Снігурівська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний методичний кабінет Горохівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Розвиток творчих здібностей учнів через впровадження інноваційних музичних технологій


Скачати 431.23 Kb.
НазваСнігурівська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний методичний кабінет Горохівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Розвиток творчих здібностей учнів через впровадження інноваційних музичних технологій
Сторінка1/3
Дата15.12.2013
Розмір431.23 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Музика > Документи
  1   2   3


Снігурівська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет

Горохівська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів

Розвиток творчих здібностей учнів через впровадження інноваційних музичних технологій


2012
Упорядник: Бійчук А. Г.

вчитель вищої категорії

Горохівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Рецензенти : Богданова Г. О.

завідуюча методичним кабінетом

відділу освіти Снігурівської

райдержадміністрації

Благодатна З. І.

методист районного методичного кабінету

відділу освіти


Посібник містить інтерактивні творчі вправи для учнів 5-8 класів у відповідності до вимог програми









Моє кредо:
ЗАХОПИТИ учнів музикою, ЗАКОХАТИ їх у музику, НАВЧИТИ розуміти її красу.


«Думала: главное - формировать,

Делать, ваять, лепить.

Думала: верный маршрут показать,

Править, лечить, учить.

Думала: рваться, бороться, рубить,

Мчаться, коль сила несет.

А оказалось - всего лишь любить.

Только любить. Вот и всё.»




Творити – жити двічі

/А.Камю/

Школа - дивна країна!

Кожен день не схожий на попередній, немає часу нудьгувати, кожен учень - особистість. У цій країні виживають

  • найстійкіші,

  • найтерплячіші,

  • найвідданіші,

  • найщиріші,

  • найвідповідальніші,

  • найдобріші,

  • найчуйніші,

  • найдивніші люди.

Прелюдія

    Мистецтво – важлива частина життя людини. І воно є одним із головних засобів прилучення дитини до культури і духовних цінностей.  Твори мистецтва сприяють художньо-образному засвоєнню світу, тому в сучасній школі велика увага приділяється розвитку художньо-творчих здібностей,  здатності до сприймання, розуміння й творення художніх образів, потреби в духовному самовираженні.

Серед предметів естетичного циклу музика найбільше стимулює до творчої діяльності, сприяє формуванню пізнавально-пошукових та емоційно-мотиваційних функцій, розвитку творчого мислення, здібностей, а також позитивних якостей характеру (систематичності, працьовитості, наполегливості у досягненні мети) . Слід підкреслити, що розвиток творчої особистості, її якостей та індивідуальних особливостей має здійснюватись на основі інтенсивного оволодіння знаннями, уміннями і навичками, щоб одне сприяло інтенсифікації другого. Тільки наділивши учнів певним мінімумом загальноосвітніх знань, можна говорити про самостійне створення ними різноманітних, оригінальних, творчих продуктів .

    Нова програма з музичного мистецтва дозволяє вчителю, спираючись на кращі зразки митців української та світової культури, розвивати здібності учнів сприймати, відчувати і розуміти чудове. На своїх уроках учитель формує різні компетенції учнів, готує їх до життя і нові методи, які він використовує на уроці, допомагають йому в досягненні мети. 

Для розвитку творчого потенціалу школярів у художній діяльності необхідно розвивати такі творчі здібності:

- пізнавальний інтерес до музики;

- творчу уяву і образно-асоціативне мислення;

- хист до інтерпретації та імпровізації.

    Звертаючись на уроках музики до методів інтерактивного навчання, вчитель має велику можливість залучити дітей до активної творчої діяльності. Їх застосування  залежить як від теми, так і від навчальної інформації конкретних уроків, термінів та понять, які необхідно засвоїти. За допомогою методів інтерактивного навчання вчитель може  швидко й якісно перевірити знання дітей, цікаво розпочати нову тему, використовуючи гру, зробити підсумок уроку. 





Велику роль в активізації учбового процесу на уроках відіграє гра.

В наш час умови життя змінюються швидкими темпами. Вплив цих змін на школярів знайомий кожному вчителеві. Вони бачать їх прояви на кожному уроці. Через канали засобів масової інформації діти і підлітки отримують різні, часто суперечливі враження. Вони бачать, чують і знають вже в юні роки значно більше, ніж їхні батьки. Але ця сучасна форма «пізнання» світу ускладнює духовно-цілісне спілкування і все частіше зводить його до емоційного заколисування. Провести цікавий урок потребує багато зусиль і енергії, тому що доводиться конкурувати з можливостями у вигляді засобів масової інформації і бізнесу розваг. Тому грі приділяється значна увага.

У процесі гри в дітей виробляється звичка зосереджуватися, мислити самостійно, розвивати увагу, прагнення до знань. Захопившись, учні не помічають, що вчаться, пізнають, запам'ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, понять, розвивають фантазію.

Дидактична гра - не самоціль на уроці, а засіб навчання і виховання.

Вона забезпечує досягнення ряд найважливіших освітніх завдань:

1) стимулювання мотивації і інтересу;

2)розвиток навичок (критичного мислення, аналізу, взаємодії, комунікації, конкретних умінь);

3) зміна установок (конкуренція і співпраця);

4) саморозвиток або розвиток завдяки іншим учасникам.

За допомогою гри можна зняти психологічну напругу; мобілізувати розумові зусилля, розвинути навички самодисципліни, створити обстановку радості на заняттях.

Гра – це майже завжди змагання.

У своїй роботі використовую різні види ігор: тренувальні, пізнавальні, сюжетно-рольові та творчі.

Тренувальні: «Музичне лото», «Музичні ребуси», «Гірські відлуння», «Музичне доміно», «Музичний літачок». Для активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку логічного мислення, пропоную завдання «Знайди пару», «Сортування», «Ланцюжок асоціацій», «Комп´ютерний вірус» та інші. Такий вид роботи заохочує дітей до навчання, викликає бажання створювати такі завдання самостійно один для одного, розвиває їхні творчі здібності

Розвитку творчих здібностей сприяють ігри «Впізнай за голосом» (розрізнення тембрів), «Проспівай далі» (краще запам'ятовування тексту пісні), «Переплутались слова» (на уважність), «Нота в слові» і т. д.

Творчі ігри займають особливе місце. Вони вимагають тривалої підготовки: вокальні конкурси, робота в мікрогрупах, творчі проекти…В них учні набувають додаткових знань, розвиваються творчі здібності, реалізуються ідеї сумісної співпраці, самоврядування, виховуються через колектив такі якості як відповідальність кожного за успішність та дисципліну.

   Ось деякі з них, які можна застосувати на уроках музики.

   1. « Слово-слово-речення-запитання-відповідь».

    Учитель (або учень), звертаючись до одного з учнів, показує портрет композитора і каже: «Слово». Учень відповідає. Іншому учню пропонується продовжити гру, називаючи нове слово (це може бути час, коли жив композитор, країна, де він народився, або його музичний твір тощо). Третій учень, до якого звертаються з завданням – «Речення»,складає речення з названими словами. Четвертий – ставить запитання до цього речення. П’ятий – дає відповідь.

«Портрет».

    а) Лисенко. –  Композитор. –  М.В.Лисенко - видатний український композитор ХІХ-ХХст. – Де народився Микола Лисенко? – Видатний український композитор М.В.Лисенко народився на Полтавщині.

     б) Лисенко. – Опера. – М.Лисенко написав оперу «Тарас Бульба» - Яку пісню М.Лисенко неодноразово використав в опері «Тарас Бульба»? – В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня «Засвистали козаченьки».

      в) Лисенко. – Кантата. – М.Лисенко створив кантату «Радуйся, ниво неполитая» - На чиї вірші написана кантата «Радуйся, ниво неполитая»? - Кантата М.Лисенка «Радуйся, ниво неполитая» написана на вірші Т.Шевченка.

     Варіантів цієї гри може бути дуже багато. Її можна застосовувати на різних етапах уроку або ж на підсумковому уроці. Гра допомагає перевірити знання з попередніх тем, а також стимулює розвиток мови і мислення.  

2.  « Вірю -  не вірю.»

   Таку гру можна використати під час вивчення будь-якої теми. Її можуть проводити як учитель, так і діти, об’єднані в групи між собою.

    Складаються питання і зачитуються в класі. Кожне запитання починається словами: «Чи вірите ви, що…?». Учні погоджуються, або ні. Кожну відповідь треба обґрунтувати, або виправити помилку.

-        Чи вірите ви, що у Бетховена є симфонія№2 «Богатирська»?

-        Чи вірите ви, що лібрето – це літературний текст опери?

- Чи вірите ви, що М. Леонтович – німецький композитор?

- Чи вірите ви, що опера – це хореографічна постанова?

- Чи вірите ви, що музика –це мова почуттів? і т. д.

3.    «Митці та їх твори.»

     Гру можна проводити ланцюжком по кожному з рядів. Кожен ряд є   командою.

        Один учень називає прізвище композитора,  художника, скульптора      тощо, інший має швидко назвати його твір. Якщо відповідь вірна, естафета гри передається наступному. Якщо учень відповідає невірно, або затримується з відповіддю, він вибуває з гри і його замінює інший. Перемагає той ряд (або команда, якщо діти об’єдналися у групи), де залишилося більше гравців. 

4.    «Музичне доміно».

  Учні об’єднані в групи. Кожній з груп пропонують аркуші, на яких записано 12 фраз, які не мають закінчення. На інших аркушах –  їх закінчення. Необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз. 

 Приклад.

1.    Вокаліз – це музичний твір для виконання…(голосом без слів).

2.    Лібрето – літературний текст …(опери).

3.    Оркестровий вступ до опери, балету тощо називається…

(увертюрою).

4.    В фіналі Другої симфонії П.І.Чайковського використана українська народна пісня…(«Журавель»).

5.    Славетний український композитор С.С.Гулак-Артемовський був ще й чудовим… (актором, співаком).

6.    Квартет – це музичний твір для… (4-х виконавців).

7.    Йохим, один з героїв повісті «Сліпий музикант», співав пісню… («Ой, там на горі та й женці жнуть»).

8.          В оповіданні «Старий кухар» згадується музичний інструмент під назвою… (клавесин).

9.    Німа гра акторів в балеті, яка складається з виразних жестів і міміки називається…(пантомімою).

10.  В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня… ( «Засвистали козаченьки»).

11.                    Пісню «Засвистали козаченьки» створила відома українська піснярка… (М.Чурай).

12.                    Великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами та симфонічним оркестром називається…(кантата)

5.   « Учителі та учні.»

Цю гру застосовують на різних етапах уроку (під час опитування, повторення, підведення підсумку). У грі беруть участь дві команди , які міняються ролями і по черзі ставлять один одному запитання з даної конкретної теми або ж з теми семестру. Оцінка (перемога команди) залежить від кількості правильних відповідей.



6. «Ланцюжок асоціацій ». За допомогою цієї гри можна швидко перевірити знання фактичного матеріалу на різних етапах уроку.

Австрія→диво-дитина→музичний геній→ «Реквієм»→…

Рок→ «Ліверпульська четвірка» → «Жуки»→ «Leit it bie»→…

Маруся Чурай→ «Засвіт встали козаченьки»→М. Гоголь→ М. Лисенко→ …
6. « Знайди пару»

За допомогою цієї гри можна закріплювати або перевіряти  знання учнів з вивченої теми.   

Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує однакові картки. На них  прізвища композиторів і назви їх творів або назви жанрів та відповідні назви творів, записані у неправильному порядку.Завдання: хто швидше знайде відповідність і заповнить таблицю або зобразить відповідь графічно.





8. «Нота в слові». Ця гра розвиває творчу уяву, увагу, пам'ять учнів, дає змогу повторити тривалості нот та деякі музичні терміни.



9. «Сортування» .Учням пропонується «посортувати» прізвища відомих людей за родом їх діяльності.

Композитори Художники

М. Лисенко, В. Барвінський, В. Моцарт, Т. Шевченко, М. Дерегус, Ю. Щуровський, П. Чайковський, А. Куїнджі, А. Вівальді, Рафаель Санті, Ф. Шуберт, М. Божій

10. «Що зайве?»

Учитель пропонує учням картки з декількома  поняттями ( терміни, назви творів, прізвища композиторів, письменників). Діти мають визначити яке  з даних понять зайве.

   Пісня – мелодія – лібрето – вірш.

   Кантата – оповідання – хор.

   Лисенко – Ревуцький – Гоголь – Гулак-Артемовський.

Сценарій – мюзикл – кіно – опера

Лібрето – балет - кантата

Таку ж  роботу можна проводити,  використовуючи портрети композиторів, репродукції тощо.  

11. «Комп’ютерний вірус». Учитель пояснює, що у зв’язку з тим, що комп’ютер вражений вірусом, відбувся збій у роботі системи, тому уням пропонується створити антивірусну програму і «навести лад» у поданій роботі:

Бароко

Зразковий

Класицизм

Пишний

Реалізм

Враження

Импресіонізм

Справжній

Сюїта

Торкатися

Арія

Ряд

Токата

Співзвуччя

Симфонія

Пісня

  1   2   3

Схожі:

Коробківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розвиток творчих здібностей учнів засобами художнього слова на уроках української мови і літератури
Яготинська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний...
Тонкий листовий деревний матеріал, який виготовляють із кряжів або брусів струганням чи лущенням колоди?
Відділ освіти Тальнівської райдержадміністрації Районний методичний...
Алфавітний покажчик портретів найвідоміших українських письменників
Відділ освіти Кам’янської райдержадміністрації Черкаської області...
Посібник є збірником літературних диктантів із зарубіжної літератури для 9 класу
ВІДДІЛ ОСВІТИ Амвросіївської районної державної адміністрації Амвросіївський...
Людина та її життя. Друга зумовлена тим, що сучасне покоління живе на зламі епох, зміна яких пов’язана з динамічними процесами у...
У КРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ...
Старунський НВК, Богородчанська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 та Порогівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, серед команд загальноосвітніх шкіл І-ІІ...
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ВІДДІЛ ОСВІТИ
Провести 08 травня 2013 року районні змагання з легкої атлетики серед учнів загальноосвітніх шкіл району на базі Богородчанської...
Розвиток творчих компетентностей учнів через використання інтерактивних...
Комунальний заклад «Середня загальноосвітня школа №4 з класами вечірньої очної форми навчання м. Тернівки»
Відділ освіти Веселинівської райдержадміністрації Районний методичний...
...
УКРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ВІДДІЛ ОСВІТИ
Богородчанської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 форум батьківської громадськості «Розвиток особистості школяра на засадах загальнолюдських...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка