|
Скачати 81.83 Kb.
|
УРОК 6 Тема уроку: Похідна. Механічний та геометричний зміст похідної. Мета уроку: Познайомити учнів з означенням похідної, вияснити механічний та геометричний зміст похідної. І. Перевірка домашнього завдання.
№ 2 = № 9 . II. Сприймання і усвідомлення поняття похідної. На попередньому уроці ми розглянули розв'язування двох задач: знаходження миттєвої швидкості та знаходження кутового коефіцієнта дотичної. Ці дві задачі розв'язуються одним і тим самим способом, який складається з таких етапів: 1) незалежній змінній х надаємо приросту Δх; 2) знаходимо приріст залежної змінної — Δу; 3) знаходимо відношення ; 4) знаходимо . використовується при розв’язуванні і інших важливих задач (зокрема, про швидкість протікання хімічних реакцій, знаходження густини неоднорідного стержня, теплоємності тіла при нагріванні, сили змінного струму в провіднику та інш.), тому доцільно всебічно вивчити властивості цієї границі, зокрема, вказати способи її обчислення. Нехай задано функцію у = f(x) на деякому проміжку. Візьмемо довільну внутрішню точку хо даного проміжку, надамо значенню хо довільного приросту Δх (число Δх може бути як додатним, так і від'ємним), але такого, щоб точка хо+Δх належала даному проміжку, тоді 1) Обчислимо в точці хо приріст Δу = Δf(хо) функції: Δу = Δf(хо) = f(xo+ Δх) – f(хо); 2) Складемо відношення: . 3) Знайдемо границю цього відношення при умові, що Δх → 0, тобто: Якщо дана границя існує, то її називають похідною функції у = f(x) в точці хо і позначають f '(хо) або у' (читається еф штрих від хо або у штрих). !Похідною функції у = f(x) в точці хо називається границя відношення приросту функції до приросту аргументу при умові, що приріст аргументу прямує до нуля, а границя існує, тобто . Приклад 1. Знайдіть похідну функції f(x) = Зх2 + 2 в точці хо. Розв'язанняЗнайдемо приріст функції: Δf = f(хо + Δx) – f(xo) = 3(хо + Δx)2 + 2 - 3- 2 = = 3 + бхоΔx+ 3Δx2 + 2 - 3- 2 = 6хоΔх+ 3Δx2 = Δx(6xο + 3Δx). Знайдемо відношення приросту функції до приросту аргументу: . Знайдемо похідну даної функції в точці х0: f '(хo) = = = 6хо + 3 · 0 = 6хо. Відповідь: 6хо. Приклад 2. Знайдіть похідну функції f(x) = kx + b (k і b постійні) у точці xo. Розв'язанняЗнайдемо приріст функції: Δf = f(хо + Δx) – f(xo) = k(xo + Δx) + b - kxo - b = kxo + kΔx - kxo = kΔx. Знайдемо відношення приросту функції до приросту аргументу: Отже, f '(хo) = = = k, або (kx + b)' = k. Відповідь: k. З другого прикладу можна зробити висновок, що похідна лінійної функції є постійна величина, яка дорівнює кутовому коефіцієнту прямої. Якщо в формулі (kx + b)' = k покласти k = 0, b = C, де С — довільна постійна, то одержимо, що С' = 0, тобто похідна постійної дорівнює нулю. Якщо в формулі покласти k = 1, b = 0, то одержимо х' = 1. Функцію, яка має похідну в точці хо, називають диференційованою в цій точці. Функцію, яка має похідну в кожній точці деякого проміжку, називають диференційованою на цьому проміжку. Операція знаходження похідної називається диференціюванням. Нехай D1 — множина точок, у яких функція у = f(x) диференційована. Якщо кожному хD1 поставити у відповідність число f'(x), то одержимо нову функцію з областю визначення – D1. Цю функцію позначають f': Виконання вправ 1. Користуючись означенням похідної, знайдіть похідну функції f, якщо: а) f(x) = х2 + 1 в точці 1; б) f(x) = х3 в точці 1; в) f(x) = в точці 1; г) f(x) =в точці 1. Відповідь: а) 2; б) 3; в) -1; г) . 2. Користуючись означенням похідної, знайдіть f'(x), якщо: a) f(x) = 2х + 3; б) f(x) = х2 + х; в) f(x) = 5х2 + 6х; г) f(x) = 3х2 + 5х + 6. Відповідь: а) 2; б) 2х + 1; в) 10х + 6; г) 6х + 5. 3. За допомогою формули (kx + b)' = k, знайдіть похідні функції: a) f(x) = 3х + 4; б) f(x) = 6х - 1; в) f(x) = 10; г) f(x) = 5х. Відповідь: а) 3; б) 6; в) 0; г) 5. III. Сприймання і усвідомлення механічного змісту похідної. На попередньому уроці ми розглядали задачу про знаходження миттєвої швидкості прямолінійного руху матеріальної точки. Порівнюючи одержані результати з означенням похідної, можна зробити висновок: якщо матеріальна точка рухається прямолінійно і її координата змінюється по закону s = s(t), то швидкість її руху v(t) в момент часу t дорівнює похідній s'(t): v(t) = s'(t). Виконання вправ 1. Точка рухається по закону s(t) = 1 + 2t2 (м). Знайдіть швидкість руху точки в момент часу t = 1 с. Відповідь: 4 . 2. Знайдіть миттєву швидкість руху точки, якщо: a) s(t) = 3t + 1; б) s(t) = 3 – 2t; в) s(t)=t2·, г)s(t) = 3t2. Відповідь: а) 3; б) -2; в) 5t; г) 6t. 3. Точка рухається прямолінійно за законом s(t) = 2t3 — 3t (s — шлях в метрах, t — час в секундах). Обчисліть швидкість руху точки: а) в момент часу t; б) в момент t = 2 с. Відповідь: а) (6t2 – 3); б) 21. 4. Рух точки відбувається за законом s(t) = t2 – 4t + 6. У який момент часу швидкість руху дорівнює: а) 0; б) 10? Відповідь: а) t = 2; б) t = 7. IV. Сприймання і усвідомлення геометричного змісту похідної, рівняння дотичної. На попередньому уроці ми розглядали задачу про знаходження кутового коефіцієнта дотичної. Порівнюючи одержані результати з означенням похідної, можна зробити висновок: значення похідної функції у = f(x) в точці xo дорівнює кутовому коефіцієнту дотичної до графіка функції в точці з абсцисою xo : f'(xo) = k = tg α (рис. 27) Розглянемо функцію у = f(x). Її графік зображено на рис. 27. У точці М(xo;yo) проведено дотичну до кривої у=f(x). Складемо рівняння дотичної AM, знаючи координати точки М(xo;yo) дотику і рівняння у = f(x) кривої. Дотична — це пряма. Рівняння будь-якої прямої має вигляд: у = kx + b. Оскільки k = f'(xo), тому рівняння дотичної має вигляд: у = f'(xo)x + b. (1) Знайдемо b, виходячи з того, що дотична проходить через точку М(xo;yo) і тому її координати задовольняють рівнянню дотичної: уо = f '(хo) · хo + b, звідси b = уo – f '(xo) · xo. Тепер підставимо значення b в рівняння (1) дотичної і одержимо: у = f '(xo) ·x + уо – f '(xo) · xo y – yо = f '(xо )(x – xo)· Отже, рівняння дотичної до кривої у = f(x) в точці М(xo; уo) має вигляд: y – yо = f '(xo)(x – xo). (2) Рівняння дотичної до кривої у = f(x) у заданій точці xo можна знаходити за таким планом (схемою): 1. Записуємо рівняння (2) дотичної: y – yо = f '(xo)(x – xo). 2. Знаходимо уo = f(xo)· 3. Знаходимо значення f '(x) у точці xo: f '(xo). 4. Підставляємо значення xo, yo і f '(xo) y рівняння (2). Приклад 1. Складіть рівняння дотичної до графіка функції у = х2 - 4х в точці xo = 1. Виконайте схематичний рисунок. Розв'язання
4. Підставляємо значення xo = 1, yo = –3, f'(xo) = –2 у рівняння дотичної: y + 3 = –2(x – 1), або у = – 3 – 2x + 2, або y = –1 – 2х (рис. 28). Виконання вправ.______________1. Дотична до графіка функції у = f(x) у точці з абсцисою xo утворює з додатним напрямом осі ОХ кут 45°. Знайдіть f'(xо). Відповідь: 1. 2. Відомо, що тангенс кута нахилу дотичної до графіка функції у = f(x) в точці з абсцисою хo = –1 дорівнює 3. Запишіть рівняння дотичної до графіка функції в цій точці, якщо f(xo) = 2. Відповідь: у = 3x + 5. 3. Який кут (гострий чи тупий) утворює з додатним напрямом осі ОХ дотична до графіка функції: а) у = х2 + 2х в точці x = 1; б) у = х2 + 2х в точці x = -27 Відповідь: а) гострий; б) тупий. 4. Запишіть рівняння дотичної до параболи у = 3х2 - 2 у точці: а) xo = -2; б) xo = 0; в) xo = 1. Відповіді: а) у = - 12х - 14; б) у = -2; в) у = 6х - 5. V. Підведення підсумків уроку. VI. Домашнє завдання. Розділ VII § 2. Запитання і завдання для повторення до розділу VII № 11—17. Вправи № 1 (1, 2), 3. Роганін Алгебра 11 клас, урок 6 |
Уроком тематичної атестації Тема. Будова атома. Ізотопи. Поняття про радіоактивний розпад хімічних елементів і шкідливий вплив на живі організми радіоактивного... |
Уроком. №4 Мета уроку: Познайомити учнів з операціями над подіями: подія, протилежна даній; сума подій; добуток подій. Вчити виражати складену... |
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин» Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,... |
Які ж вимоги висуваються до сучасного кабінету історії Саме наявність підсобного приміщення дозволяє вчителю усамітнитися, відключитися, зосередитися та набратися сил перед черговим... |
УРОКУ Тема: Розробка та вивчення будови моніторів на основі ЕПТ Структура уроку відповідала його типу та меті, відбувався взаємозв’язок між етапами, раціональний розподіл часу на всіх етапах, вчителька... |
УРОКУ Тема: Розробка та вивчення будови моніторів на основі ЕПТ Структура уроку відповідала його типу та меті, відбувався взаємозв’язок між етапами, раціональний розподіл часу на всіх етапах, вчителька... |
План-конспект інтегрованого уроку з української літератури та фізики... Організаційний момент ( 2 хв.) – привітання, перевірка присутніх, рефлексія (Який настрій у вас перед уроком?) |
Уроком з української літератури для учнів 10 кл на тему: «Він більше працював, ніж жив…» «Він більше працював, ніж жив…» (до 150-річчя з Дня народження Бориса Грінченка), відповідає чинній програмі для загальноосвітніх... |