Урок зі світової літератури і математики


Скачати 144.7 Kb.
НазваУрок зі світової літератури і математики
Дата07.11.2013
Розмір144.7 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Математика > Урок
Бінарний урок зі світової літератури і математики

за творчістю Омара Хайяма. 8 клас

Тема: Омар Хайям – корифей персько-таджицької поезії. Розв’язування раціональних рівнянь.

Мета: ознайомити учнів з особистістю поета-мудреця, увести у світ його поезій; повторити відомості з теорії літератури; розвивати повагу до художнього слова, логічне та образне мислення; виховувати інтерес до лірики Омара Хайяма, толерантне ставлення до думки однокласників; удосконалювати в учнів уміння розв’язувати раціональні рівняння; розвивати логічне мислення, увагу; формувати вміння коментувати дії, які виконують під час розв’язування вправ, правильною математичною мовою; виховувати уважність, культуру мовлення і культуру запису.

Обладнання: портрет Омара Хайяма; презентація до уроку; роздатковий матеріал з поезіями Омара Хайяма; виставка творів поета.

Тип уроку: комбінований

Епіграф: Світ не знає кінця і початку не зна.

Нас не стане, зітруться в віках імена.

Буде сонце вставати і зірка зоріти

Сотні тисячі літ. Після нас і без нас.

Омар Хайям

Рівняння – мова алгебри

Евклід
Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Для створення відповідного настрою звучить східна музика та ідуть на екрані рядки з творів Омара Хайяма. (Відео)

Учитель математики: (Слайд 1) Сьогодні у нас незвичайний урок. Чому? (Відповіді учнів)

Здавалося б, що спільного між математикою і світовою літературою, між розв′язуванням рівнянь і художніми творами? Є думки у вас із цього приводу? (Відповіді учнів)

Відомо, що математика і література створили новий напрям – математичну лінгвістіку. Можливо, хтось із вас обере цей напрям, вступивши до вищого навчального закладу.

Учитель літератури: Ви, навчаючись у школі, пізнаєте багато цікавого і корисного, готуєтеся до дорослого життя. Але поки що, мабуть, ніхто із вас упевнено не може сказати, ким він буде у майбутньому: лікарем, банкіром, водієм, офіцером чи, може, артистом. Ми мріємо і готуємо себе до однієї професії, а життя вносить свої корективи. Так і митці слова – поети, письменники, драматурги – за власним бажанням чи за бажанням своїх батьків за освітою були юристами (Софокл, Вальтер Скотт, Йоганн Вольфганг Гете, Райнер Марія Рільке) або лікарями (Фрідріх Шиллер, Артур Конан Дойль, Антон Чехов), проте всі вони стали майстрами художнього слова. От і сьогодні ми ознайомимося з незвичайною постаттю, яка має відношення як до світової літератури, так і до математики. Ім′я цієї людини – Омар Хайям, тому темою уроку світової літератури є «Омар Хайям – корифей персько-таджицької поезії» (Слайд 2), а завданням нашого уроку буде ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Омара Хайяма (у цьому нам допоможе творча група «біографів», яка підготувала цікаві факти з життя поета-мудреця). Крім цього, ми торкнемося до світу поезії Хайяма і спробуємо визначити, як поет сприймав світ. Тож запишіть у зошитах з літератури число та тему уроку. (Слайд 3) Епіграфом нашого уроку будуть слова Омара Хайяма, які ви бачите на екрані. До них ми звернемося ще раз наприкінці нашого уроку.

Учитель математики: (Слайд 4) А темою уроку з алгебри є «Розв′язування раціональних рівнянь». Завдання уроку – ще раз згадати, як розв′язуються раціональні рівняння, пов′язати їх розв′язки з життям та поезією Омара Хайяма. І недаремно епіграфом уроку з алгебри будуть слова Евкліда «Рівняння – це мова алгебри», адже ви самі вже неодноразово зустрічалися з задачами, які розв′язуються за допомогою рівнянь. І це розумів і Омар Хайям, адже він багато зусиль приклав саме до розв′язування рівнянь.
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Вивчення біографії Омара Хайяма

Учитель літератури: (Слайд 5) Сучасники називали Омара Хайяма «перекладачем думок неба на мову людей». Чим же заслужив поет таку високу оцінку?

Точної дати народження і смерті Омара Хайяма вчені не знають. Але відомо, що народився він близько 1048 року в м. Нішапур, що на сході Ірану, помер близько 1131 року. Справжнє його ім′я Гійяс ад-Дін Абу-л-Фатх Омар ібн Ібрагім Хайям.

Дитячі та юнацькі роки О.Хайяма пройшли в Нішапурі, що на той час став одним із найголовніших культурних центрів країни. Його батько був ремісником, робив намети. Саме прізвисько «хайям» («наметник») пристало до юнака під час навчання в Нішапурському медресе (школа середнього і вищого типу), де готували чиновників державної служби. Як здібний учень, О.Хайям продовжував освіту в Балдасі та Самарканді. Він оволодів значною кількістю точних і природничих наук, та найбільшою його пристрастю стала математика.

Учитель математики: І ось зараз ми розв′яжемо рівняння з алгебри. (Слайд 6) Ваше завдання визначити, яким чином пов′язані розв′язки рівняння з життям Омара Хайяма.


х= 1048 х= 1131

Розв’язки рівнянь – це дати народження та смерті поета
2. Повідомлення групи «біографів» про життя і творчість Омара Хайяма

Учитель літератури: Те, що ви почули про Омара Хайяма , тільки невелика краплина у вирі його життя. Тож хочу надати слово групі «біографів», які своїми цікавими повідомленнями доповнять ваші знання про Омара Хайяма.

1-й учень. (Слайд 7) Омар Хайям був не єдиною дитиною в сім′ї, у нього була ще молодша сестра Аїша. У 8 років він уже знав напам′ять Коран, цікавився математикою, астрономією і навіть філософією. У 12 років він став учнем Нішапурського медресе (релігійної школи), де блискуче закінчив курс мусульманського права і медицини, отримавши кваліфікацію хакіма, тобто лікаря. Проте медична справа мало цікавила Хайяма. Він наполегливо вивчав твори відомого математика й астронома Сабіт ібн Куррі, праці грецьких математиків, у тому числі Архімеда та Евкліда. У 16 років Хайям пережив першу у своєму житті втрату: під час епідемії помер його батько, а потім і мати. Юнак продав батьківський дім і майстерню з виготовлення наметів і подався до Самарканду. Там Хайям спочатку став учнем одного з медресе, але після кількох виступів на диспутах він настільки вразив усіх своєю вченістю, що його відразу ж зробили наставником, тобто вчителем.

2-й учень. (Слайд 8) Відомий факт, що візир сельджуцького султана Малік-Шаха був другом дитинства Омара Хайяма. Тому, за наполегливим проханням візира, Хайяма запросили в Ісхафан до двору султана, де він став духовним наставником правителя, тобто імамом. Зібравши при дворі найкращих астрономів століття і виділивши великі кошти для придбання найкращого устаткування, султан Малік-Шах призначив саме Омара Хайяма керувати обсерваторією, однією з найбільших у ті часи, та поставив перед ними завдання – розробити новий календар. Над ним Хайям працював з групою вчених. Сонячний календар, запропонований Хайямом, був на 7 секунд точніший від нині діючих, у тому числі й григоріанського, яким користуємося ми. Замість циклу «один високосний рік на 4 роки» Омар Хайям обрав більш точний дріб – «вісім високосних років на 33 роки». Іншими словами, за період із 33 років буде 8 високосних років і 25 звичайних. Помилка в один день накопичується тоді за 4500 років. Проект такого календаря Омара Хайяма був затверджений і ліг в основу календаря, який є в Ірані офіційним з 1079 року. Сучасні вчені, до речі, календарну реформу Омара Хайяма вважають великим досягненням.

3-й учень. (Слайд 9) Відомо, що вже у 17 років Омар Хайям здобув знання з багатьох наук: математики, історії, медицини, філософії. Він добре знав багато мов, у тому числі грецьку та латину. У 20 років Омар Хайям приїхав до Бухари, де почав працювати у книгосховищах. За 10 років, які він прожив у Бухарі, науковець написав 4 фундаментальних трактати з математики. Перший математичний трактат, який мав назву «Трактат про докази проблем з алгебри», Хайям написав у 25 років. У перших розділах роботи Хайям виклав алгебраїчний метод розв′язання квадратних рівнянь, описаний ще раніше його співвітчизником Аль-Хорезмі. У наступних розділах Хайям розвиває геометричний метод розв′язання кубічних рівнянь, схожих до рівнянь грецького математика Архімеда. До явних алгебраїчних формул Хайямові дійти не вдалося, але він висловив сподівання, що справжнє рішення буде знайдене в майбутньому. Ще одна математична праця Хайяма – «Труднощі в арифметиці» - була присвячена методу знаходження коренів будь-якого ступеня із цілих чисел. В основі цього методу лежала формула, що пізніше одержала назву бінома Ньютона.

Наукову діяльність Омар Хайям проводив скрізь, де жив: і при дворі сельджуцького султана, і при дворі караханідського принца, і при дворі бухарського еміра. Його вважали найавторитетнішим серед астрологів свого часу, з ним консультувалися найвпливовіші люди Сходу, а бухарський емір, розмовляючи з Хайямом, на знак особливої пошани садив його поруч із собою на трон. Омар Хайям – один з небагатьох учених світу, який ще за життя був удостоєний багатьох почесних титулів. Ось тільки деякі з них: цар філософів Сходу і Заходу, знавець грецької мови, доказ істини, учений муж століття.

Учитель математики: «Трактат про доведення задач з алгебри» містить усі знання з цієї науки, відомі на той час. У своїй праці Омар Хайям наводить класифікацію та викладає способи розв′язування рівнянь І, ІІ та ІІІ степенів. Рівняння першої степені ми розв′язуємо з вам зараз. Наступна наша тема з алгебри буде – Розв′язування квадратних рівнянь, тобто рівнянь ІІ степені. Для математиків важливо навчитися розв′язувати рівняння 3-го порядку (кубічні). Це зрозуміло, адже куби - це об′єми, а їх потрібно вміти розв′язувати, обчислювати. Першим, хто поставив питання про рівняння 3-го порядку і дав на нього відповідь, був Омар Хайям.

Вченими був знайдений спосіб розв′язування рівнянь третього порядку, але він досить важкий і громіздкий, тому в шкільному курсі не вивчається. Але найпростіші кубічні рівняння , якщо в них вдало підібрані коефіцієнти розв язувати легко. Зараз ми спробуємо це зробити.
3. Розв′язування рівнянь (Слайд 10)



х = -2 х = 2

Учитель математики: А зараз ми з вами послухаємо далі виступ учнів із групи «біографів».
4. Закінчення виступу групи «біографів».

4-й учень. (Слайд 11) Про останні години Хайяма відомо зі слів молодшого сучасника поета Бехакі, який посилається на розповідь родича Хайяма: «Одного разу під час читання «Книги про зцілення» Абу Алі ібн Сіни (Авіценни) Хайям відчув наближення смерті (йому було 83 роки). Зупинився він, заклав між листків золоту зубочистку, яку тримав у руці, і закрив книжку. Потім він покликав своїх близьких і учнів, склав заповіт і після цього вже не їв і нічого не пив. Виконавши молитву, він поклав земний уклін і, стоячи на колінах, промовив: «Боже! Тобі відомо, що я пізнав Тебе в міру своїх сил. Прости мене, моє знання – мій путь до Тебе!». Із цими словами на вустах Омар Хайям і помер…» Поховали його в рідному місті Нішапурі.

(Слайд 12)1934 року на кошти, зібрані шанувальниками творчості Омара Хайяма у різних країнах, на його могилі було встановлено обеліск. Напис на ньому проголошує:

Біля могили Хайяма присядь й свою мету вимагай,

Єдину мить дозвілля від горя світу вимагай.

Таємниці душі та віри біля могили Хайяма вимагай.

Якщо ти хочеш знати дату побудови обеліска,

Таємниці душі та віри біля могили Хайяма вимагай.
5. Повідомлення групи «літературознавців»

Учитель літератури: А тепер ми послухаємо повідомлення про те, яку творчу спадщину нам залишив Омар Хайям. Розкажуть нам про це наші «літературознавці»

1-й учень (Слайд 13) Творчість Омара Хайяма як поета стала відомою в Європі у ХІХ ст. завдяки Едварду Фітцджеральду, який 1959 року видав 24-сторінкову книжечку «Рубайят Омара Хайяма». У ній було 100 рубаї, які перекладач розмістив так, що в перших чотиривіршах звучали заклики до життя, а вже потім лунало розчарування у житті. Це й створювало враження тимчасового плину творчості. Від цієї книжечки у великому захопленні була не тільки Європа, а й Америка та країни Сходу. Переклади, переспіви лірики Хайяма після цієї книжечки з’явилися німецькою, французькою, іспанською, італійською мовами. Виникла мода на східну поезію (особливо на форму вірша – рубаї) і в слов’янських літературах. Скільки ж поезій, лірико-філософських чотиривіршів – рубаї – написав Омар Хайям? Достеменно не відомо нікому. Одні дослідники стверджують, що їх близько 400, інші – що їх майже 1000, ще одні 2008 року зазначили, що цих поезій майже 5000. Чому такі різні відомості? Напевно, тому, що свої римовані лірико-філософські перлини мислитель за життя ніколи не видавав, на відміну від наукових праць. Він їх просто записував на полях своїх наукових досліджень у хвилини роздумів. Українською мовою рубаї Омара Хайяма перекладали Агатангел Кримський, Василь Мисик, Дмитро Павличко, Павло Лозієв, Микола Цибенко та інші.
6. Літературний диктант

Коментар Кожна правильна відповідь – 1 бал. Учні обмінюються зошитами для взаємоперевірки, а вчитель дає правильні відповіді. Виставляють оцінки тим, хто набрав від 9 до 12 балів. (Слайд 14)

  1. Багато століть Хайям був відомий як математик, фізик, астроном (Так)

  2. Народився в місті Самарканд (Ні)

  3. Його батько був ремісником (Так)

  4. Про молоді роки Хайяма достовірних відомостей мало, але відомо, що він народився у місті Нішапурі (Так)

  5. Дату народження Омара Хайяма дослідники знайшли в архівах (Ні)

  6. Хайям розробив найкращий у світі сонячний календар (Так)

  7. У першому математичному трактаті Хайяма була формула, яку через кілька століть назвуть біномом Ньютона (Так)

  8. Свої рубаї Хайям видавав ще за життя окремими книгами (Ні)

  9. Хайям був скромною і м’якою людиною, яка полюбляла самотність (Так)

  10. Вдячні нащадки побудували Хайяму монумент, який уважають найкращим в арабському світі (Ні)


7. Демонстрація книг з поезіями О.Хайяма

Учитель літератури: (Слайд 15) Як бачите, доля поетичного таланту і визнання Омара Хайяма склалася так, що як поет він став відомий світу лише понад сім століть після того, як жив і творив. Його твори люблять і читають у багатьох країнах світу. Люблять читати вірші Омара Хайяма і в Україні. Я хочу продемонструвати вам ті книги з поезіями Омара Хайяма, які можна знайти в наших бібліотеках. І кому ця поезія западе в душу, той зможе більше дізнатися , звернувшись до цих видань.
8. Бесіда (Слайд 16)

  • Який слід залишив по собі Хайям як вчений?

  • Які питання хвилювали поета?

  • Яким, на вашу думку, було світосприйняття поета?

  • Що таке рубаї?

  • Чому рубаї називають філософськими чотиривіршами?


9. Читання учнями рубаї О.Хайяма

Учитель: Якщо Рудакі, Фірдоусі, Нізамі, Сааді оспівували звитяжність, волелюбність, духовну красу перського народу, то Омар Хайям знаходив вічне у швидкоплинному буденному житті. Відомо, що рубаї він писав на полях своїх наукових праць, проте кожний його поетичний твір – це маленька поема, у якій розкривається багатогранний світ душевних переживань Хайяма. Його поезія – сповідь сміливої духом, допитливої людини, яка жила інтересами свого часу, виношувала протест проти всього, що обмежувало й гнітило її на землі. Якщо людина – творіння Бога, то чому вона приречена на страждання? Чому лише після смерті людині обіцяно рай? У чому сенс життя людини? На ці та інші запитання Омар Хайям давав відповіді у своїх поезіях, які пропонуємо вам послухати. (Слайд 17, 18, 19)

Учні читають напам’ять рубаї О.Хайяма.

  • Що ви відчули і про що думали, коли слухали про життя і творчість Омара Хайяма?

  • Які ваші враження від його поезії?

(Відповіді учнів)

Дійсно, рубаї Омара Хайяма викликають захоплення й спонукають замислитися над багатьма питаннями: ким ми є у цьому безмежному світі; як потрібно поводитися з тими, хто навколо тебе; спілкуванню з якими людьми надавати перевагу; чому життя таке швидкоплинне; що в ньому потрібно цінувати та багато інших, на які іноді важко знайти відповіді.
10. Розгадування кросворду (Слайд 20)

 

 

 

 

 

 

 

р

і

в

н

я

н

н

я

 

 

 

т

р

и

к

у

т

н

и

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а 

б 

с 

ц 

и 

с 

а 

 

 

 

 

 

 

 

з 

н 

а 

м 

е 

н 

н 

и 

к 

 

т 

р 

а 

п 

е 

ц 

і 

ї 

 

 

 

 

 

 

 




  1. Рівність, яка містить змінну (рівняння)

  2. Фігура, що складається з трьох точок, що не лежать на одній прямій, і трьох відрізків, що їх сполучають (трикутник)

  3. Координату по осі х називають… (абсциса)

  4. Число у дробі, яке показує, на скільки частин поділили одиницю (знаменник)

  5. Чотирикутники, у яких дві сторони паралельні, а інші – ні (трапеції)


11. Робота з повним ім’ям Омара Хайяма

Учитель літератури: А тепер пропоную повернутися до Омара Хайяма. На екрані ви бачите повне ім’я Омара Хайяма. (Слайд 21) Щоб скласти таке ім’я, треба назвати:

  • повне ім’я та по батькові діда по лінії батька (наприклад, Іван Петрович);

  • повне ім’я та по батькові діда з боку матері;

  • своє ім’я та по батькові;

  • прізвище;

  • місце народження.

Спробуйте зараз назвати своє повне ім’я згідно з перськими вимогами доби Середньовіччя.
IV. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМКИ УРОКУ

1. Робота з епіграфом уроку (Слайд 22)

У чому, на вашу думку, мав рацію Омар Хайям, а в чому він помилявся?
2. Рефлексійно-оцінний аспект (Слайд 23)

- У вас на партах лежать піктограми настрою – смайлики. Підніміть ту піктограму, яка відповідає вашому настрою після нашого уроку.

- Чи сподобався вам цей урок і що найбільше запам’яталося?

- Який вид роботи був найцікавішим з алгебри, літератури?

- Які у вас є побажання щодо уроку?

Учням оголошуються бали за розв’язування рівнянь, розгадування кросворда.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд 24)

Світова література:

Підготуватися до уроку позакласного читання, прочитати поему Овідія “Метаморфози”

Алгебра:

Повторити способи розв’язування раціональних рівнянь, готуватися до контрольної роботи


Додаток



Слайд 1 Слайд2


Слайд 3 Слайд 4


Слайд 5 Слайд 6


Слайд 7 Слайд 8


Слайд 9 Слайд 10


Слайд 11 Слайд 12



Слайд 13 Слайд 14


Слайд 15 Слайд 16


Слайд 17 Слайд 18


Слайд 19 Слайд 20


Слайд 21 Слайд 22


Слайд 23 Слайд 24




Схожі:

Проблеми аналізу художнього твору на уроках світової літератури в школі
Як зазначається у пояснювальній записці до програми із світової літератури, основна мета предмета – «залучити школярів до скарбниці...
Урок світової літератури у 5 класі Девда Марія Іванівна учитель світової...
Мета: ознайомити учнів із самобутньою культурою Японії, розвивати навички самостійного пошуку потрібної інформації, вміння донести...
Урок із світової літератури
Ми повинні навчитися використовувати знання,отримані на уроках літератури,в житті,щоб наші переходили в реальну поведінку
Урок-подорож з української мови та математики
Підготували вчителі української мови та літератури Т. А. Панченко та математики І. В. Каламбет Сєвєродонецької загальноосвітньої...
Юрчак В. А., методист світової літератури Черкаського ОІПОПП Інформаційно-комунікаційні...
«українським інтелектуальним дивом». Зміст предмета логічно продовжує матеріал уроків із рідної мови та літератури, розширює межі...
Конспект уроку зі світової літератури у 6 класі
Мета уроку: познайомити учнів з життям та творчістю Ч. Діккенса, з історією створення повісті та особливостями «різдвяних оповідань»;...
Використання інтерактивних та мультимедійних технологій на уроках...
Хочу звернути увагу на використання інноваційних технологій на уроках світової літератури
Використання інтерактивних та мультимедійних технологій на уроках...
Хочу звернути увагу на використання інноваційних технологій на уроках світової літератури
Урок математики та української літератури в 6 класі. І. М. Власенко,...
Бінарний урок математики та української літератури в 6 класі. І. М. Власенко, с. Нижньотепле, Станично-Луганський р-н, Луганська...
ПІЗНАВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ Читаючи твори світової літератури,...
Як ви вважаєте, чи відображено духовні й моральні цінності в літературі, яку ви вивчали? Свою думку обґрунтуйте прикладами
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка