Розділ І. Людина та середовище її життя.
Тема 1. Тіла і речовини, що оточують людину.
Завдання «Знайди пару»
Цю гру можна проводити як індивідуально так і командно. Якщо учні працюють індивідуально, кожний отримує аркуш паперу з таблицею із двох колонок. У лівій колонці терміни, а у правій визначення цих термінів, але вони повинні бути розміщенні в іншій послідовності. У разі командної гри учасники однієї команди отримують визначення, іншої – термін. За принципом - яка пара остання та і вибуває.
Завдання: написати відповідні номери термін – визначення.
|
Термін
|
Визначення
|
|
1
|
Тіло
|
Те, що утворюється в результаті змішування двох або більше речовин
|
8
|
2
|
Речовина
|
Однорідна суміш, одним із компонентів якої є рідина
|
9
|
3
|
Ліній розміри
|
Еталон або взірець, із яким ми порівнюємо розміри вимірюваного тіла
|
4
|
4
|
Одиниці вимірювання
|
Розміри тіла – довжина, ширина, висота
|
3
|
5
|
Зважування
|
Те, із чого складаються тіла, що нас оточують
|
2
|
6
|
Хімічний елемент
|
Усі предмети, що нас оточують
|
1
|
7
|
Атом
|
Порівняння маси тіла
|
5
|
8
|
Суміш
|
Частинка, менша за молекулу, назва якої перекладається як «неподільний»
|
7
|
9
|
Розчин
|
Один вид атому
|
6
|
Гра «Продовж логічний ряд»
Спостереження – вимірювання – дослід ____?____ (експеримент)
Мікроскоп – телескоп - ____?____ (підзорна труба, бінокль)
Електростанція – літак – телевізор -____?____(автомобіль)
Тонна – центнер – кілограм - ___?____(грам)
Міліметр - сантиметр – дециметр - ____?____(метр)
Густина – довжина – об’єм - ____?_____(маса).
«Підбери антонім»
Розчинення – випарювання.
Замерзання – танення.
Випарювання – конденсація.
Чисті речовини – суміші.
Органічні речовини – неорганічні речовини.
Неорганічні речовини – органічні речовини.
Складні речовини – прості речовини.
«Підбери синонім»
Кілограм – 1000 грам.
Маса/об’єм – густина.
100 см – 1м
см3 – 1 м
дм3 – 1л
«Загублена інформація»
В текст встав словосполучення, або слова із довідки.
Текст 1.
Якщо швидкість руху молекул збільшується, то температура тіла _________.
Якщо швидкість молекул зменшується, то температура тіла ________.
Молекули усіх тіл рухаються ________.
Довідка : знижується, безперервно, збільшується.
Текст 2.
До складу молекули води входить кисень як _______, його позначають_______.
У складі повітря міститься кисень як ______, його позначають так ________.
Довідка : О, О2, хімічний елемент.
Текст 3.
Цукор складається із молекул _______. При розчиненні молекул у воді молекули цукрози _________ розподілилися між молекулами ________, але зберегли свою основну властивість - _________.
Довідка: солодкість,цукроза, води, рівномірно.
Текст 4.
Якщо цукор довго нагрівати, то _______ сахарози розпадаються на окремі ______
Карбону, Гідрогену, Оксигену.
Довідка: атом, молекули.
«Третій - зайвий»
З чотирьох наведених понять виключіть те, що не відповідає решті (не підлягає під загальне поняття). Для ускладнення завдання учень має замість невідповідного поняття навести власний приклад, який не повинен порушити логічний ряд.
Розчинники
Спирт – вода – ацетон – МОЛОКО.
ОЛІЯ – уайт-спірит – бензин – солярка.
Розчини
Морська вода – оцет – СУП – кава з цукром.
Маринад – БЕНЗИН – сироп – фарба.
Суміш
ВОДА – салат – нафта – томатний сік.
Чай – компот – повітря – шоколад.
Неорганічні речовини
Вода - повітря –ЦУКОР – кухонна сіль.
БІЛКИ – вуглекислий газ – мінеральна вода – глина.
Органічні речовини
Жир – крохмаль –ЙОДОВАНА СІЛЬ- глюкоза.
Вата – мило – маргарин – скло.
Хімічні елементи
Карбон – Натрій – ГРАФІТ – Ферум.
АЛМАЗ – Гідроген – Хлор – Нітроген.
Прості речовини
Озон – ВУГЛЕКИСЛИЙ ГАЗ – графіт – алмаз.
ВОДА – залізо – кисень – водень.
Складні речовини
Сода – сіль – вода – КИСЕНЬ.
Цукор – НІТРОГЕН - спирт – жир.
Хімічні перетворення
Скисання молока – «гасіння соди оцтом» - горіння спирту – ТАНЕННЯ ЛЬОДУ.
Достигання яблука – горіння вугілля – ВИПАРОВУВАННЯ ВОДИ – виділення вуглекислого газу.
Способи розділення сумішей
Фільтрування – дія магнітом – ЗМІШУВАННЯ – виморожування.
Просіювання – випаровування – відстоювання – ЗМІШУВАННЯ.
|