Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон»


Скачати 82.95 Kb.
НазваУрок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон»
Дата14.12.2013
Розмір82.95 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Відкритий урок

із світової літератури

у 6-А класі

«А.П. Чехов «Хамелеон».

Теорія літератури: оповідання

та його жанрові особливості»


учитель ЗОШ І-ІІІ ступенів №6

м.Жмеринки Вінницької області

Шевчук Т.В.


м. Жмеринка
2010-2011 н. р.

Тема уроку:

А.П. Чехов «Хамелеон». Теорія літератури: оповідання та його жанрові особливості
Мета уроку:

  1. Ознайомитись із короткими відомостями про життя і творчість А.П.Чехова, з поняттям “оповідання” та його жанровими особливостями;


2) Розвивати навички роботи з біографією письменника, аналізу художнього тексту, переказу тексту, розвитку зв'язного мовлення, логічного мислення;
3) Виховувати негативне ставлення до людських вад: підлабузництва, плазування, чиношанування, запопадливістю перед вищими світу цього, до “хамелеонства” як соціального явища.
Обладнання, наочність: портрет А.П.Чехова, текст оповідання «Хамелеон», виставка творів А.П.Чехова, ілюстрації до тексту, зображення ящірки-хамелеона, мультимедійна презентація «А.П.Чехов «Хамелеон»», персональний комп’ютер, анімаційний фільм «Очумєлов»
Тип уроку: урок розвитку знань, вмінь та навичок
Література: 1. Ж.В.Клименко Зарубіжна література. Підручник для 6 класу. Київ 2006


  1. Л.А.Чередник. Вивчення зарубіжної літератури у 6 класі. Авторський урок. «Ранок. Веста» 2006 р.




  1. А.П.Чехов «Хамелеон»


Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання. Експрес-опитування за біографією Чехова

Експрес-опитування

Закінчіть речення:


  1. А.П.Чехов народився … в місті Таганрог (Росія) 29 січня 1860 року.

  2. З дитинства Чехов любив відвідувати ….. місцевий театр.

  3. Перші твори Антон Павлович написав…. під час навчання в гімназії.

  4. Батько Павло Єгорович був… деспотом, талановитим, регентом церковного хору… грав на скрипці, малював, співав

  5. Після збанкротування батька турботу про Антон

родину взяв на себе…

  1. Після закінчення гімназії Антон навчався… на медичн. факультеті Московського університету

  2. Як лікар, Антон знав про свою хворобу… туберкульоз (на той час невиліковну)

  3. Через хворобу Чехов деякий час жив…. У Криму, в Ялті. (Зв'язок із Україною)-виставка

  4. За характером письменник завжди був… життєлюбом, оптимістом.

  5. У своїх творах письменник прагнув, щоб люди стали… кращими.




  1. Чехов і Україна (виставка) СЛАЙД №1


ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація вивчення (29.01 – 150 років з дня народження, всесвітньовідомий письменник, вніс значний вклад в скарбницю світової літератури)

СЛАЙД №2-3

ІІІ. Епіграфи уроку СЛАЙД №4

Є таланти письменницькі, сценічні, художні, у нього ж особливий талант – людяний.

А.П.Чехов, оповідання “Припадок”
Чехов вміє писати так, щоб словам було тісно, думкам – просторо…

М.Горький
ІV. Розвиток знань, умінь та навичок.


  1. СЛАЙД №5. Теорія літератури: робота з поняттям «оповідання» та його жанровими особливостями.

  2. Завдання учням: доведіть, що «Хамелеон» - це оповідання.

  3. Назва твору. Оповідання , як і будь-який інший твір, починається з назви. Що означає назва твору?

  4. Міжпредметний зв'язок. (зоологія)

Заочна екскурсія у живу природу. СЛАЙД №6, МАЛЮНКИ НА ДОШЦІ

  1. Слово вчителя: Чехов був великим майстром малого оповідання. Його талант виражався, насамперед, у вмінні малою кількістю слів та художніх засобів сказати читачу багато важливого.

Його відомий вислів мовою оригіналу «Краткость – сестра таланта» став афоризмом. А образи, змальовані в його творах – загальними назвами. За допомогою чого йому вдавалося донести до читача свої думки? Розглянемо це на прикладі «Хамелеону».


  1. Евристична бесіда:

  • Де відбувається дія оповідання?

  • Назвіть головних персонажів.

  • Яка пригода сталася на площі?

  • Знайдіть і зачитайте опис Очумєлова. (Робота з текстом).

  • Чи однаково поводить себе герой протягом твору? Від чого залежать зміни в його поведінці?


7. Перегляд уривку з анімаційного фільму «Очумєлов» (3.12 – 6.39) 8.26
8. Пошукова діяльність

- Скільки разів змінюється його думка та поведінка? (6)

- Скільки разів він знімає та одягає шинель? (4)


  1. СЛАЙД №7. Робота з поняттям «художня деталь». Шинель (глухар-природа)

  2. СЛАЙД №8. Прізвища, що говорять.

  3. СЛАЙД №9. Поведінка Очумєлова.

  4. Робота в парах. Скласти гроно «Очумєлов».


Нерозумний Грубий (хам) Підлабузник

Чиношанувальник ОЧУМЄЛОВ «Хамелеон»

Зневажливий до людей Владний


  1. СЛАЙД №10. Що спільного?

  2. Смисл назви. Інше, переносне значення слова «хамелеон». СЛАЙД №11. Чому так називається оповідання? Хто в творі є хамелеоном? Лише Очумєлов?


  1. СЛАЙД №12. Пояснення «хамелеонства» як соціального явища.

Словарна робота «соціальне явище»


  1. Повідомлення про мис та сузір’я «Хамелеон».

Міжпредметний зв'язок (географія та астрономія)
V. Закріплення матеріалу

    1. Рольова гра «Суд над Очумєловим»

Суд над Очумєловим (за оповіданням А.П.Чехова «Хамелеон»)

Оформление: судейский стол, скамья подсудимых, зал для зрителей. Столики для защитника и обвинителя, плакаты: "Боже, как грустна наша Россия" (А.Пушкин); "Вы взгляните на эту жизнь: наглость сильных, лицемерие" (Н.В.Гоголь)

Хід суду

Секретар: Встати, суд іде!

Суддя: Прошу захисника, обвинувача, шановну публіку зайняти свої місця.

Слухається справа про полицейського наглядача Очумєлова, який обвинувачується в хамелеонстві, запопадливості, підлабузництві перед сильними світу цього, в грубощах до золотаря Хрюкіна. Щоб краще зрозуміти обвинувачення і захист, щоб вирок був справедливим, відповідним букві закону, заслухаємо свідчення Очумєлова.

Очумєлов: Я, шанований поліцейський наглядач, в новій шинелі йшов через базарну площу разом с городовиком, який ніс решето, доверху заповнене конфіскованим агрусом.

Навкруги була тиша, на площі ні душі. І раптом я почув:

- То ти кусатись, клятий? Держи його! А…а!

І побачив я людину у ситцевій сорочці й розстебнутій жилетці, він біг за собакою. Я зробив напівоберт і направився до зборища.

Захисник: Дозвольте, хто це був? Що за людина?

Очумєлов: Я впізнав в ньому золотаря Хрюкіна.

Захисник: А хто ж був винуватцем скандалу?

Очумєлов: Біле гостроморде хортеня з гострою мордою та жовтою плямою на спині. В сльозавих очах його був вираз туги і жаху.

Обвинувач: Чим же завинив цей цуцик?

Хрюкін: Іду я, ваше благородіє,нікого не чіпаю, і раптом це стерво ні с того ні с цього за палець… Ви мені пробачте, я людина, котора робоча. Робота в мене дрібна. Нехай мені заплатять, бо я цим пальцем, може, з тиждень не поворухну…

Суддя: Питання до Очумєлова: І якою була ваша реакція на цей випадок?

Очумєлов: Я сказав, що це так не залишу, наказав Єлдиріну скласти протокол. А собаку знищити. Дізнатись, чия вона.

Обвинувач: А коли дізнались, що вона,здається, генерала Жигалова?

Очумєлов: Я наказав Єлдиріну зняти з мене пальто. Страшенно жарко.Після цього спитав у Хрюкіна:

- Одного тільки не розумію, як він міг тебе вкусити? Хіба він дістане до пальця? Ти, мабуть, розколупав палець цвяшком, а потім і спала тобі на думку ідея, щоб здерти. Знаю вас, чортів!

Суддя: Питання до Хрюкіна: Голос із натовпу стверджував, що ти йому цигаркою в морду для сміху, а він, не бувши дурним, і хапнув.

Хрюкін: Бреше, сліпий. Не бачив, то, виходить, навіщо брехати?

Захисник: Я протестую. А ви, пане Очумєлов, скільки разів змінили своє рішення стосовно собаки?

Очумєлов Шість. Таж вирішувалось питання про приналежність собаки. Вирішували: генеральська вона чи ні.

Хтось із натовпу сказав:

- Це, начебто, генерала Жигалова!

На що городовик відповів:

- Ні, це не генеральська. У генерала таких немає. У нього все більш лягаві.

Я спитав:

- Ти в цьому впевнений?

- Впевнений, ваше благородіє, - відповів городовик. - А може і генеральська. На морді в неї не написано. Оце якось у дворі в нього таку бачив. Добре, що повар генеральский нагодився і сказав, що собака братика генерала - Володимира Івановича. Ач, собаченя яке у него! Цап цього за палець! Ха-ха-ха! А до цього я ще доберусь! (показуючи на Хрюкіна, погрожує йому пальцем.)

Захисник: Шановний суд! Пан Очумєлов за посадою зберігав порядок.

Суддя: Так, але він шість разів змінював своє рішення. І змінював його через те, що спочатку було сказано, що собака нічия, потім - генеральська, і, накінець, брата генерала. Суду все зрозуміло, тому суд відправляється на нараду для винесення вироку.

(Суд удаляется. После возвращения зачитывается приговор)

ВИРОК

Суддя: Іменем закону нашої держави, суд, розглянувши справу по обвинуваченню полицейського наглядача Очумєлова, за його хамелеонство,запопадливість, підлабузництво, самоприниження перед вищими чинами виголошує йому вічну зневагу, та постійний суспільний осуд. Вирок остаточний та оскарженню не підлягає.


    1. СЛАЙД №13. Інтерактивна вправа «Мікрофон».


VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання: СЛАЙД №14


  • Виписати у зошит поняття “художня деталь” та вивчити його.




  • Прочитати оповідання Чехова “Товстий і тонкий”, знайти у ньому художню деталь.



СЛАЙД №15





Схожі:

Урок світової літератури у 5 класі Девда Марія Іванівна учитель світової...
Мета: ознайомити учнів із самобутньою культурою Японії, розвивати навички самостійного пошуку потрібної інформації, вміння донести...
А. П. Чехов. Оповідання «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження,...

А. Чехов. «Хамелеон», «Товстий і тонкий»
Національна бібліотека України для дітей з віртуальною бібліографічною довідкою
Конспект уроку зі світової літератури у 6 класі
Мета уроку: познайомити учнів з життям та творчістю Ч. Діккенса, з історією створення повісті та особливостями «різдвяних оповідань»;...
Проблеми аналізу художнього твору на уроках світової літератури в школі
Як зазначається у пояснювальній записці до програми із світової літератури, основна мета предмета – «залучити школярів до скарбниці...
Урок світової літератури в 6 класі Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі»
Вдосконалювати навички психологічного аналізу літературного твору і його героя, навички роботи з текстом
Урок із світової літератури
Ми повинні навчитися використовувати знання,отримані на уроках літератури,в житті,щоб наші переходили в реальну поведінку
Урок із світової літератури у 10 класі Тема: «Подорож до Ясної Поляни»
Мета: розпочати вивчення біографії Л. М. Толстого, показати своєрідність його життєвого і творчого шляху, допомогти зрозуміти значення...
Урок світової літератури у 8 класі на тему: «Франческо Петрарка майстер сонета.»
Ф. Петрарки; розвивати навички виразного читання ліричних творів; самостійно готувати повідомлення;вчити учнів працювати в групах...
Конспект уроку світової літератури в 7 класі на тему: „
Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказаної самопожертви та любові до близького”
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка