Підсумковий урок з фізики у 8 класі по темі: «Теплові явища»


Скачати 187.25 Kb.
НазваПідсумковий урок з фізики у 8 класі по темі: «Теплові явища»
Дата18.12.2013
Розмір187.25 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
Полтавська загальноосвітня школа I-III ступенів №26


Підсумковий урок з фізики у 8 класі

по темі: «Теплові явища»

Матеріал підготувала

учитель фізики

Юшко Людмила

Володимирівна

Теплові явища
Мета:

Систематизувати та узагальнити знання учнів з теми “Теплові явища”. Розвивати логічне мислення, уміння пояснювати процеси та явища оточуючого світу. Виховувати інтерес до предмету.

Тип уроку:

Урок перевірки знань, умінь і навичок.

Структура уроку:

  1. Організаційний момент

  2. Перевірення теоретичних знань.

  3. Експериментальні задачі.

  4. Розв’язування задачі.

  5. Підсумки. Домашнє завдання.

Унаочнення:

Презентація, таблиця, спирт, колба з тримачем, пробірки, штатив з муфтою та лапкою, сірникова коробка, металева спиця з гвіздками, дерев'яний брусок, спирт, спиртівка.
Хід уроку:

Ви закінчили вивчати великий розділ курсу восьмого класу “Теплові явища” і сьогодні подивимося, як ви зрозуміли вивчений матеріал і як ви умієте пояснювати процеси, що відбуваються навколо вас. Але сьогодні незвичайний урок, а гра. У нас є три команди, кожна займає свій ряд. Основний девіз сьогоднішнього уроку “Кожен за свою команду, а команда за кожного свого гравця”. Отже переходимо до І туру.




І тур “Розминка”

Хто швидше дає відповідь на питання, той ряд і отримує бал.

  1. На що йде більша кількість теплоти: на нагрівання води, чи чавунного котла, якщо їх маси однакові?

  2. Чому питома теплота згорання сухих дров більша ніж у сирих тієї ж самої природи?

  3. Велика посудина з водою поставлена в погріб захищає овочі від замерзання. Чому?

  4. Чи прискориться танення льоду в теплому приміщенні, якщо його накрити кожухом?

  5. Чому олово можна розплавити в полум’ї свічки, а залізо ні?

  6. Для осушення боліт в субтропіках саджають евкаліпти. Куди дівається вода, що жадібно вбирають ці дерева?

  7. Чому в сухому повітрі людина витримує температуру більшу за 100°С.

  8. Чи розплавиться шматочок свинцю, якщо його кинути в розплавлене олово, що знаходиться при температурі плавлення?

  9. Чи можна рідким металом заморозити воду?

  10. Чому для виготовлення одеколону застосовують спирт, а не воду?

  11. Як в лазнях не торкаючись до труби можна встановити, гаряча чи холодна вода тече по ній?

  12. Чому в пустелях вдень дуже жарко, а вночі дуже холодно?

  13. Людина не відчуває прохолоди на повітрі при температурі 20°С і замерзає у воді при тій же температурі. Чому?

  14. Коли в каструлі де вариться картопля закипіла вода, дівчина збільшила інтенсивність подачі газу в 4 рази. Чи звариться картопля швидше?

  15. В якій посудині їжа нагрівається швидше в мідній чи чавунній? А холоне?


ІІ тур “Логічний ланцюжок”

Відновити в логічному ланцюжку недостаючі літери у відповідних формулах.

За І місце - “5 б”

За II місце - “4 б”

За III місце - “3 б”

За помилку - “-1 б”
ІІІ тур

На кожному ряді в кожній команді одна пара учнів отримує на картці задачу, розв’язавши яку вони зможуть принести своїй команді “5”,”4”,”3” бали відповідно.

1 картка

Скільки теплоти необхідно, щоб із 2 кг льоду утворити воду і довести її до кипіння, якщо початкова температура льоду -5°С

2 картка

Скільки теплоти виділиться при конденсації пари, що знаходиться при температурі 100°С з подальшим охолодженням і замерзанням утвореної води, якщо кінцева температура льоду 0°С, маса пари 2 кг

З картка

Скільки теплоти необхідно щоб повністю випарувати 2 кг води, що утворюється з льоду, що знаходиться при температурі 0°С

ІV тур “Явища природи”

Пояснити природні явища, які ви побачите на екрані. За правильне пояснення - “3б”

  1. “Дощ” .

  2. “Хмари” .

  3. “Танення льоду на річці” .

  4. «Випадіння снігу».

  5. «Туман».

  6. « Вогнище».


V тур “Експериментатори”

Кожна команда готує по 2 завдання-експерименти для суперників. Ваше завдання дати чітку відповідь на питання до досліду. За правильне пояснення – 5 б.
І команда

  1. Кипіння води в сірниковій коробці.

Питання:

“Чому вода закипіла, а паперова коробка не згоріла? ”

  1. “Почергове відпадання гвіздків від стальної спиці внаслідок нагрівання одного з її кінців”

Питання:

“Чому гвіздки відпадають не всі разом, а по черзі?”
ІІ команда

  1. Горіння платка змоченого водою і спиртом.

Питання 6

“Чому тканина не згоріла?”

  1. “Щільно обмотаний папером дерев’яний брусок з набитими металевими кнопками, вносять в полум’я спиртівки”

Питання

“Чому не потемнів папір в місцях над кнопками і чому він взагалі не згорів?”
ІІІ команда

  1. “Нагріваємо закриту пробірку з водою. Кришка вилітає з неї”

Питання

“Чому відбувається цей процес і де використовують таку властивість газу?”'

  1. “Кипіння води при зниженому тискові”

Питання

“Чому закипіла вода в колбі адже температура води менша за 100°С?”




VІ тур

На слайді подано графік залежності температури тіла від часу. Дати відповідь на питання (по 1 балу, за три питання – 5 б)

  1. Для якої речовини побудовано графік ?

  2. Якому процесові відповідає кожна з ділянок графіка?

  3. Скільки теплоти необхідно для здійснення процесів, що відповідають ділянкам ВС і СО, якщо маса речовини 10 кг.

Підведення підсумків.

Д/з. скласти кросворд по темі «Теплові явища»

Відділ освіти Полтавського міськвиконкому

Міський методичний кабінет

Урок фізики у 8 класі

Тема: «Види теплообміну»

Матеріал

підготувала учитель

фізики ЗШ № 26

Юшко Людмила

Володимирівна

Тема уроку: Види теплообміну.
Мета уроку:

На дослідах ознайомити учнів з різними способами зміни внутрішньої енергії під час теплообміну. Навести приклади використання теплообміну на практиці. Розвивати пізнавальний інтерес учнів. Виховувати переконаність у можливості пізнання явищ природи.
Тип уроку:

Урок вивчення нового матеріалу.
Структура уроку:

  1. Повторення матеріалу.

  2. Вивчення нового матеріалу.

  3. закріплення вивченого.

  4. Підсумки. Домашнє завдання.


Обладнання

Набір стержнів з різних металів до яких воском прикріпленні маленькі цвяхи; скляний стержень, дерев'яний брусок з набитими на нього металевими кнопками, штативи, спиртівка, пробірки, стеаринова свічка, електрична лампа, термоскоп з рідинним манометром, таблиці, електрична плитка.
Хід уроку

Питання для повторення вивченого матеріалу:

  1. У вас є металевий стержень. Як можна змінити його внутрішню енергію?

  2. Пояснити з погляду МКТ зміну внутрішньої енергії тіла під час теплопередачі та, під час виконання над ним механічної роботи?

  3. Чим пояснюють сильний нагрів покришок колес автомобіля під час довготривалої поїздки?

  4. Одна молекула в повітрі рухається в даний момент з швидкістю 900 м/с, а друга - зі швидкістю 1200 м/с. Чи правильно буде сказано, що температура другої молекули вища?

  5. Чи зміниться внутрішня енергія чайника, якщо його з сталу переставлять на підвіконня?, на запалену комфорку газової плити?

  6. Якщо рідину, що міститься в закупореній пляшці, енергійно струшувати, то її температура підвищиться. Чому нагрівається рідина?


Вивчення нового матеріалу:

Дати відповіді на питання:

  1. Чи нагріватиметься вода у відкритій каструлі, якщо зверху на воду поставити меншу каструлю з водою, яка нагрівається за допомогою електрокип’ятильника? Чому?

  2. Чи охолодиться у каструлі вода, якщо в неї поставити склянку з льодом? Чому?

  3. Яким чином можна підвищити температуру повітря у кімнаті? Наведіть всі можливі способи.

Всі демонстрації пропоную провести учням.
Демонстрація 1.

Візьмемо скляну паличку і такої ж товщини і довжини залізний стержень і внесемо в полум'я спиртівки.

Металевий стержень нагрівається сильніше і швидше. Як ви гадаєте чому?
Демонстрація 2.

Вносимо в полум’я спиртівки кінцівки 3 стержнів: залізного, мідного та стального, до яких воском прикріпленні маленькі цвяхи.

Спостерігаємо за процесом.

Чому цвяхи відпадають від різних стержнів неоднаково? Чому спочатку відпадають цвяхи, що знаходяться ближче до полум’я?

Як ви гадаєте, як відбувається передача тепла в цих випадках? (молекули повітря мають більшу кінетичну енергію => при зіткненні з сусідніми частинами віддають частину енергії частинкам тіла => температура частинок тіла зростає => кінетична енергія частинок зростає => при зіткненні з сусідніми частинками віддають частину енергії => кінетична енергія сусідніх частинок зростає =>...) Теплопровідність - це передавання теплоти від більш нагрітих частин тіла до менш нагрітих, що веде до вирівнювання температури тіла.
Демонстрація 3.

Тримаючи пробірку наповнену водою за нижній кінець, вносимо верхній в полум’я спиртівки. Через деякий час верхні шари закипають, а знизу вода холодна. Чи можна говорити, що у воді не відбувається явища теплопровідності?
Демонстрація 4.

Одягаємо порожню пробірку на палець і вносимо її кінець в полум‘я спиртівки. Тримаємо досить довго, а відчутного нагрівання не відчуваємо. Чому?
Демонстрація 5.

Дерев‘яний брусок, на який набито металеві кнопки щільно обмотуємо папером і вносимо в полум‘я спиртівки. Чому папір на кнопках не потемнів?
Висновки з дослідів:

  1. Різні речовини мають різну теплопровідність

  2. Деякі речовини погано проводять тепло (повітря, вода, вазелін)

  3. Метали гарні теплопровідники.


Демонстрація 6.

В пробірку з водою обережно опускаємо декілька кристалів марганцю. Пробірку вносимо в полум‘я спиртівки. При нагріванні нижні шари піднімаються вгору, переносячи при цьому фарбник. Чи можна цей процес пояснити теплопровідністю?
Демонстрація 7.

Над ввімкненою лампою розташовуємо тонкий загострений на кінці металевий стержень на який одягаємо вертушку виготовлену з тонкого паперу. Вона починає обертатися. Як ви гадаєте чому обертається вертушка?

??? 1. Чому радіатор опалення розміщується під вікнами біля підлоги?

2. Чому в лазнях, люди які знаходяться на верхніх полицях відчувають сильніший нагрів повітря, ніж на нижніх?
Висновки з дослідів:

  1. Існує вид теплообміну при якому енергія переноситься струменями самої рідини чи газу. Це явище називається конвенцією.

  2. Теплі пари завжди піднімаються вгору.

??? Чому ми з вами відчуваємо тепло від Сонця? Чи можна це пояснити теплопровідністю чи конвенцією? Чи потребує така передача наявності середовища?
Демонстрація 8.

Приєднуємо термоскоп до рідинного манометра і підносимо до розжареної електричної плитки. Чому змінився рівень рідини в манометрі? Як передавалася енергія у цьому випадку?
Висновки:

  1. Теплове випромінювання - вид теплообміну. Який не потребує наявності середовища.

  2. Теплову енергію випромінюють усі тіла, оскільки вони мають внутрішню енергію.


Питання для закріплення:

  1. Чому металеві тіла на дотик здаються холоднішими ніж дерев‘яні.

  2. Чому в південних областях жителі влітку під час спеки носять хутряні шапки і ватні халати?

  3. Чому озимі посіви не мерзнуть під снігом, а без снігу замерзають?

  4. Для чого в склянку перед тим як наливати гарячу воду опускають металеву ложку?

  5. Чи можливе у вакуумі передавання теплоти шляхом теплопровідності? Конвенції?

  6. Чому зовнішні термометри встановлюють на вікнах, звернених на північ?

  7. Чому пушинки на запаленою свічкою швидко піднімається вгору?

  8. Полотняний, шерстяний чи трикотажний одяг гріє краще взимку?


Д/завд: § 6, впр. 5(1-6) усно, підготувати повідомлення по одній з тем:

  1. Приклади конвенції в природі

  2. Опалення й охолодження жилих приміщень

  3. Теплопередача і рослинний світ

  4. Термос

Відділ освіти Полтавського міськвиконкому

Міський методичний кабінет

Урок з фізики у 11 класі

Тема: «Інтерференція світла»

Дзюбкін Григорій Григорович,

вчитель-методист ЗШ № 26

Мета:

Перевірити засвоєння навчального матеріалу попередніх уроків; сформувати знання про явище інтерференції механічних і світлових хвиль; розвивати вміння проводити аналогії, логічно мислити; виховувати потребу в поглибленні своїх знань.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку:

  1. Контроль знань учнів.

  2. Засвоєння нових знань.

  3. Закріплення вивченого.

  4. Підведення підсумків. Домашнє завдання.


Унаочнення:

Демонстрація інтерференції механічних хвиль в ванні з дзеркальним дном; кільця Ньютона; спостерігання інтерференційної картини на мильній бульбашці.
Хід уроку:

Питання-тест для перевірки знань учнів:

  1. За який час світло може пройти відстань від Землі до Місяця, рівну

400 000 км:

А 0 с Б≈1,3*10 -3с В 0,5с Г≈1,3с Д≈1200с Е≈8,3 хв

  1. Кут падіння променя на дзеркальну поверхню дорівнює 20а. Який кут. між відбитим променем і дзеркальною поверхнею?

А 70° Б 80° В 40° Г20° Д90°

  1. Яке зображення дає збиральна лінза з фокусною відстанню Р, якщо предмет знаходиться на відстані ЗР?

А дійсне, збільшене Б дійсне, зменшене В уявне, збільшене

Г уявне, зменшене Д зображення немає

  1. Оптична система ока будує зображення далеких предметів перед сітківкою. Який це дефект, зору і які лінзи необхідні для окулярів?

А далекозорість, збиральні Б далекозорість, розсіювальні

В близорукість, збиральні Г близкозорість, розсіювальні

  1. Який з наведених нижче виразів визначає поняття “дисперсія”?

А накладання когерентних хвиль Б розкладання світла у спектр

В огинання хвилею перешкод Г немає вірної відповіді

  1. Які з явищ, що спостерігаються, пояснюються дисперсією світла?

А випромінювання світла лампою розжарювання

Б райдужне забарвлення мильних пузирів

В веселка

Г вулична ілюмінація

  1. Порівняти швидкості поширення червоного і фіолетового випромінювання у вакуумі.

А vч > vф Б vч = vф В vч < vф

  1. Як зміниться частота зеленого світла при переході світла з повітря, у воду?

А зменшиться Б збільшиться В не зміниться

  1. Як зміниться довжина хвилі червоного світла при переході його з повітря у воду?

А зменшиться Б збільшиться В не зміниться

  1. Чим пояснюється дисперсія білого світла?

  1. Колір визначається довжиною хвилі. У процесі заломлення довжина хвилі змінюється, тому відбувається перетворення білого світла в кольоровий спектр.

Б. Біле світло є сумішшю світла різних частот, колір визначається частотою, коефіцієнт заломлення світла залежить від частоти. Тому світло різного кольору йде по різних напрямах.

  1. Призма поглинає біле світло однієї довжини хвилі, а випрмінює світло з різними довжинами хвиль.


Відповіді:




1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Відп.

Г

А

Б

Г

Б

В

А

В

А

А,Б



Вивчення нового матеріалу

Під час вивчення складаємо опорну блок-схему:
Дослід 1 (інтерференція механічних хвиль)

Інтерференція - явище накладання некогерентних хвиль,у результаті якого в просторі встановлюється незмінний у часі перерозподіл енергії хвиль (інтерференційна картина)

Незалежність поширення хвиль: кругові на воді від двох камінців; звукові від оркестру; електромагнітні від різних електростанцій.
Дослід 2 (утворення стоячих хвиль)

Стоячі хвилі - це результат інтерференції двох синусоїдальних плоских хвиль однакової частоти у різних напрямках

  1. Амплітуди коливань різні в різних місцях системи; є вузли і пучності коливань. У “біжучій хвилі” ці амплітуди всюди однакові.

  2. Між вузлами коливання відбуваються в однаковій фазі. У “біжучій хвилі” фаза коливань залежить від координати.

  3. Енергія перетворюється в межах “пучність - вузол”.


Інтерференція світла.

Якщо світло - це хвиля, то має бути інтерференція світла. Якщо ми візьмемо дві однакові лампи і ввімкнемо їх, то освітлення поверхні збільшиться, але при цьому не утворюється чергування максимумів і мінімумів освітленості. Як ви гадаєте чому?

Щоб дати відповідь на це запитання, відкривайте стор.128 і читайте абзац “Умова когерентності світлових хвиль”
Інтерференція в тонких плівках.

Дослід З (спостереження інтерференції на мильній плівці)


Висновки Юнга:

  1. кольори тонких плівок - це додавання двох хвиль 1 і 2, одна з яких (1) відбивається від зовнішньої поверхні плівки, а інша (2) від внутрішньої;

  2. результат інтерференції залежить від кута падіння світла на плівку, товщини плівки і довжини хвилі;

  3. Якщо плівка має неоднакову товщину, то від освітлення її білим світлом повинні з’являтися різні кольори.


Дослід 4 (кільця Ньютона)

?? На основі всього вище сказаного поясніть самостійно утворення різнокольорових кілець.
Завдання для закріплення:

  1. Яке з явищ, що спостерігаються, пояснюються інтерференцією світла?

А Випромінювання світла лампою розжарювання

Б Райдужне забарвлення компакт-дисків

В Райдужне забарвлення мильних пузирів

  1. Дайте означення інтерференції:

  2. Які умови необхідні для спостереження інтерференції максимумів і мінімумів?

  3. Які хвилі називають когерентними?

  4. Коли спостерігаються стоячі хвилі?

  5. Чому крила бабок мають райдужне забарвлення?

Чи змінюється напрямок поширення хвиль при інтерференції?

  1. Чому виникають райдужні смуги в тонкому шарі гасу, який плаває на поверхні води?

  2. Дві когерентні хвилі в результаті інтерференції взаємно погашаються в деякій області. Куди подінеться їхня енергія?


Підведення підсумків

Домашнє завдання §

Схожі:

УРОК ФІЗИКИ В 9 КЛАСІ ТЕМА : Електромагнітна індукція. Досліди Фарадея
...
ТЕМА ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Фізика-наука про природу. Фізичні тіла й фізичні явища. Механічні, теплові, електричні,...
Урок фізики в 11 класі по темі: «Фізика атомного ядра»
МЕТА: Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Фізика атомного ядра». Розвивати самостійність та уважність. Виховувати...
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас
Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі
Урок лекція (вступний). План уроку: І. «Ревів, стогнав Дніпро широкий…»
Тема: Починаємо вивчати фізику. Фізика як природнича наука. Фізичні тіла та фізичні явища. (Перший урок фізики)
УРОК ФІЗИКИ У 9 КЛАСІ ЕЛЕКТРОЛІЗ. ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОЛІЗУ
МЕТА. Навчання: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів», закріпити...
УРОК-ГРА
Дидактична мета уроку: Розширити та поглибити знання учнів про магнітні явища та використання цього явища в природі й техніці
ПОГОДЖЕНО Начальник відділу освіти
Урок читання в 2 класі по темі «Рідна домівка, рідна сім’я тут виростає доля моя»
Підсумковий урок-КВК Мета уроку
Обладнання: виставка книг творів, вивчених у 5 класі; портретна галерея письменників; малюнки учнів до вивчених творів; елементи...
Метод розв’язування задач з теми «Теплові явища. Тепловий баланс» за допомогою схем Актуальність
Освітнє, політехнічна і виховне значення завдань в курсі середньої загальноосвітньої школи важко переоцінити. Відомо, що чим більше...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка