|
Скачати 60.75 Kb.
|
Урок №1 Тема. Електризація тіл. Два роди електричних зарядів. Мета: ознайомити учнів із світом електрики, ввести поняття електризації тіл та пояснити її механізм; дати класифікацію електричних зарядів та розглянути їх взаємодії; розкрити практичне застосування матеріалу; викликати допитливість та показати важливість фізики; розвивати спостережливість та пізнавальні здібності; відпрацьовувати норми поведінки в суспільстві. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: скляна та ебонітова палички, клаптики хутра й шовку, маленькі шматочки паперу, крапельниця наповнена водою, склянка, пінцет, голка, штатив, комп'ютер та мультимедійні засоби. Хід уроку Перебіг уроку I. Організація класу —Добрий день! Сідайте. Слово учителя. Ну ж бо, посміхніться! Лиш із гарним настроєм ми можемо досягти успіху на уроці, багато чого запам'ятати й навчитися. ІІ. Постановка навчальної проблеми (показ слайдів із проявами явища електризації) Ці явища ви спостерігаєте щоденно, тому що вони супроводжують людину все її життя. Чому вони виникають? Хто вперше їх пояснив? Як відбувається процес електризації? ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (Демонстрація презентації під час пояснення нового матеріалу). Історія електрики цікава та повчальна виникла від грецького «Elektron», що в перекладі означає бурштин - жовта смола. При натиранні об хутро, набував здатності притягувати інші тіла. У стародавній Греції явищем електризації займався Фалес Мілетський (640-550рр. до н.е.). Він і дав цьому явищу назву. Ще в давнину люди помітили, що бурштин, потертий об вовну набуває здатність притягувати до себе різні тіла: соломинки, пушинки, ворсинки хутра. Надалі встановили, що цією властивістю володіють і інші речовини: скляна паличка, потерта об шовк, паличка з органічного скла, потерта об папір, ебоніт, потертий об сукно. Спостережувані явища на початку 17 століття були названі електричними. 2. Демонстрація дослідів із скляною та ебонітовою паличками (разом з учителем експеримент проводять учні). Стали говорити, що тіло, що отримало після натирання здатність притягувати інші тіла, наелектризоване або що йому властивий електричний заряд. Запис у зошиті Тіло, що отримало здатність після натирання притягувати інші тіла - наелектризоване або йому властивий електричний заряд. Наелектризовані тіла взаємодіють один з одним: або притягуються, або відштовхуються. Електризація — це процес набуття макроскопічними тілами електричного заряду. З’ясуємо, які основні властивості має електричний заряд (робота з підручником). Електричний заряд — це фізична величина, яка характеризує властивість частинок або тіл вступати в електромагнітну взаємодію.
Основні властивості електричного заряду: 1. Тіла, що мають заряди одного знака, відштовхуються; 2. Тіла, що мають заряди протилежних знаків, — притягуються 3. Існує два роди зарядів — позитивні та негативні заряди. 4. Носієм електричного заряду є частинка. Під час електризації тіло приймає або віддає деяку кількість частинок, що мають електричний заряд. 5. Однією з частинок, які мають негативний заряд, є електрон, а з частинок, що мають позитивний заряд, — протон. 6. Під час електризації тіло приймає або віддає деяку кількість електронів. 7. Електричний заряд є дискретним. 8. Носієм найменшого негативного заряду є електрон е = -1,6 10-19 Кл. Носієм найменшого позитивного заряду є протон р = +1,6 10-19 Кл. Модуль заряду й будь-якого тіла дорівнює: \q\ = N\е\, де N— ціле число Експериментальне підтвердження двох родів зарядів та взаємодії. Учні проводять по групах експеримент (взаємодія заряджених 2-х ебонітових паличок). IV. Проведення тренінгу — Я усе знаю й розумію! Я досягну успіху! У мене все вийде! V. Закріплення нового матеріалу (робота в групах) Розгадай і поясни досліди Дослід 1. Наповніть крапельницю водою, відрегулюйте отвір так. щоб біг тоненький струмочок води. Наелектризуйте паличку, піднесіть до струмочка. Що ви спостерігаєте і чому? Дослід 2. Візьміть маленький пухнастий шматочок вати. Наелектризуйте гребінець або ебонітову паличку і торкніться вати. Потім різким рухом відірвіть гребінець від вати та піднесіть його знизу. Чому вата плаває? Дослід 3. На стіл поставте тонкостінну склянку з водою. Пінцетом покладіть на поверхню води тоненьку голку. До краю склянки піднесіть чарівну (наелектризовану) паличку. Усі побачать, що голка почне рухатися. В якому напрямку? Чому? VІ. Підсумок уроку Висновки. Отже, сьогодні на уроці, з’ясували як відбувається процес електризації, показали своїм товаришам досліди та пояснили їх. Бесіда з учнями 1. Що називають електричним зарядом? 2. Як взаємодіють тіла, що мають заряди одного знака? протилежних знаків? 3. З яких частинок складається атом? 4. Які частинки входять до складу атомного ядра? Оцінювання роботи учнів на уроці. VІІ. Домашнє завдання Прочитати § 1, придумати свій цікавий дослід, який підтверджує явище електризації. Додаток до уроку №1 (Завдання групам) Розгадай і поясни фокуси Фокус 1. Наповніть крапельницю водою, відрегулюйте отвір так. щоб біг тоненький струмочок води. Наелектризуйте паличку, піднесіть до струмочка. Що ви спостерігаєте і чому? Фокус 2. Візьміть маленький пухнастий шматочок вати. Наелектризуйте гребінець або ебонітову паличку і торкніться вати. Потім різким рухом відірвіть гребінець від вати та піднесіть його знизу. Чому вата плаває? Фокус 3. На стіл поставте тонкостінну склянку з водою. Пінцетом покладіть на поверхню води тоненьку голку. До краю склянки піднесіть чарівну (наелектризовану) паличку. Усі побачать, що голка почне рухатися. В якому напрямку? Чому? Хвилинка-цікавинка (додаток до уроку 1) Бенджамін Франклін (1706-1790), видатний американський політичний діяч, який працював у тому числі й в галузі фізики, ввів такі поняття, як “батарея”, “конденсатор”, “провідник”, “заряд”, “розряд”, “обмотка”, а також запропо-нував позначати заряди знаками “+” і “-”, називаючи їх відповідно “позити-вний” і “негативний”, до 40 років займався літературою й видавничою спра-вою. Його відомий роман “Альманах бідака Річарда” багато разів перевида-вався й приніс авторові популярність і матеріальний статок. Не тільки ебонітові палички! Якого кольору електрон? Член-кореспондент АН УРСР Олександр Ілліч Ахієзер читав теорію поля в курсі теоретичної фізики. Вловивши момент утоми аудиторії, він раптом запитав: “А якого кольору електрон?” Студенти оживилися, завели суперечку про колір електрона. Дочекавшись, коли аудиторія затихне, Ахієзер сказав приблизно так: “Киньте сперечалися. Електрон зеленого кольору. Чому? Ви ж дивилися в осцилограф. Якого кольору картинки? Зеленого. Хто їх намалював? Електрон. Отже, електрон зеленого кольору”. Жарт усі зрозуміли. А що, якби… …кількість електронів у тілі людини зменшилася хоча б на один відсоток від їхнього загального числа? Сила електричного відштовхування не дозволила б навіть наблизитися одній людині до іншої. Люди в буквальному значенні розлетілися б одне від одного в різні боки. А що, якби… …об’єм людини масою 80 кг зменшився за рахунок проміжків між ядром і електроном, тобто електрони впритул прилягали б до ядер? У такому випадку об’єм, який би зайняла людина, дорівнював би 0.000001 частині голівки від булавки. До речі, у зірки Сиріус є супутник, густина якого близька до густини ядерної речовини. А що, якби… …атом Гідрогену збільшити так, щоб розміри ядра зрівнялися б із футбольним м’ячем? Електрон при такому збільшенні перебував би на відстані 23 км від цього м’яча. |
ТЕМА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Електризація тіл. Електричний заряд. Два роди зарядів |
Тема Взаємодія заряджених тіл. Електричний заряд. Два роди зарядів Тема Взаємодія заряджених тіл. Електричний заряд. Два роди зарядів – 6 |
Уроку п/п № розділу § пункту ТЕМА Зміст навчального матеріалу Силові лінії електричного поля. Накладання електричних полів. Електричне поле точкових зарядів |
Уроку п/п № розділу § пункту ТЕМА Зміст навчального матеріалу Силові лінії електричного поля. Накладання електричних полів. Електричне поле точкових зарядів |
Яка протока з’єднує два моря, два океани; розділяє дві частини світу,... |
Тема уроку. Комбінації тіл обертання. Мета уроку Мета уроку: ознайомлення з комбінаціями тіл обертання; формування вмінь розв'язувати задачі на комбінації тіл обертання |
МАТЕРІАЛИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА ОПТОЕЛЕКТРОННОЇ ТЕХНОЛОГІЙ Навчальний посібник Чернівці У природі існує два різновиди твердих тіл, які відрізняються за властивостями – кристалічні та аморфні |
УРОК 29 Тема уроку Мета уроку: Формування умінь учнів застосовувати інтеграл до обчислення об'ємів тіл |
Урок математики Тема. Прості і складені задачі на визначення швидкості, часу, відстані. Дії над іменованими числами. Ознайомлення з назвами геометричних... |
Урок №2 Тема. Взаємодія заряджених тіл. Електричне поле Обладнання: скляна та ебонітова палички, клаптики хутра й шовку, електроскопи, провідники та діелектрики, комп'ютер та мультимедійні... |