МЕТА:
Презентація ефективних технологій навчання старших дошкільників грамоті.
ЗАВДАННЯ:
надати методичні рекомендації учасникам майстер-класу щодо завдань і змісту роботи на кожному етапі ознайомлення старших дошкільників з елементарними граматичними узагальненнями;
показати педагогам ефективність використання ігрових технологій в навчанні дошкільників грамоті та презентувати педагогічний досвід використання ІКТ на заняттях з розвитку мовлення;
формувати індивідуальний стиль творчої педагогічної діяльності учасників майстер-класу.
ОБЛАДНАННЯ:
Проектор, екран, комп’ютер, аркуші паперу А4 (3 шт.), маркери, клей (3 шт.), старі газети або журнали, олівці, папір в клітинку, предметні картинки, друковані картки, зображення тварин, інтелектуальна карта ведучого, презентація, конспект, електронна інтелект-мапа.
ТРИВАЛІСТЬ
1год. 15хв.
ХІД МАЙСТЕР-КЛАСУ:
І. Актуалізація. (5 хв.)
- Головними завданнями педагогів ДНЗ є розвиток у дітей індивідуальних здібностей, уміння бачити перспективу застосування отриманих знань для якісної підготовки вихованців до школи. Навчити дітей читати, підготувати їх без страху йти в школу, допомогти не розчаруватися в шкільному житті - завдання підготовчого періоду в дитячому садку.
1.1. Перегляд відеоролика «В ігри граємо - грамоти навчаємо».
- Як видно з відео, вихованці нашої групи мають досить високі вміння з грамоти, на формування яких нас націлює Державний стандарт дошкільної освіти в Україні та програма «Впевнений старт».
- Проте, перед кожним педагогом постають різні питання: «Коли розпочинати роботу з навчання грамоти?», «З чого починати?», «Як саме організувати таку роботу?» , «Які методи та прийоми найбільш ефективні у навчанні грамоти?» Те, що здається дорослому елементарним, не завжди доступно дитині. Тому застосування гри, як одного з найбільш ефективного прийому навчання дозволяє навчати дошкільників весело, радісно та непримусово.
ІІ. Повідомлення теми та мети майстер-класу. (2 хв.)
-Отже, тема нашого майстер-класу «Ігрові технології як засіб навчання грамоти», до вашої уваги пропоную такі питання (СЛАЙД 1):
Модель навчання старших дошкільників грамоті (Складання інтелект-мап).
Використання ІКТ у навчанні елементів грамоти на мовленнєвому занятті (Колективний перегляд заняття).
Граємо та грамоти навчаємо (Ігровий практикум).
ІІІ. Теоретична частина. (20 хв.)
- Наш майстер-клас ми проведемо з використанням технології Тоні Бьюзена (англійський професор, дослідник з проблем інтелекту) «MIND MAP» (інтелектуальної мапи або ж карти розумових дій). (СЛАЙДИ 2, 3).
2
2 3
-Елементи цієї інноваційної технології можна використовувати у практиці роботи з дітьми на будь-якому занятті чи у ході пізнавальних бесід (СЛАЙД 4).
4
-Пропоную до вашої уваги алгоритм та вимоги побудови інтелект-мапи (СЛАЙДИ 5, 6)
5 6
- Для того, щоб визначити алгоритм у навчанні грамоти старших дошкільників, я пропоную вам скласти та презентувати інтелект-мапу «Модель навчання грамоті» (робота в групах), користуючись матеріалом та обладнанням, який є на ваших столах (аркуш паперу А4, набір карток-назв етапів навчання грамоти: «СЛОВО», «СКЛАД», «ЗВУК», «ЛІТЕРА», «РЕЧЕННЯ», «ТЕКСТ»; картинки для основної теми, ножиці, клей).
- Складаючи свою інтелект-мапу, ви маєте виходити із досвіду практичної роботи з дітьми.
Педагоги в групах складають інтелектуальні карти навчання грамоти дошкільників, після чого презентують їх. Керівник майстер-класу пропонує до уваги учасників електронну «MIND MAP», розроблену ним та презентує свій досвід роботи з організації навчання грамоти дошкільників (СЛАЙДИ 7,8)
7 8
ІV. Практична частина. (45 хв.)
4.1. Колективний перегляд заняття з розвитку мови з елементами грамоти та використанням ІКТ «Навчимо Незнайку складати речення» (Додаток 1. Конспект заняття). (25 хв.)
4.2. Ігровий тренінг «Граємо та грамоти навчаємо». (20 хв.)
4.2.1. Вправа «Шукай слово».(5 хв.)
Мета:розрізнення понять «звук-літера», закріплення знайомих літер, вміння складати з них слова.
Матеріал: папір в клітинку, олівці.
Хід: учасники беруть папір в клітинку. Ведучий називає звук, учасники вписують в поодиноких клітинках відповідну літеру, потім придумують якнайбільше слів.
4.2.2. Вправа «Що я люблю?»(5 хв.)
Мета: вправляння в умінні складати речення, формування уявлень про поєднання декількох речень в одне за допомогою сполучника а; розвиток уваги.
Хід: виходять 3 учасники , представляються один одному і кажуть:
1.Я люблю моркву.
2. Таня любить моркву, а я люблю яблуко.
3. Таня любить моркву, Олена любить яблуко, а я люблю сливку.
4.2.3.Вправа «Пізнай звіра».(5 хв.)
Мета: розвиток уміння будувати питальне речення та формування уявлень про види речень.
Матеріал: картинки із зображенням тварин, скотч.
Хід: одному учаснику на спину чіпляється картинка із зображенням тварини. Він повинен відгадати, що це за тварина, ставлячи запитання до всіх учасників. Останні відповідають коротко: «так», «ні».
4.2.4. Вправа «В гості до дій».(5 хв.)
Мета: розрізнення слів (назви, дії, ознаки), формування уявлень про будову речення та його поширення за допомогою ознак.
Матеріал: предметні картинки, друковані слова-дії, ознаки, схема речення.
Хід: учасники діляться на дві підгрупи. Одні – слова-назви, інші – слова-дії. Ведучий дає словесну інструкцію:
-«Колеги-назви» візьміть картку із зображенням предмета, «колеги-дії» - картку з написаним словом-дією.
Учасники підходять до столу і обирають картки.
Після чого слова-назви, підбирать собі відповідну дію і стають парою.
Висновок: слова-назви поєднуються з діями і утворюють речення з 2-х слів. У ведучого в руках картки слова-ознаки. Учасники читають їх та кожна пара обирає собі ознаку і складають речення за схемою:
V. Підсумок (2 хв.)
- Таким чином, ігри, запропоновані на формування узагальнюючих понять з грамоти сприяють забезпеченню наступності у навчанні дітей української мови.
- Я бажаю, щоб запропоновані мною ігрові технології успішно використовувались у вашій практичній діяльності.
|