1. Сутність та складові бюджетного менеджменту


Скачати 409.95 Kb.
Назва 1. Сутність та складові бюджетного менеджменту
Сторінка 1/3
Дата 15.03.2013
Розмір 409.95 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
  1   2   3
Вступ
Потреба у кваліфікованих фахівцях у галузі бюджетного менеджменту є особливо актуальною для України яка обрала шлях ринкових та демократичних перетворень, поступової інтеграції в Європейське співтовариство. Усе це вимагає нових підходів до процесу вивчення питань формування та успішного функціонування фінансової системи країни, а значить і потребує спеціалістів в галузі бюджетного менеджменту. Саме тому дисципліну «Бюджетний менеджмент» внесено до нормативних навчальних дисциплін, які вивчаються в обов’язковому порядку студентами всіх фінансових спеціальностей.

Метою дисципліни є вивчення функцій фінансових органів, органів законодавчої та виконавчої влади щодо бюджету та прийомів і методів, які використовують ці органи в процесі керування бюджетними ресурсами і відносинами, що виникають при постійному русі бюджетних потоків.

У процесі викладання дисципліни вирішуються такі завдання:

- з’ясування сутності бюджету як об’єкту управління та його структури;

- визначення бюджетного процесу та визначення ролі органів оперативного управління бюджетом і бюджетного контролю;

- висвітлення бюджетного планування як основи бюджетного процесу;

- розгляд процесу підготовчої роботи, що передує складанню проекту Державного бюджету;

- розгляд організаційних основ виконання Державного бюджету за доходами та видатками;

- вивчення обліку виконання бюджету, основним завданням якого є забезпечення управлінської системи необхідною інформацією.

- визначення ролі контролю за виконанням бюджету;

- ознайомлення з світовим досвідом бюджетного менеджменту.
ПРОГРАМА
ТЕМА 1. Сутність та складові бюджетного менеджменту.

Предмет та завдання курсу
Мета вивчення: зрозуміти сутність бюджетного менеджменту, засвоїти, що є об’єктом бюджетного менеджменту, усвідомити що є предметом бюджетного менеджменту, засвоїти складові бюджетного менеджменту.

Бюджетний менеджмент та його роль у бюджетному процесі. Визначення бюджетного менеджменту. Об’єкт і суб’єкти бюджетного менеджменту. Предмет бюджетного менеджменту як навчальної дисципліни. Складові елементи організації бюджетного процесу. Органи управління бюджетом. Етапи і методи управлінської діяльності в бюджетному процесі.

Складові бюджетного менеджменту: бюджетне планування, організація виконання бюджету, облік і звітність з виконання бюджету, контроль за виконанням бюджету.

Основні поняття: Бюджетний менеджмент, об’єкт , суб’єкт та предмет бюджетного менеджменту. Складові бюджетного менеджменту.
ТЕМА 2. Суть та структура бюджету держави

як об’єкта управління
Мета вивчення: зрозуміти економічну сутність та значення бюджету в ринковій економіці, засвоїти структуру та функції бюджету; усвідомити основи функціонування бюджетної системи та принципи її побудови ; познайомитися зі складом та джерелами формування доходів та напрямами здійснення видатків Державного бюджету; з’ясувати причини і заходи подолання бюджетного дефіциту.
Сутність Державного бюджету України, його структура. Бюджет як план формування та використання фінансових ресурсів. Аспекти визначення бюджету: за економічною суттю, за матеріальним змістом, за формою, за організаційною структурою. Структурні складові частини бюджету: загальний та спеціальні фонди. Реалізація сутності бюджету через його функції: розподільчу, регулюючу, стимулюючу, соціальну, контрольну. Бюджетна система та бюджетний устрій: основи бюджетного устрою, бюджетна система України, принципи побудови бюджетної системи, зведений бюджет України.. Доходи та видатки Державного бюджету. Методи, джерела і принципи формування доходів. Класифікація видатків та форми бюджетного фінансування. Витрати бюджету. Розмежування видів видатків на здійснення повноважень. Бюджетний дефіцит. Його причини, наслідки та межі. Класифікація дефіциту за ознаками. Джерела та шляхи покриття бюджетного дефіциту.

Зміст і структура бюджетного процесу в Україні: бюджетний цикл, основні задачі бюджетного процесу, Схема організації ефективного бюджетного процесу. Учасники бюджетного процесу. Розпорядники бюджетних коштів.

Основні поняття: бюджет, зведений фінансовий баланс держави, бюджетна система, бюджетний устрій, доходи державного бюджету, видатки бюджету, бюджетний дефіцит, бюджетний профіцит, оборотна касова готівка. бюджетний цикл, розпорядники бюджетних коштів, бюджетне зобов’язання., одержувач бюджетних коштів.
ТЕМА 3. Органи оперативного управління бюджетом
Мета вивчення: познайомитися з класифікацією державних органів управління бюджетом, з історичними аспектами їх розвитку та становлення; розглянути законодавчі документи, які регламентують діяльність органів оперативного управління бюджетом; усвідомити їх основні завдання, функції, структуру та підпорядкованість.

Класифікація органів державного управління бюджетом. Міністерство фінансів України – центральний орган державної виконавчої влади в сфері фінансової діяльності. Законодавчі документи, якими керується Міністерство фінансів України у своїй діяльності. Основні завдання Міністерства фінансів України, його функції та права. Вертикальна структура органів Міністерства фінансів. Структура центрального апарату міністерства. Фінансові управління обласних державних адміністрацій. Основні завдання, функції та права фінансових органів обласного рівня. Структура фінансового управління. Міські та районні фінансові відділи в Україні: головні завдання, функції, права, структура.

Законодавчі документи, якими керуються фінансові управління обласних державних адміністрацій, міські та районні фінансові відділи.

Державне казначейство, його призначення та функції. Організаційна структура Державного казначейства України. Структура центрального апарату Державного казначейства України. Вертикальна структура органів державного казначейства.

Державна контрольно-ревізійна служба України. Головні завдання. Організаційна структура контрольно-ревізійної служби та її функції.

Рахункова палата, її статус .Законодавчі документи, якими керується Рахункова палата у своїй діяльності. Завдання та функції Рахункової палати. Організаційний склад та форми взаємодії при здійсненні контрольних заходів.

Державна податкова служба України. Законодавчі документи , якими керується податкова служба у своїй діяльності. Система органів Державної податкової служби та їх функції. Податкова міліція, як структурний підрозділ податкової служби та її основні завдання.

Основні поняття: оперативне управління бюджетом, органи державного управління бюджетом, бюджетні повноваження, організаційна структура органа управління.
ТЕМА 4. Бюджетне планування
Мета вивчення : зрозуміти економічну сутність бюджетного планування як складової бюджетного процесу; з’ясувати задачі, принципи та методи бюджетного планування; зрозуміти сутність програмно-цільового методу планування; познайомитись з підготовчою роботою, яка передує складанню бюджету держави. Засвоїти процес розгляду та затвердження Державного бюджету, зміст Закону України «Про Державний бюджет».ознайомитись з порядком складання порядком складання проектів місцевих бюджетів; усвідомити що таке бюджетний регламент та визначити відповідальність за порушення бюджетного регламенту; вивчити основи кошторисного планування за окремими статтями кошторису.

Організаційні засади бюджетного планування та прогнозування бюджету.. Бюджетне планування як складова частина фінансового, його зміст, принципи і завдання.. Нормативно-правова основа бюджетного планування. Методологія, завдання та принципи бюджетного планування. Програмно-цільовий метод бюджетного планування. Рівні та етапи бюджетного планування. Організація бюджетного планування. Підготовча робота до складання проекту бюджету. Характеристика основних етапів розробки проекту бюджету.

Порядок складання проекту Державного бюджету України. Організаційні заходи складання проекту Державного бюджету, повноваження органів виконавчої влади щодо складання проекту Державного бюджету Розгляд проекту Державного бюджету в першому читанні, Підготовка проекту закону про Державний бюджет до другого читання та друге читання. Третє читання проекту закону про Державний бюджет України. Бюджетні призначення у випадку несвоєчасного прийняття закону про Державний бюджет України.. Порядок внесення доповнень і зауважень до проекту бюджету. Затвердження Державного бюджету. Закон про Державний бюджет, його зміст.

Порядок складання проектів місцевих бюджетів, їх взаємозв’язок з проектом Державного бюджету. Інформація для складання проектів місцевих бюджетів. Прогнозний, розрахунковий та кінцевий проекти місцевих бюджетів. Розгляд проекту бюджету в органах виконавчої і законодавчої влади, внесення в нього поправок і зауважень. Затвердження місцевих бюджетів.

Бюджетний регламент, його зміст, завдання та засади побудови. Затвердження бюджетного регламенту. Необхідність встановлення бюджетного регламенту на всіх рівнях бюджетної системи. Відповідність органів законодавчої і виконавчої влади за порушення бюджетного регламенту. Відповідальність Міністерства фінансів України і фінансових органів за порушення бюджетного регламенту.

Завдання і методологія планування доходів бюджету. Інформаційне забезпечення планування доходів.

Планування видатків на економічну діяльність держави. Бюджетне фінансування інвестиційних проектів. Планування державних дотацій та субсидій.

Кошторисне планування. Основи кошторисного планування. Оперативно-мережні показники, що визначають обсяг бюджетних асигнувань. Норми і нормативи кошторисного фінансування. Структура кошторису. Види кошторисів. Планування видатків за окремими статтями кошторису.

Основні поняття: бюджетне планування, бюджетне прогнозування, прогнозний план економічного й соціального розвитку України, державні цільові програми, методологія планування та прогнозування, методи планування, виконавець бюджетної програми, результативні показники.
ТЕМА 5. Організація виконання дохідної частини Державного бюджету
Мета вивчення: усвідомити організаційні основи та прин­ципи виконання бюджету; з'ясувати необхідність документів, які регламентують систему кодів та групування бюджетних показни­ків: бюджетного розпису та бюджетної класифікації; засвоїти кла­сифікацію доходів бюджету за джерелами надходжень; розгляну­ти системи касового виконання бюджету; зрозуміти порядок ви­конання бюджету за доходами органами Державного казначейст­ва, обґрунтувати його переваги.

Поняття та принципи виконання бюджету. Органи, що забезпечують виконання бюджету, розподіл функцій між ними.

Розпис доходів і видатків як основа виконання бюджету, порядок та терміни його складання, процес внесення змін до розпису, виконання розпису. Бюджетна класифікація доходів, структурні складові бюджетної класифікації, податкові, неподаткові надходження, доходи від операцій з капіталом, офіційні трансферти, цільові фонди.

Касове виконання бюджету: банківська система, змішана система, казначейська система. Єдиний казначейський рахунок. Казначейська система виконання Державного бюджету за доходами:. Зарахування платежів до бюджету: безготівкова та безготівкова форми перерахування платежів до бюджету. Функції органів Державного казначейства в процесі виконання державного бюджету за доходами. Операції з надходження доходів загального та спеціального фонду державного бюджету. Операції з виконання Державного бюджету на центральному рівні Державного казначейства.

Основні поняття: виконання бюджету, бюджетний розпис: річний розпис, помісячний розпис, розпис асигнувань, розпис фінансування, розпис повернення кредитів. Класифікація доходів бюджету, податкові, неподаткові надходження, доходи від операцій з капіталом, офіційні трансферти, цільові фонди. Банківська, казначейська, змішана системи виконання бюджету. Єдиний казначейський рахунок.


ТЕМА 6. Виконання Державного бюджету за видатками
Мета вивчення: усвідомити характеристику функціональ­ної, економічної, відомчої та програмної класифікації видатків; зрозуміти класифікацію фінансування бюджету та класифікацію боргу; засвоїти стадії касового виконання Державного бюджету за видатками в органах Державного казначейства та особливості здійснення окремих видатків.

Класифікація видатків бюджету, видатки бюджету, витрати бюджету, функціональна, відомча. економічна класифікація видатків: поточні видатки, трансфертні платежі, трансферти населенню, капітальні видатки, капітальні трансферти, нерозподілені видатки. Програмна класифікація видатків бюджету: видатки розвитку, споживання, витрати споживання,

Класифікація фінансування бюджету і класифікація боргу.

Стадія виконання Державного бюджету за видатками: встановлення бюджетних асигнувань головним розпорядникам коштів, затвердження кошторисів розпорядників коштів, взяття бюджетних зобов’язань, отримання товарів робіт і послуг, здійснення платежів, використання товарів, робіт і послу. Касове виконання видаткової частини бюджету: операції з відкриття асигнувань із загального та спеціального фонду Державного, здійснення видатків розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів. Порядок безготівкового здійснення платежів, виплати готівки розпорядникам або одержувачам бюджетних коштів, відмови у здійсненні видатків.

Особливості здійснення окремих видатків Державного бюджету: перерахування дотацій та субвенцій, взаємні розрахунки.

Основні поняття: класифікація видатків бюджету, витрати бюджету, розрахунково-касове обслуговування розпорядників коштів, функціональна класифікація видатків, відомча класифікація видатків, економічна класифікація видатків, програмна класифікація видатків, виконання видаткової частини бюджету, стадії виконання бюджету, відкриття кредитів, бюджетні зобов’язання, взаємні розрахунки.


ТЕМА 7. Облік виконання державного бюджету
Мета вивчення: зрозуміти організаційні засади та особливості бухгалтерського обліку виконання бюджету; засвоїти характеристику основних складових системи обліку;

Усвідомити бухгалтерські проводки з обліку операцій виконання бюджету за доходами; з’ясувати процес визначення результатів виконання бюджету.

Основні завдання бухгалтерського обліку Державного казначейства по виконанню бюджетів.

Функції бухгалтерського обліку. Особливості бухгалтерського обліку виконання бюджетів. Методи та організація бух обліку. Складові бухгалтерського обліку виконання бюджету : первинні документи, господарські операції, електронні документи, облікові регістри.

План рахунків бухгалтерського обліку виконання Державного та місцевих бюджетів України. Принципи побудови Плану рахунків Характеристика класів Плану рахунків. Відкриття рахунків у національній валюті в органах Державного казначейства.

Облік грошових коштів і доходів Державного бюджету і місцевих бюджетів. Облік операцій за доходами загального та спеціально фонду. Бухгалтерський облік зобов’язань бюджетних коштів.

Визначення результату виконання Державного бюджету. Етапи визначення результату виконання бюджету: підготовча робота, перевірка оборотів та залишків на рахунках синтетичного обліку, закриття рахунків на територіальному рівні органів державного казначейства, визначення результату виконання Державного бюджету Державного казначейства України.

Основні поняття: первинні документи, господарські операції, електронні документи, облікові регістри, План рахунків,, бюджетні рахунки, не бюджетні рахунки, реєстраційні рахунки, спеціальні реєстраційні рахунки,
ТЕМА 8. Звітність про виконання бюджету
Мета вивчення; зрозуміти правила організації фінансової звітності про виконання Державного бюджету, загальні вимоги та призначення звітності; усвідомити форми звітності розпорядників бюджетних коштів та періодичність надання звітності; засвоїти звітність органів Державного казначейства про виконання бюджету; з’ясувати порядок затвердження звіту про виконання Державного бюджету.

Організаційні основи фінансової звітності, зовнішні та внутрішні користувачі фінансової звітності. Загальні вимоги до фінансової звітності. Фінансова звітність за призначення , за обсягом показників, за терміном подачі.

Звітність розпорядників коштів про використання коштів бюджету: види та форми бюджетної звітності, місячна, квартальна, річна звітність. Пояснювальна записка до звіту. Періодичність бюджетної звітності. Склад документів бюджетної звітності, порядок їх складання, подання та затвердження.

Звітність органів Державного казначейства про виконання Державного бюджету. Зміст звітних документів, терміни і порядок їх подання.

Розгляд та порядок затвердження звіту про виконання бюджету держави.

Основні поняття: фінансова (бухгалтерська) звітність, зовнішня та внутрішня звітність, пояснювальна записка.

ТЕМА 9. Контроль за виконанням бюджету
Мета вивчення: зрозуміти сутність державного контролю, його види, форми та принципи організації; з’ясування методології та методики організації фінансового контролю у бюджетній сфері, тенденції подальшого вдосконалення системи державного контролю в сучасних умовах розвитку економіки; засвоїти порядок планування та проведення контролю у системі казначейства, контрольно-ревізійної служби та Рахунковою палатою;усвідомити міру відповідальності за бюджетні правопорушення учасниками бюджетного процесу; познайомитися з системою взаємозв’язків та координації діяльності між контролюючими органами щодо питань обміну інформацією та проведення комплексних контрольних дій.
Сутність та призначення фінансового контролю, його роль у виконанні бюджету. Структура фінансового контролю Види, форми та методи бюджетного контролю. Система державного фінансового контролю: предмет державного фінансового контролю, об’єкт контролю, суб’єкт контролю, сфера діяльності контролю, принципи контролю, процес контролю.

Органи державного фінансового контролю в Україні: система органів державного фінансового контролю, дві підсистеми органів державного контролю. Повноваження органів державного фінансового контролю: Верховна Рада, Рахункова палата України, Міністерство фінансів, Державне казначейство, органи Державної контрольно - ревізійної служби України

Вили, форми та методи державного фінансового контролю, класифікація видів контролю. Система державного внутрішнього фінансового контролю. Основні недоліки та основні напрями реформування системи державного внутрішнього фінансового контролю.

Порядок планування і проведення ревізій та перевірок органами контрольно-ревізійної служби. Етапи контрольно-ревізійного процесу. Результати контрольно-ревізійної роботи Акт ревізії.

Організація бюджетного контролю у системі казначейства: попередній та поточний фінансовий контроль.

Контроль ефективності використання бюджетних коштів Рахунковою палатою України: план роботи, підготовка до проведення перевірки, здійснення перевірки, оформлення результатів перевірки, перевірка виконання пропозицій за результатами перевірки.

Відповідальність за бюджетні правопорушення Призупинення бюджетних асигнувань, зупинення операцій з бюджетними коштами.

Порядок взаємодії між органами державного фінансового контролю.

Основні поняття: фінансовий контроль, державний фінансовий контроль, громадський контроль, предмет державного фінансового контролю, класифікація видів фінансового контролю, акт ревізії, бюджетне правопорушення.

ТЕМА 10. Світовий досвід бюджетного менеджменту
Мета вивчення: ознайомитись із бюджетним процесом в розвинутих країнах, методологією планування, бюджетним контролем.

Ринкова економіка і бюджет держави. Суспільні блага в системі змішаної економіки. Еволюція бюджетної практики і бюджетної процедури. Концепція фіскального обміну і бюджет.

Управління бюджетним процесом в розвинутих країнах. Демократичний вибір бюджетних пріоритетів. Політичний механізм бюджетних рішень. Органи оперативного управління бюджетом та бюджетного контролю.

Бюджетне планування. Економіко-аналітичні засади бюджетування. Методи програмного аналізу і раціоналізація розробки бюджетів. Програмно-цільові бюджети. Складання бюджетів „на нульовій основі”. Планування інвестицій за методом „затрати-вигоди”.

Виконання бюджету і бюджетний контроль. Методи контролю. Ревізійні органи законодавчої влади. Контроль за видатками. Забезпечення виконання намірів парламенту. Ефективність використання коштів. Регулювання міжбюджетних відносин.

Основні поняття: бюджетування , бюджет на « нульовій основі», бюджетний контроль.

.
Після вивчення дисципліни студент повинен вміти:
- визначати як проводиться організація бюджетного процесу, органи управління бюджетного процесу , повноваження та функції, які вони виконують на кожній стадії бюджетного процесу, Вміти аналізувати причини виникнення дефіциту бюджету, Визначати порядок складання, розгляду та затвердження Державного бюджету на наступний рік, користуватись класифікацію доходів бюджету за надходженнями та видатками для складання бюджету, знаючи структуру плану рахунків при казначейському обслуговуванні бюджету, вміти складати бухгалтерські проводки по рознесенню планових показників розпису бюджету, з виконання операцій дохідної частини за доходами загального та спеціального фондів, визначати результати виконання бюджету. Складати перелік документів, які необхідно надавати до казначейства при проведенні господарських операцій . Визначити перелік форм, зміст та строки надання фінансової звітності розпорядниками бюджетних коштів та територіальними органами Державного казначейства.

Чітко орієнтуватись які органи проводять контроль за виконанням бюджету, а також їх функції які вони виконують при цьому. Визначати відповідальність за виявлені бюджетні правопорушення учасниками бюджетного процесу.


  1   2   3

Схожі:

1 Охарактеризувати стратегічний аспект в управлінні та передумови...
Обґрунтувати зміст стратегічного менеджменту та складові системи стратегічного управління
ТЕМА Поняття і сутність менеджменту Обгрунтуйте необхідність існування...
...
Програма "Основи кадрового менеджменту" для професії "Офіс-адміністратор"
Сутність менеджменту персоналу й напрямки його розвитку. Менеджмент персоналу як суб’єктивне соціальне явище та сфера професійної...
1. Сутність і значення менеджменту Предмет, об’єкт і суб’єкт вивчення менеджменту
Наприклад, від пересічних американців дуже часто можна почути, що ефективну економіку США сформували три чинники – автомобілі, автомобільні...
Сутність та завдання інвестиційного менеджменту
Групування цінних паперів за порядком переваги щодо досягнення інвестиційних цілей
№1: Сутність, роль та методологічні основи менеджменту 9
Навчальний посібник для студентів напрямів 100400 «Транспортні технології» і 050200 «Менеджмент організацій»
3. Управління та організаційна структура готельного комплексу Поняття...
Організація як функція координації структурних підрозділів готельного комплексу. (для самостійного вивчення на основі повторення...
№1: Сутність і значення менеджменту
Наприклад, від пересічних американців дуже часто можна почути, що ефективну економіку США сформува­ли три чинники — автомобілі, автомобільні...
№1: Сутність і значення менеджменту
Наприклад, від пересічних американців дуже часто можна почути, що ефективну економіку США сформували три чинники — автомобілі, автомобільні...
Управління сучасним підприємством Сутність менеджменту Менеджмент
Управління в економічній системі здійснюється на двох основних рівнях: макрорівні, тобто охоплює все народне господарство, і мікрорівні...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка