Уроку


Скачати 139.12 Kb.
Назва Уроку
Дата 16.12.2013
Розмір 139.12 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Тема уроку. Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» - пригодницький захоплюючий твір

Мета уроку: ознайомити учнів із життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, зацікавити творчістю, розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд

Тип уроку: вивчення нового

Обладнання: портрет автора, ключ для перевірки результатів вікторини, підручники, магнітофон, диски з класичною музикою, виставка літератури.

Епіграф: У мене в житті завжди казка існує,

Дитинство фантазії всюди пряде,

Воно всім захопливі мрії дарує,

Не йди ти від мене, моє золоте.

Богдан Юр’єв

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

Як завжди, Рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене гарними оцінками, цікавими думками, правильно виконаним домашнім завданням.

  • А ви про що мрієте? На що сподіваєтесь від уроку?

(гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)

  • Як бачите, наші бажання співпадають, докладемо зусиль - і мрії наші здійсняться. Будемо на це сподіватися?

Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:

Життя-це мрія. Здійсни її.

Ви згодні? Тоді повторимо як заклинання: життя-це мрія, здійсни її.

Молодці!

Книжки, які лежать перед вами, мають цікаву історію. Написав їх відомий український дитячий письменник В. Нестайко, який створив понад 30 дитячих книжок. Вони перекладені багатьма мовами світу.

Запишіть в зошити дату й тему уроку.

Отож сьогодні на уроці ми ознайомимося з життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

30 січня Всеволоду Нестайку, улюбленому дитячому письменнику багатьох поколінь виповнилося 82 роки. Але незважаючи на такий поважний вік, він успішно працює. Пише нові твори. Друкується в найкращих видавництвах України, його твори перекладаються багатьма мовами світу. День народження письменника - це приємна нагода ще раз перечитати його талановиті твори "Загадка старого клоуна", "Чудеса в Гарбузянах", "В країні Сонячних Зайчиків", "Тореадори із Васюківки", "Чарівні окуляри" зустрітися з улюбленими героями. В усіх школах, дитячих бібліотеках організовуються книжкові виставки, проводяться літературні подорожі, вікторини, вечори, присвячені творчості Всеволода Нестайка. Указом Президента України від 20.01.2010р. Всеволод Нестайко нагороджений Орденом Ярослава Мудрого Vступеня. Всеволод Нестайко ще й драматург. Свідченням тому є прем’єра п'єси "Таємниця Сонячних Зайчиків". Казка та п'єси вже давно ідуть в лялькових театрах. Це і "Солом'яний бичок" та рок-група "Козачок" і "Таємниця рудого Жевжика", і "Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат". Вони живуть у Донецьку, Києві, Кіровограді. Раз на місяць письменник на першому каналі національного радіо веде передачу "Радіобайка Всеволода Нестайка". Щоранку на вулиці Шовковичній у самому центрі Києва можна зустріти високого сивого чоловіка з песиком на повідку. Час від часу він жартівливо посварюється на свого Дюка й усміхнено замріяно крокує далі… На нього не полює зграя фотографів і телекамер, проте його книжками зачитуються мільйони дітей "від 2 до 102..", і якби зібрати воєдино всю їхню до нього любов - вона осяяла б всю Україну… Цей чоловік - Всеволод Нестайко.

Сказати, що змалку мріяв стати саме дитячим письменником, було б неправдою. Мабуть, ніхто з малку не мріє стати дитячим письменником. У дитинстві так хочеться швидше вирости, так прагнеться швидше скинути з себе все дитяче і убратися у все доросле, що така мрія просто неможливо. Вона була б неприродною.

І все-таки джерела, причини літератської долі письменника – в дитинстві.

Всеволод Нестайко, згадуючи своє дитинство, говорив, що чомусь передусім згадував самотність. Так уже склалося тата свого письменник не пам’ятав. Він загинув у 1934 році за кордоном, виконуючи державне завдання. А був мужньою, веселою і дуже товариською людиною. Всі його любили. Він вільно володів п’ятьма мовами і був для хлопчика уособленням таємничості і чекання.

У ранньому дитинстві Всеволод Зіновійович був дуже хворобливим. Мабуть, немає такої дитячої хвороби, окрім рахіту, якою б не хворів у дитинстві. Скарлатина, кір, вітрянка, коклюш, свинка… Не кажучи про безкінечні грипи та ангіни… Здорових, безтурботних днів дитинства на рік було менше, ніж сонячних днів у Англії. Тож не могла мама весь час сиділа разом із хлопчиком на лікарняному. І вона замикала самого у квартирі й бігла до здорових дітей у далеку 56 школу біля Володимирського базару.

Пригадував, як трирічний, гірко плакав у коридорі під замкненими дверима, вслухаючись у жахну тишу, яка зрідка порушувалася хряскотом дверей на третьому або другому поверхах і лункими по сходах кроками, що віддалялися й затихали десь унизу.

Зрідка підійде з того боку до дверей якась жалісна сусідка, побалакає хвилю, намагаючись заспокоїти, і знову піде. І знову німотна тиша, і знову страх, відчай, безнадія. Отоді-то, мабуть, уперше в житті відчув Всеволод Зіновійович рятівну силу гумору.

З одного боку страх населяв самотність жахливими потворами і чудовиськами, а з другого боку весела вдача, успадкована від предків, населяла її дотепними усміхненими героями. Отак, вигадуючи й одразу забуваючи свої перші казкові пригоди, змагався тоді майбутній письменник із гіркою дитячою самотністю.

До речі, схильність до гумору визначило ще й, мабуть, саме місце народження, з яким, на жаль, не зв’язаний ні корінням, ні дитячими спогадами. Доля наче навмисне закинула батьків ненадовго у такий улюблений творцями анекдотів Бердичів, щоб син народився саме там. Про Бердичів збереглася одна згадка: страшний голод 1933 року, і трирічний хлопчик після марних прохань дати чогось поїсти каже:”Ну, то дай води”. Власне, рятуючись від голоду, родина й переїхала тоді у тридцять третьому, до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком і двоюрідним братом Толею.

Як згадував письменник, через голод, через ті страшні спогади душа Всеволода Зіновійович не пригорнулась до місця народження. І рідним містом став Київ.

А потім була школа. Мама продовжувала вчителювати, йшла зранку й поверталася пізно увечері. І знову самотність. Тільки тепер це вже була не стільки самотність, скільки самостійність.

А влітку було море, Одеса, санаторій № 516, де медсестри ганялися з додатковим харчуванням, бо був худий.

І були кораблі на рейді, і солоний морський вітер, і штормові хвилі… І жагуча мрія стати капітаном далекого плавання. Мрія, яка не полишала хлопчика майже все шкільне життя.

А ще були канікули на селі у дядька. І захоплення селом, любов до села, до мудрих сільських дідів, що так багато всього знають і такі дотепні,- слухав би й слухав день і ніч. Взагалі страшенно любив у дитинстві бесіди дорослих, особливо коли вони щось розповідали, якісь історії, пригоди, побрехеньки.

…А потім була війна…В ту ніч зупинився годинник у будинку. І це було символічно. Тоді назавжди зупинився годинник дитинства.. Усі болі розтоптаного війною дитинства викликали жагуче бажання знову повернутися в те дитинство і спробувати пережити його по-іншому, по-новому, не так, як жилося, а так, як мріялося,- сонячно, весело, цікаво, з пригодами не трагічними, а комічними, радісними, щасливими. Такий собі своєрідний протест. Як сам говорив письменник, «… став я дитячим письменником, бо мені хотілося повернутися в дитинство-інше, ніж було у мене. Веселе, повне надзвичайних пригод, ігор, розваг.»

Саме оте бажання й зробило Всеволода Зіновійовича дитячим письменником.

Яка б весела комедійна ситуація не складалася, він намагався перенести її у дитинство і наче приміряв на себе, наче брав у ній участь.

Так у році 62 був на Острі в художника Василя Андрійовича Євдокименка, який ілюстрував перші книжки. А тоді, як відомо, дуже захоплювалися кукурудзою і засівали нею великі масиви. І Василь Андрійович розповів про двох місцевих п’ятикласників, що кілька днів тому зайшли у кукурудзу і заблукали, не могли вийти аж поки не заговорило в селі радіо. І письменник написав оповідання "Пригода в кукурудзі”, де вперше появилися вірні друзі Ява і Павлуша.

До речі, Ява Рень - персонаж не вигаданий. Того ж таки літа письменник був на полюванні з групою письменників, і вночі до вогнища прибився меткий вигадливий хлопчина, який чкурнув із дому, щоб познайомитися з мисливцями.

Після оповідання ”Пригода в кукурудзі”, яке присвячено Василю Євдокименку, несподівано для самого письменника написалися "Тореадори з Васюківки” - друге оповідання про Яву і Павлушу. То були такі хлопці, що не могли зупинитися на одній пригоді.

І так закрутилася вже й повість - ”Пригоди Робінзона Кукурузо”. А тоді з розгону – "Незнайомець з тринадцятої квартири”. І, не зупиняючись, - ”Таємниця трьох невідомих”, що й склали трилогію, яку за назвою другого оповідання й названо ”Тореадори з Васюківки”.

Писалася трилогія досить швидко, легко, а головне - радісно.

Перегляд презентації

Рольова гра.

Я у 1950-ті роки вирушав із друзями-письменниками на полювання. Це було в плавнях на Удаї. Там багато комишів, озера. По них я плавав човном із одним веслом. Полювали ми в селі Скоринці. Якось уночі до нашого вогнища прибився підліток. Самостійний, меткий. Звали його – Ява Рень. І був у нього дід Варава, іменем якого назвали тамтешнє озеро – Реньове. Звідти й пішов головний герой «Тореадорів».

Остаточно ж сюжет книги про малих тореадорів виник так: «Василь Євдокименко – художник, який оформлював мої книжки, одного разу розповів мені про школярів, які заблукали в кукурудзі й змогли вийти тільки, як у селі на стовпі забалакало радіо. Тоді я написав оповідання «Пригоди в кукурудзі», де вперше з’явилися Ява й Павлуша, герої всієї трилогії «Тореадори з Васюківки».

Приємно, що з’явилось кілька видань моєї книги.

2.Словникова робота з теорії літератури

А зараз давайте пригадаємо, що таке повість та ще й пригодницька.

ПОВІСТЬ – це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.

У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів, прозова форма. Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.

ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жюля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у «Тореодорах з Васюківки».

Потребує пояснення й сама назва твору.

  • Хто ж такі тореадори?

Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор(від іспанського тореадор) учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.

  • Як ще називають бій із биками(корида)?

Перегляд фільму «Тореадор на коні»

3.Робота з текстом.

  • Діти, а чи можна названих друзів вважати романтиками, мрійниками?

От і доведіть мені цю думку, посилаючись на текст твору.

  • Вдома ви відшукали у творі місця, де мова іде про мрії хлопчиків? Підготували їх до виразного читання?

Уривок 1.стор.149 « У нас була прекрасна благородна ідея…до …І зняла таки вереск, що причовгав дід. Ну і…»

Уривок 2. стор.150 « Давай влаштуємо бій биків…» (інсценівка)

Уривок 3стор.155 «Слухай, каже Ява, -а давай зробимо підводного човна…до …аби підводний» не вдалось»

Перегляд фільму «Тореадори з Васюківки»

2. «Гронування»

  • Ми знаємо, що всі персонажі художнього твору поділяються на головних і другорядних. Пригадаймо, хто ж головні герої повісті?

(Відповіді дітей)

  • А які вони? Запишімо на дошці те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку не красить підлітка.

+ ПАВЛУСЬ ―

ЯВА

  • Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять на зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами. Та й як не сміятися, адже Всеволод Нестайко – майстер гумористичної прози.

10. Захист робіт групи фольклористів.

Читання прислів’їв, що характеризують героїв. Теорія літератури: прислів’я

Проведіть паралель з текстом. Прислів'я — стійкий вислів, що має повчальний характер.

Довідка:

За сто робіт береться, а ні одна не вдається.

Будь сміливий не язиком, а ділом.

Добре там живеться, де дружба ведеться.

Великі діла з малих починаються.

Щоб досягти великого, починай з малого.

Яка справа, така й слава.

5.Аналіз ситуацій. Евристична бесіда.

  • Чому не вдалось побудувати метро?(не вистачило знань, взялись за непосильну роботу)

  • Чим же закінчився бій биків?(це теж наука,небезпечне заняття,воно вимагає певних фізичних якостей, вміння, вольових якостей, чого у хлопчиків ще не було )

  • Як ви думаєте, чи стане Павлуша льотчиком? А чому так часто змінює свої мрії стосовно професії Ява? (Цілеспрямований Павло і навпаки-Ява)

  • Чи візьмуть у міліцію Яву?( кар’єру зіпсував йому Павлуша, бо ненароком зачепив ночовки, через які і сталась чергова пригода з хлопцями. Так це пояснив Ява.

  • Які риси притаманні міліціонеру? (хоробрість)

  • Чи є вона у хлопців, зокрема у Яви?(ні, тікали від дядька і міліціонера, тільки п’яти мелькали).

  • А чому ж не побудували підводний човен?(Доки спасали Собакевича, забули про свою мрію)

Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.

Вікторина «Так чи ні»

  1. Хлопці хотіли прорити метро під клунею. (Ні, під свинарником)

  2. За проїзд у метро хлопці збиралися брати п’ять копійок з учительки української мови. (Ні, математики)

  3. Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад. (Так)

  4. Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки. (Так)

  5. Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому. (Ні, відв’язали козу)

  6. Кандидатура цапа Жори не підійшла на тореадорський бій, бо він був з одним рогом. (Ні, бо був «дуже балакучий»)

  7. Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані. (Так)

  8. Павлусь дружив з Явою ще з першого класу. (Ні, з 4)

  9. Сестра Яви не вимовляла літеру «Л». (Ні, «Р»)

  10. Театр хлопці організували разом з учителькою Галиною Сидорівною. (Так)

  11. Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед. (Так)

  12. Думаючи, що вмирає, Ява подарував Яришці свій магнітофон. (Ні)

4. Вибірковий диктант.

  • Крім названих вами засобів автор, щоб зробити розповідь яскравішою, образнішою, використовує різні художні засоби. Які ж саме? (Діти називають художні засоби)

  • Ви вже знаходили їх у тексті, тому зараз я пропоную, об’єднавшись у три групи, виокремити з поданих художніх засобів епітети, порівняння, метафори.

(1 група – епітети.

  1. група – метафори.

3 група – порівняння.)

Художні засоби

Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.

По горизонталі

2. Синонім до слова калатало.

6. Прізвище письменника, який написав твір "Тореадори з Васюківки".

7. Ім'я головного героя, чий дід сварився за метро.

9. Те саме, що причандалля.

10. Прізвище Яви з твору "Тореадори з Васюківки".

11. Учителька якого предмету повинна була платити в побудованому Явою і Павлушею метро 5 копійок?

12. Кличка собаки із твору "Тореадори з Васюківки"

По вертикалі

1. Епічний прозовий твір, у якому автор розповідає про різноманітні події з життя здебільшого одного героя. Має великий обсяг.

3. Що відповів Ява Галині Сидорівні у Києві, коли та їх запитала: "Ви мене до інфаркту доведете! Де ви були? Де?"

4. Яке слово пропущено: "... смелее в бой, ..., .... Там ждет тебя любовь, Там ждет тебя любовь"?

5. Художній засіб, наявний у рядку: "От якби завжди можна було стежити за різними підозрілими шпигунами у метро на екскалаторі!"

8. Ім'я діда головного героя твору "Тореадори з Васюківки".

7. Хвилинка культури мовлення. Інтерв’ю

  • Як ви думаєте, про що мені слід зараз запитати?Так, чи є у вас мрії. Хто мені допоможе взяти інтерв’ю у шестикласників?

Запитай, вживаючи слова ввічливості,літературні слова, чи є у мрія і яка. Подякуй за відповідь.(1-2 чол.) ( Скажи мені, будь ласка …)

Музика

Діти, але про свої мрії не варто говорити вслух, бо, кажуть у народі, що тоді ми їх сполохаємо і вони не збудуться…У мрій є крила, тому вони і називаються крилатими. А ще вони теплі,тому їх називають рожевими.

Їм треба простір, віра й широкий світ…

Тому я пропоную заплющити очі й тихо про себе подумати про свою найпотаємнішу мрію і випустити її у світ прекрасний, чистий, як і ваші мрії.

Хай летять вони на своїх крилах у світ, допомагають вам його відкривати, чим більше мрії пізнають світ, тим ви будете щасливішими. А разом з вами і ми, батьки і вчителі.

Життя-це мрія. Здійсни її

ІУ. Підведення підсумків.

Дякую всім за роботу і пропоную закінчити речення:

«Сьогодні на уроці я зрозумів, що…»

У.Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати перший розділ повісті, зробити ілюстрації до твору

УІ. Оцінювання.


Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка