Урок-дослідження з елементами гри. Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, картки із цитатами. Форми, методи, прийоми роботи: психологічна вправа «Наш настрій»


Скачати 87.34 Kb.
НазваУрок-дослідження з елементами гри. Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, картки із цитатами. Форми, методи, прийоми роботи: психологічна вправа «Наш настрій»
Дата08.02.2014
Розмір87.34 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Тема. Спиридон Черкасенко. «Маленький горбань» – твір про красу і незахищеність людської душі.

Мета: познайомити учнів із біографією письменника, змістом оповідання; розвивати вміння виразного читання, коментування змісту епічного твору, аналізувати прочитане, обговорюючи у загальному колі, добирати цитатний матеріал для характеристики героя, робити висновки; виховувати милосердя, співчуття як цінності, які необхідні для формування власної особистості.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-дослідження з елементами гри.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, картки із цитатами.

Форми, методи, прийоми роботи: психологічна вправа «Наш настрій», літературознавча розминка, «Мікрофон», «Що я знаю – про що хочу дізнатися – що дізнався», гра «Знайомство із письменником», створення «ланцюжка долі», проблемне завдання, дослідницька робота в групах, словникова робота, моделювання ситуації, обговорення у загальному колі.
Ми діти сонця і весни,

Ми діти матері-природи!

До нас шумить зелений бір,

В ліси, поля, до вольних гір,

На ясні зорі, тихі води!

С.Черкасенко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний етап

* Психологічна вправа «Наш настрій» (емоційна готовність учнів до уроку)

– Посміхніться один одному, побажайте успіху!


  1. Перевірка д.з.:

* порівняльна характеристика героїв оповідання В.Винниченка


  1. Актуалізація опорних знань

1.Літературознавча розминка (учні ставлять питання за словником)

1. Епічний твір?

2. Жанри епосу?

3. Сюжет?

4. Автобіографічний твір?

5. Дійові особи?

6.Головний герой твору?

7. Другорядні персонажі?

8. Епізодичні дійові особи?

2. «Мікрофон»

– Чим світ дітей відрізняється від світу дорослих?

– Яким би ви його хотіли бачити?
IV. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

1. Робота з таблицею(очікувані результати)

Що я знаю?

Про що хочу дізнатися?

Що дізнався?











V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу


  1. Гра «Знайомство із письменником»:

  • учні читають статтю підручника (с. 93-94), підкреслюючи олівцем найсуттєвіше у житті С.Черкасенка;

  • створення «ланцюжка долі» за прочитаним (2 учні працюють біля дошки):


1) прозаїк – поет – драматург – педагог – емігрант – націоналіст;
2) син селянина – двокласна школа – вчительська семінарія – педагогічна праця – літературна діяльність – видавнича справа за кордоном – смерть на чужині
2. Слово вчителя «Цікаве про С.Черкасенка»

Тихо над річкою, ніченька темная,

Спить зачарований ліс.

Ніжно шепоче він казку таємную,

Сумно зітха верболіз.

Нічка розсипала зіроньки яснії –

Он вони в річці на дні.

Плачуть берези по той бік сріблястії

В темряві, наче у сні…
Дитинство його проходило на широких, із поодинокими хатками вулицях, наповнених рідкого пилу, який обпікав босі ноги влітку. Добре копирснувши його, можна було підняти куряву, яка довго не всідалася. По закуреній траві добігали до ставка з рожевуватою водою. Разом із такими ж босоногими однолітками цілили у великих зелених жаб, а то і в бабиного селезня, який мав необережність близько підпливти до берега.

В старому батьківському яблуневому саду можна було не тільки сховатись, а й заблукати. Тут, на межі, нерідко спалахували справжні драми, коли батько виганяв сусідську худобу разом із підпасичем, ласим до великих і пахучих яблук.

Найбільше хвилювало поле... Тільки відійдеш від містечка і навкруги рівна далечінь, наповнена таємницями. Зрідка її порушували поодинокі дерева та мовчазні кургани, які невідомо звідки виникли і згубилися в цьому забутому краї.

Зими холодні і сніжні, з завірюхами і заметами. Вранці по таких заметах можна було легко забратися на дах хати і поринути вниз – у пухкий сніг.

Ще до школи, яка упорядковувала думки про світ, прийшло розуміння плинності життя. Розрада настала вже в семінарії, коли відкрив світ мистецтв. Найбільше хвилював театр, адже в містечку було кілька театральних колективів Один був створений силами семінаристів, та найбільшим став колектив, який виступав у літньому театрі, що збирав до п'ятисот глядачів і не потребував спеціального приміщення.

Сучасні біографи письменника С. Мишанич, Л. Барабан, Т.Жицька майже завершили його життєпис. Однак "білими плямами " в біографії залишаються роки першого періоду життя і навчання в Новобузькій учительській семінарії, себто початок його літературної діяльності, мету якої він висловив в ранньому вірші "Батьківська бандура".
Батьківська бандура

Бандура батьківська в забутті

Висіла в хаті на стіні,

І, довгим сном неначе скуті,

Ослабли струни мовчазні.
З стіни, німую, я жахливо

Ізняв і струни підтягнув,

Торкнувся пальцями – на диво

Із неї звук мені загув.
І серце полум'ям гарячим

У тую ж мить він розтопив.

Уста шептали дивні речі,

А звук той з ними влад гудів.
3. Проблемне завдання

Чому оповідання як жанр належить до епічного твору?


  1. Дослідницька робота в групах:

  • учні-«читці» читають текст за особами;

  • учні-«літературознавці» виписують цитати, заповнюючи таблицю «Павлик – головний герой оповідання»(додаток до уроку; картки для учнів)




Портрет

Вразливість душі

Милосердя

Доброта

Мрійливість

Сміливість

Захист скривджених

Уміння прощати











































































4. Словникова робота
Крем'ях – гладенький (часто заокруглений) камінець, що його використовують діти для гри.

Призьба – невисокий, переважно земляний насип уздовж стін хати знадвору.

Катран – рослина степів або напівпустель, що має велике листя й багато білих квіток.

Цілинний – так називають ще необроблену, не орану землю.

Глей – пластична глина сизого, червоного та інших кольорів.

Шурф – вертикальний або похилий вхід до шахти з поверхні землі (гірнича виробка).
VІ. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота в малих групах. Кожна група готує питання, які оголошуються і обговорюються в загальному колі (можна скористатися питаннями в підручнику, с. 104)

2. Моделювання ситуації

– Уявіть себе одним із героїв твору? Як би ви вели себе в певній ситуації (виберіть самі)? Чому?
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

  1. Заповнення таблиці (очікувані результати)

  2. Оцінювання


VІІІ. Домашнє завдання

  1. Визначити сюжетні елементи оповідання (скласти схему чи таблицю).

  2. Скласти план для характеристики Павлика.

  3. Створити ілюстрацію (презентацію).

Додаток до уроку

Цитатний матеріал

1.«Вони й справді любили з ним гратись, дивитись у його журні сині очі, слухати його поважну, повчальну мову, коли він щось розповідав їм — або роз’яснюючи, як треба гратись, або розказуючи якусь цікаву побрехеньку чи довгу заплутану казочку».

2.«Знав Павлик їх, тих казочок, чимало.

Пам'ять у Павлика прегарна, й він завжди пригадує свої сни до найменших подробиць і переказує їх дівчаткам, як нову казку, тільки ніколи не каже, що то сон, а з часом і сам забуває про те».

3.«У хлопчика був великий горб на спині. Він не пустував з хлопцями, любив звірят, тому товариші часто ображали й били його».

4. «І стоїть в думках Павликових темний, густий ліс із зеленими галявинами, а на одній галявині збудував собі Зайчик манісіньку хатку, таку завбільшки, як у пайового Гектора, цепового собаки; круг тієї хатки походжає страшна, напівоблуплена Коза-Дереза з великими та гострими рогами й чигає на Зайчикове життя. З лісу, з-поза кущів, виглядають боягузи — грубий, вайлакуватий Ведмідь-Набрідь, завжди голодний Вовчик-Братик і хитра Лисичка-Сестричка. І стискається боляче серденько Павликове жалем до сердешного Зайчика й жахом за його бідолашну долю».

5.«Через його страшний горб товариші цурались його, й він звик бути здебільшого самотнім, на самоті зі своїми думками, жив ними, тішився, розважався ними. Лагідний, добрий, гарний світ нениних казок зробив і ті думки його лагідними, а серце чулим до всяких пригод, що траплялися створінням малим та беззахисним. Павлик любив звірят, любив пташок і плакав, навіть зомлівав, коли при нім хто з хлопців розбивав пташині яєчка або скручував голови горобеняткам».

6.«Павлик не боявся самотою мандрувати в степ».

7. «Любо було йому сковзатись чобітками по слизькій зеленій цілині, дихати на всі груди чистим, запашним повітрям, лягти де-небудь на горбочку й стежити за легенькими срібнокрилими хмарками в блакиті небесній. Або перейти балку й звідти дивитись, як розіслалися ген перед тобою, як на долоні, і рівні рядки шахтарських убогих халуп, і гостроверхі будівлі над глибокими шахтами, оточені високими валами сірого ґлею, і закурені зверху височенні цегельні димарі коло тих шахт. Люди такі дрібні-дрібні здалеку, як комашня, і хатки малі, й шахта не лякала своєю таємністю... А ти — ніби якийсь казковий цар над тим усім, або раптом хочеться тобі знятись і полетіти ще вище, аж туди, де он тріпоче в блакиті своїми крильцями дзвінкоголосий жайворонок. Йому, мабуть, дуже гарно там, вільно й усе видко».

8. «Павлик сів собі на горбочку й тішився з того: сині, як небо, очі його дивилися спокійно й задоволено. Чулим ухом ловив хлопець ніжну, дзвінку пісеньку жайворонка, що висів недалечко від нього в повітрі й тріпотів крильцями. А думки — гарні-гарні, як і сни його казкові, тихо линули одна за одною, низались у пишний разок чарівної казки. Дівчатка порозбігались, а то яку б чудову нову казочку розказав їм Павлик про музику-жайворонка, що літає високо-високо й розмовляє там з небом глибоким: з хмарками ясносяйними; кучеряві хмарки пливуть з далекого чужого краю, од самого моря, багато бачили вони, багато чули дивного, прегарного, і є їм що розповісти сіренькому музиці...»

9.«Павликові було шкода птахів, і він вийняв палички. За це Захарко почав бити його й мало не задавив».

10.«Побачивши, що Павлик уже не кричить і не плаче, а лежить із заплющеними очима, розкинувши руки й ледве дихаючи, діти, як сполохані горобці, кинулися врозтіч».

11.«Павлик заховав під рядно руки й злякано дивився на Захарка2.

12.«Сам лагідний, сумирний, він давно не міг зрозуміти, від чого все те лихе, і воно завжди лякало його. Коли він угледів був, як горіли злістю, мов у вовченяти, хижі чорні очі Захаркові, то аж зомлів з жаху».

13.«Павлик теж плакав і просив діда не пороти хлопця.

Дідусю, — весело гукнув Павлик, побачивши старого, — він... Захарко зовсім не сердитий... він гарний... Ми тепер часто гратимемося з ним».

Схожі:

Урок рольової гри. Обладнання : портрет письменника, виставка його...
Методи, прийоми й форми роботи: розповідь учителя, виразне читання (вчителем і учнями), рольова гра, аналіз поезій, укладання таблиці...
Урок формування знань, умінь, навичок. Обладнання: трагікомедія І....
Тема. Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі. Значення творчості І. Карпенка-Карого
Урок зарубіжної літератури в 10 класі Вчитель І категорії
Обладнання: портрет Чехова, ілюстрації до твору, картки для індивідуального опитування, словник літературних термінів
Урок – дослідження
Обладнання: портрет письменниці, збірка її творів, картина І. Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», ілюстрації до твору;...
Т. ШЕВЧЕНКО. «ЗАПОВІТ» — ТВІР, ЩО ЄДНАЄ МИНУЛЕ, ТЕПЕРІШНЄ І МАЙБУТНЄ Мета
Обладнання: портрет Т. Шевченка, підручник, мультимедійний комплект, малюнки-ілюстрації до твору; дидактичний матеріал (тестові завдання,...
План-конспект уроку української літератури у 8 класі учителя СЗШ...
Обладнання: інтерактивна дошка, презентація уроку,виставка книжок письменника, ілюстрації до твору, мультимедійні засоби наочності...
Урок-творча лабораторія Світова література
Обладнання: картки для гри-конкурсу, уривки з творів відомих митців на аркушах, ілюстрації, схема для характеристики героя, запис...
Тема. ПЧ. Г. Квітка-Основ’яненко. Сватання на Гончарівці. Мета
Форми, методи, прийоми роботи: «Психологічний настрій», таблиця «Знати і вміти», повідомлення учнів, обговорення в загальному колі,...
Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми: «Прикметник»
Обладнання: дошка, карта подорожі,зошити, картки для індивідуальної роботи, картки самооцінки,ілюстрації, плакати
Уроку: узагальнити й систематизувати набуті учнями
Методи, прийоми і форми роботи: «Проблемне запитання», «Мікрофон», «Навчаючи – учусь», метод «Прес», спостереження, дослідження,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка