Бланк Робочої програми навчальної дисицпліни


Скачати 246.83 Kb.
Назва Бланк Робочої програми навчальної дисицпліни
Дата 14.05.2013
Розмір 246.83 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи



Психофізіологія 2009

Бланк Робочої програми навчальної дисицпліни




Форма № Н - 3.03

Затверджено наказом МОН України

від “___” ___________ 20 __ р. №___
_____________________________________________________________________

(повна назва вищого навчального закладу)

Кафедра (предметна, циклова комісія)_______________________________
ЗАТВЕРДЖУЮ

Проректор (заступник директора)

з навчальної роботи
___________________________

“______”_______________20___ р.

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ



Психофізіологія

_____________________________________________________________

(шифр і назва навчальної дисципліни)

напряму підготовки______________________________________________________

(шифр і назва напряму підготовки)

для спеціальності (тей)___________________________________________________

(шифр і назва спеціальності (тей)

спеціалізації_____________________________________________________________

(назва спеціалізації)

інституту, факультету, відділення___________________________________________

(назва інституту, факультету, відділення)
Кредитно-модульна система

організації навчального процесу

______ – 20___


_____________________. Робоча програма навчальної дисципліни для студентів

(назва дисципліни)

за напрямом підготовки _________________, спеціальністю ________________. - _______: ________, 20___.- __ с.


Розробники: (вказати авторів, їхні наукові ступені, вчені звання та посади).


Робоча програма затверджена на засіданні кафедри (циклової, предметної комісії)_________

_______________________________________________________________________________
Протокол № ___ від. “____”________________20__ р.
Завідувач кафедрою (циклової, предметної комісії)________________________
_______________________ (__________________)

(підпис) (прізвище та ініціали)

“_____”___________________ 20___ р
Схвалено методичною комісією за напрямом підготовки (спеціальністю)_______________________________________________________________

(шифр, назва)

Протокол № ___ від. “____”________________20___ р.
“_____”________________20__ р. Голова _______________( _____________________)

(підпис) (прізвище та ініціали)

__________, 20__

 __________, 20__
Психофізіологія (психологічна фізіологія) — наукова дисципліна, що виникла на стику психології й фізіології, предметом її вивчення є фізіологічні основи психічної діяльності і поведінки людини.
          Термін "психофізіологія" був запропонований на початку XIX століття французьким філософом Н. Масіасом і спочатку використався для позначення широкого кола досліджень психіки, які опиралися на точні об'єктивні фізіологічні методи (визначення сенсорних порогів, часу реакції й т.д.).

Мета курсу:

Психофізіологія – це наука про фізіологічні та нейронні механізми психічних процесів, станів та поведінки. Її метою є вивчення ролі біологічних факторів, у тому числі властивостей нервової системи, у реалізації психічної діяльності. У залежності від дослідницької області виділяють психофізіологію відчуттів і сприйняття, мовлення і мислення, емоцій, уваги, довільних дій, диференціальну психофізіологію.

Метою курсу є формування у студентів адекватних наукових уявлень про принципи переробки інформації у центральній нервовій системі; нейроні механізми сенсорних процесів, рухів, пам’яті, навчання, функціональних станів и емоцій, мовлення, мислення; про методи психофізіологічних досліджень.

Завдання курсу:

  • Методичні: викласти теоретичні основи та методологічні особливості застосування системного підходу у вивченні психофізіологічних функцій та фізіологічних станів людини.

  • Пізнавальні: дати уявлення про сучасний стан розвитку психофізіології. Викласти основи теорії функціональних систем, теорії нейронних мереж. Сформулювали модульний та детекторний принципи організації нейронів кори великих півкуль. Показати особливості нейронних механізмів вищих психічних функцій людини, керування вегетативними реакціями та функціональними станами мозку та організму в цілому. Показати онтогенез психофізіологічних функцій у нормі та патології.

  • Практичні: Враховуючі наступні припущення (а саме: існують загальні принципи клітинного існування та функціонування; досліджені закономірності можливо переносити з більш простого на більш складний об’єкт; генетично більш пізні форми взаємодії організму та середовища не відміняють попередні), ознайомити студентів із сучасними методами дослідження психофізіологічних функцій та навчити застосовувати деякі з них на практиці.

Вимоги до знань та умiнь:

Знати:


  • структуру і закономірності функціонуван-

ня різних відділів нервової системи

  • механізми формування пам’яті,навчання, поведінки тощо.

  • закономірності формування психофізіологічних станів організму

  • методи дослідження функціональної напруженості психофізіологічних станів, що визначають регуляцію систем і організму загалом.

Уміти:

  • підібрати адекватні експериментальні методики для визначення психофізіологічних

властивостей, здібностей;

  • визначити за фізіологічними показниками ступінь функціональної напруженості стану організму тощо;

  • сформулювати мету і завдання дослідження рухомості нервових

процесів і їх урівноваженості; вивчити сучасні уявлення про механіз-

ми формування поведінкового акту;





теми

Тема заняття


Кількість годин

Лекції

Практ./ сем.

1

Історія розвитку, предмет та сучасні напрямки психофізіології. Методи дослідження в психофізіології.







2

Загальні закономірності вищої нервової діяльності. Функціональні системи.







3

Психофізіологія відчуття та сприймання







4

Закономірності умовно-рефлекторної діяльності.







5

Психофізіологія пам'яті







6

Фізіологічні чинники регуляції поведінки: психофізіологія емоцій та мотивації.







7

Психофізіологія стресу.







8

Функціональні стани психіки. Психофізіологія свідомості та несвідомого







9

Психофізіологія індивідуально-типологічних відмінностей. Біологічні основи психічних та психофізіологія соматичних розладів.







10

Актуальні проблеми психофізіології









Література





  1. Адам Д. Восприятие, сознание, память. -М: 1983

  2. Александров Ю.И. Введение в системную психофизиологию М., Пер Се, 2003

  3. Батуев А.С.Высшая нервная деятельность.- М:1991,

  4. Блум Ф., Лейдерсон А., Хофстедтер Разум, мозг, поведение.-М:1988

  5. Герман Є.С.,Ридер Р.О. Важнейшие психические расстройсства и мозг.-М.-1992

  6. Греченко Психофизиология. М. 2000.

  7. Данилова Н.Н Психофизиология . Москва, 2001

  8. Данилова Н.Н.,Крилова А.Л.Физиология висшей нервной деятельности. -Ростов1999

  9. Джеффри А. Грей Нейропсихология темперамента

  10. Захаржевский В.Б.Физиологические аспекты невротической и психосоматической патологии. М.-87.

  11. Ильин Е. П. Психофизиология состояний человека Питер, 2005

  12. Китаев -Смик В.В. Психология стресса.-Москва, 1988.

  13. Прибрам К. ЯЗЫКИ МОЗГА Экспериментальные парадоксы и принципы нейропсихологии. Издательство «Прогресс» Москва 1975

  14. Психофизиология /под ред Александрова. Питер, 2001

  15. Психология сенсорных процессов Учеб. Пособие / Л.М.Путято. - Гродно: ГрГУ, 2001

  16. Селье Г. Стресс без дисстресса. Москва.-1988.

  17. Спрингер С, Дейч Г. Левый мозг, правый, мозг.- М.: Мир,.1983

  18. Хэссет Дж. Введение в психофизиологию М:1983

  19. Чайченко Г.М. Фізіологія вищої нервової діяльності К: 1993

  20. Шульговский В. В. Основы нейрофизиологии: Учебное пособие для студентов вузов. - М.: Аспект Пресс, 2000.






Критерії оцінювання



Підсумкова оцінка визначається як сума балів, одержаних під час семестру (0-50 балів), та балів, одержаних на іспиті (0-50 балів).
Підсумкова оцінка за семестр визначається як сума балів за

1) Відповіді на семінарі 0-15 балів;

2) Контрольні роботи 0-15 балів

3) Індивідуальні домашні завдання 0-9 балів

4) Робота на семінарах 0-11 балів

Пропуск семінару чи лекції без поважної причини оцінюється „-3” бали.


Відповіді на семінарі

0-15 балів



На кожному семінарі викладач проводить опитування студентів. Протягом семестру кожен студент має можливість 3-4 відповідей.

Для відповіді на питання студентів викликає викладач.

Кожну відповідь викладач оцінює 0-10 балів.

Підсумковий бал за відповіді протягом семестру визначається як:

(середнє арифметичне балів усіх відповідей) x 1,5


Контрольні роботи

0-15 балів



Протягом семестру проводиться декілька контрольних робіт.

Кожну контрольну роботу викладач оцінює 0-10 балів.

Підсумковий бал за контрольні роботи протягом семестру як:

(середнє арифметичне балів усіх відповідей) x 1,5


Індивідуальні домашні завдання

0-9 балів



Кожне індивідуальне завдання оцінюється 0-3 балів.

У разі невиконання завдання (відсутності виконаного завдання) на семінарі студент одержує 0 балів; відповідно, після виконання завдання, кількість балів за нього визначається як (0+ оцінка задвання)/2.

Підсумковий бал за індивідуальні домашні завдання визначається як:

(середнє арифметичне балів усіх відповідей) x 3


Робота на семінарах

0-11 балів


Протягом семестру викладач фіксує активність роботи під час семінарів (участь у роботі на семінарі, доповнення, участь у груповій роботі) та відзначає це в журналі.


Передбачається проведення іспиту в письмовій формі або формі тестів.

Критерії оцінювання усних відповідей та контрольних робіт



При оцінюванні враховується

  • характер засвоєння матеріалу: обсяг, повнота, правильність та точність знань, рівень осмислення, міцність засвоєння, систематизованість, навички та вміння засвоювати вивчене на практиці в типових та змінених ситуаціях;

  • якість відповіді: обґрунтованість, логічність, послідовність викладу, ступінь самостійності в судженнях, культура мовлення;

  • вміння узагальнювати, виокремлювати, порівнювати

  • якість виконання роботи .


10

Бездоганно

  • Свідоме, правильне , глибоке й повне засвоєння і розуміння програмного матеріалу; знання деталей;

  • Блискуче володіння матеріалом;

  • Відповіді впевнені, аргументовані;

  • Уміння аналізувати відповідні положення, поняття, твердження; самостійне, творче, ініціативне застосування знань;

  • Виклад матеріалу логічний, послідовний, лаконічний;

  • Вміння аналізувати-узагальнювати-порівнювати.




8-9

Відмінно


  • Свідоме і повне засвоєння матеріалу

  • Самостійне, ініціативне застосування знань;

  • Достатня обґрунтованість, дотримання послідовності при відповіді;

  • Вміння аналізувати-узагальнювати-порівнювати.

  • Достатня старанність і вправність застосування набутих знань.

6-7

Добре


  • Свідоме з незначними помилками та прогалинами засвоєння програмного матеріалу, які студент спроможний виправити після зауважень або з допомогою викладача;

  • Самостійне репродуктивне застосування знань ;

  • Деякі порушення логіки та послідовності відповіді, недостатня самостійність мислення.

  • Добра старанність.




3-5

Задовільно


  • Механічне, фрагментарне засвоєння матеріалу з великими прогалинами;

  • порушення логіки та послідовності відповіді, недостатня самостійність мислення.

  • репродуктивне застосування знань за вказівками викладача.




0-2

Незадовільно


  • Відсутність знань, умінь та навичок;

  • Несвідоме, механічне, фрагментарне засвоєння матеріалу з великими прогалинами;

  • Відсутність самостійності, неспроможність виправити помилки відповіді при зауваженні чи додаткових запитаннях.

Критерії оцінювання письмових індивідуальних завдань




При оцінюванні враховується

  • обсяг, повнота, правильність та точність

  • осмислення, систематизованість,

  • обґрунтованість, логічність, послідовність викладу, ступінь самостійності в судженнях, культура мовлення;

  • вміння узагальнювати, виокремлювати, порівнювати

  • якість виконання роботи .


Індивідуальні домашні завдання виконують у звичайному окремому зошиті, або на аркушах формату А4, які зшивають за допомогою папки.

Текст пишуть ві д руки.

Завдання викладач оцінює на кожному семінарі.



3

Відмінно


  • Повні відповіді на усі запитання

  • Уміння аналізувати відповідні положення, поняття, твердження;

  • Виклад матеріалу логічний, послідовний, лаконічний;

  • Застосування схем та графічних методів подання інформації у поєднанні з вербальним описом

  • Вміння аналізувати-узагальнювати-порівнювати.

  • Самостійне, творче, ініціативне застосування знань;

  • Поєднання повноти відповіді та лаконічності

  • Достатня старанність і вправність застосування набутих знань.

  • Відмінна якість оформлення

2

Добре


  • Повні відповіді усі запитання

  • Виклад матеріалу логічний, послідовний, лаконічний;

  • Самостійне репродуктивне застосування знань за вказівками викладача;

  • Старанність і вправність застосування набутих знань.

  • Добра якість оформлення




1

Задовільно


  • Відповіді на більшість запитань

  • Механічність, фрагментарність відповідей

  • порушення логіки та послідовності відповіді, недостатня самостійність мислення.

  • Задовільна якість оформлення




0

Незадовільно


  • Відсутність виконання всіх завдань

  • Неповні відповіді на запитання

  • Фрагментарність відповідей;

  • Незадовільна якість оформлення


План семінарських занять (ФФП-2)
Тема 1. Історія розвитку, предмет та сучасні напрямки психофізіології.

Методи дослідження в психофізіології.

Розвиток наукових уявлень про мозок, психіку та поведінку. Інформаційний підхід у психофізіології. Предмет і задачі психофізіології. Галузі психофізіології : ПФ відчуття і сприймання (сенсорних процесів), ПФ емоцій, ПФ уваги, ПФ довільних рухів, ПФ мовлення та мислення, диференційна ПФ, ПФ свідомості, системна ПФ, ПФ професійної діяльності, порівняльна ПФ, клінічна ПФ, екологічна ПФ, соціальна ПФ, педагогічна ПФ, нейрофізіологія (вікова, клінічна), фізіологія вищої нервової діяльності, нейропсихологія.

Самостійна робота.

Завдання: 1

1. Загальна характеристика галузей психофізіології.

2. Основні положення інформаційного підходу.

3. Складіть 3-4 тести до теми заняття.
Тема 1а. Методи дослідження в психофізіології.

Методи дослідження в психофізіології: спостереження, дослідження потовиділення, кімографія, плетизмографія, електроміографія, шкірногальванічний рефлекс, нейрофізіологічні дослідження, методи дослідження серцево-судинної системи в психофізіології, електрокардіографія, дослідження система травлення, папілометрія, біохімічні дослідження, електроенцефалографія, викликані потенціали, магнітоенцефалографія, позитронно-емісійна томографія, термоенцефалоскопія, вимірювання локального мозкового кровотоку, детектор брехні.

Самостійна робота

Завдання:

1.В яких психологічних дослідженнях можуть застосовуватися психофізіологічні методи

Метод

Психологічні дослідження, в яких може бути застосовано метод













2.Складіть 3-4 тести до теми заняття.

Література
Тема 2. Функціональна анатомія мозку.

Функціональні системи: універсальні механізми ФС

Тема 2.1. Основний принцип вищої нервової діяльності. Функціональна організація мозку.

Еволюція інтегративної діяльності мозку.

Анатомічна структура та функціональне значення структурно-функціональних блоків мозку. Інтегративна діяльність мозку.

Системна організація функцій головного мозку . Роль асоціативної кори в мисленні. Структурна й функціональна органзаця кори великих півкуль мозку. Сенсорні та модулюючі системи мозку. Функціональна асиметрія великих півкуль. Відмінності між функціонуванням правої та лівої півкулі. Генетичні та біохімічні чинники розвитку асиметрії великих півкуль. Розвиток мозку в онтогенезі.

2.2. Учення П.К.Анохіна про функціональну систему. Поняття функціональна система. Універсальні механізми ФС. Постулати теорії ФС.
Для вивчення ПФ і розуміння психофізіологічних механізмів та закономірностей необхідно повторити питання курсу Фізіологія ЦНС:

Клітинні механізми роботи нервової системи. Генерація та проведення нервового імпульсу. Трансмембранна різниця потенціалів, Nа-K насос, потенціал дії. Сальтаторне поширення імпульсу. Постсинаптична передача імпульсів. Нейромедіатори. Генераторний та рецепторний потенціал. Рецепція сенсорних сигналів. Кодування. Принцип топічної організації та механізм латентного гальмування. Декодування. Топічний та колонковий принципи організації кортикальних проекцій сенсорних систем. Роль таламо-кортикальних асоціативних систем у визначенні біологічної значимості стимулів.

Поняття гомеостазу. Гомеостаз як основна умова життєдіяльності організму. Гуморальна регуляція гомеостазу. Залози внутрішньої секреції. Гормони та механізм їх біологічної дії. Зв’язок між ендокринною та центральною нервовою системами. Нейропептиди

Самостійна робота

Завдання: 2

  1. Анатомічна структура мозку та функціональне значення його структур:

  1. схематично зобразити мозок та основні його структури;

  2. написати функціональне значення структур мозку.

2. Функціональна організація мозку.

3. Універсальні механізми ФС: описати власне розуміння

механізмів ФС.

4. Постулати теорії ФС.

5. Складіть 3-4 тести до теми заняття.

Література

1.Батуев А.С.Высшая нервная деятельность.- М:1991,

2.Чайченко Г.М. Фізіологія вищої нервової діяльності К: 1993

3.Данилова Н.Н.,Крилова А.Л.Физиология висшей нервной деятельности. -Ростов1999

4.Спрингер С, Дейч Г. Левый мозг, правый, мозг.- М.: Мир,.1983

Тема 3. Психофізіологія відчуття та сприймання.

(Вивчення теми передбачає повторення питань із курсу Фізіологія та анатомія ЦНС)

1. Зорове сприймання.

Будова ока. Будова зорового рецептора-сітківки. Палички та колбочки. Механізм фоторецепції. ON-та OFF- клітини. Сприймання кольору. Зорові аферентні шляхи. Структура зорової кори. Орієнтаційні колонки. Сприймання руху, форми, глибини, відстані. Акомодація зору.

2. Сприйняття звукових хвиль. Зовнішнє, середнє та внутрішнє вухо, їх роль у сприйнятті звуку. Будова кортикового органу. Резонансна теорія звукосприймання. Тонотопічна організація слухового аферентного шляху та слухової кори. Кодування та декодування в слуховій системі. Сприйняття напряму звуку музичних та мовних сигналів.

3. Шкірна чутливість. Рецептори тиску, дотику, терморецептори. Пороги просторового розрізнення. Кодування механічних сигналів. Організація сомато-сенсорної кори. Больова чутливість.

4. Сприйняття руху та положення тіла. М’язові веретена й тільця Гольджі. Вестибулярний апарат. Коркове представництво пропріорецепторів. Екстра пірамідна система. Декодування інформації про положення тіла. Гамма еферентний контроль м’язових рецепторів.

5. Хеморецепція. Сприйняття запахів і смаку. Нюхові рецептори. Класифікація нюхових відчуттів. Феромони. Роль запахів у регуляції поведінки. Розміщення й будова смакових рецепторів. Кодування смакових відчуттів.

6. Інтрорецепція.

7. Управління рухами. Пропріоцепція. Рухові програми. Координація рухів.

Соматотопічний принцип організації аналізаторів.

Загальні закономірності функціонування сенсорних систем.

Пронаналізувати психофізіологічні закономірності, які зумовлюють властивості та закономірності відчуття та сприймання (якість, пороги, адаптація,….. предметність, структурність….).

Психофізіологія ілюзії: проаналізувати нейрофізіологічні властивості та закономірності, які зумовлюють можливість ілюзії.

Самостійна робота.

Завдання: 3

1. Соматотопічний принцип організації аналізаторів:

здійснити порівняльний аналіз соматотопічної організації

а) зорового,

б) слухового, в) тактильного аналізаторів.

2. Складіть 3-4 тести до теми заняття.

Література

1.Адам Д. Восприятие, сознание, память. -М: 1983

2.Психология сенсорных процессов Учеб. Пособие / Л.М.Путято. - Гродно: ГрГУ, 2001
Тема 4. Закономірності умовно-рефлекторної діяльності.

Безумовний рефлекс. Умовний рефлекс.

Правила утворення умовних рефлексів, їх загальні ознаки та класифікація. Гальмування умовних рефлексів та його види. Принцип конвергенції у формуванні умовних рефлексів. Клітинні механізми умовного рефлексу. Нейронні механізми умовного гальмування. Домінанта та умовний рефлекс. Умовно-рефлекторний метод вивчення інтрорецептивної функції, будова вісцерального сенсорного апарату.

Біологічний зворотний зв`язок.

Самостійна робота.

Завдання 4

1. Перелічіть можливі причини неможливості (труднощів) формування умовного рефлексу.

2. Домінанта – основні властивості.

3. Біологічний зворотний звязок: механізми впливу, сфера застосування.

4. Складіть 3-4 тести до теми заняття.

Література
Тема 5. Психофізіологія пам’яті.

Фізіологічні основи пам’яті. Прості форми научіння: звикання, сенситизація, умовний рефлекс. Інструментальні рефлекси. Структури мозку, пов’язані з пам’яттю: мозочок, гіпокамп, кора. Часова організація пам`яті. Структурно-функціональні основи пам`яті і научіння. Ревербуючі нейронні ланцюги як модель короткочасної пам’яті. Синаптичні зміни як можливий механізм фіксації інформації. Клітинні і молекулярні механізми научіння та пам’яті. Біохімічні теорії пам’яті.

Самостійна робота.

Завдання: 5

  1. Перелічіть структури мозку, які є анатомо-фізіологічною основою пам'яті.

  2. Які фізіологічні властивості нейронів детермінують властивості пам'яті.

  3. Опишіть механізми короткочасної та довгочасної пам'яті.

4.Складіть 3-4 тести до теми заняття.

Література
1.Адам Д. Восприятие, сознание, память. -М: 1983
Тема 6 . Фізіологічні чинники регуляції поведінки.

Психофізіологія емоцій. Психофізіологія мотивації.

6.1. Психофізіологія емоцій.

Теорії емоцій: З. Фрейда, Джеймса-Ланге, Кеннона-Барда, Папеса, нейрокультуральна теорія Екмана, теорія когнітивної активації Шехтера.

Нейроанатомія емоцій — структури мозку, пов’язані з емоціями: лімбічна система, ретикулярна формація, лобні та скроневі частки кори. Центри агресії та задоволення. Роль вегетативної нервової системи в емоціях. Значення когнітивних чинників у виникненні емоцій. Емоції, стрес і почуття тривоги. Психофізіологічні кореляти тривоги.

6.2. Психофізіологія мотивації.

Детермінанти потреб та класифікація потреб. Біологічна мотивація, як внутрішня детермінанта поведінки. Загальні властивості різних видів мотивації. Нейроанатомія та нейрохімія мотивації. Вплив генотипу на поведінку. Інстинкт та научіння.

Гомеостаз як основна умова життєдіяльності організму.

Поняття гомеостазу. Учення П.К.Анохіна про функціональну систему. Зворотна аферентація. Гуморальна регуляція гомеостазу. Залози внутрішньої секреції. Гормони та механізм їх біологічної дії. Зв’язок між ендокринною та центральною нервовою системами. Нейропептиди.

Самостійна робота.

Завдання 6

1. Основні теорії емоцій (коротко сформулювати основні положення)

2. Структури мозку, які є анатомо-фізіологічною основою емоцій.

3. Фізіологічні кореляти емоцій.

  1. Нейроанатомія мотивації.

  2. Загальні властивості різних видів мотивації.

  3. Складіть 3-4 тести до теми заняття.

Література
Тема 7. Психофізіологія стресу

Психофізіологічні принципи саморегуляції. Емоційно-вольовий та інформаційно-енергетичний принципи саморегуляції. Фізичний та психологічний стрес.

Концепція стресу Г.Сельє. Еустрес та дистрес. Психофізіологічний феномен стресу. — Загальний адаптаційний синдром. Системні механізми емоційного стресу. Вплив стресу на психіку діяльність.

Психофізіологія стресу. Фізіологічні механізми психовегетативних впливів.

Фізіологічні закономірності стресу. Основні осі стресу. Фізіологічні прояви гормонів стресу. Стрес і серцево-судинна діяльність.Фізологічні аспекти невротичної та психосоматичної патології. Психосоматичні розлади. Механізми формування психосоматичної патології.

Роль психічних чинників у розвитку соматичних захворювань.

Самостійна робота.

Завдання. 7

1. Загальний адаптаційний синдром: характеристика стадій.

2. Основні осі стресу. Психофізіологічні ефекти активації осей при стресі.

3. Фізіологічні вияви гормонів стресу.

4. Що таке еустрес? Дистрес?

5. Складіть 3-4 тести до теми заняття.

Література
1.Ильин Е. П. Психофизиология состояний человека Питер, 2005

2.Селье Г. Стресс без дисстресса. Москва.-1988.

3.Китаев -Смик В.В. Психология стресса.-Москва, 1988.
Тема 8. Функціональні стани психіки. Психофізіологія свідомості та несвідомого

Поняття про функціональні стани психіки.

Функціональні стани в структурі поведінки.

Фізіологічні індикатори функціональних станів.

Психофізіологічні особливості сну та бадьорості.

Способи корекції та прийоми саморегуляції ФС.

Психофізіологія свідомості та несвідомого. Теорії свідомості.

Самостійна робота.

Завдання 8

1. Психофізіологічне значення функціонального стану.

2. Фізіологічні індикатори функціональних станів.

  1. Психологічні кореляти функціональних станів.

  2. Теорії свідомості.

  3. Складіть 3-4 тести до теми заняття.


Індивідуальні завдання виконуюють в окремому зошиті або на аркушах формату А4, які зшивають у папку.

Тестові завдання виконують на окремих аркушах А4.

ПРЕДМЕТИ ТА ТЕМИ, НА ЯКИХ БАЗУЄТЬСЯ ДАНИЙ КУРС

  • фізіологічна психологія;

  • фізіологія вищої нервової діяльності;

  • нейропсихологія;

  • загальна психологія;

  • еволюція і анатомія нервової системи ;

  • фізіологієя нервової системи і вищої нервової діяльності та багато інших галузей психологічних та медичних знань;


Психофізіологія (ПФ) Питання до іспиту


  1. Історія розвитку, предмет та сучасні напрямки психофізіології. Предмет і задачі ПФ.

  2. Розвиток наукових уявлень про мозок, психіку та поведінку. Інформаційний підхід у психофізіології. Досягнення ПФ кінця ХХ-поч ХХ1 ст.

  3. Галузі психофізіології : ПФ відчуття і сприймання (сенсорних процесів), ПФ емоцій, ПФ уваги, ПФ довільних рухів, ПФ мовлення та мислення, диференційна ПФ, ПФ свідомості, системна ПФ, ПФ профес діяльності, порівняльна ПФ, клінічна ПФ, екологічна ПФ, соціальна ПФ, педагогічна ПФ, нейрофізіологія (вікова, клінічна), фізіологія вищої нервові діяльності, нейропсихологія.

  4. Методи дослідження в психофізіології: спостереження, дослідження потовиділення, кімографія, плетизмографія, електроміографія, шкірногальванічний рефлекс, нейрофізіологічні дослідження, методи дослідження серцево-судинної системи в психофізіології, електрокардіографія, дослідження системи травлення, папілометрія, біохімічні дослідження, електроенцефалографія, викликані потенціали, магнітоенцефалографія, позитронно-емісійна томографія, термоенцефалоскопія, вимірювання локального мозкового кровотоку, детектор брехні. Можливості застосування ……. (методу) у психологічних та психофізіологічних дослідженнях

  5. Функціональна анатомія мозку. Функціональна організація мозку. Сенсорні та модулюючі системи мозку. Анатомічна структура та функціональне значення структурно-функціональних блоків мозку. Інтегративна діяльність мозку. Системна організація функцій головного мозку; роль асоціативної кори в мисленні; функціональна асиметрія великих півкуль, генетичні та біохімічні чинники розвитку асиметрії великих півкуль.

  6. Функціональні системи (ФС): універсальні механізми ФС. Поняття функціональна система. Універсальні механізми ФС. Постулати теорії ФС.

  7. Психофізіологія відчуття та сприймання. Психофізіологія 1) зорового, 2) слухового; 3) тактильного; 4) смакового та нюхового; 5) інтрацептивного, больового; 6) руху та положення тіла відчуття та сприймання. Загальні закономірності функціонування сенсорних систем. Соматотопічний принцип організації аналізаторів. Пронаналізувати психофізіологічні закономірності, які зумовлюють властивості та закономірності відчуття та сприймання (якість, пороги, адаптація,….. предметність, структурність….). Психофізіологія ілюзії (нейрофізіологічні властивості та закономірності, які зумовлюють можливість ілюзії).

  8. Закономірності умовнорефлекторної діяльності. Безумовний рефлекс, класифікація. Умовний рефлекс. Приклади умовних та безумовних рефлексів у тварин. Правила формування умовних рефлексів, їхні загальні ознаки та класифікація. Принцип конвергенції у формуванні умовних рефлексів. Клітинні механізми умовного рефлексу. Домінанта та умовний рефлекс; властивості домінанти. Біологічний зворотний зв`язок.




  1. Психофізіологія пам’яті. Фізіологічні основи пам’яті. Структури мозку, пов’язані з пам’яттю (нейроанатомія пам’яті). Часова організація пам`яті. Структурно-функціональні основи пам`яті і научіння. Психофізіологічні теорії пам'яті. Психофізіологія 1) короткочасної та 2) довгочасної пам'яті. Психофізіологічні чинники особливостей пам'яті.

  2. Фізіологічні чинники регуляції поведінки. Психофізіологія емоцій. Фізіологічні теорії емоцій (З. Фрейда, Джеймса-Ланге, Кеннона-Барда, Папеса, Екмана); теорія когнітивної активації Шехтера, потребно-інформаційна теорія Сімонова. Нейроанатомія емоцій. Роль вегетативної нервової системи в емоціях. Фізіологічні вияви емоцій. Функціональна асиметрія мозку та емоції. Емоції, стрес і почуття тривоги. Психофізіологічні кореляти тривоги.

  3. Психофізіологія мотивації. Нейроанатомія мотивації. Нейрохімія мотивації. Реципрокні зв'язки. Детермінанти потреб та класифікація потреб. Біологічна мотивація як внутрішня детермінанта поведінки. Загальні властивості різних видів мотивації; психологічні “наслідки” психофізіологічних закономірностей мотивації.

  4. Гомеостаз як основна умова життєдіяльності організму. Поняття гомеостазу. Гуморальна регуляція гомеостазу. Гормони та механізм їхні біологічної дії. Нейропептиди.

  5. Психофізіологія стресу. Психофізіологічні принципи саморегуляції. Емоційно-вольовий та інформаційно-енергетичний принципи саморегуляції. Фізичний та психологічний стрес. Концепція стресу Г.Сельє. Еустрес та дистрес. Психофізіологічний феномен стресу. Загальний адаптаційний синдром. Системні механізми емоційного стресу. Вплив стресу на психічну діяльність. Фізіологічні закономірності стресу. Основні осі стресу. Фізіологічні вияви гормонів стресу. Стрес та серцево-судинна діяльність.

  6. Фізіологічні аспекти невротичної та психосоматичної патології. Психосоматичні розлади. Механізми формування психосоматичної патології.

  7. Поняття про функціональні стани психіки. Функціональні стани в структурі поведінки. Фізіологічні індикатори функціональних станів. Психофізіологічні особливості сну та бадьорості. Способи корекції та прийоми саморегуляції ФС.

  8. Психофізіологія свідомості та несвідомого. Теорії свідомості.

  9. Психофізіологія індивідуально-типологічних відмінностей. Структура інтегральної індивідуальності. Відображення індивідуально-типологічних відмінностей особистості в ЕЕГ.

  10. Біологічні основи психічних розладів (маніакально-депресивного психозу, олігофренії, шизофренії, депресії).

Схожі:

Методичні рекомендації до проведення семінарських занять та
Методична розробка складена на основі робочої навчальної програми курсу «Релігієзнавство» затвердженої у 2006 році
Методичні рекомендації до організації самостійної роботи з курсу...
Методична розробка складена на основі робочої навчальної програми курсу «Релігієзнавство» затвердженої у 2011 році
Автор робочої навчальної програми: Гавриш О. М. Кількість годин (загальна)...
Адже від цін багато в чому залежать досягнуті комерційні результати, а правильна чи помилкова цінова політика справляє довгострокову...
Перший Форум робочої молоді Миколаївщини
Публічне підписання Програми соціального партнерства між МГЗ, ОК РУСАЛ, Миколаївським міськвиконкомом і міської радою на 2011 рік...
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
України», а також Типової навчальної програми нормативної дисципліни «Основи охорони праці» 2011 р. і Типової навчальної програми...
Програма ПРООН – ГЕФ екологічного оздоровлення басейну Дніпра
Засідання української робочої групи з гармонізації природоохоронного законодавства Проміжної фази Програми (PDF B)
1. Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми дисципліни
...
Бланк заяви для фізичних осіб

Бланк заяви для юридичних осіб

Авторські права на текст програми “Українська мова, 5-12 кл.” належать...
Авторське право на видрук програми (враховуючи редагування, коректуру, верстку, художнє оформлення) належить видавництву “Перун”...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка