|
Скачати 246.83 Kb.
|
Психофізіологія 2009 Бланк Робочої програми навчальної дисицпліниФорма № Н - 3.03 Затверджено наказом МОН України від “___” ___________ 20 __ р. №___ _____________________________________________________________________ (повна назва вищого навчального закладу) Кафедра (предметна, циклова комісія)_______________________________ “ЗАТВЕРДЖУЮ” Проректор (заступник директора) з навчальної роботи ___________________________ “______”_______________20___ р. РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИПсихофізіологія _____________________________________________________________ (шифр і назва навчальної дисципліни) напряму підготовки______________________________________________________ (шифр і назва напряму підготовки) для спеціальності (тей)___________________________________________________ (шифр і назва спеціальності (тей) спеціалізації_____________________________________________________________ (назва спеціалізації) інституту, факультету, відділення___________________________________________ (назва інституту, факультету, відділення) Кредитно-модульна система організації навчального процесу ______ – 20___ _____________________. Робоча програма навчальної дисципліни для студентів (назва дисципліни) за напрямом підготовки _________________, спеціальністю ________________. - _______: ________, 20___.- __ с. Розробники: (вказати авторів, їхні наукові ступені, вчені звання та посади). Робоча програма затверджена на засіданні кафедри (циклової, предметної комісії)_________ _______________________________________________________________________________ Протокол № ___ від. “____”________________20__ р. Завідувач кафедрою (циклової, предметної комісії)________________________ _______________________ (__________________) (підпис) (прізвище та ініціали) “_____”___________________ 20___ р Схвалено методичною комісією за напрямом підготовки (спеціальністю)_______________________________________________________________ (шифр, назва) Протокол № ___ від. “____”________________20___ р. “_____”________________20__ р. Голова _______________( _____________________) (підпис) (прізвище та ініціали) __________, 20__ __________, 20__ Психофізіологія (психологічна фізіологія) — наукова дисципліна, що виникла на стику психології й фізіології, предметом її вивчення є фізіологічні основи психічної діяльності і поведінки людини. Термін "психофізіологія" був запропонований на початку XIX століття французьким філософом Н. Масіасом і спочатку використався для позначення широкого кола досліджень психіки, які опиралися на точні об'єктивні фізіологічні методи (визначення сенсорних порогів, часу реакції й т.д.). Мета курсу: Психофізіологія – це наука про фізіологічні та нейронні механізми психічних процесів, станів та поведінки. Її метою є вивчення ролі біологічних факторів, у тому числі властивостей нервової системи, у реалізації психічної діяльності. У залежності від дослідницької області виділяють психофізіологію відчуттів і сприйняття, мовлення і мислення, емоцій, уваги, довільних дій, диференціальну психофізіологію. Метою курсу є формування у студентів адекватних наукових уявлень про принципи переробки інформації у центральній нервовій системі; нейроні механізми сенсорних процесів, рухів, пам’яті, навчання, функціональних станів и емоцій, мовлення, мислення; про методи психофізіологічних досліджень. Завдання курсу:
Вимоги до знань та умiнь:Знати:
ня різних відділів нервової системи
Уміти:
властивостей, здібностей;
процесів і їх урівноваженості; вивчити сучасні уявлення про механіз- ми формування поведінкового акту;
Критерії оцінюванняПідсумкова оцінка визначається як сума балів, одержаних під час семестру (0-50 балів), та балів, одержаних на іспиті (0-50 балів). Підсумкова оцінка за семестр визначається як сума балів за 1) Відповіді на семінарі 0-15 балів; 2) Контрольні роботи 0-15 балів 3) Індивідуальні домашні завдання 0-9 балів 4) Робота на семінарах 0-11 балів Пропуск семінару чи лекції без поважної причини оцінюється „-3” бали.
Критерії оцінювання усних відповідей та контрольних робітПри оцінюванні враховується
Критерії оцінювання письмових індивідуальних завданьПри оцінюванні враховується
Індивідуальні домашні завдання виконують у звичайному окремому зошиті, або на аркушах формату А4, які зшивають за допомогою папки. Текст пишуть ві д руки. Завдання викладач оцінює на кожному семінарі.
План семінарських занять (ФФП-2) Тема 1. Історія розвитку, предмет та сучасні напрямки психофізіології. Методи дослідження в психофізіології. Розвиток наукових уявлень про мозок, психіку та поведінку. Інформаційний підхід у психофізіології. Предмет і задачі психофізіології. Галузі психофізіології : ПФ відчуття і сприймання (сенсорних процесів), ПФ емоцій, ПФ уваги, ПФ довільних рухів, ПФ мовлення та мислення, диференційна ПФ, ПФ свідомості, системна ПФ, ПФ професійної діяльності, порівняльна ПФ, клінічна ПФ, екологічна ПФ, соціальна ПФ, педагогічна ПФ, нейрофізіологія (вікова, клінічна), фізіологія вищої нервової діяльності, нейропсихологія. Самостійна робота. Завдання: 1 1. Загальна характеристика галузей психофізіології. 2. Основні положення інформаційного підходу. 3. Складіть 3-4 тести до теми заняття. Тема 1а. Методи дослідження в психофізіології. Методи дослідження в психофізіології: спостереження, дослідження потовиділення, кімографія, плетизмографія, електроміографія, шкірногальванічний рефлекс, нейрофізіологічні дослідження, методи дослідження серцево-судинної системи в психофізіології, електрокардіографія, дослідження система травлення, папілометрія, біохімічні дослідження, електроенцефалографія, викликані потенціали, магнітоенцефалографія, позитронно-емісійна томографія, термоенцефалоскопія, вимірювання локального мозкового кровотоку, детектор брехні. Самостійна робота Завдання: 1а 1.В яких психологічних дослідженнях можуть застосовуватися психофізіологічні методи
2.Складіть 3-4 тести до теми заняття. Література Тема 2. Функціональна анатомія мозку. Функціональні системи: універсальні механізми ФС Тема 2.1. Основний принцип вищої нервової діяльності. Функціональна організація мозку. Еволюція інтегративної діяльності мозку. Анатомічна структура та функціональне значення структурно-функціональних блоків мозку. Інтегративна діяльність мозку. Системна організація функцій головного мозку . Роль асоціативної кори в мисленні. Структурна й функціональна органзаця кори великих півкуль мозку. Сенсорні та модулюючі системи мозку. Функціональна асиметрія великих півкуль. Відмінності між функціонуванням правої та лівої півкулі. Генетичні та біохімічні чинники розвитку асиметрії великих півкуль. Розвиток мозку в онтогенезі. 2.2. Учення П.К.Анохіна про функціональну систему. Поняття функціональна система. Універсальні механізми ФС. Постулати теорії ФС. Для вивчення ПФ і розуміння психофізіологічних механізмів та закономірностей необхідно повторити питання курсу Фізіологія ЦНС: Клітинні механізми роботи нервової системи. Генерація та проведення нервового імпульсу. Трансмембранна різниця потенціалів, Nа-K насос, потенціал дії. Сальтаторне поширення імпульсу. Постсинаптична передача імпульсів. Нейромедіатори. Генераторний та рецепторний потенціал. Рецепція сенсорних сигналів. Кодування. Принцип топічної організації та механізм латентного гальмування. Декодування. Топічний та колонковий принципи організації кортикальних проекцій сенсорних систем. Роль таламо-кортикальних асоціативних систем у визначенні біологічної значимості стимулів. Поняття гомеостазу. Гомеостаз як основна умова життєдіяльності організму. Гуморальна регуляція гомеостазу. Залози внутрішньої секреції. Гормони та механізм їх біологічної дії. Зв’язок між ендокринною та центральною нервовою системами. Нейропептиди Самостійна робота Завдання: 2
2. Функціональна організація мозку. 3. Універсальні механізми ФС: описати власне розуміння механізмів ФС. 4. Постулати теорії ФС. 5. Складіть 3-4 тести до теми заняття. Література 1.Батуев А.С.Высшая нервная деятельность.- М:1991, 2.Чайченко Г.М. Фізіологія вищої нервової діяльності К: 1993 3.Данилова Н.Н.,Крилова А.Л.Физиология висшей нервной деятельности. -Ростов1999 4.Спрингер С, Дейч Г. Левый мозг, правый, мозг.- М.: Мир,.1983 Тема 3. Психофізіологія відчуття та сприймання. (Вивчення теми передбачає повторення питань із курсу Фізіологія та анатомія ЦНС) 1. Зорове сприймання. Будова ока. Будова зорового рецептора-сітківки. Палички та колбочки. Механізм фоторецепції. ON-та OFF- клітини. Сприймання кольору. Зорові аферентні шляхи. Структура зорової кори. Орієнтаційні колонки. Сприймання руху, форми, глибини, відстані. Акомодація зору. 2. Сприйняття звукових хвиль. Зовнішнє, середнє та внутрішнє вухо, їх роль у сприйнятті звуку. Будова кортикового органу. Резонансна теорія звукосприймання. Тонотопічна організація слухового аферентного шляху та слухової кори. Кодування та декодування в слуховій системі. Сприйняття напряму звуку музичних та мовних сигналів. 3. Шкірна чутливість. Рецептори тиску, дотику, терморецептори. Пороги просторового розрізнення. Кодування механічних сигналів. Організація сомато-сенсорної кори. Больова чутливість. 4. Сприйняття руху та положення тіла. М’язові веретена й тільця Гольджі. Вестибулярний апарат. Коркове представництво пропріорецепторів. Екстра пірамідна система. Декодування інформації про положення тіла. Гамма еферентний контроль м’язових рецепторів. 5. Хеморецепція. Сприйняття запахів і смаку. Нюхові рецептори. Класифікація нюхових відчуттів. Феромони. Роль запахів у регуляції поведінки. Розміщення й будова смакових рецепторів. Кодування смакових відчуттів. 6. Інтрорецепція. 7. Управління рухами. Пропріоцепція. Рухові програми. Координація рухів. Соматотопічний принцип організації аналізаторів. Загальні закономірності функціонування сенсорних систем. Пронаналізувати психофізіологічні закономірності, які зумовлюють властивості та закономірності відчуття та сприймання (якість, пороги, адаптація,….. предметність, структурність….). Психофізіологія ілюзії: проаналізувати нейрофізіологічні властивості та закономірності, які зумовлюють можливість ілюзії. Самостійна робота. Завдання: 3 1. Соматотопічний принцип організації аналізаторів: здійснити порівняльний аналіз соматотопічної організації а) зорового, б) слухового, в) тактильного аналізаторів. 2. Складіть 3-4 тести до теми заняття. Література 1.Адам Д. Восприятие, сознание, память. -М: 1983 2.Психология сенсорных процессов Учеб. Пособие / Л.М.Путято. - Гродно: ГрГУ, 2001 Тема 4. Закономірності умовно-рефлекторної діяльності. Безумовний рефлекс. Умовний рефлекс. Правила утворення умовних рефлексів, їх загальні ознаки та класифікація. Гальмування умовних рефлексів та його види. Принцип конвергенції у формуванні умовних рефлексів. Клітинні механізми умовного рефлексу. Нейронні механізми умовного гальмування. Домінанта та умовний рефлекс. Умовно-рефлекторний метод вивчення інтрорецептивної функції, будова вісцерального сенсорного апарату. Біологічний зворотний зв`язок. Самостійна робота. Завдання 4 1. Перелічіть можливі причини неможливості (труднощів) формування умовного рефлексу. 2. Домінанта – основні властивості. 3. Біологічний зворотний звязок: механізми впливу, сфера застосування. 4. Складіть 3-4 тести до теми заняття. Література Тема 5. Психофізіологія пам’яті. Фізіологічні основи пам’яті. Прості форми научіння: звикання, сенситизація, умовний рефлекс. Інструментальні рефлекси. Структури мозку, пов’язані з пам’яттю: мозочок, гіпокамп, кора. Часова організація пам`яті. Структурно-функціональні основи пам`яті і научіння. Ревербуючі нейронні ланцюги як модель короткочасної пам’яті. Синаптичні зміни як можливий механізм фіксації інформації. Клітинні і молекулярні механізми научіння та пам’яті. Біохімічні теорії пам’яті. Самостійна робота. Завдання: 5
4.Складіть 3-4 тести до теми заняття. Література 1.Адам Д. Восприятие, сознание, память. -М: 1983 Тема 6 . Фізіологічні чинники регуляції поведінки. Психофізіологія емоцій. Психофізіологія мотивації. 6.1. Психофізіологія емоцій. Теорії емоцій: З. Фрейда, Джеймса-Ланге, Кеннона-Барда, Папеса, нейрокультуральна теорія Екмана, теорія когнітивної активації Шехтера. Нейроанатомія емоцій — структури мозку, пов’язані з емоціями: лімбічна система, ретикулярна формація, лобні та скроневі частки кори. Центри агресії та задоволення. Роль вегетативної нервової системи в емоціях. Значення когнітивних чинників у виникненні емоцій. Емоції, стрес і почуття тривоги. Психофізіологічні кореляти тривоги. 6.2. Психофізіологія мотивації. Детермінанти потреб та класифікація потреб. Біологічна мотивація, як внутрішня детермінанта поведінки. Загальні властивості різних видів мотивації. Нейроанатомія та нейрохімія мотивації. Вплив генотипу на поведінку. Інстинкт та научіння. Гомеостаз як основна умова життєдіяльності організму. Поняття гомеостазу. Учення П.К.Анохіна про функціональну систему. Зворотна аферентація. Гуморальна регуляція гомеостазу. Залози внутрішньої секреції. Гормони та механізм їх біологічної дії. Зв’язок між ендокринною та центральною нервовою системами. Нейропептиди. Самостійна робота. Завдання 6 1. Основні теорії емоцій (коротко сформулювати основні положення) 2. Структури мозку, які є анатомо-фізіологічною основою емоцій. 3. Фізіологічні кореляти емоцій.
Література Тема 7. Психофізіологія стресу Психофізіологічні принципи саморегуляції. Емоційно-вольовий та інформаційно-енергетичний принципи саморегуляції. Фізичний та психологічний стрес. Концепція стресу Г.Сельє. Еустрес та дистрес. Психофізіологічний феномен стресу. — Загальний адаптаційний синдром. Системні механізми емоційного стресу. Вплив стресу на психіку діяльність. Психофізіологія стресу. Фізіологічні механізми психовегетативних впливів. Фізіологічні закономірності стресу. Основні осі стресу. Фізіологічні прояви гормонів стресу. Стрес і серцево-судинна діяльність.Фізологічні аспекти невротичної та психосоматичної патології. Психосоматичні розлади. Механізми формування психосоматичної патології. Роль психічних чинників у розвитку соматичних захворювань. Самостійна робота. Завдання. 7 1. Загальний адаптаційний синдром: характеристика стадій. 2. Основні осі стресу. Психофізіологічні ефекти активації осей при стресі. 3. Фізіологічні вияви гормонів стресу. 4. Що таке еустрес? Дистрес? 5. Складіть 3-4 тести до теми заняття. Література 1.Ильин Е. П. Психофизиология состояний человека Питер, 2005 2.Селье Г. Стресс без дисстресса. Москва.-1988. 3.Китаев -Смик В.В. Психология стресса.-Москва, 1988. Тема 8. Функціональні стани психіки. Психофізіологія свідомості та несвідомого Поняття про функціональні стани психіки. Функціональні стани в структурі поведінки. Фізіологічні індикатори функціональних станів. Психофізіологічні особливості сну та бадьорості. Способи корекції та прийоми саморегуляції ФС. Психофізіологія свідомості та несвідомого. Теорії свідомості. Самостійна робота. Завдання 8 1. Психофізіологічне значення функціонального стану. 2. Фізіологічні індикатори функціональних станів.
Індивідуальні завдання виконуюють в окремому зошиті або на аркушах формату А4, які зшивають у папку. Тестові завдання виконують на окремих аркушах А4. ПРЕДМЕТИ ТА ТЕМИ, НА ЯКИХ БАЗУЄТЬСЯ ДАНИЙ КУРС
Психофізіологія (ПФ) Питання до іспиту
|
Методичні рекомендації до проведення семінарських занять та Методична розробка складена на основі робочої навчальної програми курсу «Релігієзнавство» затвердженої у 2006 році |
Методичні рекомендації до організації самостійної роботи з курсу... Методична розробка складена на основі робочої навчальної програми курсу «Релігієзнавство» затвердженої у 2011 році |
Автор робочої навчальної програми: Гавриш О. М. Кількість годин (загальна)... Адже від цін багато в чому залежать досягнуті комерційні результати, а правильна чи помилкова цінова політика справляє довгострокову... |
Перший Форум робочої молоді Миколаївщини Публічне підписання Програми соціального партнерства між МГЗ, ОК РУСАЛ, Миколаївським міськвиконкомом і міської радою на 2011 рік... |
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ України», а також Типової навчальної програми нормативної дисципліни «Основи охорони праці» 2011 р. і Типової навчальної програми... |
Програма ПРООН – ГЕФ екологічного оздоровлення басейну Дніпра Засідання української робочої групи з гармонізації природоохоронного законодавства Проміжної фази Програми (PDF B) |
1. Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми дисципліни ... |
Бланк заяви для фізичних осіб |
Бланк заяви для юридичних осіб |
Авторські права на текст програми “Українська мова, 5-12 кл.” належать... Авторське право на видрук програми (враховуючи редагування, коректуру, верстку, художнє оформлення) належить видавництву “Перун”... |