Природнича вікторина «Розумники» (8 – 9 клас) Мета


Скачати 76.99 Kb.
НазваПрироднича вікторина «Розумники» (8 – 9 клас) Мета
Дата21.12.2013
Розмір76.99 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Астрономія > Документи
Природнича вікторина «Розумники» (8 – 9 клас)
Мета: Поглибити знання учнів з географії, біології та інших наук

природничого циклу, розвивати логічне мислення пам'ять;

формувати пізнавальний інтерес до цих галузей науки.

Обладнання: картки з висловлюваннями для І туру, малюнки древньоримських богів відповідно до назв планет Сонячної системи

Хід проведення

Відбірковий тур

Серед учнів проводиться бліц-вікторина. З теми «Сонячна система» задаються запитання з метою виявити 5 – 7 учнів, які мають найвищий рівень знань з даної теми. Для цього за кожну правильну відповідь учні отримують фішки. За їх кількістю і визначаються ті, хто виходить до основного кола гравців.

  1. Сонце – це зірка – джерело світла і тепла в Сонячній системі. Чи надовго ще вистачить сонячної енергії? (За підрахунками вчених – ще на 5 млрд. років)

  2. Чи обертається Сонце навколо своєї осі? Як? ( Швидкість обертання Сонця навколо своєї осі біля полюсів 35 земних діб, а на екваторі – 25 земних діб)

  3. Як часто магнітні полюси Сонця змінюються на протилежні? (Кожні 11 років)

  4. Чому відбуваються сонячні затемнення? ( Місяць встановлюється в положенні між Землею і Сонцем )

  5. Яка тривалість дня на Меркурії? Чому? ( Від сходу до заходу Сонця на Меркурії проходить 176 земних діб. Це тому, що швидкість обертання планети навколо своєї осі становить 2/3 швидкості обертання планети навколо Сонця )

  6. З чого складається атмосфера на Меркурії? ( З натрію, гелію і водню )

  7. Які планети Сонячної системи не мають супутників? ( Меркурій і Венера )

  8. Чому на Венері високий атмосферний тиск і температура? (Атмосфера Венери містить у 105 разів більше вуглекислого газу, ніж атмосфера Землі, тому парниковий ефект розігріває Землю лише на 30° С, а Венеру до 500° С і щільніша атмосфера має більшу вагу, а отже й тиск)

  9. Чим знамениті гори Максвелла на Венері? (Назви гір, вулканів та інших об’єктів на Венері прийнято давати жіночі, а гори Максвелла – чоловічого роду)

  10. Яка планета підходить до Землі найближче? (Венера – на відстань 45 млн. км)

  11. На якій планеті найдовша доба? (На Венері – 243 земні доби)

  12. Яка планета обертається навколо своєї осі проти руху по орбіті? (Венера )

  13. Який об’єкт на Землі називають «вечірньою зіркою»? (Венеру)

  14. На поверхні якої планети Сонячної системи вода є у рідкому стані? (На Землі)

  15. Чому на Землі існують пори року? (Бо земна вісь має нахил до площини орбіти 23,5° )

  16. Яка ще планета Сонячної системи має приблизно так само нахилену вісь? (Марс)

  17. На полюсах Марса лежать снігові шапки. З чого вони? (Снігові шапки Марса із замерзлого вуглекислого газу )

  18. Чому поверхня Марса має червоний відтінок? (Пісок, що знаходиться на поверхні Марса іржавого кольору від наявних у ньому оксидів заліза )

  19. Чому колір поверхні Марса змінюється? (Бурі на планеті піднімають хмари піску і оголюють темну тверду поверхню )

  20. На якій планеті колись були річки? ( На Марсі залишились русла прадавніх річок )

  21. Чому Венера, Меркурій не мають супутників, а інші планети мають? (Чим ближче до Сонця, тим більша його сила тяжіння; малі планети-супутники просто не втримуються силою тяжіння перших найближчих до Сонця планет )

  22. З яких газів складається атмосфера планет віддалених від Сонця? (З водню і гелію)

  23. Що мають спільного Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун? (Всі ці планети велетні, складаються із газів, мають кільця навколо себе)

  24. Яка швидкість обертання Юпітера навколо своєї осі? (Велика, найбільша серед планет Сонячної системи, 10 годин )

  25. На якій планеті Сонячної системи швидкість вітру найбільша? ( На Нептуні - >2000 км/год; на Юпітері 500 км/год, на Сатурні в районі екватора 1800 км/год )

  26. Що знаходиться в центрі Юпітера? (Ядро з рідкого водню, який через високий тиск стає схожий на метан і здатний проводити електричний струм і утворювати магнітне поле)

  27. Скільки кілець має Сатурн? (Колись думали, що три: А, В, С; зараз досліджено сотні )

  28. У якої планети найбільше супутників? (У Сатурна – 32 )

  29. Коли відкрили Уран? (13 березня 1781 року)

  30. Чому Уран бірюзового кольору? (Бо в атмосфері планети метан поглинає світло червоного спектра )

  31. Чому Уран має великий кут нахилу до площини орбіти (98°), а силові лінії магнітного поля не проходять через його вісь? ( Бо колись він зіткнувся з іншою планетою)

  32. З чого складаються кільця Сатурна? (З каменів, вкритих кригою, або з водяної криги )

  33. З чого складаються кільця Урана? (Із замерзлого метану )

  34. Чому Нептун має блакитнувате забарвлення? ( 3% урану, що міститься в атмосфері планети, поглинають червоні промені )

  35. Чому у Нептуна лише два супутники? (Один з них, Тритон, прилетів ззовні і будучи захоплений гравітаційним полем планети « розігнав » інші супутники )

  36. Чим особливий Плутон? (Найхолодніша планета; найменша;і не тверда, і не газова, а з вуглекислого газу, азоту, води; має витягнуту орбіту і то ближче до Сонця, ніж Уран і Нептун, то найдальше )


Гравці, які набрали найбільшу кількість балів виходять в коло основного змагання, де бали починають підраховуватися спочатку.
Тур І.

Пояснити як учні розуміють подані вислови, які обирають на картках. (За правильну відповідь від 1 до 3 балів в залежності від повноти)


  • Рослина – посередник між небом і землею.

К. А. Тімірязєв


  • Одна людина залишає в лісі слід, сотня – стежку, тисяча – пустелю.




  • Теорії завжди, мій друже, сірі:

Зелене тільки дерево життя.

Гете


  • Дайте мені точку опори, і я зрушу Землю.

Архімед


  • Біосфера – це й мешканці, й дім, і ми в нім.

М. Вассоєвич


  • Той, хто рубає дерево лише тому, що йому подобається рубати, скорочує власне життя.

Прислів’я індіанців майя.


  • Людина не стане володарем природи, доки вона не стане володарем самої себе.

Гегель.


  • Усі зміни, які трапляються в природі, відбуваються так, що коли до чого-небудь щось прибавилось, то це віднімається від чогось іншого.

М.В.Ломоносов.
Тур ІІ.

Ботанічний

Гравці відповідають на запитання з теми «Ботаніка» та інших тем. За кожну правильну відповідь дається 1 бал.


  1. Який гриб у молодому віці є їстівним, а дозріваючи, розпадається на сотні тисяч спор? ( Дощовик або порхавка )

  2. Яку рослину називають « сином води та сонця »? (Рис)

  3. Яку рослину завезли вперше в Західну Європу у ХVІ столітті із Константинополя ( Стамбула )? Зараз вона є символом Голландії. (Тюльпан)

  4. Яку рослину в нашій місцевості ранньої весни до початку цвітіння використовують для салатів, а з кошиків квітів виготовляють варення і желе? (Куль-баба )

  5. Плоди якої рослини тривалий час, як і плоди пасльону, вважались отруйними? Стравою з них намагалися отруїти першого президента США Джорджа Вашингтона. ( Помідори )

  6. Плоди яблунь солодші з південних місцевостей, чи з північних? Поясніть. ( З південних )

  7. Чому кропива « жалиться »? ( Листки і пагони вкриті загостреними ламкими волосками. Всередині волоска є канал, заповнений рідиною, що містить сполуки, що подразнюють покриви людини чи тварин )

  8. З якої рослини в деяких країнах отримують солодку патоку для кондитерських виробів? ( Канадський клен )

  9. Які водорості можуть рости на більших глибинах – червоні чи зелені? Чому? (Червоні, бо вони містять пігмент, який на відміну від хлорофілу здатний вловлювати слабке світло на глибинах до 250 метрів )


Тур ІІІ.

Людина



  1. Відомо, що сира морква містить каротин (провітамін А). В якому випадку організм одержить більше провітаміну А: при вживанні сирої моркви, чи при вживанні моркви тушкованої з маслом?

  2. При деяких захворюваннях їжа з шлунковим соком зі шлунку викидається в стравохід. Людина при цьому відчуває печію. Чому вона виникає?

  3. Зняти печію допомагає розчин питної соди, а також лужні мінеральні води. В чому полягає їхня дія?

  4. Чому в гірській місцевості у людини підвищений вміст гемоглобіну в крові? Яке це має значення?

  5. Чому помилки у зошиті рекомендують виправляти червоним олівцем чи пастою?

  6. Видатний німецький композитор Людвіг Ван Бетховен, коли почав втрачати слух, знайшов оригінальний спосіб слухати музику, яку сам складав. Він один кінець своєї тростини брав у зуби, а другий притискав до деки рояля і таким чином слухав музику. Що давало змогу композиторові слухати музику?

  7. Чому світло на робочому місці має падати зліва?

  8. Чому учасникам арктичної експедиції або альпіністам, які піднімаються високо в гори, рекомендують носити темні окуляри?


Тур ІV.

Зоологічний


  1. Що спільного в характері утворення річних кілець у дерев і кілець приросту черепашки у двостулкових молюсків?

  2. Чому річковий рак линяє протягом усього життя?

  3. Чому біологічні методи боротьби зі шкідниками культурних рослин перспективніші, ніж використання отрутохімікатів?

  4. Чим можна пояснити яскраве забарвлення плямистої саламандри?

  5. Учні одного з учителів зоології вирішили пожартувати, налякавши його. Вони одягли одному зі студентів маску з рогами на голову та копита на руки. Вчитель не злякався. Чому?

  6. Чи правильне словосполучення, яке часто вживають у казках – «риба-кит»? Чому?

  7. Чому частота серцевих скорочень у невеликої за розмірами тварини, наприклад, бурозубки більша, ніж у великої, наприклад, слона?


Тур V.

Природничий


  1. Як можна визначити густину залізного цвяха?

  2. Із трьох хімічних елементів – Карбону, Гідрогену та Оксисену – утворені молекули багатьох речовин, серед яких спирт (С2Н5-ОН), глюкоза (C6H12O6), цукор (C12H22O11), жир (С57Н110О6). Як можна пояснити існування таких різних речовин, адже всі вони утворені атомами одних і тих самих хімічних елементів?

  3. Якими способами та в якій послідовності можна розділити суміш кухонної солі, крохмалю та залізних ошурок?

  4. Як можна довести, що їжа , яку ми споживаємо, має внутрішню енергію?

  5. Чому навколо Землі існує атмосфера?

  6. Чому на лижах людина менше провалюється в сніг, ніж без них?

  7. Чи буде чутно будильник, розміщений під ковпаком, з-під якого викачали повітря?

  8. Чому рукавички футбольних воротарів завжди вкриті спеціальними пухирцями?


Тур VІ.

Географічний

  1. На якому з полюсів – північному чи південному – температура повітря нижча? Чому?

  2. На якому материку най посушливіший клімат? Чому?

  3. Який материк відкрили останнім? Чому?

  4. На якому материку найбільше різноманіття типів клімату? Чому?




  1. Де і чому часто виділяють п’ятий океан?

  2. Яким способом можна визначити висоту гори?

  3. Відомі факти, коли з неба на сушу падала риба. Завдяки якому явищу це могло відбуватися?

  4. Який океан зменшується? Чому?

  5. Чому на багатьох островах Океанії ( в тому числі в Новій Зеландії ) до появи там європейців була значна кількість птахів, що не літають?


Тур VІІ.

Малюнки-асоціації

Учасникам пропонуються малюнки планет Сонячної системи у вигляді відповідних їх назві древньоримських богів. Потрібно за малюнком визначити назву планети і пояснити які ознаки допомогли це зробити.
Підведення підсумків. Визначення переможця.

Схожі:

Вікторина "ЦІКАВА НАУКА ХІМІЯ" Мета
Мета: зацікавити учнів предметом вивчення хімії, розвивати ерудицію, логічне мислення; вміння аналізувати та узагальнювати
Вікторина Що?
Мета: виховувати любов до казок та до людей, що їх творять, прищеплювати бережне ставлення до книги
Дорогі друзі! Сьогодні у нас незвичайна подорож країною спорту. Всі...
Всі ви діти мрієте вирости гарними,культурними,здоровими, сильними, розумними, хоча все залежить від вас самих. У нас сьогодні вікторина,...
Урок позак ласного читання з використанням стратегій методики розвитку...
Актуалізація опорних знань: літературна вікторина за творами Всеволода Нестайка ( «У країні сонячних зайчиків», «Незнайомка з країни...
Методичні рекомендації щодо ведення журналу
Журнали класів на одній паралелі позначаються цифрами і відповідними літерами українського алфавіту, наприклад: 5-А клас, 5-Б клас,...
Вікторина Що?
Мета: вчити дітей у грі удосконалювати, збагачувати знання та навички про живу і неживу природу; розвивати кмітливість, пам’ять,...
Урок №9 Тема: Історичні пісні
Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний...
Конкурс «Розумники й розумниці»
Виховувати творчу активність, самостійність, почуття відповідальності, почуття гордості за досягнуті успіхи
Вікторина для знавців української мови та літератури
Мета: поглибити знання учнів із лінгвістики; формувати навички колективної роботи; сприяти розширенню словникового запасу школярів;...
Бліц-вікторина
Мета: ознайомити учнів з поняттям «народна казка» та «авторська», класифікацією казок за сюжетом, вчити розуміти зміст, розви­вати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка