УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ ТЕМА : Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея

Дата 28.03.2013
Тип Урок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ
ТЕМА: Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея.

МЕТА: Показати взаємозв’язок між електричним і магнітним полями; пояснити суть явища електромагнітної індукції, його практичне значення.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ:

Шлях до істини саме такий,

Як і від істини шлях.

Він анітрохи не довший,

Він тільки трохи складніший.

«Кола на піску», Фелікс Крівін

(Слайд №1) Сьогодні на уроці кожен із вас пройде свій шлях до істини, і нехай він буде не тільки трохи важким, а й захопливим і пізнавальним. Для того, щоб вивчити сьогоднішню тему, повторимо деякий матеріал.

І. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями.

1. Що є джерелом електричного поля? Яка особливість ліній цього поля? Чи існують інші електричні поля?(слайд № 2)

2. Що таке електричний струм? Які умови необхідні для існування струму?(слайд № 3)

3. Які пристрої призначенні для створення постійного струму?(слайд № 4)

4. Що таке магнітне поле? Що його породжує?Які особливості магнітного поля ? Розглянемо магнітне поле:

- магніту (слайд № 5);

- прямого провідника зі струмом (слайд № 5);

- соленоїда (слайд № 5).

6. Хто вперше виявив зв'язок між електричним струмом і магнітом?(слайд № 6).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Електричний струм завжди створює в просторі магнітне поле. А чи немає зворотного зв’язку? Чи не можна за допомогою, наприклад, постійного магніту створити струм у провіднику, й у такий спосіб одержати нове джерело електричного струму? Попробуємо разом на уроці вирішити цю проблему.(слайд № 7). Тому тема уроку: «Явище електромагнітної індукції.»(учні записують у зошиті) (слайд № 8).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

До початку ХІХ ст. людству були відомі тільки хімічні джерела струму – гальванічні елементи. Коли 1820 р. Ерстед виявив навколо провідника зі струмом магнітне поле, цього ж року таку ж задачу ставлять перед собою Араго і Ампер у Парижі, Колладон в Швейцарії, але вони незабаром вирішили що ця справа безнадійна.(слайд № 9).

М. Фарадей ставить також перед собою задачу: «Перетворити магнетизм у електрику». (слайд №10 ).Фарадей ішов до своєї мети цілих десять років. Друзі називали його «королем експериментаторів». Як нагадування про те, над чим йому весь час слід думати, він навіть носив у кишені магніт і моток дроту. У вільний час він по-різному згинав дротину і міркував, що станеться при тому чи іншому розміщенні магніту і провідника. У Королівському інституті в Лондоні йому поставлено пам’ятник. Скульптор увіковічнив ученого, який тримає котушку, яка допомогла йому відкрити явище електромагнітної індукції.

Демонстрація. Усередину котушки, приєднаної до гальванометра, вводимо штабовий магніт. Помічаємо відхилення стрілки гальванометра, отже, в котушці виник індукційний струм (індукція - наведення). Якщо замінити полюс магніту на протилежний , то стрілка відхилиться в протилежну сторону.

Чому ж виникав струм в замкненому провіднику при русі осердя ? (слайд № 11).

Чому відхилялась стрілка гальванометра?

Обговорення

Висновок 1 (учні записують у зошити): в нерухомому замкненому контурі при зміні магнітного поля виникав індукційний струм.

Якщо рухати котушку, а магніт залишити в спокої, то струм також виникає?

Обговорення

Висновок 2.Індукційний струм виникає в замкненому контурі, що рухається в постійному магнітному полі.

Але є ще одна обов’язкова умова для виникнення індукційного струму.

Висновок 3. Кількість ліній магнітної індукції , що пронизують контур, необхідно, щоб постійно змінювалась.

Приблизно такі ж досліди проводив Фарадей і 29 серпня 1831 року відкрив явище електромагнітної індукції (слайд № 12).

Отже, явище електромагнітної індукції – це виникнення індукційного струму в замкненому контурі при зміні магнітного поля.

Струм, що виникав під час цього явища називають індукційним.

У чому ж суть цього явища?

Відповідь на це питання надано в працях іншого англійського вченого Дж. Максвелла. (слайд №13). Згідно з його теорією будь-яке змінення магнітного поля відносно провідника приводить до виникнення електричного струму й, як наслідок, до появи струму в провіднику. Тобто електричне поле може створюватись не тільки зарядженими тілами, а й магнітним полем, що змінюється. Таке поле називається вихровим.

Лінії, що зображають це поле, не мають ні початку, ні кінця.

Продовжимо досліджувати явище електромагнітної індукції.

Поясніть дослід, що зображено на слайді (слайд №14).

Обговорення

Висновок 4. Індукційний струм виникає в нерухомій котушці при зміні магнітного поля котушки (немає різниці, що є джерелом магнітного поля – котушка зі струмом чи магніт).

Пояснимо наступний дослід (слайд №15).

Обговорення

Висновок 5. Індукційний струм виникає в замкненому контурі при замиканні і розмиканні кола, напрям якого залежить від того, як змінюється магнітне поле.

Розглянемо ще варіанти утворення індукційного струму (слайд №16).

Обговорення

Висновок 6. Індукційний струм виникає при зміні сили струму в колі, сила цього струму залежить від швидкості зміни магнітного поля.

Таким чином, (слайд №17) Дж. Максвелл сформулював закон електромагнітної індукції: сила струму, індукованого в замкненому провіднику, пропорційна швидкості зміни магнітного поля, в якому знаходиться провідник.

Яке практичне використання може мати явище електромагнітної індукції?

Фарадей відповів так «Що можна вимагати від новонародженої дитини?»

З роками дитина дорослішала, набиралась сил і зараз ми просто не уявляємо свого життя без цього явища. Через кілька днів після відкриття електромагнітної індукції Фарадей накидає пером на папері і будує перший у світі електрогенератор. Фарадей винайшов уніполярний генератор, тобто найбільш складний за принципом дії з усіх генераторів, відомих сьогодні.

Крім того, з інтервалом у 9 років учений зробив два найбільші відкриття, що спричинили революцію в житті людства, - він винайшов електродвигун та електрогенератор.

На цьому явищі ґрунтується дія найрізноманітніших пристроїв і машин. Електрична енергія в побуті, промисловості, тощо, виробляється за допомогою генератора. Головний принцип дії генератора полягає в тому, що провідники рухаються в магнітному полі або навпаки – магнітне поле змінюється відносно нерухомого провідника (слайд № 18).

Це явище використовується в трансформаторах, які призначені для передачі електроенергії на відстань (слайд №19).

Сьогодні створено багато пристроїв і машин без яких ми не уявляємо життя (слайд №20).

Значення відкриття явища електромагнітної індукції можна виразити словами Гельмольца: «Поки люди будуть користуватись благами електрики, вони будуть пам’ятати ім’я Фарадея.» (слайд № 21).

ІV. Закріплення нового матеріалу.

Бесіда

1. Чи виникатиме індукційний струм у коловому витку, розташованому в однорідному магнітному полі, якщо (слайд № 22):

- переміщати виток поступально;

- обертати виток навколо осі, яка проходить через його центр перпендикулярно до площини витка;

- обертати виток навколо осі, що лежить у його площині?

2. Стрічковий магніт по черзі підносять до суцільного та розрізаного алюмінієвих кілець. Одне з кілець реагує на піднесення магніту, а інше – ні. Яке з кілець реагує і чому ? (слайд №23).

3.Чому іноді неподалік від місця удару блискавки можуть спрацьовувати запобіжники в освітлювальній мережі або навіть вийти з ладу чутливі електровимірювальні прилади ?(слайд № 24).

VІ. Підсумок уроку.

Яку проблему ми ставили на початку уроку?

Чи досягли ми мети?

VII. Домашнє завдання: § 31(слайд № 25).

УРОК ФІЗИКИ У 9 КЛАСІ ЕЛЕКТРОЛІЗ. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОЛІЗУ
МЕТА. Навчання: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів», закріпити...
Урок з фізики у 11 класі Тема: «Інтерференція світла»
Перевірити засвоєння навчального матеріалу попередніх уроків; сформувати знання про явище інтерференції механічних і світлових хвиль;...
Урок фізики в 10 класі Тема: «Зоряний час графіків. Кінематика.»
Навчальна: закріпити знання кінематичних величин та термінів, узагальнити та систематизувати матеріал з теми: «Основи кінематики»,...
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»
Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики)
Підсумковий урок з фізики у 8 класі по темі: «Теплові явища»
Систематизувати та узагальнити знання учнів з теми “Теплові явища”. Розвивати логічне мислення, уміння пояснювати процеси та явища...
Урок фізики в 11 класі по темі: «Фізика атомного ядра»
МЕТА: Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Фізика атомного ядра». Розвивати самостійність та уважність. Виховувати...
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас
Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі
Урок математики в 1 класі. Урок-тренінг «Вправи на Застосування таблиць...
Сєргєєва Валентина Олександрівна, вчитель вищої категорії,старший вчитель КНТМЛ №81. Збірка «Цікаво в 1 класі.»
Урок-екскурсія вчителя фізики, математики