Уроку


Скачати 136.83 Kb.
НазваУроку
Дата20.03.2013
Розмір136.83 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Тема уроку: Загальна характеристика творчості китайського поета Ду Фу.
Мета уроку:

  • ознайомитись з життєвим та творчім світами Ду Фу;

  • через біографію поета форматувати уявлення про життя і культуру середньовічного Китаю;

  • підвести дітей до усвідомлення особливостей лірики поета;

  • розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення, уяву;

  • розкрити світоглядно-естетичні пріоритети Ду Фу та їхній зв’язок із творчістю поета;

  • визначити провідні теми й мотиви лірики Ду Фу;

  • показати вплив особистості й творчості Лі Бо на формування Ду Фу як людини;

  • виховувати інтерес до китайської поезії та культурі.


Епіграф до уроку : Устремления Неба ви, должно бить,

Поняли оба:

В человеческом мире есть в хороших

стихах нужда !

Бо Цьзюй-і «Після читання Лі Бо і Ду Фу»

(російський переклад з китайської Л.Ейдліна)
Обладнання: портрет Ду Фу, ілюстрації до віршів, запис теми та ідеї на дошці, дитячі презентації про життя та творчість Ду Фу, музичне оформлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: урок- портрет.
Хід уроку

Вступне слово вчителя

На попередньому уроці ми подорожували з вами середньовічним Китаєм доби правління династії Тан, знайомилися з національними та ї і культурними особливостями такої далекої та незвичайної для нас країни. Зустріч з лірикою Лі Бо – одного із найвідоміших поетів китайського середньовіччя – викликала наше здивування і захоплення.

Змах пензля

І буревії та зливи

Тремтять. А напише вірша

і викличе сльози у привидів

добрих і злих.

Так писав про Лі Бо його сучасник і друг, визнаний метр китайської лірики, - Ду Фу. Своє захоплення талановитою особистістю Лі Бо, Ду Фу висловив у багатьох віршах, присвячених другові.

Я восхищаюсь строками Лі Бо,

Как будто сам Инь Кэп

Передо мною

Я тоже путник сдесь, в горах Дунмэн,-

Люблю его, как брата,

Всей душой…

Усвідомлення вічності й співпричетності з нею спонукає нас з хвилюванням вдивлятися у глибину минулого та далечінь майбутнього. Вірогідно, щоб краще зрозуміти нас теперішніх, ми вдивляємося і заглиблюємося в лірику епохи Тан. Другий видатний поет цієї доби, визнаний поетом - класиком, - Ду Фу. Саме про особливості його життєвого і творчого шляху й будемо ми сьогодні говорити. Маємо дізнатися, які саме прагнення Неба зрозуміли великі Лі Бо й Ду Фу, поміркувати, чому у людському світі є потреба у гарних віршах (звернення до вислову Бо Цзюй – і в епіграфі уроку). Предметом нашої уваги й досліджень на уроці будуть вірші Ду Фу. Тема уроку: Загальна характеристика творчості китайського поета Ду Фу.

Актуалізація опорних знань

Щоб найкраще уявити і зрозуміти життєвий і творчій шлях поета, згадаємо особливості китайського середньовіччя.

Презентація учня про китайське середньовіччя.

Імена Лі Бо та його друга Ду Фу нерозривно пов’язані з розквітом китайської середньовічної цивілізації, що спостерігався в період Танської династії (VII – IX ст.) і продовжувався в період імперії Сун (X- XII ст.). Європа, що пережила крах античної цивілізації, потрясіння, обумовлене великим переселенням народів, повільно виробляла мову нової середньовічної культури. Відбувся катастрофічний перехід від античного язичества до християнства, що супроводжувався загибеллю багатьох цінностей античної культури. Розквіт європейської культури середньовіччя тільки готується, він попереду. Не випадково Петрарка назвав цей період в історії Європи “темним століттям”. На Близькому Сході вийшов на історичну арену іслам, що прийшов на зміну елліністичним релігіям і культурам, і тут відбулася різка зміна, історико-культурний злам. Південні, західні і східні слов’яни ще не з’влялися на культурній карті Європи. Формується візантійська культура на уламках античності і на основі християнства.

Найбільш інтенсивний культурний розвиток у цей період світових історії спостерігається на південному сході в Індії, і на Далекому Сході, де лідируюча роль належала Китаю. В їхніх культурах, на відміну від європейських, не було катастроф, різких змін. Давнина органічно входила в середньовіччя і набувала ореолу “золотого віку” поетизувалась і ідеалізувалась.

У часи правління династії Тан (618-907) і Сунн (960-1279) Китай являє собою гігантську централізовану державу – найбільшу у світі. Торгівельні і культурні контакти із зовнішнім світом стали в цей період особливо інтенсивними. Столицю імперії – Чаньань – відвідували чисельні дипломатичні місії і купці з різних країн. У Чаньані навчалися наукам близько 8 тис. іноземців (корецйців, японців, тибетців та ін). Тільки три китайські винаходи світового значення – порох, магнітний компас, розбірний шрифт – уже засвідчують про високий рівень цієї цивілізації, сконцентрований у великих містах. У них зосереджувались школи, бібліотеки та університети. У великі міста з усієї країни з’жджались живописці, поети і філософи. Надзвичайного розцвіту досягла наука, мистецтво та література.

Презентація на тему “конфуціанство як головна світоглядна основа китайського мистецтва та літератури.

Головною світоглядною основою китайської літератури було конфуціанство. Вчення Конфуція (прибл. 551-479 рр. до н.е.) порушувало перш за все проблеми моралі і етики. Основою порядку в сімї і державі вважав Конфуцій, є чітке визначення місця кожної людини в структурі сімейних і державних відносин. Основними принципами стосунків між людьми Конфуцій ввиголосив “жень” – людинолюбство та “і” – справедливість. Конфуціанське суспільство – це суспільство суворої ієрархії з неухильним підкоренням молодого старшому. В сімї така ієрархія підтримувалась принципом “сяо” – синівською покорою і чемністю, а у стосунках між правителем і підданими – принципом “чжун” – відданості.

За конфуціанством головною метою літератури було виховання досконалої людини – “благородного мужа” – вірного підданого, чемного, покірливого сина. Література носила навчальних характер.

Аналіз таблиці “Середньовічна китайська поезія”

Своєрідність і особливість китайської класичної поезії

Значення китайської поезії в житті середньовічної держави і людини

  • досягла свого розквіту за правління династії Тан.

  • Основним завданням поезії було виховання “благородного мужа”.

  • Порушувалась тема чоловічого братства в середовищі поєтів і вчених; зізнання в дружбі, переживання через розлуку.

  • Велику увагу китайські поети приділяли природі, яка була для них божественним одкровенням; природа і людина в китайській поезії злились в одне ціле..

  • Китайськи поети не були воїнами, вони майже не оспівували славу, подвиги, конфуціанці вважали війну наслідком невмілого управління імператора.

  • Китайці вірили, що оспівана у віршах душа людини навіки залишається у цьому світі.

  • Сформувались суворі правила віршування: вимагалося регулярно чергувати у віршах певні тони (що абсолютно неможливо передати при перекладі на європейськи мови) і рими (їх налічувалося 206)

  • Вірші мали лише пятислівний або семислівний розмір і ділилися на чотиривірші, восьмивірші і довгі вірші

  • Китайська культура надавала поезії більш вагомого значення, ніж європейська.

  • Читали улюбленого поета і одночасно курили пахощі, вчили вірші напам’ять, багаторазово переписувати їх було для освіченого китайця звичайнісіньким заняттям.

  • Система обов’язкових конкурсних іспитів на посаду чиновника передбачала знання поетичної традиції і вміння складати вірші.

  • Вірші писали і літератори і полководці, і навіть жебраки.

  • Без поетичних читань не обходилась жодна дружня вечірка.

  • Вірші присвячували одні одному при зустрічах і розлученнях, надсилали поштою замість листів, приурочували до важливих подій



Учитель Так, важко уявити собі життя середньовічних китайців без поезії. Якщо на душі біль і сум, то найкращий спосіб позбутись їх – висловити своє почуття у віршах.


Ворушить легіт

Рідненьку на березі травку

Крізь ніч посуває

Човен високу щоглу
Метляюсь по світу

З ким себе порівняти?

Між землею і небом

Чайка на мілині піщаній


Вивчення нового матеріалу

Ну що ж, саме зараз настає час познайомитись з біографією відомого китайського поета Ду Фу.

Учитель За своїм походженням Ду Фу – спадкоємець старовинного роду, серед його пращурів були видатні військові, талановиті вчені, письменники, поети і відомі державні діячі. Але на той час, коли народився Ду Фу, від минулої слави і благополуччя залишились лише згадки, і дитинство його минало в зубожілій сім’ї провінціального чиновника.

Презентація учня біографії Ду Фу

Легко уявити, якою метушнею був охоплений дім пана Ду одного дня 712 року. У пана Ду народився хлопчик, хлопчик в сім’ї – значить є на кого спертись у старості, є кому продовжити справи батька. 30-річний батько мріяв про те, що малюк буде навчатися, потім складе імператорські іспити, поступить на службу і можливо, успадкує свого діда Ду Шеньяня, відомого поета. Мати, пані Ду померла, коли її первісток Ду Фу ще не вмів ходити.

В дитинстві Ду Фу потайки відправлявся в кабінет батька, де любив спостерігати як той відколює шматочок туші, розтирає її на спеціальному камені, змочує водою, а потім занурює в неї щіточку і вправними руками виводить ієрогліфи. Пряма риска… похила риска… крапка… дивовижний крюк – і ось уже стовпчики ієрогліфів заповнюють аркуші паперу справа наліво. Ду Фу з захопленням спостерігав за цим дійством. Невже колись і він зуміє писати ієрогліфи? Йому хочеться, щоб ця бажана мить наступила якомога швидше.
Повідомлення учня про ієрогліфи.

Китай – країна ієрогліфа. Для розуміння суті і розуміння китайської літератури обов’язково треба враховувати її особливості, обумовлені ієрогліфічним характером китайської поезії. Китайській культурі властивий культ писемного слова, літератури, що визначається ієрогліфом «вень».

За походженням слово «ієрогліф» - грецьке і означає «священні письмена, що викарбувані на камені». За переказами: ієрогліфічне письмо було запроваджено міфічним культурним героєм Фу Сі і замінило вузлове письмо.

Найдавніші зразки китайської писемності являють собою написи на ворожбицьких кістках і мають характер піктограм. В одному знаку легко вгадується людина, у другому – дракон, у третьому – тварина. Тоді ж (середина другого тисячоліття до н.е) було знайдено засоби позначення абстрактних понять стилізованими знаками або ж їхніми поєднаннями. Наприклад, поняття «добре» передавалося сполученням знаків «вухо» і «двері». Китайське письмо таким чином мало зорову природу, воно зароджувалось і розвивалось у відриві від усної мови. Тому каліграфія дуже швидко стала цінуватись за інші види мистецтва.

Чому китайці пишуть стовпчиками? До появи паперу вони часто використовували розщеплені стовбури бамбука, наносячи на них знаки і скріплюючи між собою шкіряними смужками – так виникали стародавні китайські книги.

Один і той же ієрогліф можна написати по-різному – стовщуючи лінії або ж роблячи їх більш тонкими, міняючи довжину тощо. Головне знаряддя письма – пензель, який вмочували в туш, ієрогліф – це і графіка, тобто лінія, і живопис, тому що каліграф працює пензлем.

Поетичний зміст ієрогліфа часто розкривається не в точних і обмежених рамках, а за принципом подібності, схожості, асоціації, інколи навіть у протилежностях.

Продовження презентації біографії Ду Фу.

Велику роль у формування особистості поета відіграла його тітонька Пей, у якої він провів декілька дитячих років. Вона щиро жаліла Ду Фу. Мачуха Ду Фу була гарною жінкою, але вона не змогла всім серцем полюбити хлопчика і докладала багато зусиль, щоб навчити грамоті. У семирічному віці він подарував їй свій перший вірш про чарівного птаха Фенікса. У дев’ять років Ду Фу вже робив спроби писати ієрогліфи. Батько хлопчика радів успіхам сина та вирішив віддати його до школи. Навчаючись, Ду Фу часто навідував свою тітоньку. У 15 років Ду Фу прагнув зрозуміти сенс життя, декламував напам’ять сторінки класичних книг, писав нові вірші про місяць, квіти, гори. Поетів вражали рими в поезіях Ду Фу. Вони називали їх дзвінкими.

Ду Фу мріяв стати дзвоном, що пробуджує в людях добро і любов. І щоб досягти цієї мети він наполегливо вчився, мандрував по світу і багато розмірковував.

Навесні 735-го року Ду Фу приїхав на імператорські іспити. Однак ім’я поета не знайшлось у списках тих, хто витримав екзамен.

Батько, дізнавшись про поразку, заспокоював сина, упевнений у тому, що наступний рік принесе перемогу. Це були останні, відносно стійкі й щасливі роки життя Ду Фу. У 740 році помер батько, а невдовзі – й тітка Пей.

У цей час поета гнітила думка, що йому вже за тридцять, але в житті він нічого не досяг. У 745 році Ду Фу вирішив усамітнитись, знайти власні шляхи в поезії. Оселившись у столиці Чаньань, відчував самотність, злидарював, заробляв випадковими уроками, складав надмогильні надписи для знатних клієнтів, мріяв про власну сім’ю, писав знатним особам, скаржився на непомічений талант, просив допомоги.

Одного разу Ду Фу написав три великі оди, присвячені імператорові, і відвіз рукописи до палацу. Йому пощастило, вірші були помічені імператором і той призначив додатковий екзамен.

Успішно складений іспит давав Ду Фу право бути занесеним до списків тих, хто чекав отримання посади. Місяці чекання стали глибоким розчаруванням поета в житті. Єдине, що його втішало, це сім’я – дружина і діти.

Усе життя Ду Фу мріяв про будиночок, у якому могли б знайти притулок від холодного вітру всі бідняки Піднебесної. Будинок так і не було побудовано. У 770-му році поета не стало.

Ду Фу залишив понад півтори тисячі поезій, у яких описує людські страждання, щоденні турботи, красу природи. Його лірика побудована на контрастах, природа в ній жива, олюднена, співзвучна переживанням і настроям ліричного героя. У своїй творчості поет передав соціальні і економічні проблеми сучасної йому дійсності. Мова його творів проста, близька до розмовної. Поезії часто наповнені настроями туги, зневіри, наріканнями на бідність і соціальну несправедливість у рідній країні.

Робота з текстом. Виразне читання та аналіз поезії.

Виразне прочитання вірша одним з учнів групи.

«При місяці згадую брата»

  • яким настроєм сповнений вірш чи можна визначити за змістом, чим зумовлений такий настрій? (сповнений вірш тривогою, самотністю, занепокоєнням, висланим подіями війни й розлукою з рідними, невизначеністю майбутнього, тим, що немає звістки чи відповіді на лист від брата

  • Доведіть, що провідною ідеєю цього вірша є засудження війни. Які художні прийоми використовує для цього Ду Фу? ( протиставлені війна і мир, світ людей і світ природи об’єднують тривожність, втома від страшних подій війни. Протиставлені також рідний край та чужина).

  • Чи можна вважати трагедію ліричного героя його особистою трагедією? Завдяки чому вірш набуває загальнолюдського значення?

  • Поясніть, як ви розумієте заключну фразу вірша: «пожежі війни все палають вві сні й наяву…»


Ще раз прочитайте вірш. Розгляньте ілюстрації до вірша. На скільки вдалося передати основну проблему, душевний стан і настрій ліричного героя. Що, на вашу думку, не можливо відтворити засобами образотворчого мистецтва за змістом лірики.

«Пісня про хліб і шовк»

  • про що йдеться у вірші «про хліб і шовк»? яка тема цього твору? (це тема війни і миру та долі людей)

  • що є предметом уславлення у Піднебесній? («воїнів могуть»)

  • які художні засоби використовує Ду Фу для зображення війни і миру? Чому війна зображена у вірші опосередковано? Який сенс використання протиставлень у «Пісні про хліб і шовк»?

  • з’ясуйте символічне навантаження образів хліба і шовку. Що символізує собою лопати і лати?

  • Що, на вашу думку, хвилює ліричного героя, сама війна чи її наслідки?

  • З’ясуйте, чиї точки зору втілені в уславленні воїнів та праці хлібороба і ткалі? Виразом чиїх думок є ліричний герой Ду Фу? (Уславлена «воїнів могуть» з точки зору правлячих кіл. Це державницька позиція, яка осмислює все з погляду історичних процесів. Точка зору мирного населення, простого народу збігається з позицією ліричного героя, який закликає «повиливати з блискучих лат» «серпи, мотики і рала», знаряддя мирної праці хлібороба)

  • Чому Ду Фу оспівує саме хліб і шовк, а не, наприклад, хліб і сіль? (Ду Фу прагне не лише миру для задоволення життєво необхідних потреб – хліба, а й потребує його для творчості – шовк сприймається не лише як результат мирної праці, а й краси, продукт творчості, натхнення, яке навряд чи приходить, коли буде страшна війна

  • Доведіть, що позиція ліричного героя Ду Фу у цьому вірші це позиція гуманіста.

  • Доведіть, що настрій вірша радже оптимістичній ніж сумний.

«Повертаються дикі гуси»

  • про що цей вірш? Визначте центральний образ поезії. ( у центрі – образ ліричного героя з його думками, настроями, переживаннями. Цей вірш про долю людини, про чужину і вітчизни, про душевний біль)

  • визначте особливості просторово-часових відносин у вірші. Як вони допомагають визначити стан ліричного героя? Де і чому знаходиться ліричний герой?

  • Що стало поштовхом до загострення душевних переживань ліричного героя? На вашу думку, хто він?

  • Які художні засоби та образи допомагають усвідомити стан і переживання ліричного героя-вигнанця.

Аналіз опорно-смислової схеми. Провідні мотиви вірша Ду Фу «Повертаються дикі гуси» ( додаток)

  • як назва вірша пов’язана з життєвою трагедією ліричного героя? ( у 759 році Ду Фу, втікаючи від заколоту у китайській столиці, переїздить до міста Ченду, провінції Сичуань. Тут він спочатку знаходить мир і спокій. Проте через три роки в Ченду також спалахують заколоти. Ду Фу з родиною півтора року переховувався в різних містах, провінції Сичуань. Розлуці й зустрічі з Ченду присвячено його вірш «повертаються дикі гуси».

Узагальнення щодо розуміння особливостей Ду Фу.

Визначте провідні мотиви лірики Ду Фу. Запишіть їх самостійно в зошит в ліву колонку. Визначте характерні для поезії Ду Фу художні прийоми та засоби зображувально-виражального ряду та запишіть їх у праву колонку. Варіант запису може бути таким


Провідні мотиви поезії Ду Фу

Особливості поетики віршів Ду Фу

Творчій спадок Ду Фу – понад 1400 віршів і більше 20 прозових творів

Біль за просту людину, біль за долю країни і молитви самотності, печалі, страждань у вигнанні, сувора критика несправедливості у світі й у державі, конфуціанські мотиви – головна цінність яких – людина, оспівування реальних людей в реальному житті

Співвідношення «свого» і «чужого», художнє протиставлення : багатства – бідності, війни – миру, чужини – батьківщини; образи, символи; поєднання літературної і розмовної (просторічної) мови у поезії; гострий соціальний зміст творів; лаконізм і простота




  • Дослідники китайської поезії відносять Ду Фу до когорти так званих поетів – печальників, поетів – заступників, поетів – викривачів. Доведіть справедливість такої оцінки творчого внеску Ду Фу.

  • У чому полягають відмінності в зображенні дійсності Лі Бо та Ду Фу?


Додаток «Філософські основи китайської літератури»

Додаток «Художній світ поезії Лі Бо»

Особливості поезії Лі Бо

Особливості поезії Ду Фу

Образи природи

Пейзаж

Деталі

Злиття людини з природою

Образи природи

Пейзажі

Викриття несправедливості

Гноблення

Свавілля

Контрасти

Страждання людей вище за власні


Д/з Ознайомитись з особливостями розвитку культури і літератури Близького Сходу та з життєво-творчім шляхом видатних поетів Східного Відродження; підготувати виразне читання творів Рудакі.










Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка