№
|
Зміст навчального матеріалу
|
Дата
|
Вступ (1 година)
|
1
|
Узагальнення знань отриманих учнями на уроках трудового навчання у початковій школі. Завдання предмету “Трудове навчання”. Поняття про техніку і технології. Людина у сучасному технологічному світі. Технологія як перетворююча діяльність. Основні види технологічної діяльності у побуті: ремонт сантехніки, електричних приладів, ремонт квартири тощо. Використання знарядь праці у процесі технологічної діяльності (плоскогубці, гайкові ключі, викрутки, пилосос і т.д.). Правила внутрішнього розпорядку в шкільній майстерні, загальні правила безпечної праці, виробничої санітарії та особистої гігієни (вимоги до робочого одягу). Вивчення правил безпечної праці в майстерні. Розподіл учнів на групи, ланки.
Практична робота.
Ознайомлення із обладнанням майстерні.
|
|
Розділ 1. Проектування виробів. (6 годин)
|
2
|
Тема 1.1. Об'єкти технологічної діяльності.
Об'єкти технологічної діяльності: машини, книги, меблі тощо. Інформаційні джерела про техніку та технології: підручники, довідники, альбоми телебачення, інтернет тощо. Спеціалізовані видання про техніку та технологію. Метод фантазування, як один із методів створення нових об'єктів технологічної діяльності. Уявлення образу і відтворення його на папері. Ескіз. Форма. Колір. Поняття про показники якості виробу: функціональні (можливість використання), естетичні, ергономічні (зручність, привабливість), технологічність (легкість виготовлення). Вибір об'єкту технологічної діяльності залежно від потреб людини. Короткі відомості про види виробів з фанери. Вимоги до виробів з фанери (естетичні, економічні).
Практична робота.
Застосування методу фантазування у створенні нових об'єктів.
|
|
3
|
Тема 1.2. Методи проектування.
Художнє конструювання виробів.
Загальні відомості про процес створення виробу. Етапи проектування. Види проектної документації: ескіз, технічний опис, макет, креслення, шаблони. Художнє конструювання як складова процесу проектування. Особливості художнього оздоблення виробів із фанери та деревини. Українські національні традиції в оздобленні виробів з фанери та деревини. Застосування методу фантазування у створенні технологічного об'єкту. Копіювання зображень об'єктів праці з різних інформаційних джерел. Технічний опис об'єкту.
Практична робота.
Ознайомлення із зразками художніх виробів із деревини.
|
|
4
|
Тема 1.3. Технічне конструювання
Поняття про технічний рисунок, креслення. Основні правила їх виконання (типи ліній, нанесення розмірів, застосування масштабу, умовні позначення). Креслярські інструменти. (Повторення графічних знань, отриманих у початковій школі). Вихідні дані для побудови креслення виробу. Побудова простого креслення об'єкту проектування. Моделювання.
Практичні роботи. Виконання технічних рисунків і креслень.
1.Виконання технічного рисунка з дотриманням пропорцій.
|
|
5
|
Практичні роботи.
2. Виконання креслень в масштабі і в натуральну величину
|
|
6
|
Тема 1.4. Конструкційні матеріали і їх вибір
Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для виготовлення виробів: деревина, метал, пластмаса, гума тощо; поняття про їх властивості. Вибір конструкційних матеріалів для виготовлення виробів. Породи дерев. Будова дерева. Заготівля деревини її сортамент. Розміщення волокон у деревині. Поняття про виготовлення шпону, фанери, деревоволокнистих (ДВП), деревостружкових (ДСП) плит, їх застосування. Використання фанери для виготовлення виробів. Короткі відомості про властивості деревини. Вибір деревини для виготовлення столярних виробів. Розрахунок необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу.
Лабораторно-практична робота.
Ознайомлення із видами конструкційних матеріалів за зразками. Визначення порід деревини за кольором, текстурою, запахом.
|
|
7
|
Лабораторно-практична робота.
Вибір матеріалів для виготовлення виробу. Виконання наближеного розрахунку необхідної кількості фанери.
Тематичне оцінювання
|
|
Розділ 2. Техніка і технологічні процеси виготовлення виробів
з конструкційних матеріалів. (16 годин)
|
8
|
Тема 2.1.Техніка
Короткі відомості з історії розвитку техніки. Роль машин у сучасному виробництві та побуті. Типові і спеціальні деталі. Види та призначення типових деталей машин: опори, осі, вали, підшипники, зубчасті колеса, кріпильні деталі; їх умовні позначення. Види з'єднань деталей: рухомі і нерухомі, рознімні і нерознімні.
|
|
9
|
Лабораторно-практичні роботи. Типові і спеціальні деталі та прості механізми.
Ознайомлення учнів з типовими і спеціальними деталями нерухомими і рухомими з'єднаннями їх графічними зображеннями.
|
|
10
|
Лабораторно-практичні роботи
Ознайомлення з механізмами затискачів столярних верстаків та ручного дриля.
|
|
11
|
Тема 2.2. Види технологічних процесів
Організація робочого місця в столярній майстерні. Правила безпечної праці. Загальні відомості про виробничий процес та етапи виготовлення виробу. Призначення та будова вимірювальних та розмічальних інструментів: лінійки, кутника, складного метра, рейсмуса. Прийоми вимірювання, лінійкою, кутником, складним метром. Прийоми розмічання за шаблонами та інструментами Відомості про припуски на обробку. Відомості про процес обробки різних матеріалів різанням. Знаряддя праці для ручної обробки матеріалів різанням. Способи отримання виробів заданої форми і розмірів. Прийоми пиляння фанери і ДВП ножівкою та лобзиком. Обпилювання фанери рашпилем, напилком, надфілями.
|
|
12
|
Практичні роботи.
Розмічання та обробка деталей виробів. Випилювання заготовок за лініями розмітки.
|
|
13
|
Практичні роботи.
Вимірювання предметів прямокутної форми. Розмічання заготовок за кресленням або технічним рисунком.
|
|
14
|
Практичні роботи.
Свердління отворів.
|
|
15
|
Практичні роботи.
Обпилювання заготовок.
|
|
16
|
Практичні роботи.
Виготовлення криволінійних поверхонь рашпилем.
|
|
17
|
Практичні роботи.
Виготовлення криволінійних поверхонь
|
|
18
|
Шліфування фанери та ДВП наждачною шкуркою.
Практичні роботи.
Шліфування заготовок . Перевірка якості.
|
|
19
|
Тема 2.3. Складання виробу
Прийоми склеювання деталей клеєм ПВА, зачищення з'єднань та остаточна обробка виробів з фанери.
|
|
20
|
Практична робота.
Способи з'єднання деталей виробу. З'єднання деталей виробу відповідно до ескізу, креслення.
|
|
21
|
Практична робота.
З'єднання деталей виробу відповідно до ескізу, креслення.
|
|
22
|
Тема 2.4.Оздоблення виробу.
Види оздоблення виробів з фанери. Підготовка деталей виробу для оздоблення. Призначення, будова та поняття про принципи дії приладу для випалювання на деревині. Прийоми випалювання на поверхні столярних виробів. Правила безпечної роботи. Прийоми фарбування виробу.
|
|
23
|
Практична робота.
Фарбування та випалювання. Організація робочого місця для виконання оздоблювальних робіт. Фарбування та випалювання на поверхні виробів.
Орієнтовний перелік об'єктів праці: іграшки, макети літаків, автомобілів, дошки для обробки харчових продуктів тощо.
|
|
24
|
Тема 2.5. Оцінка об'єкту і процесу технологічної діяльності. Поняття про методи контролю якості виробу. Візуальний метод оцінювання об'єктів праці. Чистота і акуратність виготовленого виробу. Особливості візуального оцінювання виробу з фанери. Точність дотримання розмірів. Вимірювання лінійних розмірів. Поняття витрати. Визначення витрат на виготовлення виробу з фанери. Відомості про екологічну оцінку процесу та об'єкту праці, вплив техніки і технологій на природу і людину. Нескладний екологічний аналіз виробу та процесу праці щодо впливу на здоров'я людини та оточуюче середовище.
Практична робота.
Візуальна оцінка виготовленого виробу. Визначення точності дотримання розмірів деталей, точності і акуратності виконання технологічних операцій. Розрахунок основних витрат на виготовлення виробу; матеріалів (фанери, оздоблювальних матеріалів тощо) та затрат часу.
|
|
25
|
Тематичне оцінювання
|
|
Розділ 3. Електротехнічні роботи. (4 години)
|
26
|
Тема 3.1.Електрична енергія в господарстві держави і в побуті
Електричне коло (джерело струму, з'єднувальні проводи, споживач). Електромонтажні інструменти (кусачки бокові, плоскогубці круглогубці, викрутка) та прийоми роботи з ними. Будова і призначення ізольованих проводів електрошнурів та ізоляторів. Правила електробезпеки.
|
|
27
|
Практичні роботи:
Підготовка проводів для електромонтажних робіт (нарізання заготовок, знімання ізоляції, оцінювання контактним кільцем, тичком, приєднання до затискачів). Монтаж простого електричного кола. Визначення дослідним шляхом провідників і непровідників електричного струму.
|
|
28
|
Тема 3.2. Електротехнічна арматура.
Побутові переносні електричні прилади.
Будова і призначення електричної арматури (ламповий патрон, вимикач, штепсельне з'єднання). Проста електрична схема. Умовне позначення на схемах джерела струму (генератора, акумулятора, батарейки, лампи розжарювання, вимикача, штепсельного з'єднання, затискачів).
Види і класифікація переносних електричних приладів. Правила вмикання переносних побутових приладів у електричну мережу. Правила безпечної роботи.
|
|
29
|
Практичні роботи: Креслення простих електричних схем. Демонтаж і складання лампового патрона, вимикача, штепсельного з'єднання. Складання електричного кола з лампою;
Тематичне оцінювання
|
|
Розділ 4. Технологія вирощування рослин (4 год).
|
30
|
Тема 4.1. Технологія обробітку, охорони ґрунтів
Грунт як середовище життя рослин. Характеристика типів ґрунтів України і свого регіону. Поняття про структуру ґрунту. Тип і структура ґрунту на шкільній навчально-дослідній земельній ділянці. Ручні знаряддя праці для обробітку ґрунту (лопата, вила, сапа, граблі), їх підготовка до роботи. Прийоми й послідовність роботи ручними знаряддями праці для обробітку ґрунту. Культура та завдання обробітку ґрунту. Сутність технологічного процесу обробітку різних типів ґрунту. Види обробітку ґрунту. Подібність і відмінність обробітку ґрунту ручним і механізованим способами. Технологічний процес роботи плуга, їх типи. Вплив обробітку на структуру ґрунту. Захист грунту від ерозії. Перевірка якості обробітку ґрунту. Вимоги до одягу та взуття учня під час обробітку ґрунту. Використання спеціального одягу: комбінезона, халата, фартуха, рукавиць, берета, косинки.
Практичні роботи. Технологія обробітку грунту. Збирання рослинних решток на дослідницькій ділянці. Скопування ділянки на “зяб”. Перевірка якості обробітку ґрунту.
|
|
31
|
Тема 4.2. Технологія вирощування овочевих і ягідних культур
Біологічна характеристика овочевих культур України та свого регіону. Технологія вирощування капусти, помідорів, солодкого перцю розсадним та безрозсадним способами. Теплично-парникове господарство школи. Вирощування розсади овочів у парниках і теплицях, розсадних ящиках. Вимоги до підготовки ґрунту під овочеві культури (пухкий, родючий, вологий). Способи підготовки ґрунту під овочеві культури ручним інвентарем. Добір сортів овочів, районованих у своєму регіоні. Добір добрив. Правила безпечної праці та особистої гігієни під час роботи в парниках , теплицях, розсадних ящиках, з інвентарем, який використовується. Культура праці. Біологічна характеристика суниць. Сорти ягідних культур. Господарське значення використання високоврожайних сортів ягідних культур. Захист від шкідників. Збір урожаю, його використання. Правила безпечної праці та особистої гігієни під час виконання робіт в ягіднику. Догляд за ягодами: розпушування ґрунту, боротьба з бур'янами, захист від шкідників.
|
|
32
|
Практичні роботи.
Висівання насіння овочевих культур Підготовка грунту під овочеві культури. Підготовка насіння овочевих культур. Висівання насіння
Орієнтовний перелік об'єктів праці: розсада капусти, помідорів, солодкого перцю, ягідні культури: суниці.
|
|
33
|
Тема 4.4. Благоустрій і озеленення приміщень і території.
Роль і місце зелених насаджень у житті людини Взаємозв'язок грунтово-кліматичної зони і структури зелених насаджень. Умови ефективного використання у насадженнях різних порід (теплолюбні і холодостійкі, низькорослі і високорослі), раціональний добір. Характеристика основних видів кімнатних рослин. Досягнення вітчизняних селекціонерів паркової архітектури, виведення нових порід декоративних рослин.
Практична робота.
Озеленення приміщення. Підготовка грунту для посадки кімнатних рослин, висадка та догляд за рослинами.
|
|
Розділ 5. Технологія догляду за тваринами
|
34
|
Тема 4.3. Тваринництво як галузь сільського господарства. Технологія вирощування кролів.
Значення тваринництва як галузі сільського господарства і добробуту людей. Розвиток тваринництва в регіоні. Поняття про спеціалізацію. Умови утримання та годівлі кролів. Час і способи догляду за приміщенням. Поняття про дезінфекцію. Профілактика захворювань кролів. Правила безпечної праці та особистої гігієни під час виконання робіт на кролефермі, заготівля кормів.
|
|
35
|
Практичні роботи.
Вирощування кролів. Обладнання кліток і годівниць. Чищення кліток, заміна підстилок. Складання добових раціонів для кролів. Заготівля кормів. Підготовка їх і згодовування. Організація дослідницької роботи (зважування).
Тематичне оцінювання
|
|