Урок з фізики у 11 класі Тема: «Інтерференція світла»


Скачати 67.48 Kb.
НазваУрок з фізики у 11 класі Тема: «Інтерференція світла»
Дата25.12.2013
Розмір67.48 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
Полтавська загальноосвітня школа I-III ступенів №26

Урок з фізики у 11 класі

Тема: «Інтерференція світла»

Дзюбкін Григорій Григорович,

вчитель-методист

Мета:

Перевірити засвоєння навчального матеріалу попередніх уроків; сформувати знання про явище інтерференції механічних і світлових хвиль; розвивати вміння проводити аналогії, логічно мислити; виховувати потребу в поглибленні своїх знань.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку:

  1. Контроль знань учнів.

  2. Засвоєння нових знань.

  3. Закріплення вивченого.

  4. Підведення підсумків. Домашнє завдання.


Унаочнення:

Демонстрація інтерференції механічних хвиль в ванні з дзеркальним дном; кільця Ньютона; спостерігання інтерференційної картини на мильній бульбашці.
Хід уроку:

Питання-тест для перевірки знань учнів:

  1. За який час світло може пройти відстань від Землі до Місяця, рівну

400 000 км:

А 0 с Б≈1,3*10 -3с В 0,5с Г≈1,3с Д≈1200с Е≈8,3 хв

  1. Кут падіння променя на дзеркальну поверхню дорівнює 200. Який кут. між відбитим променем і дзеркальною поверхнею?

А 70° Б 80° В 40° Г20° Д90°

  1. Яке зображення дає збиральна лінза з фокусною відстанню F, якщо предмет знаходиться на відстані ЗF?

А дійсне, збільшене Б дійсне, зменшене В уявне, збільшене

Г уявне, зменшене Д зображення немає

  1. Оптична система ока будує зображення далеких предметів перед сітківкою. Який це дефект, зору і які лінзи необхідні для окулярів?

А далекозорість, збиральні Б далекозорість, розсіювальні

В короткозорість, збиральні Г короткозорість, розсіювальні

  1. Який з наведених нижче виразів визначає поняття “дисперсія”?

А накладання когерентних хвиль Б розкладання світла у спектр

В огинання хвилею перешкод Г немає вірної відповіді

  1. Які з явищ, що спостерігаються, пояснюються дисперсією світла?

А випромінювання світла лампою розжарювання

Б райдужне забарвлення мильних пузирів

В веселка

Г вулична ілюмінація

  1. Порівняти швидкості поширення червоного і фіолетового випромінювання у вакуумі.

А vч > vф Б vч = vф В vч < vф

  1. Як зміниться частота зеленого світла при переході світла з повітря, у воду?

А зменшиться Б збільшиться В не зміниться

  1. Як зміниться довжина хвилі червоного світла при переході його з повітря у воду?

А зменшиться Б збільшиться В не зміниться

  1. Чим пояснюється дисперсія білого світла?

  1. Колір визначається довжиною хвилі. У процесі заломлення довжина хвилі змінюється, тому відбувається перетворення білого світла в кольоровий спектр.

Б. Біле світло є сумішшю світла різних частот, колір визначається частотою, коефіцієнт заломлення світла залежить від частоти. Тому світло різного кольору йде по різних напрямах.

  1. Призма поглинає біле світло однієї довжини хвилі, а випрмінює світло з різними довжинами хвиль.


Відповіді:




1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Відп.

Г

А

Б

Г

Б

В

А

В

А

А,Б



Вивчення нового матеріалу

Під час вивчення складаємо опорну блок-схему:
Дослід 1 (інтерференція механічних хвиль)

Інтерференція - явище накладання некогерентних хвиль,у результаті якого в просторі встановлюється незмінний у часі перерозподіл енергії хвиль (інтерференційна картина)

Незалежність поширення хвиль: кругові на воді від двох камінців; звукові від оркестру; електромагнітні від різних електростанцій.
Дослід 2 (утворення стоячих хвиль)

Стоячі хвилі - це результат інтерференції двох синусоїдальних плоских хвиль однакової частоти у різних напрямках

  1. Амплітуди коливань різні в різних місцях системи; є вузли і пучності коливань. У “біжучій хвилі” ці амплітуди всюди однакові.

  2. Між вузлами коливання відбуваються в однаковій фазі. У “біжучій хвилі” фаза коливань залежить від координати.

  3. Енергія перетворюється в межах “пучність - вузол”.


Інтерференція світла.

Якщо світло - це хвиля, то має бути інтерференція світла. Якщо ми візьмемо дві однакові лампи і ввімкнемо їх, то освітлення поверхні збільшиться, але при цьому не утворюється чергування максимумів і мінімумів освітленості. Як ви гадаєте чому?

Щоб дати відповідь на це запитання, відкривайте стор.128 і читайте абзац “Умова когерентності світлових хвиль”
Інтерференція в тонких плівках.

Дослід З (спостереження інтерференції на мильній плівці)


Висновки Юнга:

  1. кольори тонких плівок - це додавання двох хвиль 1 і 2, одна з яких (1) відбивається від зовнішньої поверхні плівки, а інша (2) від внутрішньої;

  2. результат інтерференції залежить від кута падіння світла на плівку, товщини плівки і довжини хвилі;

  3. Якщо плівка має неоднакову товщину, то від освітлення її білим світлом повинні з’являтися різні кольори.


Дослід 4 (кільця Ньютона)

?? На основі всього вище сказаного поясніть самостійно утворення різнокольорових кілець.
Завдання для закріплення:

1.Яке з явищ, що спостерігаються, пояснюються інтерференцією світла?

А Випромінювання світла лампою розжарювання

Б Райдужне забарвлення компакт-дисків

В Райдужне забарвлення мильних пузирів

2.Дайте означення інтерференції:

3.Які умови необхідні для спостереження інтерференції максимумів і мінімумів?

4.Які хвилі називають когерентними?

5.Коли спостерігаються стоячі хвилі?

6.Чому крила бабок мають райдужне забарвлення?

7. Чи змінюється напрямок поширення хвиль при інтерференції?

8. Чому виникають райдужні смуги в тонкому шарі гасу, який плаває на поверхні води?

9.Дві когерентні хвилі в результаті інтерференції взаємно погашаються в деякій області. Куди подінеться їхня енергія?
Підведення підсумків

Домашнє завдання

Схожі:

Тема: «ДИФРАКЦІЯ СВІТЛА»
Дифракцією світла називається сукупність явищ, які спостерігаються під час поширення світла в середовищах з різкими неоднорідностями...
Урок №1 11 клас Тема. Розвиток уявлень про природу світла. Поширення...
Навчальна: Ознайомити учнів із розвитком уявлень про природу світла, поглибити знання учнів про поширення світла в однорідних середовищах,...
Тема: «Розвиток поглядів на природу світла»
Мета: познайомити учнів з теоріями світла та їх засновниками; ознайомити з сучасними поглядами на природу світла; розвивати інтерес...
Уроку з «ФІЗИКИ» Тема: «Хвильові та квантові властивості світла»
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Державний навчальний заклад
УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ ТЕМА : Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея
...
УРОК ФІЗИКИ У 9 КЛАСІ ЕЛЕКТРОЛІЗ. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОЛІЗУ
МЕТА. Навчання: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів», закріпити...
Урок фізики в 10 класі Тема: «Зоряний час графіків. Кінематика.»
Навчальна: закріпити знання кінематичних величин та термінів, узагальнити та систематизувати матеріал з теми: «Основи кінематики»,...
Тест з охорони праці
Освітлення це: а потік світла, який падає на певну горизонтальну площину з джерела світла
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»
Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики)
Підсумковий урок з фізики у 8 класі по темі: «Теплові явища»
Систематизувати та узагальнити знання учнів з теми “Теплові явища”. Розвивати логічне мислення, уміння пояснювати процеси та явища...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка