Декарт Р. Рассуждение о методе // Декарт Р. Избранные произведения: В 2 т


Скачати 1.16 Mb.
Назва Декарт Р. Рассуждение о методе // Декарт Р. Избранные произведения: В 2 т
Сторінка 1/7
Дата 01.04.2013
Розмір 1.16 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Філософія > Документи
  1   2   3   4   5   6   7
Є.А. Посольська «Кредитно-модульний курс з філософії...»

Література

  1. Декарт Р. Рассуждение о методе // Декарт Р. Избранные произведения: В 2 т. - М.: Мысль-, 1989. - Т.1.

  2. Дельгадо X. Мозг и сознание. - М., 1991.

  3. Ламберт Д. Доисторический человек. - Л., 1991.

  4. Лой A.M. Проблема свідомості: історичність досвіду // Філос. і соціол. думка. - 1992. - № 7.

  5. Локк Дж. Опыт о человеческом разумении // Локк Дж. Избранные философские произведения. - М.: Мысль, 1960. - Т.1.

  6. Иванов А.В. Сознание и мышление.- М., 1994.

  7. Прист Ст. Теории сознания. - М., 2000.

  8. Проблема сознания в современной западной философии. -М., 1989.

  9. Тейяр де Шарден. Феномен человека. - М., 1985.




  1. Філософія: Підручник /Під ред. І.В.Бичко. - К.: Либідь, 2001.

  2. Юркевич П. Серце та його значення в духовному житті людини, згідно з ученням Божим. Вибране. - К., 1993.

Модуль П. Онтологія: структурна організація та діалектика буття

Змістовий модуль 7

ДІАЛЕКТИКА ЯК ВЧЕННЯ ПРО

ЗАГАЛЬНИЙ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК

ТА РОЗВИТОК

  • Принципи діалектичного осмислення буття. Альтернати­ви діалектики.

  • Основні закони діалектики, їх світоглядне та методологіч­не значення.

  • Категорії як загальні форми відображення буття, його пізнання і перетворення.

Логіка викладення матеріалу у рамках цього модуля, осмис­лення світоглядного та методологічного значення законів та категорій діалектики дозволяє зрозуміти глибинну, динамічну сутність діалектики як вчення про розвиток і взаємозв'язок всіх предметів та явищ природи, суспільства та мислення, у їх єдиній цілісності.

У змістовому модулі розкривається гносеологічна природа діалектичного мислення, оскільки воно завжди спрямоване на пошук і передбачає кілька варіантів відповідей, інколи навіть суперечливих. Тому йому притаманні протиріччя, діалогічність, плюралізм. Особливо увага акцентується на евристичному по­тенціалі основних принципів діалектики, що дає можливість людині запроваджувати у теоретичну діяльність та практику повсякденного буття установку на сприймання всіх предметів та явищ у взаємозв'язку та взаємообумовленості, у процесі роз­витку, постійних трансформацій.

301

Є.А. Подольська «Кредитно-модулышй курс з філософи...*

ТЕМА 7 ДІАЛЕКТИКА ТАїї АЛ ЬТЕРНАТИВИ

7.1. Принципи діалектичного осмислення буття. Альтернативи діалектики

Філософів завжди цікавили не тільки проблеми теорії, тобто тлумачення, пояснення світу, але й проблеми методу, тобто шляхів, заходів і прийомів наукового пізнання і перетворення світу. Філософською теорією, методом і методологією наукового пізнан­ня і творчості взагалі виступає діалектика, що в перекладі з грець­кої мови означає мистецтво вести бесіду, суперечку.

Сам термін «діалектика» вперше застосував Сократ, маючи на увазі діалог, спрямований на взаємозацікавлене обговорен­ня проблеми з метою досягнення істини шляхом протиборства думок, поглядів. ГІлатон теж тлумачив діалектику як логічну операцію розчленування і пов'язування понять завдяки питан­ням і відповідям. У розумінні, близькому до сучасного, понят­тя діалектики застосовував і Гегель, що трактував її як вмігтя відшукувати протилежності у самій дійсності.

Діалектика виникла й історично розвивалась у боротьбі з метафізичним методом мислення, характерною особливістю якого є однобічність, абстрактність, абсолютизація того чи іншого моменту у складі цілого. Конкретно сутність цієї кон­цепції полягає у тому, що вона ігнорує багатий конкретний зміст реальних життєвих процесів і розглядає розвиток як тільки просте кількісне зростання одного і того самого, як тільки зменшення або збільшення, як повторення одних і тих самих етапів; вона не визнає розвитку як процесу виникнення ново­го і зникнення старого, що віджило свій вік, тобто вона заперечує якісні зміни, якісні стрибки і взаємопереходи у явищах об'єктив­ного світу. Метафізична концепція розглядає явища і предме­ти матеріального світу як ізольовані і не пов'язані між собою, як випадкове накопичення явищ і предметів.

302

Модуль II. Онтологія: структурна організація та діалектика буття

Матеріалістична діалектика

Принцип» —|

Закони —.

Категорії


Розвитку

Взаємного

переходу

кількісних та

якісних змін

Причина

Необхідність

Наслідок

Випадковість


Загального зв'язку та вчагмообу-мовленості

Єдності та

боротьби

протилежностей

Зміст

Сутність U

Форма

Явище


Заперечення заперечення

Можливість

Дійсність


Одиничне

Особливе

Загальне

Схема 15. Структура діалектики

Сутність метафізичної концепції зводиться також до того, що вона заперечує внутрішнє джерело розвитку - саморозви­ток. Причину розвитку природи і суспільства вона вбачає у певній зовнішній, надприродній силі і врешті-решт у Богові.

Отже, діалектика і метафізика виступають як альтерна­тивні способи філософського осягання буття. Вони різняться у багатьох суттєвих моментах. Якщо діалектика вважає рух абсо­лютним, а спокій відносним, то метафізика, навпаки, сприймає рух як суму станів спокою, що є постійним. Діалектика визнає взаємозв'язок і взаємообумовленість явищ, а метафізика розг­лядає їх у відриві, у відокремленості. З погляду діалектиків, все

303

Є.А. Подолъсъка і Кредитно-модульний курс з філософії...»

рухається, все змінюється. Метафізики, однак, твердять, що явища незмінні у своїй сутності.

Діалектична концепція розвитку полягає у тому, шр роз­виток тлумачиться як боротьба протилежностей, стрибкопод­ібний перехід кількості у якість і навпаки та як рух за спіраллю. Метафізики сприймають розвиток як результат божого пер-шопоиїтовху, як збільшення або зменшення, тобто як суть кількісний процес та як рух по замкненому колу.

Важливим принципом діалектики є принцип розвитку, тоб­то розуміння розвитку як вічного і нескінченного процесу зміни старого новим, одних явищ і процесів - іншими. Безперервний рух і розвиток, взаємоперетворення і перебудова предметів і явищ - це одна зі значних рис і форм буття матеріального світу, бо рух і розвиток є необхідною і суттєвою, невід'ємною власти­вістю матерії, без якої вона не може існувати.

Але діалектику цікавить не рух взагалі, а перш за все роз­виток. Під рухом розуміють будь-яку зміну, тобто він охоплює всі процеси, шр відбуваються у світі, незалежно від їх змісту. Розвиток, однак, розглядається як рух у певному напрямку, переважно як рух поступовий, прогресивний, висхідний. Це зна­чить, що будь-який предмет, явище, система, як і весь світ вза­галі, не просто змінюються, а завжди переходять у нові стани, що раніше не існували, ніколи не повторюють з абсолютною точністю стани, які вже існували.

Існують дві різні тенденції розвитку. 1) висхідна, прогре­сивна, перехід від простого до складного; 2) низхідна, спадна, регресивна, перехід від складного до простого.

З цього визначення категорії розвитку виходить, що розви­ток багатший за своїм конкретним змістом, ніж рух, хоч рух за своїм обсягом значно ширший від розвитку. Будь-який розви­ток є рух, тобто зміни взагалі, але не всякий рух є розвиток, оскільки у природі має місце і такий рух, який не є ні прогре­сивним, ні регресивним, як це характерно для механічного руху, простого пересування, переміщення тіл.

Діалектичному розвиткові притаманні такі ознаки, що відрізняють його від руху взагалі: по-перше, діалектичний роз-

304

Модуль П. Онтологія: структурна організація та діалектика буття

виток виступає не просто зміну одних станів матеріальної сис­теми на інші, не просто зміни їх кількісних характеристик, а якісні зміни, структурну перебудову системи, що розвивається; по-друге, діалектичний розвиток є спрямованим процесом змін, що передбачає певну послідовність проходження системою спе­цифічних для неї ступенів; по-третє, діалектичний розвиток є не тільки спрямованим, але й незворотним процесом, тобто реальні предмети, явища, що змінюються у просторі і часі, виявляються неповторними у своїх індивідуальних рисах; четвертим важли­вим моментом розвитку є й те, що він являє собою внутрішню за своїм джерелом зміну матеріальних об'єктів, тобто діалектика тлумачить розвиток як саморозвиток, що здійснюється з причин, що закладені у самих матеріальних об'єктах.

Таким чином, розвиток являє собою певну форму зміни вза­галі, особливий вид руху, якому притаманні закономірні, спрямо­вані, незворотні, якісні зміни матеріальних об'єктів.

Принцип взаємозв'язку і взаємообумовленості явищ об'єктив­ного світу органічно витікає з того, що світові притаманна ма­теріальна єдність, яка полягає у визнанні єдиного, загального першопочатку, що лежить у підґрунті усієї різноманітності речей і явищ. По-друге, цей принцип походить з того, що в об'єктив­ному світі не існує абсолютно простих предметів і явищ. Всі вони мають складну структурну організацію, тобто складають­ся з певних елементів, частин, що пов'язані між собою. По-третє, цей принцип відображує те, що у світі немає абсолютно ізоль­ованих явищ. Завдяки зв'язку і взаємодії одні процеси і явища породжують інші, відбувається перехід від одних форм руху до інших і внаслідок цього здійснюється вічний рух і розвиток, що є загальною формою буття.

Зв'язки і взаємодії у матеріальному світі характеризуються такими рисами: по-перше, цей зв'язок має об'єктивний харак­тер, тобто існує незалежно від свідомості людей, як об'єктивна закономірність; по-друге, зв'язки і взаємодії універсальні, бо ви­являються усюди і завжди, у всіх явищах, на всіх рівнях і сту­пенях; по-третє, взаємозв'язок багатогранний за своєю сутністю і природою, бо кожний предмет, будь-яке явище, тисячами ни-

Є.Л. Подолъська «Кредитно-модульний курс з філософії...»

ток пов'язані з іншими, бо цей зв'язок характеризується неви­черпною сіткою відносин між явищами і процесами матеріаль­ного і духовного світу; у-вчетверте, реальні зв'язки нескінчен­но різноманітні за характером, ступенем глибини і складності, за формами виявлення.

Серед невичерпної різноманітності конкретних форм зв'язків матеріалістична діалектика вивчає найбільш суттєві, загальні зв'язки, що виявляються у всіх явищах і процесах дійсності. До таких форм зв'язків належать: зв'язки внутрішні (між елемента­ми або сторонами одного і того самого матеріального об'єкта) і зовнішні (між різними об'єктами і оточуючим середовищем); суттєві (глибинні, стійкі, що визначають специфіку даної систе­ми) і несуттєві (другорядні, що не мають значного впливу); прямі (безпосередні, без проміжних ланок) і опосередковані, не­прямі, що встановлюються через проміжні ланки.

Вчення про загальний зв'язок явищ об'єктивної дійсності є, власне кажучи, вченням про закономірний характер її розвит­ку, адже будь-який закон природи і суспільства виявляє пев­ний об'єктивний, суттєвий зв'язок між явищами і речами мате­ріального і духовного світу. При цьому закон - це не одиничний, притаманний будь-якому одному явищу, а загаль-

ПОВТОРЮВАНОГО

ВНУТРІШНЬОГО
НЕОБХІДНОГО /\ СТІЙКОГО

СУТТЄВОГО

X

ФОРМА ЗАГАЛЬНОГО ЗВ'ЯЗКУ ЯВИШ

закон

306

Схема 16. Філософське розуміння закону

Модуль II. Онтологія: структурна організація та діалектика буття

ний, властивий для всіх явищ цього класу, зв'язок. Закономірні, суттєві зв'язки носять тому і необхідний характер, а також є усталеними, повторюються. Вони повторюються завжди і всю­ди, де і коли є відповідні умови.

Таким чином, будь-який закон природи і суспільства ви­являє об'єктивний, суттєвий, необхідний, тривкий зв'язок, що повторюється між явищами і процесами дійсності. Наприклад, періодичний закон Менделєєва виявляє об'єктивний, необхід­ний, суттєвий, тривкий зв'язок, залежність хімічних і фізичних властивостей елементів від атомної ваги.

За сферою своєї дії закони поділяються на три великі гру­пи: закони специфічні, що виявляють зв'язки у межах однієї форми руху (закони механіки, фізики, хімії та інші); закони за­гальні, що є спільними для деяких наук про природу або сусп­ільство (закон збереження і перетворення енергії, закон природ­ного добору; загальносоціологічні закони); універсальні закони, що виявляють універсальні зв'язки і відносини між усіма яви­щами і процесами як матеріального, так і духовного світу (за­кони діалектики).

Діалектичний метод всебічного і конкретного аналізу дійсності корінним чином відрізняється від еклектики і софісти­ки. Еклектика являє собою спосіб розгляду явищ, коли механічно, свавільно поєднуються протилежні означення, погляди, теорії, принципи. Еклектицизм має своїм підґрунтям підміну одних ло­гічних засад іншими, метафізичну абсолютизацію мінливості і відносності людського пізнання, порушення принципів цілісності, об'єктивності, конкретності розгляду предметів і явищ.

Безмотивованим є також підхід до розуміння дійсності, ха­рактерний для софістики, що ігнорує реальні зв'язки, конкретні умови, а хибні висновки намагається видати за істинні. Со­фістика у перекладі з грецької мови означає вміння вести де­бати. Це міркування (висновок, доказ), засноване на навмисному порушенні законів і принципів формальної логіки, на використанні хибних доводів і аргументів, що видаються за правильні. У своїх побудовах софістика використовує різні логічні помилки, підміну понять, невірні форми висновків, а також мовні вивер-

20* 307

Є.А. Подольська «Кредитно-модульний курс з філософії...»

ти і хитрування, багатозначність понять. Порушуючи вимоги формальної логіки, софістика веде до втрати мисленням конк­ретності і визначеності, до суб'єктивістського застосування «гнучкості понять». Софісти висмикують події з їх зв'язку з іншими, а також застосовують закономірності однієї групи явищ до іншої. Отже, «софіст» в одіозному значенні - особа, що будує хибні умовиводи і шукає користі у такій вигаданій аргументації. Різні приклади софізмів наводить у своїх діало­гах Платон («Евтидем» та ін.). Логічний аналіз софізмів і їх класифікацію дав Арістотель у творі «Про софістичні спросту­вання». Прикладом софізму є «Рогатий»: «Те, чого ти не загу­бив, ти маєш; ти не загубив роги; отже, ти їх маєш».

Важливішими вимогами діалектичного підходу до аналізу дійсності є, по-перше, всебічний аналіз; по-друге, досліджетш об'єктів у розвитку, саморусі; по-третє, включення у повне виз­начення об'єкта усіх моментів, що дає практика; учетверте, кон­кретно-історичний підхід, тобто врахування умов місця і часу, зв'язків і відносин, у яких знаходиться предмет у даний час.

Діалектика як логіка виробляє необхідні вимоги до пізнання:

  1. Вимога об'єктивності походить з атрибутивності відоб­раження і вторинності свідомості як вищої форми відображен­ня. Оскільки сутність розкривається найбільш повно у практиці, висувається імператив: взаємозв'язок пізнання і практики, що містить у собі установку на практику як провідний, головний критерій істини.

  2. Вимога системності полягає в розмежуванні внутріш­ньої і зовнішньої сторін матеріальних систем, сутності та її про­явів, виявлення різноманітних боків предмета, їх єдності, розк­риття форми і змісту, елементів і структури, випадкового і необхідного, каузального і функціонального, імовірного і суво­ро детермінованого у системах. Цей принцип спрямовує мис­лення на перехід від явищ до їх сутності, до пізнання законо­мірностей, а також необхідних, суттєвих зв'язків предмета, що розглядається, з оточуючими його предметами і процесами. Установка на всебічїіість доповнюється вимогою виділення інтегративної, провідної сторони, від якої залежать усі інші (так

308

Модуль II. Онтологія: структурна організація та діалектика буття

звана субстанційна сторона).Серед пізнавальних принципів, що ведуть мислення до сутності, чільне місце посідає імператив детермінізму. Він дозволяє відокремити необхідні зв'язки від випадкових, суттєві від несуттєвих, встановити повторюваність, кореляційні залежності, тобто здійснити рух мислення до сут­ності, до каузальних зв'язків усередині сутності. Отже, принцип системності утворюють такі імперативи: всебічності, субстан-ційності та детермінізму.

  1. Принцип об'єктивності з його вимогами адекватності і конкретності веде через принцип системності до розгляду самої історії об'єкта, його буття у минулому. У цьому плані принцип історизму поширює і поглиблює уявлення про даний предмет. Вимога історизму вимагає, по-перше, якісної, або сутнісної, рет­роспективы (знання сутності); по-друге, передумовного розгляду (розгляду передумов виникнення предмета. Третій імператив виявляється у вимозі застосовувати під час пізнання предмета основні закони діалектики, а саме: спрямовувати рух думки від якості до кількості, а потім до їх єдності, виявляти стрибки, виз­начати їх типи і види; розкривати спадкоємність станів у розвит­ку предмета; орієнтувати думку на виявлення заперечення за­перечення; акцентувати увагу на розкритті суперечностей об'єкта; виявляти типи суперечностей. Важливим імперативом принципу історизму є вимога виділяти етапи (стадії, фази, пер­іоди), виявляти послідовність і діалектику загального і одинич­ного. Вимога визначати напрям і характер розвитку або змін предмета є ще одним з імперативів. Важливою є і вимога розк­ривати основну тенденцію розвитку системи з метою пророку­вати її майбутнє. Необхідно також вивчати не тільки історію об'єкта, але й історію відображуючих її понять і положень (про­гресивне, регресивне, гармонійне, дисгармонійне, динамічні зміни або стагнація). Принцип історизму орієнтує на те, щоб охопити не тільки загальне, але й своєрідне, особливе в історії, не тільки те, що ввійшло в предмет у процесі його розвитку, але й те, що виявилось скинутим, поваленим або зникливим у історії.

  2. осмислення діалектичної суперечливості розділяється на низку нормативних правил, регулятивів пізнання: виявлен-

309

Є.А. Посольська «Кредитно-модульний курс з філософії...

ня суперечностей, єдності протилежних сторін, тенденцій; роз­двоєння єдиного і пізнання його суперечливих частин; вияв­лення тенденцій змінювання протилежностей і суперечності у цілому; застосування у пізнанні предметного протиріччя різних, у тому числі протилежних, засобів; використання на практиці установки на поєднання протилежностей як на один із способів розв'язання протилежностей і деякі інші.

Крім названих універсальних принципів (об'єктивності, сис­темності, історизму, діалектичної суперечливості), слід виділити специфічні внутрішньонаукові принципи: сходження від абст­рактного до конкретного і єдності логічного та історичного, що одночасно виступають методами наукового пізнання.

7.2. Основні закони діалектики, їх світоглядне та методологічне значення

У будь-якій сфері діяльності є глибокі об'єктивні зв'язки, що дають можливість зрозуміти її як єдине ціле, визначають харак­тер і напрям розвитку. Ці закономірні зв'язки виявляються у законах. Закон - це об'єктивний, загальний і істотний зв'язок явищ і предметів, який характеризується усталеністю та по­вторюваністю.

З точки зору точності передбачень, розрізняють статистичні і динамічні закони. У динамічних законах абстрагуються від множини другорядних і випадкових факторів, їх передбачення мають вірогідний характер. Однак у більшості фізичних, біоло­гічних і соціальних процесів доводиться мати справу з взаємо­дією множини випадкових факторів, сукупний результат яких розвиває певну тенденцію, що виявляють статистичні закони. Передбачення таких законів мають лише імовірний характер, обумовлений дією випадковостей.

В залежності від сфери дії розрізняють універсальні, загальні і специфічні закони. Універсальні закони стосуються всіх предметів і явищ дійсності і вивчаються філософією. Таких законів три, і вони послідовно відповідають на найважливіші запитання про розвиток: Чому? Яким чином? В якому напрямі він відбувається?

310

Модуль II. Онтологія: структурна організація та діалектика буття

Закон єдності і боротьби протилежностей - один із ос­новних законів діалектики, що визнає внутрішнє джерело руху і розвитку в природі, суспільстві та пізнанні. На противагу ме­тафізиці, яка вбачає причини руху в якихось зовнішніх силах, матеріалістична діалектика вважає, що ці причини криються у внутрішніх суперечностях, притаманних процесам і явищам об'єктивної дійсності - це боротьба протилежностей.

Протилежність - філософська категорія, котра відображає сторони, властивості, тенденції, процеси в предметах і явищах, що взаємозумовлюють і взаємовиключають одне одного. Відно­шення між протилежностями, їхня єдність і боротьба є супереч­ністю, що являє собою джерело будь-якого руху і розвитку. Кожний предмет, явище, процес є суперечливою єдністю проти­лежностей, що взаємопроникають, переходять одна в одну, пе­ребувають у стані єдності і боротьби.

Протилежності не ізольовані одна від одної. Вони існують в одних і тих самих явищах, виявляються в єдності, образно кажучи, не можуть «жити» одна без одної. Єдність, збіг проти­лежностей й означає, що вони взаємопороджують одна одну, одна без одної не існують. Боротьба протилежностей означає, що протилежності не лише взаємозумовлюють, а й взаємовик­лючають одна одну, і, взаємодіючи, стикаються між собою, всту­пають у взаємоборотьбу, що може набирати різних форм.

Єдність протилежностей являє перш за все їх взаємопок-ладеність, тобто те, що протилежно діючі сторони не тільки за­перечують, але й взаємно обумовлюють одна одну, складаючи нерідко єдність цілого. Якщо зникає один бік протиріччя, дру­гий перестає існувати. Єдність протилежностей виявляється у тому, що між протилежностями має місце певне співпадання, їх взаємопроникнення, тотожність у тих або інших моментах, тенденціях. Важливим моментом єдності протилежностей є і те, що вони можуть взаємно переходити одне в одне, і в цьому найбільш повно виявляється їх тотожність.

Форми взаємного переходу протилежностей в залежності від умов, місця і часу, стану і розвитку самих протилежностей можуть бути досить різноманітні. Цей перехід може здійсню-

311

Є.А. Подольська «Кредитно-модульний курс з філософії...»

ватись або у формі повного перетворення об'єкта у свою про­тилежність, або у формі перетворення деяких властивостей, сторін явища у свою протилежність або у такому вигляді, коли протилежності міняються місцями, переходячи одна в іншу.

Протилежності, перебуваючи в єдності, неперервно взаємо­діють між собою. Вони не тільки взаємообумовлюють і покла­дають, але і заперечують одна одну, протидіють у процесі роз­витку. Ця взаємодія протилежностей і являє їх боротьбу.

Відношення, що характеризується єдністю протилежностей і водночас постійною боротьбою між ними, називається супереч­ністю. Кожна річ, явище, процес являють собою єдність проти­лежностей: плюс - мінус, інтеграл - диференціал, асиміляція -дисиміляція, змінність - спадкоємність, виробництво - спожи­вання, добро - зло, комічне - трагічне і таке інше. Отже, супе­речність - це єдність взаємовиключаючих сторін, моментів, тенденцій речі, явища, процесу. Але, не дивлячись на внутріш­ню суперечливість, кожна річ, процес являють собою єдине.

Діалектична суперечність - це взаємодія протилежних сторін і тенденцій, що взаємовишіючають одна одну і разом з тіш знаходяться у внутрішній єдності і взаємопроникненні, виступа­ючи джерелом саморуху і розвитку об'єктивного світу і пізнання. Отже, структуру суперечностей створює відношення протилеж­ностей, їх єдність і боротьба. Зіткнення протилежностей, їхня взаємоборотьба є внутрішнім джерелом будь-яких змін, будь-якого розвитку. Єдність відносна, боротьба абсолютна.

Суперечність - це не тільки відносини протилежностей, але й процес їх розгортання, ступенями якого є тотожність, різни­ця, протилежність. Поняття «тотожність» означає початковий ступінь розвитку суперечності, процесу, а також момент пере­ходу, перетворення протилежностей одної на іншу. Виникнен­ня суперечності здійснюється як роздвоєння єдиного, як само-диференціація єдиного на протилежності. У момент роздвоєння одночасно у тому ж самому відношенні виникають і боротьба, і єдність протилежностей. У ході становлення суперечності бо­ротьба протилежностей усе більше висувається на передній план і стає внутрішнім глибинним джерелом розвитку.

312

Модуль II. Онтологія: структурна організація та діалектика буття

У самій боротьбі протилежності відіграють неоднакову роль. Провідною стороною боротьби є більш динамічна, імпульсив­на протилежність, що спонукає до заперечення дану єдність.

Боротьба протилежностей, що є внутрішнім джерелом, імпульсом, поштовхом розвитку, що не розв'язується своєчас­но, може гальмувати розвиток і за певних умов призводити до передкризових форм або кризи, породжуючи застійні явища, топтання на місці, рух назад. Причиною цього може стати не­своєчасне виявлення суперечностей, абсолютизація у розвит­ку ролі боротьби, запізнювання розв'язання суперечності.

Отже, витоком розвитку є роздвоєння єдиного на протилеж­ності, їх боротьба і розв'язання. Боротьба протилежностей веде зрештою до розв'язання суперечності, яка є переходом до нового якісного стану. Цей перехід є стрибком, революцією, переривом поступовості. Нові явища, що виникають, мають нові, притаманні їм суперечності, котрі є рушійною силою їхнього розвитку.

Залежно від місця у системі розрізняються внутрішні і зовнішні суперечності; стосовно сутності - суттєві і несуттєві; залежно від ролі у розвитку - основні і неосновні, а за типом у суспільстві - антагоністичні і неантагоністичні. Внутрішні, тоб­то суперечності, притаманні сутності певної системи, відіграють вирішальну роль у розвитку. Вони тісно пов'язані із зовнішні­ми. Зовнішні суперечності - це взаємодія протилежностей, що належать до різних об'єктів (наприклад, між суспільством і при­родою, організмом і середовищем). За певних умов внутрішні суперечності перетворюються у зовнішні і навпаки. У кожно­му явищі є багато суперечностей, тому для пізнання його суті важливим є виділення основної суперечності, тобто такої, роз­виток і розв'язання якої визначає вирішення всіх інших, нео­сновних суперечностей, і зумовлює перехід явища у нову якість. Вона врешті-решт зумовлює напрям розвитку і характер розв'язання суперечностей. У пізнанні явищ суспільного жит­тя велике значення має розрізнювання антагоністичних і неан­тагоністичних суперечностей. Антагоністичні суперечності при­таманні відносинам непримиренно ворожих соціальних сил, класів та соціальних систем.

313






Є.А. Подолъсъка «Кредитно-модульний курс з філософії...»





ВНУТРІШНІ




ВИДИ




ОСНОВНІ






















МІСЦЕ В СИСТЕМІ

РОЛЬ В РОЗВИТКУ




























НЕОСНОВНІ

ЗОВНІШНІ













\

ПРОТИ РІЧ







ПО ТИПУ В СУСПІЛЬСТВІ




























НЕАНТАГОНІСТИЧНІ




АНТАГОНІСТИЧНІ



  1   2   3   4   5   6   7

Схожі:

4. Метод інструмент побудови "нового світу" "Під методом, пише Декарт,...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка