|
Скачати 84.99 Kb.
|
Сценарій виховної справи з хімії «Хімічна мозаїка» Мета: показати різноманітність хімічних речовин, їх широке застосування у господарській діяльності людини, у побуті; у ігровій формі вивчити формули речовин; познайомити учнів із шкідливим впливом деяких речовин як на здоров'я людини, так і на довкілля; виховувати патріотизм, почуття любові та гордості за свою країну, бережливе ставлення до навколишнього середовища. Ведучий : На кухні в нас в кожній родині Відомі змалку речовини: Це сода й оцет, сіль й вода. Їх забери – і вже біда! слайд 2 Вони з дитинства нам знайомі. Та до кінця все ж не відомі. Про них дізнаємось багато, Щоб добре їх нам, друже, знати. Ведуча: Вогонь у темряву ночей Приніс на землю Прометей. слайд 3 На себе не надівши плаття, Наш пращур вже розпалює багаття. слайд 4 (Лунає пісня Б.Моісеєва «Дай мне огня». Вибігає «вогонь» та танцює.) Вогонь: По сцені бігати вже годі. Про мене кажуть так в народі: *Вогонь – добрий слуга, але поганий хазяїн. *Гаси вогонь, доки не розгорівся. *Вогонь – цар, а вода – цариця. *Вогонь – біда, і вода – біда, а без вогню і без води ще більша біда. Ведучий : Вогонь потрібний людству, дійсно. Все сполучається із киснем. Ведуча ( доторкаючись до «вогню») : слайд 5 Я стверджую категорично: Реакція екзотермічна!!( дує на палець). (Вогонь забігає за лаштунки. Виходить кухар.) Кухар : А щоб підняти в духовці тісто, слайд 6 Нам допоможе сода, звісно. Та не одна, а в парі з оцтом. Реакція йде дуже просто, І виділяється якраз Потрібний вуглекислий газ! слайд 7 Білий дистильований оцет є продуктом бродіння кислоти у алкогольних рідинах. Оцтова кислота розповсюджена в рослинах як у вільному стані , так і у вигляді солей та складних естерів. При приготуванні овочевих салатів рекомендується оцет додавати безпосередньо перед їжею, тому що кисле середовище значно знижує вміст каротину. А сода – це загальна назва натрієвих солей карбонатної кислоти. Кальцинована сода – безводний карбонат натрію Na2CO3, а харчова або питна сода має формулу NaHCO3. Природна сода зустрічається в озерах, у вигляді твердих відкладень. Ця речовина – один з основних продуктів хімічної промисловості. Вона використовується під час виробництва скла, мила, целюлозно – паперовою, текстильною, нафтовою та іншими галузями промисловості. (уходить) Ведуча (звертається до ведучого): слайд 8 За сіль ви не забули, друже? Її відсутність не байдужа. Ведучий: Без неї не обходиться застілля. Про сіль послухайте прислів`я: *Без солі й без хліба погана бесіда. *Ліпше недосолити, ніж пересолити. *Недосіл на столі, пересіл на спині. *Несолоно їсти, що з немилим цілуватись. *Де багато невісток, там борщ солоний. *Чоловік без друга, що їжа без солі. Ведуча : Її величність NaCl у природі більш відома під назвою галіт (кам`яна сіль). Вона забезпечує постійний осмотичний тиск крові, створює умови для існування червоних кров`яних тілець( еритроцитів), зберігає здатність м`язів скорочуватись, а в шлунку утворює хлоридну кислоту, необхідну для перетравлення та засвоєння їжі. Ведучий : слайд 9 За рік людина споживає 3-5 кг кухонної солі. Ведуча : слайд 10 А ось історична довідка. *В Київській Русі князі платили своїм дружинникам та лісорубам сіллю. *Від давньогерманського слова «галь» (сіль) виникли назви міста Галле, дрібної монети галер та Галичини. *У Ефіопії вже на початку ХІХ ст. на соляні гроші – стандартні бруски солі розміром 65 на 5 см – можна було купити будь – який товар. Лікар : слайд 11 Ви, напевно, знаєте, що концентрація NaCl у воді Мертвого моря та солотвинських озер така висока, що у ній можна лежати на поверхні води. Така вода лікує нервові розлади, запалення суглобів, слонову хворобу. Вона гоїть гнійні рани. Глибоко під землею у соляних шахтах обладнані палати для хворих на астму. Стіни, підлога, стеля - усе це з NaCl. А ще ін`єкції цієї речовини необхідні при холері. Ведуча : Багато ми про сіль дізнались. Ще борошно, мабуть, зосталось? Ведучий : слайд 12, 13 Його забути не годиться! Дарує борошно пшениця. Поживні речовини вуглеводи Нам додадуть і міцності, і вроди. Виходить лікар. Лікар : Вуглеводи – це численна, широко розповсюджена група органічних сполук, що складає незамінний фактор харчування. Основний вуглевод у харчуванні людини – це крохмаль ( хімічна формула (С6Н10О5)n, що складає 80% усіх споживаних вуглеводів. У різних продуктах, що є його постачальниками в харчуванні людини, міститься неоднакова кількість крохмалю. Головні постачальники крохмалю: борошно пшеничне і житнє – 60-68%; крупа манна – 68-73%; крупа гречана, перлова, пшоно – 65%; горох, квасоля – 43-47%; макаронні вироби – 68%; хліб пшеничний – 47-53%; хліб житній – 45-50%. А ось картопля, яку вважають основним крохмалистим продуктом, містить тільки 18% крохмалю, зелений горошок – 7%. У найбільш розповсюджених овочах – капусті білокачанній, моркві, помідорах – тільки 0,2-0,5% крохмалю. ( заходить) Виходить жнець із снопом спілої пшениці.(Лунає пісня «Ой, на горі та й женці жнуть»). Жнець : слайд 14 Для трударя немає кращої палітри, Ніж ці фосфати та селітри. Вони врожаєм щедрим відродяться. І золотом лани заколосяться! А щоб нітратів не наїстись за столом, Ти хімію вивчай, майбутній агроном! слайд 15 Азотні мінеральні добрива називають селітрами. Це KNO3 , NaNO3 , NH4NO3 , Ca(NO3) 2, а також добривами є солі амонію ( NH4)2SO4 ; рідкий амоніак NH 3; Важливими фосфатними добривами є: подвійний суперфосфат Ca(H2PO4)2 простий суперфосфат Ca(H2PO4)2 + CaSO4 фосфоритне борошно Ca3(PO4) 2 Ось на екрані ви бачите приклади мінеральних добрив, які широко застосовуються у сільському господарстві. А ось надлишок добрив у грунті може зашкодити нашому організму. Особливо це стосується нітратних добрив. Слайд 16 Нітрати (як важкі метали, радіонукліди) завжди містяться в грунті та воді. Будь-які рослини постійно витягають із грунту нітрати та перетворюють їх на органічні азотовмісні сполуки ( амінокислоти, білки). Власне кажучи, за рахунок цього рослини і живуть. Тому в них завжди є нітрати, але важливо – у яких кількостях. Самі по собі ці сполуки для організму людини нешкідливі. Але частина їх перетворюється на нітрити ( солі азотистої кислоти), що блокують дихання клітин і призводять до зв'язування гемоглобіну , зростання вмісту холестерину та молочної кислоти. Як же відрізнити без спеціальних приладів овочі з великою кількістю нітратів? Бажано не купувати надто дрібні й надто великі овочі, а також капусту з яскраво-зеленим листям. Дотримуючись цього правила, можна істотно знизити ризик потрапляння нітратів в організм. Крім того, овочі з великим вмістом нітратів, як правило, мають неприродний присмак. Слайд 17 Ведуча : Прослухали багато інформації. Для організму це шкідливі комбінації! Ведучий : слайд 18 В нас речовин уже чимало. Не вистачає тільки…сала! А сало ніжно зваблює тільцем, І хліб наставив загорілу спину… Якщо ти млієш, слухаючи це, Ти не любить не можеш Україну! Ведуча : А сало якраз й придумали українці, але справжньою батьківщиною сала правильніше вважати Італію. Саме там, у місті Колоната, три тисячі років тому з`явилося лярдо – найперше сало. Причому ідея створити кулінарний шедевр із свиного жиру належала рабовласникам, які шукали рецепт дешевої та калорійної їжі для рабів. Нагадаємо, що сало з точки зору хіміка – це насичені жири. Ведуча : слайд 19 Як борщ й вареники зварити? Що треба взяти, любі діти?(питає зал) Ведучий : слайд 20 Так, без води нема життя! Це знає і мале дитя. Виходить «Вода» і каже: слайд 21 Відкриваєш в кухні кран, Н 2О тече нам там. А, як відомо, без води І ні туди, і ні сюди. І подивись: з хмар у вікно слайд 22 Стукоче знову Н 2О. А нам без неї, без води, І ні туди, і ні сюди! Ведучий : В народі кажуть: *Нема голоду, коли п`ється вода. *Літа пливуть як вода. *Від вогню, води і злої жінки – боже борони! Вода : А ось подивіться, наскільки я розповсюджена та всім потрібна. (демонструє таблицю «Вода» -23 слайд презентації). Таблиця «Вода» Ведуча : Український народ має багато пісень про воду. Ну, наприклад Хлюпоче хвиля через край. слайд 24 Тут нас чарує водограй. (лунає пісня «Водограй» у виконанні С.Ротару). У спеку дасть тобі напиться слайд 25 У полі милая криниця. (пісня «Ой, у полі криниченька») А в нас тече дуже давно слайд 26 Старий та сивий наш Дніпро. (пісня «Тече вода» С.Ротару) Виходить еколог. Еколог:(читає вірша О.Підсухи) Дніпра нема, а є болотні твані Та й ще нестерпний сморід навкруги. Твої, Тарасе, правнуки погані Спаскудили дніпровські береги. А все робилось ніби для добра, А вийшло – ні добра, ані окраси. Нема, писав ти, другого Дніпра, Нема уже і першого, Тарасе! Еколог: Людина засмічує планету пестицидами, мінеральними добривами, радіоактивними речовинами, сполуками важких металів, шлаками, промисловими відходами та просто побутовим сміттям. Слайд 27 \к/ф про сміття1\ Ми вирішили з'ясувати, Чи є сміття у себе біля хати. Слайд 29 Важливо,щоби всюди було чисто. Досліджуємо ми і наше рідне місто. \к/ф про сміття( репортаж)\ Ведучий: Міста забруднені такі… Поради ваші нам які? Еколог: Прості поради, не важкі: Не засмічуй навколишнє середовище! Слайд 31 Якщо треба розкласти багаття – розкладай його за правилами. Бережи ліс від пожежі! Слайд 32 Не ламай дерева і кущі, не рви траву. Слайд 33 Не лякай і не вбивай тварин, навіть якщо вони тобі не до вподоби. Бережіть воду – джерело життя на Землі. Слайд 34 А ось поради у масштабах країни. \к\ф про переробку сміття\ Давайте ж берегти блакитну цю оселю! Слайд 36 Інакше всі опинимось в пустелі. Мети ми повинні слайд 37 Разом досягти. Здорова планета – Здоровий і ти! Ведуча (виходить в українському вбранні): слайд 38 Нехай же вічно нам усім Земля дарує хліб та сіль! (лунає пісня «Земле моя» у виконанні С.Ротару, під музику іде слайд – шоу краєвидів України). слайд 37-39 Всі учасники виходять на сцену. Список використаної літератури:
Підготувала вчитель хімії вищої категорії Скоропадськак Світлана Олексіївна Наша адреса: 09108 Київська область, м. Біла Церква, вул. Леваневського, 52/4. Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури та спорту ( КОЛІФКС). |
2. Заміна наявного в публікації зображення імпортованим Якщо ж зображення виглядає грубо, як "мозаїка" з кольорових квадратів, то зміните установки відображення імпортованої графіки або... |
О. М. Науменко. Хімічна освіта в школі: екскурс в історію // К.:... О. М. Науменко. Хімічна освіта в школі: екскурс в історію // К.: Шкільний світ. – Хімія. Біологія. – 2003. – №63, 65 (315, 317) |
Дипломної педагогіческої освіти. Математична логіка Матеріал розбито на теми. Важливими темами є: «Подільність чисел», «Комбінаторні задачі», «Задачі – забави», «Задачі – казки», «Принцип... |
Хімічна промисловість. Галузева структура хімічної промисловості Мета: сформувати уявлення про галузеву структуру хімічної промисловості й особливості основних галузей хімічного комплексу |
Охарактеризувати склад, особливості розвитку й розміщення основних... Основні поняття: промисловість, енергетика, металургія, машинобудування, хімічна промисловість, спеціалізація |
41. Економічні райони за В. Поповкіним Він має розвинений агропромисловий комплекс; за виробництвом цукрового буряка (23,5% обсягу в країні) й соняшника (17,4%) район посідає... |
Закони термохімії Хімічна термодинаміка вивчає переходи хімічної енергії в інші форми – теплову, електричну і т п., встановлює кількісні закони для... |
ПРОГРАМА створення і використання матеріальних резервів для запобігання,... ... |
ПРОЕКТ ПРОГРАМИ створення і використання матеріальних резервів для... ... |
ПРОЕКТ ПРОГРАМИ створення і використання матеріальних резервів для... ... |