Тема. Сонячна система. Мета


НазваТема. Сонячна система. Мета
Дата25.12.2013
Розмір57.9 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Астрономія > Документи
Тема. Сонячна система.

Мета. Формувати уявлення про Всесвіт, Сонячну систему і Сонце як її центр; формувати науковий світоглід учнів, еле­ментарне поняття орбіта планети. Розвивати уяву; продовжувати формувати вміння порівнювати, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки. Виховувати допитливість, доказовість мислення, взаємоповагу і взаєморозуміння в процесі колективної навчально-пізнавальної діяльності в групах або в парах.

Обладнання: ППЗ „Природознавство. 4 клас“, текст „Сонце“.

Хід уроку
І Організація учнів до уроку (вправа-енергізатор „СОНЕЧКО“).

- Посміхнись, як сонечко. Закрий очі. Уяви, що сонячне тепло зігріло усе твоє тіло. Візьми за руки сусідів. Відчуй тепло їхніх рук і подаруй їм своє. Побажай подумки здоров’я собі, природі, усім людям на Землі. І всі будемо здорові.
ІІ Діагностика знань учнів (вправа „Мішечок знань“, яка проводиться в групах).

- Ми з Вами вже вивчали природознавство, маємо деякі знання. Тому із „Мішечка“ пропоную дістати слова і розповісти все, що знаєта про ці предмети (зорі, сузір’я, Сонце, Місяць).
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

- З давніх часів людині цікаво було спостерігати за небом, небесними тілами; пояснювати, чому одні мають великі розміри, інші яскраво сяють, тощо. Навіть виникла наука про небесні тіла – астрономія.

Довідкове бюро“: „Слово астрономія походить від двох грецьких слів: астрон – зоря, номос – закон“.

- Тому людей, які вивчають зорі, називають астрономами. А ось у давнину астрономів називали звіздарями. Відомо, що навіть первісні люди спостерігали за заряним небом – на стінах печер були знайдені відповідні малюнки. Наші предки вірили, що у небі існує стільки зірок, скільки людей на Землі; що в кожної людини є своя зірка: коли людина народжується, то внебі засвічується нова зоря, а як помирає, то зірка гасне. Також вважали, що Сонце – „цар неба“, який удень освітлює і зігріває землю, а вночі „ховається“ за неї, „обходить“ Землю і на ранок з’являється на сході.

А як же досліджують зоряне небо сучасні астрономи? („Гронування“).

дослідження зоряного неба




спеціальні прилади вивчення карт польоти космонавтів дослідження за допомогою

(телескопи) зоряного неба автоматичних приладів
ІV Повідомлення теми та завдань уроку

- Сподіваюся, що сьогодні на уроці Ви отримаєте нові знання про небесні тіла Сонячної системи, які пізніше поглиблюватимете на уроках астрономії; дружно та арезультативно працюватимете у парах та групах, підтримуватимете один одного, будете уважними.
V Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1 Зорі – розпечені космічні тіла

- На нічному небі ми бачимо багато маленьких яскравих вогників – зір, кожна із яких – це велетенська розпечена куля. Але іх колір різний (білий, жовтий, червоний, блакитний). Залежить колір зорі від температури на їхній поверхні. Подивіться уважно фрагмент (ППЗ, урок 1, розділ 2), заповніть таблиц та скажіть, які зорі найяскравіші.

Види зір

Температура на їхній поверхні

Білі або блакитні




Жовті




Червоні




(10-20 тисяч градусів, 6-7 тисяч, 3-4 тисячі градусів)

2 Сузір’я – скупчення зір

- Зорі на небі розташовані групами. Перегляньте фрагмент (ППЗ, урок 1, розділ 3) та скажіть (питання на дошці):

1 Як називаються скупчення зір? (Сузір’я)

2 Яке скупчення ми бачимо у нас над головою? (Молочний (Чумацький) шлях).
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3 Сонце – найближча до Землі зірка. Роль Сонця у Сонячній системі

- Найближча до Землі зоря – Сонце. Прочитайте текст та коротко розкажіть нову цікаву інформацію про Сонце своїм товаришам (4 групи – 4 частини тексту).
1 Сонце — величезна розжарена газоподібна куля, джерело світла, тепла й життя на Землі. Ще в далекі часи різні народи шанували Сонце як божество. У стародавніх єгиптян покровителем порядку був найвідоміший з усіх богів бог Сонця — Ра, а зображували його у вигляді сокола із сонячним диском на голові. Стародавні греки називали бога Сонця Геліосом, який щодня проноситься по небу в золотій колісниці, запря­женій вогненними кіньми. У міфах скандинавських народів жінка-сонце Сіль править двома кіньми, упряженими в її колісницю, а іскри з-під її коліс освітлюють Землю.
2 Сонце — центр Сонячної системи, його маса у 330 000 раз більша за масу Землі. 1300 планет таких, як Земля, могли б розміститися на ньому.

Сонце в 740 разів перевершує за масою всі планети, разом узяті, і ця маса своїм тяжінням притягує планети, змушуючи їх рухатися навколо себе по орбітах, подібних до кола.

Світло від Сонця до Землі дохддить за 8 хвилин 18 секунд, до­лаючи відстань 150 млн км. Температура на поверхні Сонця — 6000°, а всередині — близько 15 млн°.
3 На Сонці виявлено 66 хімічних елементів, усі вони є й на Землі. Серед них переважають кисень, вуглець, азот, залізо, алюміній. В ядрі Сонця відбуваються термоядерні реакції колосальної сили. Тут виробляється 90 % випромінюваної Сонцем енергії. Вугілля, нафта і газ виникли із залишків стародавніх рослин, які використовували енергію Сонця для свого росту й розвитку. Тільки за три доби воно посилає нам стільки тепла і світла, скільки можна було б здобути, спаливши всі земні запаси нафти, вугілля і всі ліси. Два мільйони ядерних електростанцій змогли б замінити Сонце на Землі.
4 Сонце водночас випромінює і згубне ультрафіолетове проміння, від якого нас рятує озоновий шар. Свою енергію Сонце випромінює нерів­номірно, іноді сильними енергетичними вибухами. В період найбільшої сонячної активності порушується радіозв’язок, спричиняються магнітні бурі, погіршуються умови для польотів літаків та космічних летальних апаратів, загострюються серцеві хвороби. Під впливом Сонця перебу­вають усі природні процеси на Землі, життя людей, важливі господарські проблеми.
Висновок: Сонце — величезна розжарена газоподібна куля, джерело світла, тепла й життя на Землі. Воно є центром Сонячної системи. Під впливом Сонця перебу­вають усі природні процеси на Землі, життя людей, важливі господарські проблеми.
4 планети Сонячної системи – холодні космічні тіла

- Перегляньте уважно фрагмент (ППЗ, урок 1, розділ 5) та скажіть, чим відрізняються планети від зірок та скільки планет у Сонячній системі. (Планети – небесні тіла, що не випромінюють світла і тепла. Із серпня 2006 року у Сонячній системі налічують 8 планет).
Довідкове бюро“: Раніше вважалося, що в Сонячній системі 9 планет. Але на XXVI Асамблеї Міжнародного астрономічного союзу (МАС), яка відбулася 24 серпня 2006 року в Празі, ухвалено рішення називати Плутон не „планетою“, а „карликовою планетою“. Присутні в Празі астрономи з усього світу ухвалили це рішення шляхом голосування. Таким чином, у Сонячній системі є вісім планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Карликовими планетами вважатимуться Плутон і Харон, якого раніше називали супутником Плутона. МАС офіційно визнав Плутон планетою у травні 1930 р. — тоді вважали, що він значно більший за розміром.
- Розгляньте у підручнику схему „Планети Сонячної системи“ , назвіть планети, які знаходяться ближче до Сонця, ніж Земля, далі від Сонця.

5 Сонячна система – частина Всесвіту

- В ході ході уроку ми вже з’ясували, що Сонце разом із планетами, зірками, кометами, астероїдами, матеорами (ілюстрації) утворюють Сонячну систему, яка постійно рухається у Всесвіті. Як Ви гадаєте, чи єдина наша Сонячна система у космосі? (Думки учнів).
- Перегляньте фрагмент (ППЗ, урок 1, розділ 9) та скажіть, як називається зоряна система, до складу якої входить наша Сонячна.
VІ Узагальнення та систематизація знань

- Багато цікавої інформації ми отримали сьогодні на уроці. Та щоб усе це добре запам’ятати, я пропоную групам укласти „астрономічний словничок“ (4 групи – 4 частини для словничка).
1 Астрономія - ...

Всесвіт - ...
2 Зоря - ...

Планета - ...
3 Сонце - ...

Сонячна система - ...
4 Сузір’я - ....

Чучацький шлях - ...

Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІ Домашнє завдання

  1. Опрацювати за підручником текст „Сонячна система“ (с. 76-78).

* 2) За допомогою довідкової літератури:

а) підготувати повідомлення про малі космічні тіла (кометами, астероїдами, матеорами) та підібрати ілюстрації до повідомлень;

б) написати твір-мініатюру „Подорож у Всесвіті“.

Схожі:

Урок природознавства. 4 клас Тема. Сонячна система
Мета : ознайомити учнів з елементами астрономії; на доступних прикладах розкрити поняття : зорі, Всесвіт, планети, Сонячна система;...
Тема : Сонячна активність та її вплив на Землю
Мета : познайомити учнів з сонячною активністю; показати її вплив на Землю та пояснити як впливає сонячна активність на живі організми;...
Урок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система
...
Уроку: Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Мета: Навчальна: Поглибити знання учнів про Сонце та Сонячну систему;навчити учнів розрізняти планети, розвивати вміння працювати...
УРОК № Тема: Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Сонця; уявлення про причини зміни пір року; вміння висловлювати передбачення, доводити їх правильність, міркувати за аналогією, узагальнювати...
Урок 1 Сонце. Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Ми уже познайомилися з нашою Галактикою і небесними тілами, дізналися, як людство почало освоювати космос. Давайте пригадаємо те,...
Урок 1 Сонце. Сонячна система. Рух планет навколо Сонця
Ми уже познайомилися з нашою Галактикою і небесними тілами, дізналися, як людство почало освоювати космос. Давайте пригадаємо те,...
Тема уроку: Народовладдя. Мета уроку
Основні поняття і терміни: народовладдя, вибори, електорат, абсентеїзм, виборча система, мажоритарна виборча система, пропорційна...
ТЕМА ГРОШОВО-КРЕДИТНА СИСТЕМА РОСІЇ
До 1917 р кредитна система Росії розвивалася за капіталістичними законами. У Російській імперії існувала трирівнева кредитна система,...
Тема: Поняття, система і значення Особливої частини кримінального права
Система кримінально-правових норм, в яких сформульовані ознаки окремих злочинів і встановлені види та розміри покарання за їх вчинення,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка