|
Скачати 283.51 Kb.
|
План-конспект з трудового навчання. Тема заняття: Виготовлення виробу. Зміст заняття:
Мета заняття: 1. Навчальна: сформувати знання про добір матеріалів для виготовлення виробу, визначення їх кількості; добір гачків, про послідовність виготовлення виробу та правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги та орієнтація робочого місця; навчити добирати матеріали та інструменти, виготовляти виріб з дотриманням правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог. 2. Виховна: виховати в учнів культуру праці, бережливість, працелюбність. 3. Розвивальна: сприяти розвитку вмінь аналізувати та виділяти головне, сприяти розвитку творчих, технічних здібностей. 4. Профорієнтаційна: ознайомити учнів зі змістом та характером роботи в’язальниці. Об’єкт праці: серветка. Дидактичні засоби:
2.кіно-, відео-, діафільми: -ВФ1 «Виконання на півстовпчика з накидом», -ВФ2 «Виконання випуклого стовпчика», -ВФ3 «Виконання півстовпчика з накидом», -ВФ3 «Виконання півстовпчика», -ВФ4 «Виконання стовпчика з накидом», -ВФ5 «Виконання стовпчика без накиду»; 3. мультимедійні засоби: - мультимедійна презентація МП1 «В’язання гачком», - мультимедійна презентація МП2 «Послідовність виготовлення серветки,зв’язаної гачком»; 4. робочий зошит; 5. плакати: -П1 «Правила техніки безпеки», -П2 «Будова гачка»; 6. таблиці: -- 7. макети, моделі, муляжі: --; 8. натуральні об’єкти: серветка; 9. навчально-технологічна документація: - технологічні картки: ТК1 «В’язання серветки»; - інструкційні картки: ІК1 «Вив’язування початкових петель, повітряної петлі, ланцюжка», ІК2 «Вив’язування стовпчика з накидам, 2,3,4 накидами», ІК3 «Вив’язування стовпчика без накиду»; 8. зразки об’єктів праці: серветки; 9. матеріали для контролю знань і вмінь учнів: - тести: повторення раніше вивченого матеріалу з теми «Методи проектування. Виготовлення виробу» (додаток 1); - картки-завдання: виконання елементу за схематичним зображенням (додаток 2). Обладнання, інструменти та матеріали:
Трудові дії, прийоми та операції: вив’язування основних елементів гачком (півстовпчик з накидом, випуклий стовпчик, півстовпчик з накидом, півстовпчик, стовпчик з накидом, стовпчик без накиду та ін. Методи навчання: тестування; розповідь і пояснення вчителя; демонстрація; інструктаж; показ прийомів роботи; лабораторно-практична робота. Форми організації пізнавальної діяльності учнів:
Словникова робота:---. Тип заняття: комбіноване. Кількість учнів: 15. План заняття: І. Організаційний момент……………………………………………….1 хв. ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу…………………………...3 хв. ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів…………………..2 хв. IV. Вивчення нового матеріалу….. …………………………………...13 хв. V. Закріплення нового матеріалу ……………………………………... 3 хв. VІ. Практична робота. VІ.1. Вступний інструктаж……………………………………………..17 хв. VІ.2. Самостійна робота учнів та інструктаж вчителя……………….45 хв. VІ.3. Заключний інструктаж…………………………………………….3 хв. VІІ. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговим. VІІІ. Підведення вчителем підсумків заняття… ………………………3 хв. Хід і зміст заняття: І. Організаційний момент – 1хв. 1)Введення учнів у майстерню до дзвінка вдягнутих у спецодяг; 2)Перевірка присутності учнів за рапортом чергового; 3)Перевірка підготовки учнів до заняття та організації їх робочого місця (наявність зошита, підручника, олівця, ручки, гачка, ниток та наявності спецодягу). ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу – 5хв. Тема: Методи проектування. П’ять учнів виконують тестові завдання з теми «Методи проектування . Виготовлення виробу» (додаток 1). Четверо учнів виконують практичне завдання за картками-завданнями (додаток 2). Шістьох учнів опитую за наступними питаннями:
Критерії оцінювання:
Результати тестування оцінюються згідно шкали, наведеної у додатку 1. ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів – 2хв. Розповідь про те, що саме ця тема є дуже корисному у подальшому житті, а саме: в’язанні вироби прикрашають наш дім (салфетки, панно, мішечки для круп та ін..) та наше тіло (одяг, комірці, манжети, шапочки, сумки). В’язання завжди було й залишається одним із найбільш улюблених занять дорослих і дітей. Уміння в'язати розвиває моторику рук, образне і просторове мислення та творчі здібності учня. За допомогою гачка можна зв'язати багато виробів і елементів виробів, які не вийде зв'язати на спицях або на в'язальної машині. Можливе застосування як дуже тонкої нитки, так і товстої, можливість комбінувати елементи виробів, як за кольором, так і по товщині нитки і виду переплетення. Змінені за допомогою гачка вироби мають незвичайну легкість і ажурність візерунка. При в'язанні гачком немає ніяких обмежень в тому, що Ви можете зв'язати: це може бути і маленька серветка, і велика скатертина, оздоблення виробу або вже готовий виріб - пальто, плед, кофта і багато іншого. Застосування гачка буде обмежувати лише Ваша фантазія і бажання в'язати щось нове. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв. І так тема уроку: «Виготовлення виробу». На сьогоднішньому уроці ми розглянемо види гачків, пряжі для в’язання виробів, як правильно підібрати гачок до вашого виробу в залежності від товщини пряжі, послідовність виготовлення виробу, правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги та організацію робочого місця. Продовжимо знайомитись з основними елементами в’язання гачком: півстовпчик з накидом, випуклий стовпчик, півстовпчик з накидом, півстовпчик, стовпчик з накидом, стовпчик без накиду та ін. План:
Розповідь з демонстрацією. Для виготовлення в’язаних гачком виробів використовують різноманітні нитки, різної товщини, відтінків та складу. Під запис: Нову шерстяну пряжу світлих тонів рекомендується перед в'язанням прати в піні дитячого мила (10 г на 1 л води) або в пральному порошку для шерсті. Перед пранням пасмо пряжі перев'язують в 3 — 4 місцях. Шерсть треба прати при температурі 40 —50°С. Розповідь: Висушену пряжу надівають на мотовило або на спинки стільців і змотують в клубки. Клубок не має бути тугим. При щільному намотуванні волоски на пряжі відламуються і нитка втрачає свою пухнастість, еластичність. Клубок роблять так. Два пальці лівої руки — вказівний і середній обмотує 7 — 8 разів. Це колечко знімають, затискають трьома пальцями і знову обмотують кілька разів. Із збільшенням клубка підкладають 3 і 4-й пальці, помалу розсовуючи їх так, щоб клубок вийшов м'яким. Для в'язання гачком використовують не лише нові нитки, але і пряжу з поношених речей. Ці речі повинні бути ретельно випрані. Потім з них виділяють гудзики, відпорюють накладні кишені, пришиті коміри, розпорюють плечові і бокові шви. Після цього визначають, в якому напрямі були зв'язані деталі виробу. Якщо, наприклад, ліф зв'язаний знизу, то його розпускають від горловини. Нитки з протертих місць викидають, а міцні зв'язують вузлом (мал. ). Під запис: В першу чергу необхідно звернути увагу на склад пряжі. Для маленьких дітей краще всього підійде бавовна, віскоза, шовк, якісний акрил. З теплих ниток - меріносовая шерсть (м'яка, не колеться), шерсть альпака. Для кращої носкості в натуральні нитки додають синтетику, але чим пряжа "натуральніша" - тим краще. Не треба купувати для дитячих дрібничок мохер, ворсисту Ангору, поліамід, нитки з люрексом. Під запис: Визначити зразковий склад пряжі, якщо ви сумніваєтеся, досить просто: підпаліть маленький шматочок нитки. Натуральні волокна при горінні утворюють попіл, синтетичні - твердий "пластмасовий" запах, шерсть, що горить, має характерний запах паленого. Розповідь: Бавовна підійде всім без виключення. Пряжа з бавовни по своєму складу важка, щільна і нееластична. Бавовна сильно сідає і деформується під час носіння, а також довго сохне. Ефект зігрівання в бавовни досить низький. Тому з нього виготовляють приємну для тіла пряжу, яка навіть в найжаркіший день дає відчуття прохолоди. Фарбується бавовна добре і майже не вигоряє. Через те, що вироби з бавовни не еластичні, а також досить жорсткі на дотик, то і вимоги до в'язаних виробів у неї свої. З такої пряжі погано виходять гумки і фактурні малюнки. Тому часто бавовна входить до складу сумішевої пряжі в комбінації з штучними матеріалами, з яких переважно шовкова віскоза або акрил. Для малят бажано, аби бавовни було не менше 45-50% загального складу. Шерсть - дуже поширений матеріал, який подобається і малятам, і майстриням. По своїх характеристиках шерстяна пряжа легша, ніж рослинна та еластичніша. Краще утримує тепло. Існує немало сортів шерсті, з якої прядуть нитки для ручної та машинної в'язки. Бажано купувати шерсть, яка не колеться і не ворситься - малята всі тягнуть в рот і можуть легко поперхнутися тим, що попало в горло мохерова або ангорська пушинка. Найякісніша шерсть - меріносова - тонка, пухнаста, еластична і дуже міцна. Отримують з тонкорунних меріносових овець. Одними їх кращих вважаються австралійські меріноси. У Росії також є меріносові вівці, вітчизняних порід. Шерсть від цих овець дуже м'яка. Вона є ідеальною для дитячих речей, оскільки не дратує шкіру. Шовк виробляють з коконів культурного тутового шовкопряда. Всупереч прийнятій думці, шовк добре тримає тепло. На нім практично не утворюються катишки. Він досить міцний, не деформується і прекрасно фарбується. Вироби з шовку добре поглинають вологу. У в’язанні гачком використовують, в основному, суміш видів шовкової пряжі. Такі як шовк і бавовна, шовк і синтетичні нитки, шовк і шерсть. Сукання. Чим тугіше скручена нитка, тим краще вона підійде для тих, хто в'яже гачком. Товщина. Для традиційних костюмчиків, пінеток, шапочок і рукавиць переважно тонкі нитки, аби вироби таких крихітних розмірів виглядали акуратніше і були зручніше в шкарпетці. Товщина пряжі зазвичай вказана на упаковці в метрах на 50 або 100 р. Чим тонше спрядена нитка, тим більше довгою вона виходить при тій же масі. Для малят підійдуть нитки товщини від 135 м на 50 г до 200 м на 150 р. Для роботи з такими нитками підійде гачок №2,5 або 3. Якщо купувати вітчизняні тонкі нитки (наприклад Yarn), то їх потрібно в'язати в декілька складань, найзручніше - у 4 (товщина виходить приблизно 200 м/50г). Верхній одяг (вуличний конверт, пальто або курточку) можна в'язати і з грубішої та товщої пряжі. Пружність. Це здатність нитки набувати первинної форми після зняття навантаження. Пружність і міцність пряжі невідокремлені один від одного, тому, перевіривши нитку на пружність ви одночасно перевірите її і на міцність. Якщо при натягненні нитка пружинить в руках, повертаючись до первинної довжини, то вона міцна і зв'язані з неї речі практично не деформуються. Рівність. Уважно поглянете, чи немає на нитці потовщень або тонких ділянок (якщо це не фасонна пряжа). Вибір узорів для такої пряжі обмежений.
Розповідь з демонстрацією. Товщину гачка підбирають відповідно до товщини нитки. Чим товща нитка, тим товщий гачок. Нитка має бути в 1,5 рази товщою від товщини гачка. Гачок має легко і повністю захоплювати нитку і не ділити її на волокна. Під запис: Гачки виготовляють з різних матеріалів: зі сталі, деревини та пластмаси. Також вони бувають різної товщини (від 1 до 8 мм) та довжини (12-15 см). Будова гачка: голівка, борідка, стрижень, ручка. Під час розповіді користуюся плакатом П2 «Будова гачка» та показую гачок. Основна частина гачка — голівка (мал. 1, в), по її товщині визначають номер гачка. Якщо товщина голівки 3 мм, то це гачок № 3. У в'язальника для роботи з нитками різної товщини має бути набір гачків від № 1 до № 6. Слід звернути увагу на якість голівки, бо якщо вона буде занадто гострою, то вона може проколоти палець, а якщо занадто тупою – буде незручно в'язати. Нитки мають бути із бавовни, льону, шерсті, шовку синтетики. Вибирають нитки в залежності від призначення виробу та від виду узору. Тонкими металевими гачками (№ 0,5 — 1,5) в'яжуть ажурні вироби (мережива, серветки). Для в'язання гачком використовують нитки: шерстяні, напівшерстяні, синтетичні, гарус, краше, льняні, котушкові № 10, 20 і штопку.
Розповідь з демонстрацією. Під запис: Під час роботи гачок тримають у правій руці, він упирається в подушечку середнього пальця. Кінець нитки перекидають через указівний палець лівої руки від себе і притискають. Під запис: Робоча нитка проходить між долонькою та рештою пальців. Натягнення нитки регулюють середніми й безіменними пальцями. В’язані вироби починають із ланцюжка з повітряних петель. Остання петля – ведуча. Усі петлі однакові. Тепер розглянемо основні елементи: Розповідь, показую прийоми виконання: 1. Стовпчик з накидом Після початку в'язання зробити накид, ввести гачок у четверту від кінця петлю. Витягнути петлю, знову підхопити нитку і протягнути її через дві перші петлі. Тепер на гачку знаходяться дві петлі. Ще раз підхопити гачком нитку і протягнути її через петлі, що залишилися на гачку. Зробити накид і ввести гачок у наступну повітряну петлю. Починаючи з другого ряду, гачок вводять за обидві стінки петлі. Під час розповіді користуюся відеофільмом ВФ4 «Виконання стовпчика з накидом». 2. Стовпчик без накиду Введіть гачок в другу повітряну петлю від гачка, підхопіть робочу нитку і витягніть петлю. Знову підхопіть гачком нитку і протягніть її через дві петлі, що знаходяться на гачку. Ведіть гачок у наступну повітряну петлю. Під час розповіді користуюся відеофільмом ВФ5 «Виконання стовпчика без накиду». 3. Півстовпчик Зв'язавши ланцюжок, гачок вводять в 3 - ю петлю ланцюжка, рахуючи від петлі, що знаходиться на гачку, і підчепивши робочу нитку (зробивши накид на гачок), протягують її через петлю ланцюжка і петлю, яка знаходиться на гачку. Отримують напівстовпчик. Далі гачок послідовно вводять в кожну наступну петлю ланцюжка і протягують робочу нитку через петлю ланцюжка і петлю, що знаходиться на гачку. Під час розповіді користуюся відеофільмом ВФ3 «Виконання півстовпчика». 4. Випуклий стовпчик Введіть гачок під обидві стінки петлі попереднього ряду, захопіть і витягніть робочу нитку . Зробіть накид на гачок. Введіть гачок під обидві стінки тієї ж петлі попереднього ряду, захопіть робочу нитку і витягніть її. Візьміть робочу нитку і протягніть її через три петлі на гачку. Знову захопіть робочу нитку і протягніть її через залишилися дві петлі на гачку. Залишиться тільки одна петля. Під час розповіді користуюся відеофільмом ВФ2 «Виконання випуклого стовпчика». 5. Півстовпчик з накидом Вив'язав останню петлю ланцюжка, накидають робочу нитку і залишають її на гачку (накид). Потім вводять гачок в 3 - ю петлю ланцюжка, накидають нитку і протягують її через петлю ланцюжка. Знову накидають робочу нитку і протягують її через 2 петлі і накид, що знаходяться на гачку. Для отримання 2 - го стовпчика знову роблять накид на гачок, вводять його в наступну петлю ланцюжка, протягують через неї петлю з робочої нитки і провязивают петлі і накид так само, як при вив'язуванні 1 - го стовпчика. Під час розповіді користуюся відеофільмом ВФ3 «Виконання півстовпчика з накидом». |
План-конспект заняття з трудового навчання |
«Виготовлення настінного календаря» 8 клас Підбір та аналіз матеріалів для виготовлення виробу. Розрахунок та виготовлення шаблонів |
Уроку з трудового навчання Тема: Економічне обґрунтування виробу Розробка будь-яких технічних рішень пов'язана з визначеними витратами, що здійснюються на всіх стадіях процесу «дослідження – виробництво... |
Уроку з трудового навчання Тема: Економічне обґрунтування виробу Розробка будь-яких технічних рішень пов'язана з визначеними витратами, що здійснюються на всіх стадіях процесу «дослідження – виробництво... |
План-конспект з трудового навчання. Тема заняття: Види поясних виробів Теоретичні відомості: Види поясних виробів. Художнє конструювання. Технічне конструювання. Основні типи креслярських ліній. Розміри... |
План-конспект заняття з трудового навчання студента Теоретичні відомості: Визначення завдань проекту. Міні маркетингові дослідження. Пошук інформації, її аналіз відповідно до поставлених... |
План-конспект заняття з трудового навчання студента Теоретичні відомості: Вибір конструкційних матеріалів: тканина, пряжа, шнур, нитки, деревина, метал, пластмаса, шкіра, глина, камінь... |
План-конспект лабораторно-практичної роботи Тема: Економічне обґрунтування виробу Розробка будь-яких технічних рішень пов'язана з визначеними витратами, що здійснюються на всіх стадіях процесу «дослідження – виробництво... |
План-конспект уроку трудового навчання Т Тема уроку. Пошук аналогів існуючих виробів та зображень для випалювання, їх аналіз |
План проведення тижня трудового навчання Виставка найкращих робіт, виготовлених на уроках трудового навчання й у позакласний час учнями 5-11 кл |