Анотація
Розробка заняття нового економічного курсу «Фінансова грамотність», для учнів 10-их класів «Для чого потрібні гроші ?», Куриш Н.К – вчителя-методиста Лужанського ЗНЗ І-ІІІ ст. ім. В. Орелецького.
Розробказаняття з «Фінансовоїграмотності»
Куриш Н.К. – вчителя економіки та
географії Лужанського ЗНЗ І-ІІІст.
Тема : Для чого потрібні гроші?
Мета: сформувати в учнів знання про гроші, їх суть і роль у функціонуванні ринку, історією виникнення грошей;
розвивати вміння учнів визначати функції грошей, працювати з
підручником,схемами, додатковою літературою;
виховувати в учнів раціональне ставлення до грошей.
Обладнання :схеми,методичні посібники, папки, банкноти, чеки, кредитні картки, картки для гри.
Міжпредметні зв’язки:історією, географією, літературою.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань.
Методи: гра, розповідь, бесіда,пояснення, ілюстрування, демонстрування, випереджаюче вивчення,проблемний, асоціаційний кущ, есемес повідомлення.
Структура уроку:
І. Організаційний момент 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів 3 хв.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів 3 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу 27хв.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів 7 хв.
VІ. Підсумок уроку 3 хв.
VІІ. Домашнє завдання 1 хв.
Хід уроку.
І.Організаційний момент
Всі сьогодні на уроці
Будем дружно працювати.
Нові вміння і знання
Для вас відкривати.
II.Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Ми вивчаємо з вами курс «Фінансова грамотність» які асоціації викликає у вас дана назва?
Складаємо асоціаційний кущ
Фінансова грамотність
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Отже тема нашого уроку”Для чого потрібні гроші”.
Епіграфом нашого заняття буде афоризм «Гроші-це не Благо, це усього лише Засіб для його Здобуття». Як ви розумієте дані слова?
VІВивчення нового матеріалу.
Перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу помандруємо з вами у далеке минуле,коли існували між людьми натуральні відносини. Пригадайте з географії розвиток світового господарства ?
Гра «Обмін майстрів»:Уявіть,що ми на машині часу потрапили десь у Х століття і кожен із вас є виробником певноїпродукції, а іншу ви отримуєте в результаті обміну. Тож пропоную зіграти вам у гру «Обмін майстрів».
Кожен отримає карточку із назвою професії, товар або послугу яку ви пропонуєте і товар або послугу яку ви потребуєте.( Список майстрів додається). Вам потрібно знайти майстра з яким можна здійснити обмін. На здійснення обміну відводиться 3 хв., вставати дозволяється правій частині класу.По закінченні часу підбиваємо підсумки гри .Чи всі учні знайшли своїх партнерів, здобули необхідні їм товари та послуги.Якщо хтось із них не зумів упоратись із завданням, пропоную їм підвестися з місця і показую що угода була можлива, але вони були не старанні, або їм не пощастило .
Підсумовуємо, що такий обмін називають –бартер.
Бартер-це обмін одних поварів або послуг на інші товари чи послуги.
Робота із додатковим матеріалом «Факти про гроші» де розглядаємо історичні дані про поширення натуральних грошей у світі і бачимо, що в суспільстві створюється така ситуація коли необхідно було вводити гроші для спрощення обмінних операцій.
Питання до учнів: Чи завжди зручні такі торгові операції?
Чи ми можемо задовольнити всі свої потреби?
Тому виникає потреба у введенні загального еквіваленту виміру вартості товару.
Випереджаюче вивчення:
Походження слова гроші і виникнення сучасних готівкових грошей.
Розповідь учителя:
Гроші –це загальний еквівалент,через який вимірюється вартість усіх товарів і послуг.
Гроші – це все, що є носієм купівельної спроможності і приймається як плата за товар й послугу.
Вихідними ознаками грошей є:
Суспільне визнання;
Забезпечення збереження вартості;
Можливість використання як посередника при обміні.
Робота із схемою:
Концепції походження грошей
Еволюційна Раціоналістична
Незалежно від волі людей Внаслідок згоди між людьми
Робота в зошитах:
Чому існувало кілька поглядів на походження і сутність грошей?
Робота з підручником.
Аналіз схеми 1.1. у підручниках.
Розглянемо як же відбувалась еволюція форм грошей?
Робота за варіантами:
І варіант
Проаналізуйте які форми грошей називають повноцінними і чому?
ІІ варіант
Проаналізуйте які форми грошей називають неповноцінними і чому?
Бесіда учителя:
Як бачимо існують різні види грошей, з якими ви уже знайомі як в повсякденному житті так і читали про використання грошей у творах з української і зарубіжної літератур.Пригадайте в яких творах ідеться мова про гроші і які функції вони виконують? («Сто тисяч»,«Хазяїн», «Гопсек», «Злочин і кара»…)Як бачимо гроші в цих творах виконують різні функції(відкриваємо схему «Функції грошей» і аналізуємо їх) .
Пояснення учителя:(розгляд схеми 1.3 Еволюція функцій грошей)
Міра вартості – це визначення вартості товарів і послуг. Гроші є певним масштабом для зіставлення. Використовують при визначенні ціни товару та послуги . Горацій говорив про міру вартості: «Хоч би як ти пишався своїм багатством, та воно не змінить твоєї вартості».
Засіб обігу – цю функцію гроші виконують в результаті обміну, руху товару від виробника до споживача, при придбанні будь-яких товарів.
Засіб платежу – плата за використані ресурси, послуги, рента, плата кредиту, заробітна плата.
Засібнагромадження - це накопичення грошей з метою придбання товарів у минулому (банківські рахунки,зберігальні книжки).
Світові гроші - це функція грошей при економічних взаємовідносинах між
державами.
Сучасні функції: засіб рахунку, засіб обігу та платежу, засіб нагромадження.
Випереджаюче вивчення:
Як відбувалась еволюція грошей на Україні?
Демонстрація учителем форм грошей на Україні.
Розгляд захисних елементів гривні.
Складаємо правила користування грошима:
згідно зі статтею 99 Конституції України, гривня виступає єдиним
законним платіжним засобом в Україні, який приймається всіма
юридичними і фізичними особами без будь-яких обмежень на
території країни;
не розраховуйтеся за товари та послуги іноземними грошовими
знаками (карається чинним законодавством України);
гроші – не мета, а лише засіб досягнення мети;
перераховуйте гроші, не відходячи від каси (інструкція НБУ);
не виконуйте ніяких операцій із грішми без отримання підтверджувального документа (чек, квитанція тощо);
не зберігайте гроші вдома;
користуйтеся банківськими платіжними картками;
багатство визначається не тим, скільки грошей ви заробляєте, а
тим, наскільки добре ви можете прожити на зароблені гроші;
ведіть облік своїх грошей;
не витрачайте грошей більше, ніж заробляєте;
частину зароблених грошей відкладайте.
VІ.Закріплення нових знань і умінь учнів:
Дай відповідь на есемес учителя:
Що таке гроші?
Що таке монета?
Що ви розумієте під терміном квазігроші?
Які гроші називають повноцінними?
Розв’язуємо завдання 3.(у зошиті)
Складіть блок-схему ваших дій для ситуації:
1) під час оплати комунальних платежів у банку касир заявив, що в
нього є сумніви щодо справжності поданої вами купюри.
Творче завдання«Гроші-це один з найбільших витворів людства». Так чи ні? Відповідь обґрунтувати.
VІІ. Підсумок уроку.
Отже ми ознайомились із грошима,їх походженням, видами, функціями.
І я б хотіла звернути вашу увагу на такий момент, що гроші дуже легко розтрачати,але дуже важко заробляти, тому зверніть увагу на раціональне їх використання.
Закінчити урок епіграфом нашого заняття «Гроші-це не Благо, це усього лише Засіб для його Здобуття» Чи підтверджуються дані слова?
VІІІ. Домашнє завдання.
Урок 1.
Підготувати проект «Еволюція грошей на Україні»
|