Уроку


Скачати 84.71 Kb.
НазваУроку
Дата09.02.2014
Розмір84.71 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Шабалинівська ЗОШ І – ІІІ ступенів

Коропського району

Чернігівської області
Другорядні члени речення

Соціокультурна змістова лінія:

Визначні пам’ятки історії та архітектури Чернігівщиниhttp://siver-obereg.at.ua/_ph/2/883156134.jpg

Учитель Іванченко В. В.

2014 р.

Анотація. Урок доцільно провести як узагальнюючий з метою закріплення знань учнів про означення, додаток та обставину як другорядні члени речення. На основі дидактичного матеріалу виховувати почуття прекрасного, любові до рідної землі, почуття захоплення пам’ятками історії та культури Чернігівщини.

Тема уроку. Другорядні члени речення.

Мета: повторити відомості про означення, додаток та обставину як другорядні члени речення, розрізняти головні і другорядні члени речення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння будувати речення, поширюючи їх другорядними членами речення; на основі дидактичного матеріалу виховувати почуття прекрасного, любові до рідної землі, почуття захоплення пам’ятками історії та культури Чернігівщини.

Соціокультурна змістова лінія: Визначні пам’ятки історії та архітектури Чернігівщини

Обладнання: комп’ютерна презентація, аудіозапис пісні «Рідна Україна» (муз.

О. Злотника, сл. О. Вратарьова у виконанні А. Кудлай), епіграф на дошці, дидактичний матеріал (тексти, картки), малюнки для роботи

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань

Епіграф до уроку:

Моя Україна - квітучі поля,
Трояндами пахне солодка земля,
Наповнює серце небесна блакить
І сонце нам очі вогнем золотить.
І. Калиниченко



http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:and9gcqtusx0r8fsaim0gm5vlfik3getsilkhwdzlthntyrm5vmhlmyu http://www.lnu.edu.ua/faculty/geology/all%20about%20students/ukraine_files/ukraine.jpg


ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Оголошення теми й мети уроку

1.Вступне слово вчителя.

Багата й прекрасна Чернігівщина, славна своєю історією, чарівною природою і людьми, що звеличують її своєю працею, творчістю.

Чернігівщина багата на розлогі хліборобські поля, на предковічні буйно чубі ліси, багата своїми хлібами, нафтою, цукром та льонами, але найбільше її багатство – це напрочуд працьовиті і талановиті люди. Саме вони стали окрасою цього древнього і одвічно юного краю. Виколисані кронами лісів, гаїв, садків, скупані в росах отав та водах сотні малих річок і озер, опромінені золотом сонця та достиглих хлібів полісяни серцем вкорінилися в оцей чарівно – неповторний край.

Ця земля – рідна для вас, бо саме тут ви народилися, тут бігаєте луками, милуєтеся казковими краєвидами.

Наша земля прославилася у «Слові о полку Ігоревім», у зболено – чарівних рядках О. Довженка і П. Тичини, у піснях Григорія Верьовки, у золотоверхому сяйві Спаського і Борисоглібського соборів, у дзвонах Троїцького, Ільїнського та Густинського монастирів.

Про славну історію та культуру Чернігівщини засвідчують пам’ятки. Це і Катерининська церква в Чернігові, пам’ятки історії та культури Батурина, Ніжина, Седнева та Новгорода – Сіверського, Державний історико – культурний заповідник «Качанівка».

Тож на сьогоднішньому уроці ми і будемо говорити про культурні та історичні надбання наших полісян.

2. Виступ групи читців.

  • Читання напам’ять вірша Ліни Костенко «Люблю чернігівську дорогу».

    Люблю чернігівську дорогу – 
    весною, влітку, восени. 
    Там досі моляться Стрибогу 
    високі в сонці ясени. 
    Дівчата ходять, мов княгині. 
    Цвітуть смарагдові луги. 
    Русявокосі Берегині 
    позолотили береги. 
    Там переходять шлях уповні. 
    Під осінь в кожному селі 
    немов димки димлять жертовні - 
    копають люди картоплі. 
    Бори стоять, такі соснові! 
    Ведмедів бачать уві снах. 
    Вінки цибулі бурштинові 
    там висять просто на тинах. 
    Від магістралі за два метри, 
    уся закутана в що є, 
    сидить бабуся, як Деметра, 
    у відрах моркву продає. 
    Шофер гальмує мимоволі, 
    стоять колеса в шелюзі, - 
    несе хтось яблука в приполі, 
    несе хтось груші в картузі. 
    І знову мчиш, як метеор ти. 
    І довго світяться в душі 
    оті розкішні натюрморти 
    уздовж доріг на спориші...


III. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда за епіграфом.

  • Які почуття викликали у вас ці поетичні рядки?

  • Визначити другорядні члени речення у епіграфі уроку.

  1. «Мозкова атака»

Закінчіть речення.

  • Другорядні члени речення - це ...(додаток, означення, обставина).

  • Другорядні члени речення залежать від ... (головних чи другорядних членів речення, уточнюють і пояснюють їх).

  • Змістовий зв'язок між головним і другорядним членом речення можна встановити... (поставивши питання від головного до другорядного члена речення).

  • Означення- це ... (другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета і відповідає на питання: який? чий ? котрий ?).

  • Найчастіше додатки виражені..(прикметником та займенником).

  • Додаток- це ... (другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання всіх відмінків, крім називного і кличного відмінка).

  • Обставина- це ... (другорядний член речення, який вказує на ознаку дії і відповідає на питання де ? коли? куди? як?).

  • Найчастіше обставина виражена... (прислівником або іменником з прийменником).

  • Прикладка- це … (означення, виражене іменником, дає предметові другу назву).

  • Які розділові знаки ставляться при прикладці? Навести приклади.

  • Порівняльний зворот виступає членом речення… (обставиною)

ІV. Узагальнення й систематизація вивченого

1.Робота біля дошки. Пояснити орфограми у словах. Підкреслити головні й другорядні члени речення.

Стародавній Чернігівський край славиться великою кількістю визначних пам’яток історії та архітектури ХІ-ХІІ та ХVІІ-ХІХ століть.

Понад 200 із них мають світове значення і свідчать про видатну роль і місце Чернігівського князівства у формуванні Київської Русі як першої слов’янської держави.

Саме на Сіверщині збереглася третина усіх вітчизняних пам’яток домонгольського періоду.

Серед них такі величні споруди, як Спаський і Борисо-Глібський собори, Єлецький і Троїцько-Іллінський монастирі, комплекс Антонієвих печер, П’ятницька церква.
2. Виступ групи істориків.

  • Учнівські повідомлення про визначні пам’ятки історії та архітектури Чернігівщини.

1 – й учень.

В області охороняється 649 природних заповідних об’єктів.
Природно-заповідний фонд складає близько 221 тисячі гектарів. Серед визначних пам’яток садово-паркового мистецтва Качанівський парк, Сокиринський ландшафтний парк, а також Тростянецький дендропарк. Крім того, в області функціонує більше десятка санаторіїв і будинків відпочинку, численні профілакторії, бази відпочинку, дитячі табори, пляжі, лісопарки. Наш край – край лісів і запашних луків, край 1200 річок і тисяч озер. 
В області функціонує 29 музеїв і заповідників, 3 з яких мають статус „національний”.
Вигідне географічне положення Чернігівщини робить її однією з небагатьох областей України, де зосереджений значний туристичний потенціал.


2-й учень.
Чернігів – місто 13-вікової історії, обласний центр України, що за 150 км від Києва. Споконвічною красою зустрічають гостей давньоруські пам’ятки архітектури, які входять до ансамблів чернігівського Дитинця, Троїцько-Іллінського та Єлецького монастирів. Унікальність міста в дивовижному поєднанні стародавніх пам’яток і сучасної забудови.
На високих пагорбах Болдиних гір, над правобережною заплавою Десни, здіймаються зі сходу на захід золотоглаві храми, споруджені в різні періоди
історії міста.

Неповторні історичні ландшафти Чернігова, в які гармонійно вписуються безцінні шедеври давнього зодчества і сучасні споруди, приваблюють в місто тисячі туристів з усіх куточків України, багатьох країн близького та далекого зарубіжжя. Із історичними і культурними старожитностями Чернігова і всієї древньої Чернігова-Сіверщини вони також можуть ознайомитися в залах  обласного історичного музею ім. В. Тарновського і Національного архітектурно-історичного  заповідника „Чернігів стародавній”, обласного художнього музею, літературно-меморіального музею-заповідника Михайла Коцюбинського.

чернігів. троїцький собор


3.Перегляд комп’ютерної презентації «Визначні пам’ятки історії та архітектури Чернігівщини» (додаток до уроку).


4. Робота в групах.

Завдання 1-й групі

  • З пропонованого тексту виписати означення, визначити їх вид.

Завдання 2 – й групі.

  • З пропонованого тексту виписати додатки, визначити їх вид.

Завдання 3 – й групі.

  • З пропонованого тексту виписати обставини, визначити їх вид.

 Українська козацька держава – Гетьманщина стала ключовим явищем в історії національного державотворення.

Майже півстоліття столицею Лівобережної України та офіційною резиденцією гетьманів був Батурин.

Починаючи з 1669 р. тут розміщувались і функціонували вищі урядові установи, мешкали представники козацької старшини.

У центрі старого Батурина в урочищі „Цитадель” збереглися залишки земляних укріплень – колишньої фортеці.

Всі пам’ятки культурної спадщини Батурина увійшли до складу Державного історико-культурного заповідника „Гетьманська столиця”.


батурин

5.Поетична зупинка.

  • Перед вами поезія Ігоря Калиниченка «Моя Укра

  • на». Прочитайте виразно й назвіть художні означення. Яка їх роль?

Моя Україно, кохана землиця,
Вродлива і юна, як чиста весна.
Дай людям напитись з живої криниці,
Щоб ніжно дзвеніла у серці струна!


Моя Україна - чарівні краї,
Сміються і плачуть в гаях солов'ї,
В криницях намисто горить голубе,
І зорі очима цілують тебе.


  • Звучить аудіозапис пісні «Рідна Україна» (муз. О. Злотника, сл. О.Вратарьова) у виконанні Алли Кудлай

6.Зробити синтаксичний розбір речення

Подих рідної землі –

Ніби ласка наймиліша…
В.Крищенко

Речення просте, розповідне, двоскладне, поширене, неускладнене.

► Вид присудка?(Складений іменний)

  • Додатково для достатнього та високого рівня – скласти речення за малюнком , визначити другорядні члени речення.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:and9gcsyofbwpg8bk3g1dmr6evllr0nqx4u0z1bnakonx-6-nljnn392dq

7.Робота з індивідуальними картками

  • Достатній рівень.

Картка №1

Зі словами хліб, верба скласти речення так, щоб вони виступали різними членами речення. Підкреслити члени речення.

  • Середній рівень.

Картка №2

Поширити подані речення другорядними членами – додатком, означенням, обставиною. Підкреслити члени речення.

Квітує краса. Пахнуть луки.

V. Підсумки уроку. Рефлексія

  • Перевірка робіт, оцінювання.

  • «Незакінчені речення»

Мені на уроці сподобалось…

Я навчився…

З цього уроку мені найбільше закарбувалось…

Найскладнішим на уроці було…

VІ. Домашнє завдання. Повторити теоретичний матеріал підручника, виконати синтаксичний розбір двох речень.

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка