Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»


Скачати 124.46 Kb.
НазваУрок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»
Дата13.11.2013
Розмір124.46 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики).

Мета уроку: формування інтересу до вивчення фізики, сприяти зростанню внутрішньої мотивації пізнавальної діяльності та самостійної роботи з джерелом інформації, виявляти інтелектуальні здібності учнів, виховувати патріотів своєї Батьківщини.

Обладнання: фотовиставка та відеофільм «Моє місто Світловодськ», кріофор, склянка з водою.

Тип уроку: урок – лекція (вступний).

План уроку:

І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»

ІІ. Малєнченко Ю.І. Космос - моє життя.

ІІІ. Міжнародний природничий інтерактивний конкурс «Колосок».

ІV. Домашнє завдання.
І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»

Вчитель. Дорогі мої семикласники! Сьогодні у нас перший урок із теми «Починаємо вивчати фізику». Я запрошую вас у чудову країну – Фізика. Подивіться, як кипить рідина у моїх руках (криофор). Цей легенький папірець утримує воду у перевернутій склянці (демонстрація).

І багато іншого ми побачимо і почуємо на уроках. Дякуючи науці «Ревів, стогнав Дніпро широкий…» перегорнемо сторінки історії нашого міста Світловодська. Своїм утворенням місто на берегах рукотворного моря завдячує гідроелектростанції будівництво яке розпочалося в 1954 році.

Ранньої весни 1954 року прозору тишу села Табурища сполохав протяжний гудок пароплава. То старенький буксир «Більшовик» з караваном барж, навантажених різними механізмами і будівельними матеріалами, пришвартувався до Табурищанського причалу. А 4 травня цього ж року в село прибула перша група досвідчених будівельників з Цимлянської ГЕС. Тоді ж було створене будівельно-монтажне управління «Кременчукгесбуд». Так почалося спорудження Кременчуцької ГЕС і міста, яке сьогодні носить гарну назву – Світловодськ. Відкрилася нова славна сторінка багатої на події і звершення історії нашого краю.

Перед тими, хто першим прибув сюди, на береги Дніпра, постала досить убога картина. Це були звивисті вулички старого козацького села, що збігали з високого миса до Дніпра, на яких тулилися до рідненьких вишневих садків приземкуваті хатки під солом’яні стріхами. А навколо, скільки сягає око, привільно розкинулися на березі прадавньої слов’янської ріки вкриті шелюгою плавні, за ними височіли кучугури сипучих пісків. Біля самого села, на березі, виднілися гранітні виступи скелі, які були прямим продовженням могутнього гранітного кряжу, що являв собою основу Табурищанського мису, він півколом підходив до води і виселяв дно Дніпра. Будівництво нової ГЕС за задумами проектувальників і розрахунками інженерів, належало звести за якихось 7-8 років.

Щодня на будову прибували нові й нові загони ентузіастів. Це були насамперед робітники Дніпровської і Каховської, Горьківської, Дубосарської та інших гідроелектростанцій, жителі багатьох прилеглих міст і сіл. Прибувала і нова потужна техніка. Уже в травні на будові сформувався майже півтисячний колектив будівельників, який зразу ж приступив до виконання першочергових завдань будівництва.

23 травня 1954 року у нижній частині Табурища було закладено перший будинок, укладено на заздалегідь розплановану ділянку нової вулиці перші кубометри асфальту. Так народилася перша у нинішньому Світловодську вулиця Будівельна, якій згодом присвоїли ім’я уродженця цих місць Героя Радянського Союзу І.К.Конька.

Темпи будівництва справді вражали. Уже влітку 1954 року була прокладена 80-кілометрова високовольтна лінія електропередачі від Жовтих Вод на Криворіжжі до будівельного майданчика ГЕС, у районі нинішнього Крилівського лісництва споруджено відкриту трансформаторну підстанцію, що дозволило електрифікувати будову і нове місто, яке будувалося. Тоді ж почалося зведення цехів і гаражних споруд автотранспортного господарства, складських приміщень, прокладалася залізнична колія від станції Бурти.

1листопада 1957 року був закладений перший кубометр бетону у фундамент Кременчуцької ГЕС. Тут же група керівників і передових виробничників вмурували в основу фундаменту ГЕС пам’ятну меморіальну дошку, у якій повідомлялось про закладку будівлі гідроелектростанції, що знаменувало початок нового, найбільш відповідального етапу будівництва – зведення самої будівлі ГЕС.

Вперше в практиці вітчизняного гідробудівництва Кременчуцька ГЕС зводилася без будинку машинного залу. Розрахунки її потужності в процесі будівництва були переглянуті проектувальниками українського відділення науково-дослідного інституту «Гідроенергопроект». Було вирішено встановити тут додатково ще 4 гідроагрегати, тобто довести їх кількість до 12-ти, і таким чином збільшити потужність з 450 до 625 тисяч кіловат.

Великий внесок у будівництво основних споруд ГЕС внесли гідромеханізатори. Вони майже в півтора рази перевершили планове завдання по земляних роботах, створивши цим самим надійну передумову для перекриття Дніпра і створення майбутнього водосховища. Потужними земснарядами гідромеханізатори почали намив 12-кілометрової дамби, яка мала стати важливою ділянкою майбутнього гідровузла.

Скороченню строків будівництва ГЕС сприяло також широке впровадження передового досвіду гідробудівництва, зокрема широке застосування індустріальних методів, потужних механізмів, місцевих будівельних матеріалів, насамперед граніту, просторових бетонних блоків типу «Кремгес», збірного залізобетону і цегляних блоків. Наприклад, питома вага збірного залізобетону на кожному квадратному метрі житлової площі вже у 1957 році була доведена до 0,33 кубометра.

У квітні 1960 року за путівками ЦК ЛКСМУ в робітничий колектив гідробудівників влилося 4973 молодих робітників.

В історії будівництва нашої гідроелектростанції і міста Світловодська є багато знаменних і пам’ятних дат. Ось лише деякі з них:

  • 5 вересня 1959 року введено в експлуатацію шлюз, того ж дня через ці «водні ворота» пройшов перший караван суден Дніпровської річкової флотилії;

  • 4 жовтня цього ж року перекритий Дніпро, а уже 5 грудня 1959 року дав струм перший гідроагрегат, а за наступні 25 днів під промислове навантаження було поставлене ще три гідроагрегати.

  • 3 листопада 1960 року колектив кременчукгесбудівців рапортував про достроковий пуск останнього, 12 гідроагрегату. Це був дійсно рекордний строк – адже від початку введення в дію першого агрегату і до початку експлуатації останнього дванадцятого минуло менше року. Кременчуцька ГЕС почала діяти фактично на два роки раніше встановленого урядом строку. Це була велика перемога проектувальників і монтажників, практично усіх, хто був зайнятий на спорудженні цього потужного гідровузла на Середньому Дніпрі.

За час, що минув від початку будівництва ГЕС і до її завершення, було виконано величезний обсяг будівельно-монтажних і земляних робіт, який за неповними даними обчислюються 100 мільйонами кубічних метрів, вкладено у споруду ГЕС тисячі кубометрів бетону і залізобетону, змонтовано 22 тисячі тонн металоконструкцій, збудовано сотні кілометрів високовольтних ліній електропередач. Одночасно було створено Кременчуцьке водоймище загальним обсягом 13,5 мільярда кубічних метрів води, що дало змогу зрегулювати стік Дніпра нижче нашої ГЕС і збільшити виробництво електроенергії на Дніпровській і Каховській гідроелектростанціях. На час завершення будівництва ГЕС біля неї було збудоване нове місто, загальний житлової площі.

Кременчуцькій електростанції належить особливе місце в комплексному використанні енергетичних ресурсів Дніпра. Її призначення – знімати «піки» навантажень в енергетичній системі України. кремГЕС щороку економить 900 тис. т вугілля і без додаткових витрат збільшує виробництво електроенергії на нижче розташованих ГЕС до 1,0 млрд. кВт/год. Електроенергії.

КремГЕС має величезне водосховище. Його довжина 172 км, ширина в окремих місцях сягає 40 км, а середня глибина становить 6 метрів. Бетонні споруди ГЕС розташовані на природних гранітах.

Ось що можуть створити розум і руки будівельників!
ІІ. Малєнченко Ю.І. Космос - моє життя.

Малєнченко Юрій Іванович народився 22 грудня 1961 року в місті Хрущов (нині м. Світловодськ, Кіровоградська область) в сім'ї голови колгоспу і вчительки молодших класів. У 1978 році з золотою медаллю закінчив середню школу в селі Павлівка Світловодського району Кіровоградської області. Того ж року вступив до Харківського інституту радіоелектроніки. Після першого курсу залишає інститут. І з 1979 по 1983 років навчається на відмінно в Харківському вищому військовому авіаційному училищі льотчиків імені двічі Героя Радянського Союзу С.І. Грицевця. З грудня 1983 по 1987 років служив в 684-му гвардійському винищувальному авіаційному полку 119-ї винищувальної авіаційної дивізії ВПС Одеського військового округу в місті Тирасполь: льотчик, потім старший льотчик, згодом командир ланки винищувального полку. Освоїв п’ять типів літаків. Налітав близько 1000 годин, виконав більше 200 стрибків з парашутом. Має кваліфікації: військовий льотчик 3 класу, інструктор парашутно-десантної підготовки

26 березня 1987 року рішенням Міжвідомчої комісії зарахований у загін космонавтів Центру підготовки космонавтів імені Юрія Гагаріна.. З грудня 1987 по липень 1989 року пройшов курс загальнокосмічної підготовки. 21 липня 1989 року йому присвоєно кваліфікацію космонавта-випробувача.

З вересня 1989 по грудень 1992 року Малєнченко у складі групи космонавтів-випробувачів проходив підготовку до польотів на кораблях «Союз» та орбітальній станції «Мир».

У 1990-1993 роках заочно навчався у Військово-повітряної інженерної академії імені М. Є. Жуковського на факультеті керівного інженерного складу за спеціальністю «Інженерна оперативно-тактичні, літальні апарати».

З січня по липень 1993 року проходив підготовку в якості командира резервного екіпажу за програмою 14-ї експедиції на ОС «Мир». З серпня по грудень 1993 року пройшов безпосередню підготовку до польоту в якості командира дублюючого екіпажу за програмою 15-ої експедиції на ОС «Мир». У січні - червні 1994 року проходив підготовку до польоту в якості командира основного екіпажу за програмою 16-ї експедиції на ОС «Мир».

З 1 липня по 4 листопада 1994 року здійснив свій перший політ в якості командира екіпажу 16-ої основної експедиції на орбітальну станцію «Мир». Протягом цього польоту Ю. Малєнченко і Т. Мусабаєв виконали два виходи у відкритий космос тривалістю 11 годин 4 хвилини. Тривалість польоту - 125 діб 22 години 53 хвилини 36 секунд.

З серпня по грудень 1996 року був координатором ЦПК в НАСА. У 1997-1998 роках проходив підготовку до польоту на МКС у складі групи космонавтів. У серпні 1998 року призначений екіпаж шаттла STS-96. З жовтня 1998 по вересень 2000 року пройшов підготовку до космічного польоту на шаттлі в Космічному центрі ім. Джонсона (НАСА).

З 8 по 20 вересня 2000 року здійснив свій другий політ в якості спеціаліста польоту екіпажу шаттла «Атлантіс» STS-106. Тривалість польоту - 11 діб 19 годин 12 хвилин 14 секунд.

З січня 2001 року проходив підготовку до космічного польоту в якості командира основного екіпажу 7-ої експедиції на МКС.

З 24 квітня по 28 жовтня 2003 року здійснив свій третій політ в якості командира екіпажу 7-ї основної експедиції МКС і корабля «Союз ТМА-2», разом з Едвардом Лу. Тривалість польоту - 184 доби 22 години 46 хвилин 28 секунд.

Ця подорож до зірок стала найбільш пам’ятною для Юрія, де він першим в історії дослідників космосу за допомогою прямого телесеансу з орбітальної станції у Хьюстонський центр управління польотами та із зв'язком з рідною батьківською оселею у селі Павлівка поєднав свою долю із громадянкою Сполучених Штатів Америки, пані Катериною, батьки якої є корінними вихідцями з Росії. Від щасливого браку у подружжя Маленченків, згодом, народилася донька Каміла.

10 жовтня 2007 року по 19 квітня 2008 року в якості командира корабля «Союз ТМА-11» і бортінженера брав участь у 16-ої основної експедиції на МКС. У складі екіпажу - командир експедиції Пеггі Уїтсон (США), дослідник Шейх Музафар Шукор (Малайзія). Це був четвертий політ Юрія Малєнченко. Тривалість польоту - 191 добу 19 годин 13 хвилин 21 секунда.

У липні 2009 року полковник Юрій Малєнченко звільнений в запас Збройних Сил і відрахований із загону космонавтів ЦПК імені Ю. А. Гагаріна. У лютому 2010 року зарахований в громадський загін космонавтів ФГУ «ЦПК імені Ю. А. Гагаріна» на посаду інструктора-космонавта-випробувача.

Живе в Зоряному містечку Щелковського району Московської області.

15 липня 2012 року вирушив у п'ятий політ як бортінженер експедицій МКС-32 і МКС-33. Стартував на кораблі «Союз ТМА-05М» в якості командира корабля. Приземлився 19 листопада 2012 року.
ІІІ. Міжнародний природничий інтерактивний конкурс «Колосок».

Кожен урок – це крок до майбутнього і я бажаю Вам, щоб ви не розгубилися у великому житті. Діти, у 2003 році стартував конкурс, який називається «Колосок». Ви приймали участь, а значить хочете більше довідатись про навколишній світ, про природу, космос і техніку. Кожне запитання, на яке ти спробував відповісти, - це маленьке зернятко, з яких складається Золотий Колосок Знань, необхідних людям так само як Сонце і Хліб. Ці зернятка обов’язково проростуть, і Ти відчуєш, який неповторний світ, у якому ми живемо, яке незрівнянне щастя не тільки жити у ньому, спостерігати найрізноманітніші явища природи, але й розуміти їх. Недаремно в давнину говорили: «Земля на зернятку стоїть». Вона стоїть не лише на хлібному зерні, яке дає нам силу, але й на зернах знань, що дають людям мудрість.

Завдання з розділу «Чудеса техніки».

  1. Підбери два терміна, споріднені зі словом «техніка».

А. Артистичний.

Б. Штучний.

В. Природний.

Г. Живий.

Д. Рукотворний.

2. Чарівні казкові предмети сьогодні є звичними для тебе: чоботи-швидкоходи - автомобіль, чудо-дзеркальце - телевізор, літаючий килим-літак. А який технічний винахід тобі нагадують казкові предмети, які вказують напрямок руху (стріла, клубок ниток, пір'ячко)?

А. Шосейні дороги.

Б. Навігаційну систему GPS.

В. Компас.

Г. Годинник.

Д. Спідометр.

3. Щоб цікаво жити і активно працювати більшу частину доби, нам потрібне світло. Джерела світла люди вдосконалювали впродовж віків. Вибери перелік, у якому вони розташовані від найдавніших до сучасних.

А. Факел, свічка, гасова лампа, лампа денного світла, лампа розжарення.

Б. Свічка, факел, лампа розжарення, гасова лампа, лампа денного світла.

В. Гасова лампа, лампа денного світла, лампа розжарення, факел, свічка.

Г. Факел, свічка, гасова лампа, лампа розжарення, лампа денного світла.

4. Наземний, водний, підводний, повітряний, космічний... Кожен з цих видів транспорту має свою власну класифікацію. А який наземний транспорт зайвий у переліку?

А. Фунікулер.

Б. Автобус.

В. Поїзд.

Г. Трамвай.

Д. Тролейбус.

5. Гаряче повітря легше, ніж холодне. Знаючи це, давні китайці створили літаючі ліхтарики, а французькі брати Монгольф'є - ...

А. Вертоліт.

Б. Електричну лампочку.

В. Літак.

Г. Повітряну кулю.

Д. Надувний човен.

6. Цей технічний винахід приписують німцеві Іогану Гутенбергу, хоча є історичні відомості, що його створив ще 1045 року китаєць Пі Чень. Сьогодні серед цих пристроїв найбільш розповсюдженні - листові та офсетні, мають найбільшу швидкодію - ротаційні, а найсучасніші - цифрові. Про яке чудо техніки йдеться?

А. Про фотоапарати.

Б. Про кінокамери.

В. Про друкарські машини.

Г. Про телебачення.

Д. Про помпи.

7. Яке із зазначених чудес техніки не призначене для передачі інформації на великі відстані?

А. Факс.

Б. Інтернет.

В. Телефон.

Г. Супутники зв'язку.

Д. Сканер.

8. Знамениті конструктори К. Бенц і Г. Даймлер в 1885 року взяли за основу розробки першого у світі автомобіля ...

А. Триколісний велосипед.

Б. Карету.

В. Віз з кіньми.

Г. Карусель.

Д. Самокат.

9. Один з найважливіших технічних винаходів людства, без якого не поїде потяг, вантажна та легкова машини і навіть кінна упряжка, - це...

А. Вогонь.

Б. Колесо.

В. Шестерня.

Г. Зубчаста передача.

Д. Двигун.

10. З грецької назва цього чуда техніки перекладається як «повний опис». Скопіювати ці наклейки дуже складно. У всьому світі їх використовують для захисту від підробок товарів і документів. Що це?

А. Голограми.

Б. Штрих-коди.

В. Водяні знаки.

Г. Фотографії.

Д. Липучки.
Шановні семикласники, треба пам’ятати, що насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує знання на практиці.
ІV. Домашнє завдання.

Підручник: В.Р. Ільченко, С.Г. Куликовський, О.Г. Ільченко. Фізика 7 клас.

Вивчити § 1. Правила поведінки у фіз. кабінеті (с.9).
Використана література:

  1. Нова програма 12-річної школи. Міністерство освіти і науки України 7-12 класи. Фізика. Астрономія. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. К.,І., 2005.

  2. В.Д.Шарко Сучасний урок фізики: технологічний аспект/ Посібник для вчителів і студентів. – К.,2005.-220с.

  3. О. Аболмасова, Т.Штурміна, В.Журавський, А.Войтенко Світловодськ історично-публіцистичний нарис. – Світловодськ,: НВМП «Рубікон», 2004. - 59с.

  4. Всеукраїнський інтерактивний природничий конкурс «Колосок» Вісник під ред. Біди Д.Д. – Львів,: Ліга-Прес, 2003. -88 с.

Схожі:

Тема. Мистецтво навколо нас. Пропедевтичне ознайомлення з видами мистецтва. Вступний урок бесіда
Тема. Мистецтво навколо нас. Пропедевтичне ознайомлення з видами мистецтва. Вступний урок – бесіда
Література рідного краю. Інсценізація твору письменника територіальної...
Навчальна мета: розглянути життєвий шлях С. Носаня та його творчість; розширити знання учнів про митців рідного краю (Черкащини)
Урок на тему: Світовий океан та його частини
Мотивація ( вступне слово вчителя, об’ява теми та мети уроку, епіграф, план уроку, проблемне питання – слайди №1,2,3)
Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу»
Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку
Урок лекція-інструктаж. Тема уроку: «Показникова функція, її графік і властивості»
Учений математик, механік, астроном, швейцарець за походженням. Незважаючи на те, що в 1776 році втратив зір, він продовжував диктувати...
Скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Бачу у вас гарний настрій. А це є надією на плідну роботу протягом уроку. Я впевнена, що ми подаруємо одне одному чудовий урок –...
Арифметична прогресія ( урок – лекція)
Мета уроку. 1 формувати означення арифметичної прогресії, формувати поняття n- го члена арифметичної прогресії, поняття суми членів...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово)
Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок...
«Свята та обряди «Масляна»
Робота об’єднує в собі як виховання, так і навчання учнів. Що на відміну від уроку, який регламентований часом, розкладом, формами...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка