|
Скачати 55.65 Kb.
|
Методичний білютень Як вказано у НАЦІОНАЛЬНІЙ ДОКТРИНІ РОЗВИТКУ ОСВІТИ У ХХ! СТОРІЧЧІ, головна мета укр системи освіти - створити умови для розвитку і самореалізації кожної особистості, а згідно ЗАКОНУ УКРАЇНИ ПРО ЗАГАЛЬНУ СЕРЕДНЮ ОСВІТУ, завданням освіти є формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань. Найбільш доцільним є використання цієї технології у початковій ланці та у 5 класах. Спираючись на особистісно орієнтований підхід, вона призначена для підтримки та розвитку природних здібностей кожноі дитини. Крім того, технологія передбачає співпрацю та співтворчість учня та учителя, і саме у цьому процесі народжуватимуться знання. В чому полягає суть технології сюжетно-рольової драматизації? Кожна тема, запропонована програмою, складається з циклу уроків. Ці уроки ми об'єднуємо за допомогою чітко розробленого сценарію таким чином, що він має зав'язку, розвиток, кульмінацію, розв'язку та построзв'язку. Кожному етапу відповідає один чи декілька уроків. При цьому цикл уроків має певних героїв, пригоди та характеристики яких розглядаються та вивчаються протягом кожної теми. Багато підручників спираються на таку форму презентації матеріалу, наприклад... Але я пропоную використовувати нових героів для кожного нового циклу уроків таким чином, щоб діти із нетерпінням чекали кожного нового уроку - що відбудеться з героями, як це буде, які нові пригоди на них чекають; щоб вони із не меншим інтересом чекали фіналу кожної теми - драматизації - яка роль буде у них, що треба приготувати для цієї ролі, що запам'ятати та вивчити, як їх герой розмовляє і як рухається; і, мабуть, з ще більшею зацікаленістю - початку нового циклу уроків - які герої з'являться і що буде незвичайного саме в них. Бо не секрет, що головною силою пізнавальної діяльності мол. школярів є саме інтерес. Але ж повернемося до механізму сюжетно-рольової драматизації. Зав'язка - це насамперед презентація героів циклу. Обладнанням такого уроку є ляльки чи портрети героів. Може бути використано також комікси або фрагменти мультфільму для просмотру. Функції героїв при цьому різноманітні. 2 клас - іграшки. 3 клас - Навколишнє середовище - ліс, річка, озеро, пустеля тощо. 4 клас - Користування транспортом - must, mustn't - необачні діти та дорослі, що іх навчають. Щодо наповнення уроку-зав'язки мовним матеріалом, то це лексика - її введення та опрацювання. Можливо також аудіювання - діти слухають діалоги героїв або їх розповідь про себе. Розвиток сюжету. Як правило, етапу розвитку сюжету відповідає не 1, а декілька уроків. Я вважаю, що їх повинно бути щонайменше 3. На 1-му уроці-розвитку сюжету до лексики, введеної на етапі зав'язки, ми додаємо граматичний матеріал. Таким чином, обладнанням цього уроку є граматичні схеми та вже знайомі нам портрети або ляльки. На цьому етапі герої починають розмовляти на рівні фрази із використанням вивченої лексики та презентованої граматики. Головною формою роботи є виконання граматичних та лексичних вправ. Другий з уроків розвитку сюжету пов’язаний із розвитком діалогічного мовлення. Діти «приміряють» на себе різні ролі. Це відбувається за допомогою вибору карток-спонукань до діалогу. Наприклад, при вивченні теми Дом справи у 5 класі діти повинні попросити допомогу в одного з членів родини. Вони тягнуть картки із зображенням виду допомоги: wash the dishes, water the plants, lay the table, tidy the room тощо. І просять партнера про допомогу, вживаючи вивчену на попередньому уроці граматичну стр-ру:Can you wash the dishes, please? Якщо картка другого учасника діалогу така сама, тобто містить зображення цієї ж діяльності, відповідь буде позитивною – Yes, all right, якщо ж зображено інший вид діяльності, співрозмовник повинен сказати:Sorry, I can’t – тобто дати негативну відповідь, і пояснити чому, знову ж таки за допомогою картки – because I’m laying the table. Спонуканням до позитивної чи негативної відповіді можуть бути також картки-смайліки. Наступний урок розвитку сюжету – це також робота над діалогічним мовленням, але діалог необхідно розгорнути. Обладнанням такого уроку є вже схема-мандрівка, за якою діти складають розгорнутий діалог за запропонованими обставинами. Ось приклад схеми-мандрівки – Вільний час, 4 клас. Об’єднує всі уроки розвитку сюжету те, що на кожному з них водночас із опрацюванням мовного матеріалу діти «приміряють» на себе різні ролі, мають можливість спробувати себе у кожній з них. Це дуже важливо, бо згідно з думкою психологів, рольові моменти завжди присутні в спілкуванні. Вони провокують нашу рольову поведінку, яка або сприяє спілкуванню, або ж створює рольові бар’єри. На наших уроках, граючи позитивних чи негативних персонажів, самих себе або протилежних нам героїв, ми саме долаємо ці рольові бар’єри, допомагаючи кожній особистості розкритися якнайкраще. Друге, що об’єднує уроки розвитку сюжету, - це використання руху. Діти молодшого шкільного віку повинні якомога більше рухатися, особливо сучасні діти, багато з яких мають синдром гиперактивності. Тому ми підходимо до дошки і тягнемо картки, втілюємо діалог з партнером у певному місці класної кімнати із певними декораціями, міняємося партнерами у діалозі – і рухаємося. Як вказує американський методист Е. Дженсен у книзі “SuperTeaching”, We are wasting valuable learning time by having students sit too much. Кульмінація – вибір дитиною ролі для себе і презентація свого герою на рівні монологу. Учень презентує свій вибір, підтверджуючи його монологічним мовленням – усним та писемним. Тут використовуються костюми героїв чи ляльок, а також допоміжні предмети для відтворення характеру персонажу. Розв’язкою циклу уроків стає гра-драматизація, де кожен учень грає обрану роль, готує свій костюм чи костюм своєї ляльки та декорації. Пост-розв’язкою циклу уроків можна назвати урок перевірки знань, умінь та навичок, отриманих протягом циклу уроків. Результатом циклу або кількох циклів може стати також позакласний захід, де діти презентують обраних героїв та їх пригоди, або продовження чи іншу версію розвитку сюжету. Аналіз результативності навчання після впровадження технології сюжетно-рольової драматизації порівняно із періодом до її використання, демонструє значне підвищення рівня оволодіння практичними уміннями та навичками. Протягом вересня-жовтня 2011 – 2012 н.р. у 4-х класах було проведено 2 лексико-граматичні контрольні роботи за підручником GetSetGo, перша з котрих – тест А – завершувала цикл уроків без використання вказаної технології, а друга – тест В – була результатом циклу уроків із використанням технології сюжетно-рольової драматизації. Якщо порівняти результати, то відсоток якості виріс з 61 до 82, а відсоток успішності – з 73 до 99. Значно виросла також зацікавленість дітей у вивченні АМ. Не секрет, що є в наших групах діти з низьким рівнем розумового розвитку, котрих важко залучити до роботи не тільки на уроці АМ, а на будь-якому з них. Але використання технології … виявилося результативним – такі діти починають розмовляти – хай це буде тільки рівень фрази, але й це вже результат, - вони із задоволенням готуються і беруть участь у драматизації. Серед проблем і труднощів в процесі роботи над реалізацією технології сюжетно-… можна виділити наступні. На початку використання не завжди легко швидко залучити до процесу драматизації усіх учнів групи. Заохочення, яскрава наочність, доброзичливе ставлення вчителя і використання музики допомагає позбутися цієї проблеми. Щодо використання музики, воно є дуже важливим, бо “Music works marvelously to energize, to stimulate the mind, to facilitate fun and to inspire” (E. Jensen. “SuperTeaching”) По-друге, досить складною є робота із технічним забезпеченням – пошук, друкування і копіювання матеріалів, виготовлення портретів і карток. Але залучення до цього процесу учнів старшої ланки та батьків дещо полегшує процес. Крім того, не завжди вдається провести паралелі із матеріалами, запропонованими підручником. Використання додаткових джерел інформації – інші підручники, періодичні видання, інтернет-ресурси – дає можливість подолати і цю проблему. Після уроків із використанням технології … дітям здається, що розмовляти АМ як герої - це легко – і розмовляти починає кожен учень, тому що в слові TEACHER є дуже важлива частина – EACH, тобто кожен. |
Щодо нормативно-правового, навчально-методичного, матеріально-технічного... Головна мета української системи освіти – створити умови для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України,... |
ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ УЧНІВ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ДПА ТА ЗНО Національна доктрина розвитку освіти України ХХІ столітті визначила, що головною метою української системи освіти є створення умов... |
Дипломної освіти педагогічних працівників Тема : «Шляхи реалізації профільної освіти» Нові підходи до організації освіти в старшій школі закладено в Національній доктрині розвитку освіти (2002 р.), Законі України «Про... |
Програма для спеціальної медичної групи. 5 9 класи Національній Доктрині розвитку фізичної культури, затвердженій Указом Президента України №1148/2004 від 28 вересня 2004 року |
Цей Закон спрямований на врегулювання суспільних відносин у України. Він встановлює правові, організаційні, фінансові та інші засади функціонування системи вищої освіти, створює умови для самореалізації... |
ЗАКОН УКРАЇНИ України. Він встановлює правові, організаційні, фінансові та інші засади функціонування системи вищої освіти, створює умови для самореалізації... |
ЗАКОН УКРАЇНИ "ПРО ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНУ ОСВІТУ" Цей Закон визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи професійно-технічної освіти, створення... |
Програма розвитку освіти Теофіпольського району на 2012-2016 роки Загальна частина Розроблення цієї Програми зумовлено необхідністю удосконалення системи освіти району, переорієнтації освіти на забезпечення рівного... |
Програма розвитку освіти Теофіпольського району на 2012-2016 роки Загальна частина Розроблення цієї Програми зумовлено необхідністю удосконалення системи освіти району, переорієнтації освіти на забезпечення рівного... |
В. Ю. Биков ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ Вочевидь, що кожна з цих складових повинна сьогодні знайти свій подальший розвиток, створити тим самим умови щодо реалізації завдань... |