Ніколаєва О. М., Макіївський економіко-гуманітарний інститут, Шамаєв В. В


Скачати 50.88 Kb.
Назва Ніколаєва О. М., Макіївський економіко-гуманітарний інститут, Шамаєв В. В
Дата 05.10.2013
Розмір 50.88 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи





Ніколаєва О.М.,

Макіївський економіко-гуманітарний інститут,

Шамаєв В.В.,

Донецький національний технічний університет
УДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИКИ ВИЗНАЧЕННЯ РЕЙТИНГУ ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИЩІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ
В умовах ринкової економіки перед кожним суб’єктом постає завдання вирішення таких проблем, як:

  1. задоволення попиту на вироблені товари та надані послуги;

  2. забезпечення якості цих товарів та послуг.

Оптимальне застосування цих критеріїв у практичній діяльності кожного суб’єкту дозволить йому стати конкурентоспроможним.

Рейтингове оцінювання вищих навчальних закладів, які є суб’єктами ринку освіти, є важливим фактором як для споживачів освітньо-наукових послуг, тобто майбутніх студентів при прийнятті рішення про вибір навчального закладу та випускників, які планують вступати до аспірантури, але й для постачальників цих послуг - самих ВНЗ, оскільки показує не тільки сильні, але й „вузькі місця”, на які слід звернути увагу керівництву даного закладу та заподіяти заходи щодо усунення проблем та підвищення якості викладання та конкурентоспроможності ВНЗ.

Проте існуюча на сьогоднішній день методика визначення рейтингу ВНЗ є недосконалою і не відображає повної та об’єктивної інформації про діяльність навчального закладу, перш за все, через оцінку тільки кількісних показників [2,3], більшість яких має суб’єктивний характер, і потребує подальшого перегляду та внесення відповідних змін.

На наш погляд, доцільно проводити ранжування вищих навчальних закладів за такими чотирма групами показників (як кількісних, так і якісних):

  1. Показники затрат - визначають обсяги та структуру ресурсів, які забезпечують діяльність вищого навчального закладу:

    • джерело фінансування (за категоріями – державні, недержавні);

    • питома вага штатних академіків, професорів, доцентів у загальній кількості штатного професорсько-викладацького складу навчального закладу;

    • кількість студентів (денної, заочної, очно-заочної форм навчання), аспірантів;

    • матеріально-технічне забезпечення ВНЗ:

- аудиторії, обладнані сучасним устаткуванням;

- наявність електронно-обчислювальної техніки (кількість на 100 осіб) та можливість доступу до Інтернет та спеціалізованих баз даних;

- бібліотечний фонд (забезпечення електронними навчально-методичними матеріалами, які розроблені викладачами даного ВНЗ відповідно до навчальних програм);

  • наявність у гуртожитках електронно-обчислювальної техніки з можливим доступом до мережі Інтернет.

2. Показники продукту - використовуються для оцінювання досягнення поставлених цілей (кількість користувачів послугами, що виробляються в процесі діяльності навчального закладу):

  • відповідність фактичного набору студентів до ліцензії Міністерства освіти і науки України;

  • показник відношення кількості студентів-випускників до загальної чисельності зарахованих до 1 курсу на бюджетну форму навчання (цієї ж групи, потоку, спеціальності, напряму);

  • відсоток осіб, що захистили дисертації, з числа осіб, що вступили до аспірантури;

  • відсоток осіб, що захистили дисертації у спеціалізованій раді ВНЗ, займаючи посади працівників органів влади та управління, а також представників бізнес-еліти;

  • відсоток громадян іноземних держав, що захистили дисертації у спеціалізованій раді ВНЗ.

  1. Показники ефективності - відношення обсягу наданих послуг до витрат, пов’язаними з їх наданням, у грошовому або іншому вираженні (витрати ресурсів на одиницю показника продукту):

    • вартість навчання одного студента;

    • кількість навчальних годин на одного професора, доцента, викладача, студента;

    • участь студентів у міжнародних олімпіадах, конференціях, дослідницьких проектах;

    • укладені угоди про міжнародне співробітництво з вищими навчальними закладами близького та дальнього зарубіжжя;

    • участь викладачів вищого навчального закладу у міжнародних конференціях, грантах тощо одноособово (чи колективом) та разом зі студентами;

    • кількість опублікованих статей у наукових збірниках близького та далекого зарубіжжя (викладачами та студентами окремо та сумісно);

    • кількість підготовлених та виданих підручників, навчальних посібників, монографій;

    • кількість патентів та свідоцтв на інтелектуальну власність, отриманих ВНЗ, за тематикою науково-дослідних та дипломних робіт;

    • відсоток іноземних студентів, які після закінчення ВНЗ, обрали посади за здобутою спеціальністю в інших державах;

    • цільове (нецільове) використання бюджетних коштів.

4. Показники якості - відображають якість послуг, що надані навчальним закладом:

  • кількість випускників, які закінчили навчальний заклад з красним дипломом;

  • відповідність існуючого рівня успішності контрольним оцінкам, виявленим незалежним тестуванням;

  • працевлаштування випускників за спеціальністю як на вітчизняному ринку праці, так і закордонному;

  • відповідність підготовки ВНЗ фахівців відповідно державному замовленню та прогнозу змін на ринку праці;

  • виконання викладачами ВНЗ сумісних з іноземними колегами дослідницьких проектів, грантів (можливе залучення студентів), результатом діяльності яких мають бути конкретні результати соціально-економічного характеру (наприклад, розробка та впровадження на підприємствах вугільної промисловості устаткування по утилізації метану та упередженню вибухів, енергозберігаючих технологій, скорочення чисельності працівників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зниження рівня безробіття, створення нових робочих місць, обґрунтування житлово-комунальних тарифів, збільшення доходної бази (скорочення видатків) місцевого бюджету тощо).

При такому великому різноманітті критеріїв доцільно, на наш погляд, включити ще один - рівень корумпованості вищого навчального закладу, - який також впливає на якість підготовки майбутніх фахівців у бік зниження. Проведення оцінки за цим критерієм потребує розробки окремої методики із залученням громадських організацій.

На наш погляд, дані критерії є комплексними і дозволять отримати інтегровану оцінку змісту навчання, технологій, які використовуються під час навчання, здобутих знань тощо.

Використання запропонованих індикаторів для визначення рейтингу вищого навчального закладу дозволить отримати більш точну, об’єктивну і достовірну інформацію, а її опублікування у засобах масової інформації – зробить прозорим і відкритим весь процес рейтингової оцінки кожного ВНЗ.

Література


1. Матеріали до доповіді Міністра освіти і науки України С.М. Ніколаєнка на підсумковій колегії Міністерства освіти і науки з питання “Забезпечення якості вищої освіти – важлива умова інноваційного розвитку держави і суспільства”.- м. Харків, 1-2 березня 2007 рік

2. Методика определения рейтингов университетов Украины «Топ-200 Украина» // Зеркало недели, № 11 (640), 24-30 марта 2007 г.


3. Леновицька О. Багатьом відображення не сподобалося…// Зеркало недели, № 16 (645), 28 квітня - 11 травня 2007 г. .

Схожі:

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ МІЖНАРОДНИЙ...
Велика хартія вольностей” 1215 р. Створення англійського парламенту та його компетенція в епоху середньовіччя
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ МІЖНАРОДНИЙ...
Поява людини на території України та її розвиток у палеоліті, мезоліті, неоліти та енеоліті
РІВНЕНСЬКИЙ ЕКОНОМІКО ГУМАНІТАРНИЙ ТА ІНЖЕНЕРНИЙ КОЛЕДЖ

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ТАВРІЙСЬКИЙ...
Конференцiя відбудеться 15 березня 2012 року в м. Севастополі на базі Севастопольського економiко-гуманiтарного інституту. До участі...
Запрошуємо вас до співпраці в збірнику наукових праць «Гуманітарний...
«Гуманітарний часопис» – періодичному виданні гуманітарного факультету Національного аерокосмічного університету імені М. Є. Жуковського...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ АЗОВСЬКИЙ РЕГІОНАЛЬНИЙ ІНСТИТУТ УПРАВЛІННЯ ЗНТУ
ЕКОНОМІКО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК КУРОРТНО-РЕКРЕАЦІЙНИХ ТЕРИТОРІЙ
Затверджено
Юридична клініка є структурним підрозділом Севастопольського економіко-гуманітарного інституту Таврійського національного університету...
Урок на тему: „ Економіко географічна характеристика Німеччини.”
Сформувати в учнів систему знань про особливості економіко – географічного та політичного положення, населення й господарства Німеччини,...
Економіко-географічна характеристика Великобританії
Мета: сформувати в учнів систему знань про основні економіко-географічні характеристики Великобританії; вдосконалити практичні навички...
Економіко-географічна характеристика Півдня США
Територія Сполучених Штатів Америки ділиться на три великих економічних райони: промислова Північ, що була рабовласницький Південь...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка