Урок-подорож з української мови та математики


Скачати 113.81 Kb.
НазваУрок-подорож з української мови та математики
Дата28.10.2013
Розмір113.81 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Математика > Урок



Бінарний урок-подорож з української мови та математики

Сім чудес України


Підготували вчителі української мови та літератури Т.А.Панченко та математики І.В.Каламбет Сєвєродонецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 14 Луганської області

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів за темами: «Прикметник як частина мови» та «Дії зі звичайними й десятковими дробами», підвищити рівень мовної та математичної культури; розвивати творчі та інтелектуальні здібності дітей, самостійність і наполегливість; виховувати патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину.

Обладнання: мапа України, ілюстрації з зображенням семи чудес України, індивідуальні картки з завданням, словник іншомовних слів, таблиця-алфавіт, в якій букви розташовані з порядковими номерами.

Тип уроку: підсумковий, урок-подорож.

Міжпредметні зв’язки: історія України, географія України.

Хід уроку

  1. Вступна частина

  2. Організаційний момент

  3. Мотивація діяльності

Клас поділено на чотири групи. Частина завдань призначена для самостійного виконання, а решта - для роботи в групах, що суттєво активізує учнів.

Цитата на дошці: «Україно! Ти для мене диво!»(В. Симоненко).
Вступне слово вчителя: Відомий український поет Василь Симоненко стверджує, що Україна – це диво. І дійсно, наша країна найчарівніша та найкрасивіша. ЇЇ краєвиди надихають кожного і наповнюють серця поезією. Навесні 2007 (3 роки тому) українці обирали найяскравіші дива країни. Адже у нас є багато стародавніх пам’ятників, церков, заповідників, які ми можемо з гордістю продемонструвати всьому світу. Більшістю голосів українці визначили найкращі: 21 серпня 2007 року Україна офіційно стала мати свої сім чудес. Сьогодні на уроці помандруємо саме до них.

Тож крокуємо до першого з семи чудес України.

Херсонес Таврійський

Завдання з української мови:

Учні отримують картки з текстом

Місто Херсонес було засноване древньогрецькими колоністами більше ніж 2500 років тому на південному заході Криму. Нині його руїни – одна з найвизначніших пам’яток Севастополя.

Завдання до тексту:

Підкресліть прикметники в реченні. Визначте, до якої групи (твердої чи м’якої) вони належать.

Завдання з математики (отримують по групах)

Виконати завдання і вписати отримані числа замість крапок:

Для 1 групи: Херсонес виник наприкінці … століття до нашої ери.

Завдання: Знайти число на 25% менше за 8.

Для 2 групи: Херсонес проіснував до початку … століття до нашої ери.

Завдання: знайти число на 25% більше за 12.

Для 3 групи: Археологічні дослідження тривають … років.

Завдання: знайти число в рази більше, ніж 120.

Для 4 групи: Музейні зібрання заповідника нараховують понад … тис. експонатів.

Завдання: знайти число якого дорівнюють 80.

Після виконання завдань та підсумків роботи один з учнів розповідає про Херсонес Таврійський (завдання отримане заздалегідь):

Херсонес виник наприкінці VI ст. до н.е. і проіснував до початку XV ст. н.е. Протягом двох тисячоліть, за часів розквіту стародавньої Греції, Риму та Візантії Херсонес був значним центром культури на Кримському півострові. Херсонес відіграв також особливу роль у взаємовідносинах між Візантією та Київською Руссю і був провідним центром розповсюдження християнства на східнослов'янських землях

 Околиці міста були заселені різноманітними племенами, мирними та ворожими, а в середні віки, коли Херсонес набуває статусу християнської столиці півострова, навколо нього з'являється безліч монастирів та скитів, а також знамениті печерні міста. В кінці XIV століття навала кочівників поклала кінець існуванню міста, а його руїни поховала земля.

Лише в 1827 році на цьому місці розпочалися розкопки, які майже відразу принесли Херсонесу ще одну назву - "Руська Троя". Масштаб досліджень та велика кількість археологічних пам'яток, що потребують збереження, спричинили до створення Національного заповідника "Херсонес Таврійський". 

Це місто-держава мало довге життя - майже дві тисячі років - і його історія є частиною історії Древньої Греції, Древнього Риму та Візантії.
Вирушаємо до другого дива.

Хотинська фортеця.

Завдання з української мови: Прочитайте речення на картці.

Вставте, де треба, пропущені букви і розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення. Якою частиною мови вони виражені?

С..огодні Хотин одне з набіл..ших міст Чернівец..кої області важливий промисловий туристичний і культурний центр Буковини.
Завдання з математики:

Спростити вираз, знайти його значення та записати пропущене число в наступному реченні:

при х=100

У … році постановою Кабінету Міністрів України був створений історико-архітектурний заповідник «Хотинська фортеця».

А у вересні 2002 року старовинне місто відсвяткувало своє 1000-річчя.
Після виконання завдань учитель надає додаткову інформацію:

На початку XI ст. київський князь Володимир Великий створив систему прикордонних фортець на заході й півдні своєї держави, у тому числі Хотин.
Назва міста, ймовірно, походить від дієслова "хотіти": це місце було завжди бажане для древніх поселенців, вони завжди хотіли жити у цьому красивому і багатому краї. Спочатку це була невелика, збудована східними слов'янами на місці давнього поселення дерев'яна фортеця, яка захищала їх від численних завойовників. Після монголо-татарського завоювання Русі роль Хотина, як одного з найважливіших форпостів Галицько-Волинського князівства на південному заході ще більше виросла. Його укріплення охороняли важливу переправу на Дністрі і стримували грабіжницькі напади степових кочівників. Князь Данило Галицький, хоч і вимушений був підкоритися Золотій орді, не відмовився від боротьби з нею. Він посилено будував нові й укріплював старі фортеці. Виконуючи його волю, в Хотині в 40-50-х роках XIII ст. замість дерев'яних побудували кам'яні укріплення. Впродовж XVII століття Хотин переходив із рук у руки, ним володіли і польські королі, і турецькі феодали, неодноразово місто визволяли запорозькі козаки. Під час визвольної війни у Хотині 1650-1653 рр. перебували війська Богдана Хмельницького. Війни з турками тривали ще довгі роки. Тільки на початку XVIII століття туркам вдалося остаточно закріпитися в Хотині і в фортеці. Після реконструкції 1712-1718 рр. (при допомозі французьких інженерів) вона стала наймогутнішим вузлом османської оборони на сході Європи.



Наступне диво – це острів Хортиця на Дніпрі.
Хортиця

Завдання з математики:

За поданим масштабом карти 1:50000 знайти середню ширину острова на мапі, якщо на місцині це 2,5 км. Також знайти дійсну середню довжину острова при умові, що на карті це 24 см.

Після виконання завдання один з учнів розповідає про Хортицю:

Острів «Хортиця» є найбільшим островом на Дніпрі, унікальність якого в рідкісному поєднанні на одній території різноманітних природних комплексів – цілинних степів, байрачних та плавневих лісів, наскальної рослинності, рідкісних та зникаючих видів рослин, пам’яток геології...

Музей історії запорозького козацтва на острові відкрито 14.10.83 року. Сьогодні під зводами Музею зібрано більше 30 тисяч предметів, які охоплюють історичний період від палеоліту до ХІХ століття поточної ери.  Ще на початку ХХ століття на Хортиці було 129 курганів, проте до наших днів уціліло лише близько двох десятків. Кургани розташовувалися кількома групами на узбіччі так званого Скіфського шляху, що колись проходив уздовж Хортиці її серединною, підвищеною частиною. Зараз комплекс склали одинадцять курганів – "живих", реконструйованих та стилізованих. На курганах установлено стародавні скульптури, людиноподібні стели і просто стели доби бронзи. Меморіально-туристичний комплекс "Скіфський стан" ("Зорова Могила") займає близько п'яти гектарів. Разом із прилеглим дубовим гайком та ділянками Першостепу він складає дивовижне середовище, відвідавши яке, людина не лише отримує інформацію, а й естетичну насолоду. З козацької сторожової вежі відкривається краєвид у радіусі 25 кілометрів.

Завдання з української мови:

Спишіть текст, ставлячи подані в дужках прикметники у потрібній формі. Визначте число, рід і відмінок.

Запорізькі козаки були (героїчний) захисниками (український) народу. У (запеклий) боях з (польський) загарбниками (запорізький)козаки вкрили себе (невмирущий) славою. «Не знайти на землі більш (сміливий)людей, які так мало дбали б за своє життя і так мало боялися б смерті», - говорилося і писалося в ті часи про козаків. Їхні подвиги оспівувалися в (народний) піснях і думах (П.Шелест).

Далі рушаємо до Національного історико-архітектурного заповідника «Кам’янець»


Завдання з української мови:

Учні отримують картки з текстом:

Кам’янець-Подільський - це місто, що зберегло дух середніх віків. Тут ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України, фортецю, що займає провідне місце у світовій історії оборонного зодчества.

Завдання: підкресліть у тексті прикметники. Випишіть прикметник найвищого ступеня, доберіть до нього антонім, визначте префікси.

Завдання з математики:

Розв’яжіть пропорцію і дізнайтеся, у якому столітті було засновано Стару фортецю:

.

Далі – розповідь учня про Стару фортецю:

Літопис приписує будівництво кам'яної фортеці литовським князям Корятовичам, які правили князівством у 60-90-х рр. XIV cт До нашого часу збереглася система потерн (ходів) і казематів. Денна вежа призначена для спостерігачів. На неї можна піднятися кожному і насолодитися оспіваним українським краєвидом! Стара фортеця стала візитною карткою Кам'янця-Подільського, його символом. Одинадцять башт входять до складу фортеці, кожна має свою назву і свою історію. Так, наприклад, найвища башта названа Папською тому, що була збудована на кошти, виділені папою римським Юлієм II. Ще її називають Кармелюковою, бо в ній тричі був ув'язнений Устим Кармелюк. У Чорній (кутовій) башті знаходиться криниця глибиною 40 м і в діаметрі 5 м видовбана в скалі. Досі в її стінах збереглося величезне дерев'яне колесо з пристроєм для підняття води на поверхню.
Зараз ми опинилися в стародавньому і найкрасивішому у світі місті Києві. Ми познайомимося відразу з двома з семи чудес.

Софія Київська

Назву першого з них ви дізнаєтесь, виконавши наступні завдання.

Завдання з математики:

Ключем до перетворення чисел у букви є алфавіт, за допомогою якого ви зможете перетворити отримані числа в букви.

Математичний диктант:

    1. Знайти від числа 26.

    2. Знайти число в рази більше за 4 .

    3. Знайти 20% числа 125.

    4. Знайти число, якого дорівнює 9.

    5. Знайти число, яке в разів більше за .

Щоб дізнатися друге слово назви, треба виконати кожній групі по два приклади, а потім об’єднати отримані букви в слово:

Для 1 групи: 1) ; 2) .

Для 2 групи: 1) ; 2) .

Для 3 групи: 1) ; 2) .

Для 4 групи: 1) ; 2) .
Завдання з української мови:

Спишіть, вибираючи з дужок потрібні літери:

Софія (К,к)київська, (К,к)київські школи, (К,к)київські каштани, (К,к)київська Русь, (К,к)київська область.

Поясніть вживання великої літери.

До уваги учнів – розповідь про Софію Київську:

Дивне відчуття охоплює кожного, хто переступає поріг славетної Софії Київської. Десь поза стінами залишається гомінливе сьогодення, віки розступаються, і постає далеке минуле...

 Софійський собор - всесвітньо відома пам'ятка архітектури і монументального живопису ХI століття. Заснування собору згадується в літописах як під 1017 р., так і під 1037р. Будівничим Cв. Софії літописці називають великого київського князя Ярослава Мудрого. Джерела свідчать, що в цій справі Ярослав завершив починання свого батька Володимира - хрестителя Русі. Присвячений Премудрості Божій, собор, за задумом творців, мав утверджувати на Русі християнство.

 Упродовж сторіч Софія Київська була головною святинею Русі-України - "митрополією руською". Собор, як головний храм держави, відігравав роль духовного, політичного та культурного центру. Під склепінням Cв. Софії відбувалися урочисті "посадження" на великокняжий престол, церковні собори, прийоми послів, затвердження політичних угод.

 
Пропонуємо знайомство з ще одною християнською святинею міста Київ –

Києво-Печерською лаврою.

Розповідь учня:

Києво-Печерська лавра - православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестово поблизу Києва.

В одинадцятому столітті монастир став центром розповсюдження і затвердження християнства в Київській Русі. У дванадцятому столітті монастир отримав статус «лаври» – головного великого монастиря.

У вісімнадцятому столітті Києво-Печерська лавра стала найбільшим церковним феодалом на Україні. Їй належали три міста, сім містечок, біля двохсот сіл і хуторів, більше семидесяти тисяч кріпаків, дві паперові фабрики, одинадцять цеглових і шість скляних заводів, більше ста шестидесяти винокурень і вітряків, біля двохсот шинків, два кінних заводи.

Києво-Печерській лаврі було підпорядковано багато дрібних монастирів і так названі пустелі (зокрема, Китаєвська, Микільська та інші під Києвом) з їхніми угіддями і кріпаками на Україні, в Росії і в Білорусії

Свого часу Києво-Печервська лавра зіграла важливу роль у розвитку давньоруської культури, була центром літописання. Тут перекладалися на церковнослов’янську мову і переписувалися твори іноземних авторів. У лаврі працювали відомі літописці Нестор (автор «Повести временных лет»), Нікон, Сільвестр. У тринадцятому столітті було складено «Києво-Печерський патерик» - важливе джерело історії Києва.

На території лаври поховано багато видатних осіб, зокрема, біля трапезної - генеральний суддя українського війська В.Кочубей і полтавський полковник І.Іскра. У Спаса на Брестові церкви - засновник Москви Юрій Долгорукий.

Завдання з української мови:

У поданому тексті знайдіть і випишіть прикметники, утворені складанням основ. Зробіть розбір за будовою цих слів.

Текст: У музеях і фондах, розташованих на території Києво-Печерської лаври, можна побачити рукописи стародрукованих книг, колекцію тканин і вишивок. Особливий інтерес викликає колекція з дорогоцінних металів, стародавні гравюри і твори сучасних художників.

Завдання з математики (у групах):

Для 1 групи: Спростити вираз та знайти його значення:

при х=12,5

Це рік заснування православного монастиря.

Для 2 групи: Розв’яжи пропорцію і дізнайся, в якому столітті монастир став центром розповсюдження і ствердження християнства на Русі :

х:7=5:

Для 3 групи: , знайди х – століття, в якому монастир отримав статус «лаври» - головного великого монастиря.

Для 4 групи: В 1731 році розпочато будівництво великої лаврської дзвіниці, висота якої 96,52 метра. Знайди значення виразу і дізнайся, скільки років тривало це будівництво:

.

Після того, як представники груп повідомили про отримані результати, вчитель пропонує останню мандрівку: найсучасніше серед семи чудес України – це Національний дендрологічний парк «Софіївка»

Завдання з української мови:

Назва парку містить прикметник «дендрологічний». Вам потрібно за словником іншомовних слів з’ясувати значення цього слова.
Завдання з математики:

Парк розкинувся на узбіччі старовинного міста Умань. Зробивши необхідні розрахунки, дізнайтесь, яку площу (в гектарах) займає парк:



Розповідь учня:

Заснований парк у 1796 році багатим польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії, і був подарований їй в день її янгола у травні 1802 року.

 Ідея створення парку в романтичному стилі з використанням римської і грецької міфології належала самій Софії. Дивовижні пейзажі, екзотичні рослини, античні скульптури, водойми, каскади, фонтани, камінні гроти - все це можна побачити, відвідавши парк. Цей шедевр вражає відвідувачів своєю красою вже протягом 200 років. Туристичний сезон в Умані триває весь рік. Потік відвідувачів не зменшується ні влітку, ні взимку.
Підсумки: Ми сьогодні створили власний туристичний маршрут – своєрідну візитну картку України, поглибили свої знання з історії нашої країни; відтворили і узагальнили відомості з тем «Прикметник» та «Дії зі звичайними дробами».

Учителі дякують учням за творчу активну роботу на уроці, підводять підсумки.

Учні здають картки з виконаними завданнями, після перевірки яких вони отримають оцінки з мови та математики.

Домашнє завдання з мови: творча робота, написати твір-мініатюру «Україно! Ти для мене диво!»

Домашнє завдання з математики: № 412, № 544, № 673 (Підручник «Математика. 6 клас» А.Г.Мерзляк, В.Б.Полонський, М.С.Якір)

Схожі:

Наказ Про стан ведення учнівських зошитів з математики і української мови
Протягом вересня — жовтня 2003 року в школі було здійснено пе­ревірку ведення зошитів з математики і української мови з метою кон­тролю...
Уроку: • узагальнити і систематизувати знання учнів про дієслово як частину мови
Сьогодні у нас незвичайний урок української мови. Я запрошую вас у подорож до чарівної, неймовірної, яскравої Галактики – Мова, до...
Урок в 5 класі за темою «Множення і ділення натуральних чисел»
Тема нашого уроку сьогодні «Множення і ділення натуральних чисел». Друзі, сьогодні ми з вами відправимося в подорож по стежинкам...
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
УРОК З ВИКОРИСТАННЯМ ЛЯЛЬОК ТЕМА. СОРОКА-БІЛОБОКА ВСЕ СТРЕКОЧЕ ТА
МЕТА. Закріпити і повторити знання учнів з математики, української мови, я і України, основи здоров'я. Формувати навички швидких...
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови....
Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі
На уроках української мови
У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий...
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика у 2015/2016 навчальному році, з метою підвищення якості знань з української...
Урок-подорож з математики
Вправи та задачі на додавання круглих десятків. Задачі на знаходження другого доданка
Урок-подорож з математики
Вправи та задачі на додавання круглих десятків. Задачі на знаходження третього доданка
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка