензин, гас чи дизельне пальне. Електроустановки, що перебувають під напругою, гасити водою також не можна, оскільки вода — електропровідник. Горючі рідини легші за воду, тому вони спливають на її поверхню і продовжують горіти, а це призводить до збільшення розмірів пожежі. Якщо гасити водою особливо цінні матеріали і устаткування, то це може призвести до їх псування.
Гасіння пожежі парою відбувається за рахунок ізоляції поверхні горіння від навколишнього середовища. Використовують цей метод гасіння в умовах обмеженого повітрообміну, а також у закритих приміщеннях з найнебезпечнішими технологічними процесами.
Одним із засобів пожежогасіння є піна. Піною гасять усі тверді речовини, які можна гасити водою. Вона швидко припиняє доступ окислювача (кисню, повітря) до зони горіння і тому ефективніша за воду. Утворюється піна за рахунок хімічної реакції при змішуванні кислотної та лужної частин у спеціальних машинах та відповідних вогнегасниках.
У піногенераторах хімічну піну отримують шляхом змішування пінопорошків з водою. Струмінь води під тиском захоплює з бункера пінопорошок , змішується з ним і отримана піна подається до вогнища пожежі. Хімічною піною не можна гасити електрообладнання, тому що вона електропровідна. Не можна хімічною піною також гасити натрій і калій, оскільки вони вступають у взаємодію з водою і при цьому виділяється вибухонебезпечний водень. Хімічну піну використовують для гасіння легкозаймистих та горючих рідин.
При нагріванні вуглекислоти швидко утворюється велика кількість газу, спостерігається збільшення об'єму в 400—500 разів. При цьому випаровування сприяє утворенню снігу з температурою —70° С, який інтенсивно поглинає теплоту в зоні горіння.
Вуглекислотувикористовують для гасіння пожеж у приміщеннях значних площ (до 1000 м2).
Вуглекислота діє ефективно під час гасіння невеликих поверхонь горючих рідин, електричних двигунів та установок, що перебувають під напругою. Вуглекислотою не можна гасити матеріали, що тліють.
Гасіння пожежі порошкомвідбувається внаслідок того, що значна кількість тепла йде на нагрів дрібних часток порошку. Крім того, порошкова хмара припиняє доступ кисню до вогнища пожежі й спричинює гальмування реакції горіння.
Порошки використовують для гасіння лужних металів, електроустановок, що перебувають під напругою. Порошкові вогнегасники призначені для гасіння тих речовин, які за жодних обставин не можна гасити водою.
Пісок є ефективним засобом гасіння невеликих кількостей розлитих паливно-мастильних матеріалів. Гасіння відбувається внаслідок припинення доступу кисню до вогнища пожежі.
В усіх навчальних приміщеннях мають бути засоби гасіння пожеж. Весь пожежний інвентар повинен бути у постійній готовності до застосування. Кожен, хто виявить пожежу, зобов'язаний сповістити про неї пожежну охорону, при цьому вказати точне місце пожежі й наявність у приміщенні людей. До приїзду пожежників вчителі та адміністрація повинні вжити заходів щодо евакуації учнів у безпечне місце.
Ручний пожежний інструмент — це інструмент для розкривання і розбирання конструкцій та проведення аварійно-рятувальних робіт під час гасіння пожежі. До нього належать: ломи, гаки, сокири, відра, ножиці для різання металу, арматури. Інструмент розміщують на видному і доступному місці на стендах та щитах.
Застосування пожежного інструмента, відповідних вогнегасників вивчають на вступному і наступних інструктажах на робочому місці.
Кожний працівник майстерні, лабораторії зобов'язаний знати і виконувати правила пожежної безпеки, не допускати дій, що можуть призвести до пожежі.
Учні, які працюють у майстерні, лабораторії, повинні пройти спеціальний протипожежний інструктаж щодо виконання заходів пожежної безпеки. Особи, які не пройшли такого інструктажу, до роботи не допускаються.
V. Закріплення нового матеріалу.
1.Які бувають вогнегасні речовини? При введенні їх до зони горіння знижують швидкість горіння або повністю його припиняють.
Вони можуть бути газоподібними (вуглекислий газ, водяна пара), рідкими (вода), твердими (сухий пісок, земля). До вогнегасних речовин також належать азбестові, повстяні або брезентові простирадла.
2. Вода як вогнегасна речовина які має позитивні якості?
- доступність і низька вартість;
- велика теплоємність;
-пвисокащтранспортабельність; - хімічна нейтральність.
3. які є ще засоби пожежогасіння?
Піною гасять усі тверді речовини, які можна гасити водою.
Вуглекислотувикористовують для гасіння пожеж у приміщеннях значних площ (до 1000 м2).
Гасіння пожежі порошкомвідбувається внаслідок того, що значна кількість тепла йде на нагрів дрібних часток порошку.
Пісок є ефективним засобом гасіння невеликих кількостей розлитих паливно-мастильних матеріалів.
4. Що таке ручний пожежний інструмент?
Ручний пожежний інструмент — це інструмент для розкривання і розбирання конструкцій та проведення аварійно-рятувальних робіт під час гасіння пожежі.
VІ. Підведення підсумків уроку. Повідомлення домашнього завдання. Вивчити по конспекту законспектувати матеріал на ст.114 – 120. Підручник «Основи охорони праці» Розділ ІІІ. 3.7ст. 109.
|