ПРОЕКТ
Вноситься
Кабінетом Міністрів України
ЮМ. АЗАРОВ
“ ” 2013 р.
Закон УкраЇни
Про корми
_____________
Цей Закон визначає правові та організаційні засади виробництва та обігу кормів, регулює відносини між органами виконавчої влади та операторами ринку кормів.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Терміни та їх визначення
1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
1) безпечні корми — корми, які не справляють шкідливого впливу на здоров’я тварини та є придатними для споживання тваринами;
2) гігієна кормів — заходи та умови, необхідні для здійснення контролю за небезпечними факторами і забезпечення придатності кормів для споживання тваринами з урахуванням їх використання згідно з призначенням;
3) додаткові корми — кормові суміші, які мають високий вміст певних речовин (мінералів, білків, жирів тощо), але які, беручи до уваги їх склад, є достатніми для денного раціону тварин лише за умови, якщо вони вживаються разом з іншими кормами;
4) експлуатаційний дозвіл — документ дозвільного характеру, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини оператору ринку кормів на підставі проведення перевірки відповідності його потужностей вимогам законодавства про корми та дає змогу оператору ринку кормів провадити господарську діяльність з виробництва та/або введення в обіг кормів;
5) комбікорми — кормові суміші, які збалансовані за вмістом необхідних для тварин речовин відповідно до особливостей виду тварин та їх господарського призначення, а також склад яких є достатнім для добового раціону тварин;
6) корми — кормові матеріали, кормові суміші, комбікорми чи будь-яка речовина або продукт, перероблені, частково перероблені чи неперероблені, включаючи добавки, призначені для годування тварин;
7) кормові суміші — суміш принаймні з двох кормових матеріалів, незалежно від того, містять вони чи ні кормові добавки, для годування тварин, у тому числі комбікорми та додаткові корми;
8) кормові добавки — речовини, мікроорганізми або суміші інші, ніж кормовий матеріал або премікси, які навмисно додані до корму або води з метою задоволення потреб тварин у годуванні, досягнення сприятливого впливу на характеристики кормів, продуктів тваринного походження, продукцію тваринництва, екологічні наслідки тваринницької діяльності, продуктивність та благополуччя тварин, зокрема шляхом впливу на шлунково-кишкову флору та засвоюваність кормів чи колір декоративних рибок та птахів;
9) кормові матеріали — продукти рослинного або тваринного походження, головним призначенням яких є задоволення поживних потреб тварин у їх природному стані, свіжі або консервовані та продукти їх промислової переробки, а також органічні та неорганічні речовини, які призначені для годівлі тварин безпосередньо або після переробки, або у приготуванні кормових сумішей, або як наповнювач для преміксів;
10) маркування — описи, знаки для товарів і послуг, назва торгової марки, зображення чи символи, що стосуються кормів і розміщені на будь-якій упаковці, етикетці (стікері), споживчій тарі, контретикетці, кольєретці, ярлику, пробці, листку-вкладиші, документі, повідомленні, інших елементах упаковки, що супроводжують чи належать до таких кормів;
11) настанова з належної практики виробництва кормів — комплекс заходів стосовно оцінки небезпечних факторів та заходів щодо зниження рівня ризику до максимально можливого рівня під час виробництва кормів;
12) наповнювач — речовина, яка зазвичай використовується для розчинення, розведення, розпилення або іншої зміни фізичного стану кормової добавки з метою полегшення її застосування або використання без зміни її специфічних властивостей та функцій;
13) небезпечний фактор — будь-який фізичний, хімічний, біологічний чинник у кормі або стан корму, що може спричинити шкідливий вплив на здоров’я тварини або людини;
14) небезпечні корми — корми, що мають негативний вплив на здоров’я людей або тварин, або корми, що роблять харчові продукти, одержані від тварин, які використовуються для виробництва харчових продуктів, небезпечними для споживання людиною, або корми, що у своєму складі містять заборонені до вживання речовини;
15) неправильно марковані корми — корми, маркування яких вводить в оману споживача, в тому числі якщо корм продається під назвою іншого продукту, або схожий на загальновизнану назву, або маркування корму не відповідає вимогам цього Закону;
16) непридатний корм — корм, який вважається непридатним до споживання твариною у разі, коли:
він містить шкідливу речовину та/або організми з концентрацією, що робить його шкідливим для здоров’я тварини;
він підготовлений, запакований чи у будь-який інший спосіб вироблений або перебуває в обігу у такий спосіб чи за таких умов, що може спричинити його шкідливий вплив для здоров’я тварини;
він міститься у контейнері або упаковці, які частково або повністю складаються із шкідливих речовин (речовини), що може зробити корм небезпечним для здоров’я тварини;
він цілеспрямовано підданий іррадіації, за винятком використання іррадіаційної технології відповідно до встановлених вимог безпечного використання та застосування радіаційної іонізуючої технології;
він містить кормову добавку, що не зареєстрована для використання в Україні, або харчову добавку, яка не дозволена для використання у певному кормі, або кормову добавку, яка зареєстрована для використання у певному харчовому продукті, але була включена в обсязі, що перевищує встановлений законодавством рівень, або якщо такий відсутній, — рівень включень, установлений відповідними міжнародними організаціями;
пошкодження корму було приховано у будь-який спосіб для збільшення обсягу чи ваги або для зменшення його якості чи властивостей, або необґрунтовано (безпідставно) робить його більш привабливим чи таким, що має більшу цінність;
17) обіг — введення в обіг та/або зберігання кормів для цілей реалізації, включаючи пропонування до реалізації, та/або іншої форми передачі, реалізації, розповсюдження або будь-яку іншу форму передачі незалежно від її здійснення на платній чи безоплатній основі. Дії, спрямовані на виконання рішення про переробку (зміну визначеного використання), вилучення та/або утилізацію кормів, не вважаються обігом;
18) оператор ринку кормів — юридична або фізична особа — підприємець, що провадить діяльність, пов’язану з первинним виробництвом, виробництвом, введенням в обіг та/або обігом кормів. Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок;
19) первинне виробництво кормів — виробництво продукції, включаючи вирощування, збір врожаю, доїння, розведення тварин до моменту забою, або рибальство, що призводить виключно до появи продуктів, які не піддаються іншим операціям після їх заготівлі, збирання або ловлі, крім простої фізичної обробки, такої як очищення, пакування, зберігання, природне сушіння або силосування;
20) повідомлення про ризик — обмін інформацією і висновками протягом усього процесу проведення аналізу ризику щодо небезпечних факторів і ризиків, факторів, пов’язаних з ризиком і усвідомленням ризику;
21) премікси — суміші кормових добавок або суміші однієї кормової добавки або кількох кормових добавок з кормовими матеріалами чи водою, які використовуються як носії, не призначені для безпосереднього годування тварин;
22) простежуваність — можливість документально ідентифікувати оператора ринку кормів, час, місце, предмет та інші умови поставки (продажу або передачі), достатні для встановлення походження кормів, призначених для тварин, або речовин, що призначені для включення до кормів для тварин, на всіх стадіях виробництва, переробки та обігу;
23) ризик — можливість виникнення шкідливого впливу на здоров’я людини і тварини та ступінь цього впливу, що походить з небезпечного фактора у кормах;
24) стадії виробництва та обігу кормів — будь-які стадії виробництва, у тому числі первинне виробництво, введення в обіг, зберігання, транспортування, реалізація або постачання кормів для тварин;
25) технологічна добавка — будь-яка речовина, що сама по собі не є кормом, а використовується лише для обробки кормових добавок з метою досягнення технологічних цілей, і в результаті ні сама, ні її похідні не можуть проявити небажану реакцію своїми залишками на здоров’я тварин, людей чи на стан навколишнього природного середовища та не вплинуть негативно в технологічному плані на кінцевий кормовий продукт.
2. Терміни “аналіз ризику”, “виробництво”, “державний інспектор”, “державний контроль”, “забруднення”, “забруднююча речовина”, “ідентифікація”, “етикетка”, “належна практика виробництва”, “обладнання та інвентар”, “одиниця упаковки (контейнер)”, “оцінка ризику”, “партія”, “поживна цінність”, “потужності”, “сільськогосподарська продукція”, “строк придатності”, “управління ризиком” стосуються кормів і вживаються у значенні, наведеному у Законі України “Про безпечність та якість харчових продуктів”, терміни “готові корми”, “державний ветеринарно-санітарний контроль”, “державні інспектори ветеринарної медицини”, “тварини” — у значенні, наведеному у Законі України “Про ветеринарну медицину”, а термін “рибальство” — у значенні, наведеному у Законі України “Про тваринний світ”.
Стаття 2. Законодавство про корми
1. Законодавство про корми складається з цього Закону, Закону України “Про ветеринарну медицину”, інших нормативно-правових актів.
2. Якщо міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством про корми, застосовуються правила міжнародного договору.
Стаття 3. Сфера дії Закону
1. Дія цього Закону поширюється на юридичних та фізичних осіб —підприємців, які здійснюють промислове виробництво та вводять в обіг корми для тварин.
2. Дія цього Закону не поширюється на осіб, які здійснюють виробництво кормів:
для тварин, не призначених для виготовлення харчових продуктів;
для тварин, призначених для виготовлення харчових продуктів для власного споживання.
Розділ II державне управління у сфері виробництва та обігу кормів
Стаття 4. Органи, що здійснюють державне управління у сфері виробництва та обігу кормів
1. Державне управління у сфері виробництва та обігу кормів здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері ветеринарної медицини, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини.
Стаття 5. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері виробництва та обігу кормів
1. До повноважень Кабінету Міністрів України у сфері виробництва та обігу кормів належить:
забезпечення здійснення державної політики у сфері виробництва та обігу кормів;
затвердження порядку видачі або відмови у видачі експлуатаційного дозволу, його переоформлення, видачі дубліката, тимчасове припинення/поновлення дії, анулювання;
інші повноваження, передбачені законом.
Стаття 6. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері ветеринарної медицини
1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері ветеринарної медицини, належать:
затвердження:
- критеріїв відповідності потужностей, що використовуються для виробництва кормів, кормових добавок, преміксів, їх зберігання та обігу;
- порядку здійснення державного ветеринарно-санітарного контролю у сфері виробництва та обігу кормів;
- форм документів, що застосовуються державними інспекторами ветеринарної медицини під час здійснення державного ветеринарно-санітарного контролю;
- рівнів включень кормових домішок до корму для тварин або на поверхні корму;
інші повноваження, передбачені законом.
Стаття 7. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини
1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини, належать:
організація та здійснення державного ветеринарно-санітарного контролю;
видача документів дозвільного характеру;
здійснення державної реєстрації та ведення реєстру потужностей, що використовуються для виробництва кормів, кормових добавок, преміксів, їх зберігання та обігу;
ведення реєстру потужностей, що використовуються для виробництва, зберігання та/або обігу кормів, кормових добавок, преміксів з метою їх імпорту в Україну;
сприяння розробленню настанов з належної практики виробництва кормів та настанов щодо застосування принципів системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР);
забезпечення відкритості, доступності та безоплатності реєстру потужностей в електронному вигляді;
забезпечення відкритості, доступності та безоплатності реєстру для громадськості в електронному вигляді на його офіційному веб-сайті;
інші повноваження, передбачені законом.
Стаття 8. Повноваження посадових осіб, які здійснюють державний ветеринарно-санітарний контроль
1. Організація та здійснення державного ветеринарно-санітарного контролю покладається на Головного державного інспектора ветеринарної медицини України, головних державних інспекторів ветеринарної медицини та державних інспекторів ветеринарної медицини.
2. Державні інспектори ветеринарної медицини у межах своїх повноважень мають право:
безперешкодного доступу до потужностей, інших засобів, в тому числі транспортних, які використовуються для виготовлення та обігу кормів;
інспектувати і відбирати зразки з метою перевірки відповідності законодавству про корми;
проводити аудит постійно діючих процедур, що засновані на принципах НАССР;
перевіряти документи щодо виконання операторами ринку кормів вимог законодавства про корми та отримувати їх копії;
проводити оцінку результатів лабораторних досліджень (випробувань) зразків кормів;
видавати приписи щодо усунення порушень вимог законодавства про корми;
перевіряти вантажі з кормами, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї;
дозволяти ввезення (пересилання) на митну територію України та/або вивезення (пересилання) з неї вантажів з кормами;
видавати постанови у разі порушення вимог законодавства про корми;
звертатися до суду щодо конфіскації та/або знищення кормів у передбачених законом випадках;
видавати розпорядження або інший розпорядчий документ про тимчасову заборону обігу кормів, про тимчасове припинення виробництва або його окремих процесів;
видавати, тимчасово припиняти, анулювати та поновлювати дію експлуатаційних дозволів;
тимчасово припиняти та поновлювати дію реєстрації;
у разі необхідності залучати до проведення інспектування правоохоронні органи;
на інші повноваження, передбачені законом.
3. Якщо під час державного ветеринарно-санітарного контролю виявиться, що у процесі використання потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл, порушуються відповідні ветеринарно-санітарні заходи або технічні регламенти, державний інспектор ветеринарної медицини видає письмовий припис про усунення порушення. Якщо вагомість цього порушення створює безпосередню загрозу здоров’ю тварин, державний інспектор ветеринарної медицини видає припис про негайне усунення цього порушення або заборону використання відповідного обладнання та подає звіт разом з необхідними матеріалами і документами відповідному головному державному інспектору ветеринарної медицини або його заступнику.
|